21. századi megoldások az ügyvédi munka kihívásaira (X) Koronavírus


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A törvény által megkövetelt alap biztosítási fedezeteken túl az Aon Magyarország Kft. több mint 20 éve segíti ügyfeleit ún. kiegészítő szakmai felelősségbiztosítással, amely több száz millió vagy milliárd Ft-os összeg erejéig védi az irodákat egy nem várt szakmai műhiba esetén.

Az Aon Magyarország Kft. és biztosító partnere a Colonnade Insurance S.A. Magyarországi Fióktelepe (és jogelődjei) közel 8 évvel ezelőtt lépett be az ügyvédek szakmai felelősségbiztosításának piacára. Ezzel a lépéssel 2012-ben a piacon potenciális alternatívát generált magyarországi ügyvédség számára a korábban egyedüli piaci szereplőként működő MÜBSE mellett. A kedvező díjazású és a piaci igényeknek megfelelő magas szintű szolgáltatás ösztönzően hatott a tagság alakulására, amely immár megközelítőleg 570 biztosítottat tudhat tagjai soraiban, köztük az ország legnagyobb és nemzetközi szinten is ismert és elismert irodáival.

Ügyfeleink személyre szabott kiszolgálása érdekében az alapműködéshez kapcsolódóan ügyvédi kiegészítő fedezeteket is kínálunk, melyek a cikk megjelenésével közel egyidőben elérhetők a www.ugyvedbiztositas.hu weboldalon. Így a honlapunkon választhatók az adótanácsadói, ingatlanközvetítői ill. felelős akkreditált közbeszerzési tanácsadói működési körben okozott károkra kiterjedő fedezetek is.

A törvény által megkövetelt alap biztosítási fedezeteken túl, – amely jelenleg 100 millió Ft-ig köthető meg- több mint 20 éve segítjük ügyfeleinket ún. kiegészítő szakmai felelősségbiztosításhoz, amely több száz millió vagy milliárd Ft-os összeg erejéig védi az irodákat egy nem várt szakmai műhiba esetén. A Colonnade nemzetközi szintű működésének köszönhetően akár több tízmillió eurós limitekre is tudunk biztosítási megoldást találni. Számtalan esetben tapasztaltuk azt, hogy az ügyvédi irodák saját belső hatáskörben döntöttek egy, az alap limitet lényegesen meghaladó fedezeti kör kialakításáról, tekintetbe véve az ügyszámot, az egyes megbízások volumenét vagy éppen a megbízói kör jellegét és piaci erejét. A saját döntés mellett igen jellemző, amikor a megbízó az együttműködés feltételeként előírja, hogy az ügyvédi iroda megfelelően magas összegű, kötelező limitet meghaladó ún. „excess” fedezettel rendelkezzen. Ezeket a magas limiteket vagy az ügylet értékének függvényében alakítják ki, vagy a megbízó előírásaihoz igazítják.

Mind a kötelező, mind a kiegészítő felelősségbiztosítás kapcsán felmerülő kérdéseivel, illetve a feltétekkel és díjazással kapcsolatos további tájékoztatásért keresse bizalommal alkusz partnerünk dedikált szakértőjét Dr. Kanál Ferencet (06203625634; ferenc.kanal@aon.hu) vagy tájékozódjon a www.ugyvedbiztositas.hu honlapon.

Egy sokat emelgetett, de kevésbé jól kezelt terület a kiber biztonság

A COVID-19 vírus által a korábbi digitalizációs folyamatok soha nem látott sebességre kapcsoltak és olyan új megoldásokat hoztak, amelyeket maguk az ügyvédek, de az ügyfelek is teljes mértékben elképzelhetetlennek tartottak. A digitalizáció eredményeként, felerősödő online megoldások, a kapcsolattartás és az ügyintézési folyamatok egyszerűsítése mellett párhuzamosan teret nyitott egy olyan világnak is, amelyben az üzleti vagy személyes információk könnyebben megszerezhetőek vagy sokszorosíthatóak, ezáltal nagyobb teret adva a visszaéléseknek.

A biztonságosabb üzleti és irodai környezetből az adatok átkerültek a  home office világába, ahol az adatok védelme sokkal kevésbé átlátható. A legkomolyabb felkészülés ellenére sem érezheti magát 100 %-os biztonságban senki, hiszen a kényszerű home office-ban a céges hálózatnak, eszközöknek és felhasználóiknak a korábbinál kevésbé védett környezetben kell kezelniük a potenciálisan érzékeny vállalati és személyes adatokat. Számos vállalatirányítási program, más online platform használata, az e-mailezés a felhőtechnológián alapul.

A Nemzeti Kibervédelmi Intézet (NKI) figyelmeztetést adott ki arról, hogy február óta itthon is megnövekedett az adathalász és az álhírterjesztő tevékenység. Az informatikai rendszerek a home office üzemmódban még a szokásosnál is sebezhetőbbek. A hackertámadások, adatlopások száma folyamatosan nő, célpont lehet bármely gazdasági szereplő tevékenységtől, mérettől, felkészültségtől függetlenül. A vállalt szerződéses kötelezettségeket azonban a járvány ellenére is teljesíteni kell. A körültekintő felkészülés ellenére is történhetnek adatvédelmi incidensek és az emberi hibázás lehetősége mindig megmarad. Egy hibának komoly anyagi következményei lehetnek, a pénzügyi kockázatok pedig biztosíthatók.

Néhány példa a teljesség igénye nélkül:

  1. személyes adatok védelme: téves e-mail; eltévedt csatolmány; ellopott eszköz.
  2. vállalati adatok védelme: az üzleti adat érték.
  3. hálózatbiztonság: szoftver, kód vagy vírus a tárolt szoftverben vagy adatban sérülést okoz.
  4. proaktív szakértői szolgáltatások: ha adatszivárgás vagy fenyegetettség miatt meg kell győződni arról, hogy a cég információi, adatbázisa nem került illetéktelen kezekbe.
  5. jó hírnév védelme: adatsértés azonnali interakciót követel, mert partnerek, ügyfelek veszíthetik el a bizalmukat.
  6. adatalanyok értesítése: az illetéktelen kezekbe került információval rosszhiszemű visszaélés történhet, melyről az érintetteket értesíteni kell.
  7. elektronikus adatok helyreállítása: a biztonsági mentés és az elveszett adatok visszaállítása komoly ráfordítást vagy erőforrás mozgósítást igényel.
  8. adatkezeléssel kapcsolatos bírság: az incidens kapcsán az adatvédelmi hivatal bírságot szabhat ki.

A fenti példák jól megvilágítják azt, hogy egy nem várt esemény – amely összefüggésbe hozható a működésünkhöz kapcsolódó adatforgalommal – lényegesen meghaladja az erőforrásainkat, illetve ennek kezelése azonnali cselekvést és anyagi kiadásokat generál. Tegyen ma a holnap kiszámítható kiberbiztonsága érdekében!




Kapcsolódó cikkek

2024. március 14.

Sok vezető elcsúszhat a jogi megfelelésen

Nem mindent szabad, amit lehet: mit jelent ez a jogi-szabályozási megfelelés kontextusában a digitális világban?  Idén először szervez közös szakmai párbeszédet a Portfolio és a Wolters Kluwer a témában: a Digital Compliance by Design&Legaltech Konferencia aktualitásáról az ötletgazdákkal, Kézdi Katalinnal, a Wolters Kluwer Hungary ügyvezetőjével és Firniksz Judittal, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Versenyjogi Kutatóintézetének kutatójával beszélgetett a portfolio.hu.