Átdolgozzák a lengyel reklámadó javaslatot Koronavírus
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
A médiacégek, az ellenzék és a saját koalíciós partnerük kritikája után kedden a lengyel kormány bejelentette, hogy a progresszív és igazságos adózás biztosítása érdekében átdolgozzák azt a törvényjavaslatot, amely megadóztatná a médiában történő reklámok közzétételét.
A múlt héten Lengyelországban több magánkézben lévő tévé- és rádióállomás, valamint internetes portál némult el, illetve jelent meg fekete címlappal az adó elleni tiltakozásképpen, amely szerintük veszélyeztetné a lengyel sajtó függetlenségét és a médiapluralizmust.
A kritikusok szerint Lengyelország magyar szövetségese példáját követve próbálja növelni a média kormányzati ellenőrzését. A független lengyel média jelentős részét a reklámok vagy az előfizetők finanszírozzák. A kormány szerint az adó bevezetése az egészségügy és a kultúra finanszírozása érdekében szükséges, mert ezeket a szektorokat súlyosan érintette a koronavírus-járvány, illetve az USA központú internetes óriásokat is megadóztatnák, amelyek reklámbevételt szereznek az országban.
A Pénzügyminisztérium szóvivője keddi, a lengyel állami hírügynökségnek (PAP) adott nyilatkozatában elmondta, hogy a vállalkozások még a tegnapi nap végéig benyújthatják véleményüket. „A társadalmi egyeztetést követően készítünk egy új törvényjavaslatot, amely átülteti ezeket az aggályokat, majd tovább haladunk a (jogalkotási) folyamat következő szintjére” – jelentette be Piotr Muller kormányszóvivő egy sajtótájékoztatón.
A kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párt koalíciós partnere, a centrista Accord bejelentette, hogy részben a vállalkozásokra gyakorolt hatása miatt nem tudja támogatni a jelenlegi tervezetet. A másik koalíciós partner, a jobboldali Egységes Lengyelország általánosságban támogatta a javaslattal elérni kívánt célt, de a következő pár napban még kialakítja a véleményét az ügyben.
A kormányszóvivő szerint a vállalkozások jelezték a kormánynak, hogy aggódnak a tisztességes adómérték meghatározása miatt. Korábban kormánytisztviselők jelezték, hogy a reklámjövedelmet 2–15% közötti differenciált adókulccsal adóztatnák, a cég nagyságától függően.
A Ringier Axel Springer tulajdonában lévő Onet lengyel internetes portál közölte, hogy az új adó miatt évente 10-20 millió zloty (2,7-5,4 millió USA dollár) adót fizethet.
Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök hétfőn adott nyilatkozatában elmondta, hogy az adó „igazságos és progresszív és úgy alakították ki, hogy a legnagyobb cégek viseljék az új adót a legnagyobb mértékben támogatva a gazdasági életünket”. (Joanna Plucinska és Pawel Florkiewicz riportja; szerkesztette: Alison Williams)
(reuters.com)