Az ombudsmani intézmény szerepe Észak-Amerikában


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ombudsman a parlamenti ellenőrzés független szerve Magyarországon csakúgy, mint Európa számos országában, ám az észak-amerikai kontinensen a hasonló nevű intézmény egészen más szerepet tölt be, ahogy azt a következőkben bemutatjuk.


Egy átlagos amerikai[1] polgárnak egészen más jelent az ombudsman szó, mint egy európai számára, mivel a hasonló elnevezésű intézmény egészen más szerepet tölt be a két kontinensen. Míg az európai ombudsmant általában valamely állami szerv választja a tisztség betöltésére, az amerikai ombudsperson[2] általában nem független és a privát szférához kötődik. A következőkben az amerikai intézmény bemutatása a cél, különös tekintettel az európai modelltől való eltérésekre.

Az első ombudsman megválasztása óta az intézmény elterjedt szerte a világon, 2004-ben körülbelül 120 nemzeti szintű ombudsmani hivatal működött [3]. Azonban az európai és amerikai modell egymástól igencsak eltérő. Míg Európában általában az állami működéshez kötődik az ombudsman, és semlegessége kiemelt fontosságú, Amerikában egészen más a szerepe. Ezt az Amerikai Egyesült Államok és Kanada gyakorlatának ismertetésével mutatjuk be az alábbiakban.

Amerikai Egyesült Államok

Az USA-ban az ombudsmant általában vállalatok alkalmazzák, nem számít a közjogi szervek közé. Közvetítői szerepet tölt be a különböző vállalatok és fogyasztóik között a formális jogviták elkerülésének érdekében [4]. Az amerikai ombudsmanok közül sokan „inkább tanácsadóként, mintsem független vizsgálatot lefolytató ellenőrként” [5] funkcionálnak, például a Kaliforniai Egyetem ombudsmanjának fő feladata, hogy közvetítsen a diákok és az egyetem között az esetlegesen felmerülő vitákban, nézeteltérésékben [6]. Ekkor az ombuds az Egyetem alkalmazásában áll, tehát nem független szereplője a jogvitának.

 

Mindössze öt USA-tagállamban található ombudsperson tagállami szinten: Alaszkában, Arizonában, Hawaii-n, Iowában és Nebraskában [7]. A nem igazán biztató statisztika megváltoztatására történnek erőfeszítések. Az United States Ombudsman Association készített egy törvénytervezetet a tagállami szintű biztosokra vonatkozóan, hogy ezzel is elősegítse az ombudsman működéséhez szükséges alapvető feltételek minél egyszerűbb kialakítását [8]. A szervezet emellett egy összefoglalót is készített az Állami Ombudsman Standardok címmel. Négy kategóriában foglalták össze a fő szempontokat: függetlenség, pártatlanság, titkosság és hiteles felülvizsgálati eljárás [9]. A szempontrendszer referenciaként használható azon tagállamok számára, melyek fontolgatják az intézmény beemelését államszervezetükbe.

Kanada

Kanadában az első állami ombudsmant 1967-ben választották Albertában. Az általános kép igencsak kusza, ugyanis „a kanadai ombudsmanok megtalálhatóak klasszikusan törvényhozóhoz kapcsolódóan, a tágabb közszektorban és a magánszektorban, valamint a főiskolákon és az egyetemeken is” [10]. Számos törvényhozóhoz kapcsolódó biztos működik, például területi ombudsman, Toronto város ombudsmanja, stb. A közszektor biztosainak a száma emelkedik leggyorsabban, olyan ombuds-ok is találhatóak Kanadában, mint az adófizetők, a kanadai hadsereg, a kórházak és munkahelyi balesetet szenvedett munkavállalók biztosa. A magánszektor ombudsmanjai főleg bankokhoz, biztosítási vállalatokhoz és a szolgáltatói szférához kötődnek [11].

A hivatalos nyelvek, a katonai, a veteránok, a postai és a magánszféra ombudsmanja mind speciális változatai az eredeti biztosnak, Kanada különleges igényeihez megfelelően kialakítva [12]. Akárcsak Európában, ahol a különböző országokban különböző típusú ombudsmani modellek alakultak ki [13], azonban kivétel nélkül mindegyik országban megtalálható ez az intézmény [14].

Kanadában például az ontarioi biztost 1975-ben nevezték ki. Az ontariói volt az egyik első, észak-amerikai területen megválasztott ombudsman, amely része volt az államszervezetnek. Az ombudsmani törvényt azóta sem módosították. Manapság a jelenlegi biztos, André Martin egyik fő célja, hogy a jogalkotó megváltoztassa az ombudsmani törvényt annak érdekében, hogy szélesebb hatáskörrel bírva folytathassa vizsgálatait. Martin 2005-ben nyerte el a tisztséget, és véleményem szerint felrázta Csipkerózsika-álmából az ontariói rendszert. Céljául tűzte ki, hogy hatásosabban segítse az embereket, és nagy vitalitással látja el szerepét, melyet „házőrző kutyaként” fest le: ugatnia kell, ha jogsértés folyik, elég hangosan ahhoz, hogy az egész ország meghallja, mi történt [15].

