Átdolgozzák a lengyel reklámadó javaslatot Koronavírus

A médiacégek, az ellenzék és a saját koalíciós partnerük kritikája után kedden a lengyel kormány bejelentette, hogy a progresszív és igazságos adózás biztosítása érdekében átdolgozzák azt a törvényjavaslatot, amely megadóztatná a médiában történő reklámok közzétételét.


A múlt héten Lengyelországban több magánkézben lévő tévé- és rádióállomás, valamint internetes portál némult el, illetve jelent meg fekete címlappal az adó elleni tiltakozásképpen, amely szerintük veszélyeztetné a lengyel sajtó függetlenségét és a médiapluralizmust.

A kritikusok szerint Lengyelország magyar szövetségese példáját követve próbálja növelni a média kormányzati ellenőrzését. A független lengyel média jelentős részét a reklámok vagy az előfizetők finanszírozzák. A kormány szerint az adó bevezetése az egészségügy és a kultúra finanszírozása érdekében szükséges, mert ezeket a szektorokat súlyosan érintette a koronavírus-járvány, illetve az USA központú internetes óriásokat is megadóztatnák, amelyek reklámbevételt szereznek az országban.

A Pénzügyminisztérium szóvivője keddi, a lengyel állami hírügynökségnek (PAP) adott nyilatkozatában elmondta, hogy a vállalkozások még a tegnapi nap végéig benyújthatják véleményüket. “A társadalmi egyeztetést követően készítünk egy új törvényjavaslatot, amely átülteti ezeket az aggályokat, majd tovább haladunk a (jogalkotási) folyamat következő szintjére” – jelentette be Piotr Muller kormányszóvivő egy sajtótájékoztatón.

A kormányzó Jog és Igazságosság (PiS) párt koalíciós partnere, a centrista Accord bejelentette, hogy részben a vállalkozásokra gyakorolt ​​hatása miatt nem tudja támogatni a jelenlegi tervezetet. A másik koalíciós partner, a jobboldali Egységes Lengyelország általánosságban támogatta a javaslattal elérni kívánt célt, de a következő pár napban még kialakítja a véleményét az ügyben.

A kormányszóvivő szerint a vállalkozások jelezték a kormánynak, hogy aggódnak a tisztességes adómérték meghatározása miatt. Korábban kormánytisztviselők jelezték, hogy a reklámjövedelmet 2–15%  közötti differenciált adókulccsal adóztatnák, a cég nagyságától függően.

A Ringier Axel Springer tulajdonában lévő Onet lengyel internetes portál közölte, hogy az új adó miatt évente 10-20 millió zloty (2,7-5,4 millió USA dollár) adót fizethet.

Mateusz Morawiecki lengyel miniszterelnök hétfőn adott nyilatkozatában elmondta, hogy az adó „igazságos és progresszív és úgy alakították ki, hogy a legnagyobb cégek viseljék az új adót a legnagyobb mértékben támogatva a gazdasági életünket”. (Joanna Plucinska és Pawel Florkiewicz riportja; szerkesztette: Alison Williams)

(reuters.com)



Kapcsolódó cikkek:


A bírák szólásszabadsága korlátozható
2021. február 25.

A bírák szólásszabadsága korlátozható

Az EJEB elé került ügyben a Bukaresti Fellebbviteli Bíróság bírája az akkori román főbíróval szemben kritikus véleménycikket publikált. Ebben a rendszerváltás előtt betöltött pozíciójára utalva Ügyész Elvtársnak nevezte a Semmítőszék elnökét, aki részt vett “a szocialista rendszer ellenségeinek kigyomlálásában”.

A digitális társadalom olvasatai – XIV.
2021. február 25.

A digitális társadalom olvasatai – XIV.

Alábbi cikksorozatában a szerző a digitális társadalom különböző aspektusait tárja elénk, igyekezve lényegre törően bemutatni szerkezetének fontosabb csomópontjait, és összegezni a tudásrendszerek, az internet, a mesterséges intelligencia, a hálózati társadalmak fontosabb, a jogalakulás szempontjából releváns mozgásait. Ezúttal az EU-szabályozás újabb elemeit veszi górcső alá.

Fizetni fog a Facebook az ausztrál hírekért
2021. február 24.

Fizetni fog a Facebook az ausztrál hírekért

Facebook a következő napokban helyreállítja a híroldalakat Ausztráliában, miután a kormánnyal megállapodott abban, hogy módosítják azt a törvényjavaslatot, amely arra kényszeríti a közösségi oldalt és a Google-t, hogy fizessen a hírtartalmak megjelenítéséért.

A hír, mint vagyoni érték
2021. február 24.

A hír, mint vagyoni érték

A Microsoft az európai kiadó szervezetekkel összefogva szólította fel az EU-t, hogy kötelezze a nagy techcégeket a híroldalakkal való tárgyalásra.

Ausztrália nem hátrál meg
2021. február 22.

Ausztrália nem hátrál meg

A Facebook elérhetetlenné tette az ausztrálok számára a hazai és külföldi média oldalait, és blokkolta a közösségi oldal felhasználói számára a hírtartalmak megosztását.