Felhő – együttműködés

Szerző: Kenéz György
Dátum: 2017. július 14.
Rovat:

Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az együttműködés – közös munka – manapság a munkaszervezés egyik kulcskérdése. Többen gyorsabban tudnak egy munkát elvégezni, ha képesek megszervezni munkájukat. A szervezettség egyik tényezője, hogy a csoportok milyen jól tudnak egymással kommunikálni, és a munka eredményét jelentő dokumentumok elkészítésekor mennyire tud a csapat közösen dolgozni egy-egy dokumentumon. A felhő és a felhőben tárolt dokumentumok kezelése segíti ezt a feladatot.


Aki okostelefont használ már találkozott felhővel, még akkor is, ha erre nem gondolt. Az okostelefonok – működtető operációs rendszerük alapján – három típusba sorolhatók, saját felhővel. A három rendszer alapvetően eltér egymástól, ezért a három felhő sem egyforma. A leggyakrabban használt rendszer az Android, itt a Google rendszere adja a háttérszolgáltatásokat. Az Apple rendszere az iCloud, míg a Microsoft (korábban Nokia) telefonokhoz a OneDrive szolgáltatás jár. Ezeket a rendszereket használja a telefon tulajdonosa anélkül, hogy tudatosan megvizsgálná, hogy melyik rendszer milyen szolgáltatásokat nyújt.

Ha közös munkáról, együttműködésről beszélünk, akkor ehhez feltétlen szükséges valamilyen dokumentum (szövegfájl, táblázat, prezentáció), amelyen közösen dolgoznak a kollégák. Továbbá szükség van valamilyen szoftverre is, amellyel végrehajthatják a változtatásokat az adott dokumentumon. Ha a kollégák nem egy légtérben vannak, akkor közöttük a kommunikáció nem lesz közvetlen. A rendszerek eltérő segítséget adnak az online kommunikációra is. A három felhőplatformon két programcsomagot találunk (azért kettőt, mert az Apple nem dolgozott ki saját „offisz” csomagot, hanem a Microsoft rendszerét ajánlja felhasználóinak). A következőkben ezt a két rendszert ismertetem.

Platformok

A Google levelezőrendszere több mint 13 évvel ezelőtt indult el, mára már csaknem mindenki ismeri, mivel több mint egy milliárd ember használja. Az ingyenes verzió ma 15 Gbyte-nyi levélmennyiséget engedélyez, és korlátozottan rendelkezésre állnak olyan alkalmazások is, melyekkel dokumentumszerkesztést hajthatunk végre. Ezt megteheti akár több személy egyszerre úgy, hogy a résztvevők listáját a dokumentum címsoránál láthatjuk, sőt, azt is, hogy a dokumentum melyik részén dolgozik éppen valaki. Ez az előny hátránnyá is változhat, mivel nincs olyan lehetőség, hogy a dokumentum egy-egy részét megvédjem, a többiek változatásától.

A Microsoft Hotmail levelezőrendszere több mint 20 évvel ezelőtt indult, ma Outlook.com néven él tovább. 2013 májusában 400 millió felhasználója volt. Ingyenesen használható, korlátlan levélmennyiséget tárolhatunk vele, és online rendelkezésre áll a teljes MS Office programpaletta, korlátozott képességekkel, amelyek folyamatosan fejlődnek. A jelenlegi állapotában csaknem teljes megoldást ad, azok a speciális funkciók hiányoznak csak, amelyeket az átlagos felhasználó szinte sohasem használ, esetleg nem is tud a lehetőségekről.

Az előző cikkben említett kiszolgálási palettán van még egy nagy szolgáltató, ami szintén sokaknak régi ismerős. Az Amazont azonban nem a felhőszolgáltatásairól, hanem elsősorban a könyvkereskedéséről ismerjük, de emlékezhetünk akár az elektronikára és egyéb szórakoztató jellegű eszközök kínálatára is. Legutóbb a hírekbe azzal került be, hogy megvásárolt egy kiskereskedelmi láncot. Az Amazon az alap-felhőszolgáltatásokban (a múltkor ezeket mutattam be: IaaS és PaaS szolgáltatásokban) vezető helyet tölt be, viszont felhasználói szolgáltatásokat egyelőre nem kínál. (Szakértők szerint nem ülnek tétlenül, és nemsokára nekik is meg kellene jelenniük a piacon.)