Kluwer International
Külföldi jogi e-könyvek

 

Egy kattintásra Öntől!

 

Eltérések

Ha azt vizsgáljuk, milyen különbségek vannak az európai és az amerikai ombudsman között, a legfontosabb elhatárolási szempont a közszektorban vagy a magánszektorban való megjelenés. Európában az ombudsmanokat a kormány nevezi ki vagy a parlament választja és csak a jognak alárendelten működnek. Szinte bármely állami vagy közigazgatási szervnél vizsgálódhatnak, az adott ország egész területén, elég csak a magyar alapvető jogok biztosára gondolni. Ezzel szemben az amerikai ombudsman főleg vállalatok megbízottjaként tevékenykedik, fő feladata a mediáció, azaz a közvetítés.

A céljuk is különböző: míg az európai biztosok fő feladata a visszásságok kivizsgálása, addig Észak-Amerikában a legfontosabb szempont a megegyezés kialakítása a vitás felek között a formális jogvita elkerülése érdekében. Az eltéréseket tekinthetjük az eltérő államszervezet, jogrendszer, történelem és szociális viszonyok következményének is.

Összefoglaló

Az eltérések ellenére mindkét kontinensen megtalálható az az alapgondolat, hogy működésükkel az ombudsmanok az állampolgárok és a hatalom közé állnak, segítve a jobb együttműködés létrejöttét. Segítik az állampolgárokat abban, hogy megoldást találjanak problémájukra, megegyezésre jussanak. Ugyanúgy tekinthetőek „az egyik leghegyesebb szálkának a kormány szemében” [16], bár feladatuk országról országra, tagállamról tagállamra változik.

Lábjegyzetek:

[1] A továbbiakban az ’amerikai’ kifejezés az észak-amerikai szinonimájaként használom.
[2] Az amerikai szóhasználat az „ombudsman”, az „ombudsperson” és az „ombuds” kifejezéseket egyaránt szinonímaként ismeri, ezért én is ennek megfelelően használom ezeket.
[3] Eleni Tsoutsias: Ombudsman Ontario and Mandate Modernization: What are the Chances? http://www.cpsa-acsp.ca/papers-2007/Tsoutsias.pdf (2015. 04. 03.)
[4] Krisztina Rúzs Molnár: Overview of Alternative Dispute Resolution in the United States, University of Szeged, 2014. 35-36.
[5] Robin K. Matsunaga: The Ombudsman http://www.usOmbudsman.org/the-Ombudsman/ (2015. 04. 03.)
[6] http://Ombuds.ucsf.edu/does-doesNot.html (2015. 04. 03.)
[7] Robin K. Matsunaga: The Ombudsman http://www.usOmbudsman.org/the-Ombudsman/ (2015. 04. 03.)
[8] http://www.usOmbudsman.org/site-usoa/wp-content/uploads/USOA-Model-Ombudsman-Act-For-State-Governments.pdf (2015. 04. 03.)
[9[ http://www.usombudsman.org/site-usoa/wp-content/uploads/USOA-STANDARDS1.pdf (2015. 04. 03.)
[10] Ian Darling: The Role of Ombudsman in Canada & the USA 2. https://www.tarion.com/New-Home-Buyers/Ombudsperson/Documents/The%20Role%20of%20Ombudsmen%20in%20Canada%20and%20the%20United%20States%20-%20Bello%20Horizonte%20speech.pdf (2015. 04. 03.) [11] Ian Darling: The Role of Ombudsman in Canada & the USA  https://www.tarion.com/New-Home-Buyers/Ombudsperson/Documents/The%20Role%20of%20Ombudsmen%20in%20Canada%20and%20the%20United%20States%20-%20Bello%20Horizonte%20speech.pdf (2015. 04. 03.)
[12] Stewart Hyson: Specialty Ombudsman Offices: The New Breed of Structural Heretics, Paper prepared for presentation at the Annual Meeting of the Canadian Political Science Association, Carleton University, Ottawa, 27 May 2009.
[13] Három fő modell jött létre. Lásd: Varga Zs. András: Ombudsmanok Magyarországon, Rejtjel Kiadó, Budapest, 2004. 16.
[14] http://www.ombudsman.europa.eu/en/atyourservice/nationalombudsmen.faces (2015. 04. 03.)
[15] http://www.ombudsman.on.ca/Resources/Articles-by-the-Ombudsman/2009/Letting-the-Watchdog-Off-the-Leash.aspxm (2015. 04. 03.)
[16] Eleni Tsoutsias: Ombudsman Ontario and Mandate Modernization: What are the Chances? http://www.cpsa-acsp.ca/papers-2007/Tsoutsias.pdf (2015. 04. 03.)

Kapcsolódó cikkek

2024. február 28.

A gyermekek jogellenes külföldre vitele

Európai előírások és konkrét nemzeti jogszabályok összevetéséről döntött az EU Bírósága egy különösen érzékeny témában, a gyermekek jogellenes külföldre vitelével kapcsolatban. Lényege a visszavitel iránti kérelmek elbírálására vonatkozó, a gyermekek érdekeit szolgáló gyors eljárások biztosítása.