Törvénygyár: átmeneti alkonyban
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Az idei választási év némiképp lelassította az elmúlt évek felpörgött jogalkotási tempóját, ám az vélhetően újra erőre kap az őszi önkormányzati választások után. A legdrasztikusabb csökkenés a törvények és a kormányrendeletek területén figyelhető meg, számuk mintegy 100-100 darabbal csökkent. Tavaly új rendeletalkotó szervként megjelent az energetikai hivatal, a PSZÁF pedig beolvadt az MNB-be, de az együttes joganyag is csak minimálisan tér el a tavaly kiadott MNB- és PSZÁF-rendeletek számától.
A választások lelassították az elmúlt évek felpörgött jogalkotási tempóját. Csaknem minden joganyagból kevesebb született az idén. A legdrasztikusabb csökkenés a törvények és a kormányrendeletek területén figyelhető meg. Itt mintegy 100-100 darabbal csökkent a számuk. Vélhetően azonban az őszi önkormányzati választások után a törvények és kormányrendeletek számának növekedése a korábbi évekhez hasonló tendenciát fog mutatni.
Kihirdetett |
2012. augusztus 31. |
2013. augusztus 31. |
2014. augusztus 31. |
törvény |
131 |
137 |
38 |
kormányrendelet |
249 |
326 |
220 |
kormányhatározat |
324 |
598 |
492 |
A rendeleti szabályozás körében az Igazságügyi Minisztérium és a Külgazdasági és Külügyminisztérium mutatott jelentős emelkedést tavalyhoz képest. Az előző évben új rendeletalkotási jogkörrel rendelkező szervként jelent meg a jogalkotói palettán a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal, így az ott megfigyelhető emelkedést még félrevezető lenne vizsgálni.
A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete beolvadt a Magyar Nemzeti Bankba, így az MNB-nél látható rendeletszám idén már a két terület együttes joganyagát mutatja, amely csak minimálisan tér el a tavaly kiadott MNB- és PSZÁF-rendeletek számától.
Kihirdetett |
2012. augusztus 31. |
2013. augusztus 31. |
2014. augusztus 31. |
MNB |
16 |
16 |
30 |
BM |
44 |
50 |
43 |
HM |
19 |
16 |
13 |
KIM (összevonva a jogutód Igazságügyi Minisztériummal) |
41 |
22 |
37 |
KüM (összevonva a jogutód Külgazdasági és Külügyminisztériummal) |
2 |
2 |
5 |
ME |
2 |
0 |
1 |
Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal |
0 |
3 |
6 |
EMMI (összevonva a jogelőd NEFMI-vel) |
53 |
62 |
43 |
NFM |
51 |
50 |
37 |
NGM |
27 |
34 |
26 |
VM (összevonva a Földművelésügyi Minisztériummal) |
95 |
74 |
60 |
PSZÁF |
3 |
11 |
0 |
NMHH |
12 |
6 |
4 |
Szintén csökkent idén az országgyűlési és köztársasági elnöki határozatok száma, miközben az Alkotmánybíróság a 2012-es rekordminimum szintjén „mozog”. A taláros testület 2011-ben 70, 2010-ben 154, 2009-ben 82, a Magyar Közlönyben megjelent határozatot és végzést hozott.
Kihirdetett |
2012. augusztus 31. |
2013. augusztus 31. |
2014. augusztus 31. |
AB-határozat |
35 |
22 |
29 |
OGY-határozat |
58 |
70 |
34 |
KE-határozat |
215 |
381 |
321 |