Strasbourg kontra Magyarország: vallásszabadság szinte mindenek felett


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A strasbourgi Emberi Jogok Európai Bírósága az elmúlt hetekben tizenkét esetben marasztalta el hazánkat. Március 25-én 11 olyan döntést hozott, melyben a 6. cikk, azaz a tisztességes tárgyaláshoz való jog megsértése, míg április 8-án az egyházak jogállásával kapcsolatos magyar szabályozás miatt marasztalta el Magyarországot – összegzi az Ars Boni jogi folyóirat elemzése. A bíróság döntése szerint a 2011. évi CCVI. törvény sérti az Emberi Jogok Európai Egyezményének 9. és 11. cikkét, azaz a gondolati-, lelkiismereti és vallásszabadságot, valamint a gyülekezési és az egyesülési szabadságot.


Az Emberi Jogok Európai Bírósága március 25-ei döntéseivel kivétel nélkül a 6. cikk, azaz a tisztességes tárgyaláshoz való jog megsértése miatt ítélték el hazánkat, azon belül is az eljárás időtartamának elhúzódása volt a fő ok. Csak tavaly 25 alkalommal marasztalták el Magyarországot a 6. cikk eme részének megsértése miatt. A bíróság ez irányú megállapításait mindig egyedi mérlegelés alapján hozza meg, de az egész hazai eljárást a vizsgálata alá vonja: polgári ügyek esetében a bírósági, illetve a közigazgatási eljárás megindításától, míg büntető ügyekben a vádemeléstől számítja az elhúzódás mértékét. Emellett tekintetbe veszi az ügy bonyolultságát, a felek esetlegesen nagy számát, a felek, illetve az állami szerveknek az eljárás elhúzódásához vezető magatartását. Az eljárás ésszerű időre vonatkozó követelményének a megsértését minden ügyben egyedileg állapítja meg, általánosságban egy 3-5 éves időtartam még nem sérti az Emberi Jogok Európai Egyezményét, de ez alól természetesen kivételt képeznek a gyermekkel, szabadságvesztéssel, kényszerintézkedéssel vagy munkával kapcsolatos ügyek. Az állam ilyen esetekben nagyon kevésszer mentesülhet az elmarasztalástól, tekintettel arra, hogy sem a bíróságok leterheltsége, sem a közreműködők (szakértők) késedelme, sem a bíró cseréje nem mentheti fel.

A mostani döntések közül a Lambertné Bársony kontra Magyarország-ügyben a kérelmező 1998. április 20. napján fordult keresetlevéllel a bírósághoz, azonban jogerős döntés első fokon csak 2010. március 2. napján született. A Walch kontra Magyarország-ügyben a kérelmező munkaügyi vita miatt fordult 2006-ban a bírósághoz, míg végül 2013-ban ügye a Kúriához került. A Lakat kontra Magyarország-ügyben az eljárás 1986 óta folyamatban van, bár itt az eljárás több ízben megszakadt, azonban értelemszerűen – ennek ellenére – kimeríti az ésszerű idő követelményének megsértését. Az Abbas kontra Magyarország-ügyben a házasság felbontása és a közös vagyon megosztása iránti per 2004-től 2010-ig, a Kúria döntéséig tartott. A Kovács Anna Sára kontra Magyarország-ügy egy munkaügyi jogvita mely 2002-től 2013-ig tartott, a Kulcsár kontra Magyarország 1999-től 2007-ig tartó felszámolási eljárás, míg a Bodor kontra Magyarország 2008-tól 2013-ig tartó házassági bontóper. A Raksányi kontra Magyarország 2001-től 2011-ig tartó per, a Ware kontra Magyarország 2001-től 2009-ig tartó birtokvédelmi per, a Bartha kontra Magyarország 1993-tól 2007-ig tartó per, míg a Barna kontra Magyarország 2006-tól 2011-ig tartó kártérítési per.

A mostani döntésekből is kitűnik, hogy az Emberi Jogok Európai Bírósága a munkával, gyermekekkel és kártérítéssel kapcsolatos ügyekre érzékenyebb; összességében megállapítható, hogy egy 6-7 évig tartó per – az eset körülményeitől függően – már elmarasztalásra ad okot, míg egy 28 éves per esetén a mentesülés a körülményektől függetlenül kizárt.

A strasbourgi bíróság épülete. Magyarország leckekönyve immár tele van európai intőkkel

A magyar keresztény mennonita egyház és mások kontra Magyarország-ügyben a bíróság kimondta, hogy az 1990. év IV. törvényt felváltó 2011. évi CCVI. törvény, azaz a Lelkiismereti és vallásszabadság jogáról, valamint az egyházak, vallásfelekezetek és vallási közösségek jogállásáról szóló törvény beleütközik az Emberi Jogok Európai Egyezményébe. A jogszabály ugyanis csak a mellékletében felsorolt „bevett egyházak” egyházi státuszát ismerte el, a többi, korábban egyházi státusszal rendelkezők pedig egyesületi minősítést kaptak. Az egyházzá minősítést az Országgyűlés a bíróságok hatásköréből saját hatáskörébe vonta.

Az Alkotmánybíróság 6/2013. (III. 1.) AB-határozatában a törvényt alkotmányellenesnek minősítette, tekintve, hogy az Országgyűlés egyéni mérlegelésébe tartozik, mely szervezeteket ismeri el egyháznak és melyeket nem. A döntésre válaszul a parlament az Alaptörvény VII. cikkébe foglalta a vitatott rendelkezést, megkerülve ezzel az alkotmánybírósági határozatot.