Vállalati szinten ugyanakkor nem lehet értékelni az ingyenes szolgáltatásokat. Ennek két oka van: ingyenes szolgáltatásokra nem értelmezhető semmilyen rendelkezésre állási érték. Mivel minden funkció a webböngésző segítségével történik, nem reklamálhatunk, ha a szolgáltató bármilyen ok folytán nem elérhető. A másik ok az, hogy semmilyen hivatalos támogatást nem kapunk hozzá. Az ingyenes rendszereknél általános, hogy a felhasználók adnak segítséget egymásnak, a szolgáltató által biztosított fórumrendszeren. Ezeken általában nagyon kevés felhasználó aktív, így csak alacsony valószínűséggel találunk segítséget komoly problémához. Egy ilyen rendszer lehet elfogadható egy magánszemélynek, de elfogadhatatlan vállalati szinten, ahol a munkatársak napi feladatai múlnak a kiszolgáló rendszerek működőképességén.

A következő részben a két nagy felhő szolgáltató díjköteles megoldásait mutatom be részletesen, kitérve a hasonlóságokra, és bemutatva a különbözőségeket.


Kapcsolódó cikkek:


A jogi munka elismerése hazánkban és a nagyvilágban
2018. július 6.

A jogászok kiemelkedő teljesítményét számos országban és nemzetközi szinten egyaránt elismerik. A különböző díjak már több évtizedes hagyományra tekintenek vissza, a jogászok, irodák különböző kategóriákban nyújthatnak be pályázatot. Gondoljunk csak bele, ha nem lennének kategóriák, milyen nehéz lenne dönteni egy startup technológiát és innovációt képviselő iroda és egy klasszikus jogterületeken mozgó, kiemelkedő teljesítményű iroda között.

 

A GDPR felértékeli az adatvédelmi szaktudást
2018. június 19.

A GDPR hatályba lépésével felértékelődik az adatvédelmi szakjogászok és a jogi szakokleveles szakemberek képzése, melyek az ELTE Jogi Továbbképző Intézetének egyre népszerűbb kurzusai. A gyakorlatorientált tananyagról a NAIH szakemberei gondoskodnak, a legfrissebb hazai és európai jogalkalmazásokhoz igazodva. Ezekről is beszélgettünk Péterfalvi Attilával, a NAIH elnökével, a képzések felelősével.

Tilalomfák az ügyvédi honlap online marketingjében – Mit szabad, és mit nem?
2018. június 19.

A Magyar Ügyvédi Kamara keményen szabályozza az ügyvédek és irodáik internetes megjelenését. Az ügyvédek nélkülözni kénytelenek a hírlevélküldés és az eredmények bemutatásának eszközeit. Ugyanakkor sok lehetőségük van arra, hogy az interneten eredményesen jelenjenek meg, és ügyfeleket szerezzenek maguknak.

 

Költségspórolás technológiával
2018. május 8.

A vállalatok jogi osztályai az egyes eljárásaik kialakítása során döbbennek rá arra, hogy a jogi IT eszközök és eljárások segítséget nyújthatnak a költségek kordában tartásában. A jogi költségek alakulásával foglalkozó tanulmányban 59 amerikai vállalat jogi osztályát vizsgálták meg és ez alapján vontak le következtetéseket.

A közadatok újrafelhasználása
2018. május 3.

„Az Európai Bizottság ma egy sor olyan intézkedést terjeszt elő, amely a nem személyes adatok digitális egységes piacon való szabad áramlásának ösztönzését célzó korábbi kezdeményezésekre építve az EU-ban rendelkezésre álló adatok körének bővítésére irányul.