A kérdés az egyházi minőségüket elvesztő szervezetek számára égető, tekintettel arra, hogy a jelenlegi magyar szabályozás szerint a bejegyzett egyházak kedvezményes bánásmódot élveznek, különösen az adózás és a támogatások területén (csak a bejegyzett egyházak jogosultak az egyszázalékos személyi jövedelemadóra, adományra és a megfelelő állami támogatásra). A törvény módosítása miatt pedig ők csak a vallási közösség státuszt nyerhetik el, amely nem jelent az egyházakkal megegyező kedvező bánásmódot.

A kormány érvelése szerint az európai bírósági kérelmet el kellett volna utasítani, tekintettel arra, hogy a kérelmezők nem merítették ki a hazai jogorvoslatot (nem kérték elismerésüket a parlamenttől, nem volt népi kezdeményezés). A kormány tartalmi érvei két csoportba sorolhatóak:

Az egyik, hogy nem sértette meg a rendelkezés a vallás- és lelkiismereti szabadságot, tekintettel arra, hogy nem befolyásolja vallás kinyilvánítását egyedül vagy másokkal, biztosítja a szülők azon jogát, hogy vallási meggyőződésükkel összhangban neveljék gyermekeiket, a vallásszabadságot az oktatás, a szociális ellátás, a gyermekgondozás és a büntetés-végrehajtási intézmények területén, illetve a személyes adatok védelmének tekintetében egyaránt.

A másik, hogy a 9. cikk szerinti vallásszabadság nem jogosítja fel a különböző vallási szerveket állami költségvetési támogatásra, és a törvény pont az „egyházbusiness” visszaszorítására szolgál. Magyarán: megakadályozni, hogy egy szervezet abból a célból alakuljon egyházzá és végezzen oktatási vagy szociális munkát, hogy az állami támogatásokat megszerezze.

Az új Ptk.: amit egy munkajogásznak tudnia kell – szakmai előadássorozat

Az egyes előadásokra külön-külön is jelentkezhet! A teljes előadássorozat ára magában foglalja az áprilisban megjelenő új Kommentár a Munka törvénykönyvéhez című kiadványt.

Helyszín: Best Western Hotel Hungária, 1074 Budapest Rákóczi út 90.

Bővebb információk és a teljes előadássorozatra jelentkezés itt

Az európai bíróság az eset és az érvek vizsgálata során kifejtette: a vallás és lelkiismereti szabadság biztosításához hozzátartozik, hogy az állam független marad és pártatlan szabályozást alakít ki a vallási közösségek tekintetében. Véleménye szerint azáltal, hogy a parlament hatáskörébe vonta, mely vallási közösségeket nyilvánítja egyházzá, megsértette az egyezmény 9. cikkét (a bíróság a Metropolitan kontra Besszarábia-ügyre hivatkozott).

A kiebrudalt egyházaknak sok minden nem jár

Továbbiakban a 9. cikk 2. szakasz fennállását vizsgálta, tehát, hogy a korlátozás törvényben meghatározott-e, illetve arra a közbiztonság, a közrend és a közegészség vagy a közerkölcs, illetve mások jogainak és szabadságainak védelme érdekében került-e sor. A bíróság megállapította a 2011. CCVI. törvény korlátozó voltát. Továbbá: álláspontja szerint az állami pénzekkel való visszaélés megakadályozása, mint közérdek megállja ugyan a helyét, ám a bíróság arra a következtetésre jutott, hogy a korlátozás nem arányos az elérendő céllal, tekintettel arra, hogy a magyar állam intézkedése eltúlzott és felettébb szigorú. Magát a közérdeket azonban nem vonta kétségbe Strasbourg, csupán egy enyhébb, a vallási közösségekkel jobban együttműködő és a parlamenttől függetlenebb szabályozást tart indokoltnak.

A kérdés nehézségét mutatja egyébként, hogy a bíróság sem egyhangú döntést hozott: 5:2 arányban határozott a 9. és 11. cikk megsértésről és Robert Spano izlandi-olasz bíró különvéleményt fűzött az ítélethez, melyben kifejti: nem látja bizonyítottnak, hogy a magyar állam a 9. és a 11. cikket megsértette volna, tekintettel arra, hogy biztosította a kérelmezők számára az egyezményben foglalt jogokat.

A vallásszabadság megsértése miatt történő elmarasztalás Strasbourgban elég speciálisnak számít, erre először 1993-ban volt példa: a Kokkinakis kontra Görögország-ügyben Görögország elmarasztalása (Magyarország eme cikk miatt történő elmarasztalására azonban még nem volt példa).

A mostani döntés ellentétes az általános strasbourgi joggyakorlattal tekintve, hogy a 9. cikk esetében a korlátozásokkal szemben megengedőbb, ha meghatározott állami cél áll mögötte. Annak ellenére, hogy meghatározott és Strasbourg által is elfogadott cél állt a korlátozás mögött, kiváltképp érdekességnek számít a mostani döntés. A bíróság összesített statisztikája is alátámasztja a csekély mennyiségű jogsértést ezzel a cikkel kapcsolatban, ugyanis 11 elmarasztalással Görögország sértette meg legtöbbször 1959 óta az egyezmény 9.cikkét.

 

Az írás az Ars Boni jogi folyóiratban jelent meg, az ars boni az Ügyvédvilág.hu szakmai partnere.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.

2024. április 23.

A hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárások versenyre gyakorolt káros hatásai és kivételes körülmények közötti alkalmazhatósága 

A Közbeszerzési Hatóság Elnöke a hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárás kapcsán hangsúlyozza, hogy az ajánlatkérőknek a közbeszerzési eljárás előkészítése során, az eljárásfajta kiválasztásakor törekedniük kell a gazdasági versenyt támogató beszerzési megoldások és eljárásfajták alkalmazására. Az ajánlatkérők formális indokok alapján nem alkalmazhatnak hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást.