Hatékonyabban kell védeni az emberkereskedelem áldozatait

A GRETA az áldozatok megfelelő tájékoztatását, a szakemberek hatékonyabb képzését és az áldozatok számára járó kártérítés szabályainak kialakítását sürgette.

Az ET Emberkereskedelem Elleni Bizottsága (GRETA) jelentésében felszólította a magyar hatóságokat, hogy lépjenek fel hatékonyabban a gyerekkereskedelem megakadályozása érdekében.

A GRETA szerint a gyermekekkel foglalkozó szakemberek empátiájának fejlesztésére, a szakemberek képzésére, a gyerekkereskedelemre való figyelemfelhívásra, a gyermekek online biztonságának növelésére és a nevelőintézetekben nevelt gyermekekre való megfelelő odafigyelésre van szükség.

A jelentésben arra kérik Magyarországot, hogy helyezze hatályon kívül a gyermekprostitúció miatt a gyermekekre való bírságkiszabást és börtönbüntetést lehetővé tevő szabályokat., illetve, hogy a rendőrség eljárása során vegye figyelembe, hogy a 14-18 év közötti életkorú prostitúciós tevékenységben részt vevő gyermekek az emberkereskedelem lehetséges áldozatai és nem bűnelkövetők.

A GRETA arra is kitért jelentésében, hogy a tranzitzónákban, illetve a bevándorlási rendszerben kezelt bevándorlók és menedékkérők között is oda kell figyelni az emberkereskedelem potenciális áldozataira.

A GRETA pozitív változásként értékelte, hogy Magyarország megnövelte azon szakértői csoportok számát, köztük az áldozatsegítő szolgálat, a pártfogó felügyelet és a jogsegélyszolgálat létszámát, amelyek hivatalosan képesek azonosítani az emberkereskedelem áldozatait. Ugyanakkor a GRETA további lépéseket vár a magyar hatóságoktól annak érdekében, hogy az emberkereskedelem áldozatai azonosíthatók legyenek, köztük a bevándorlók, a menedékkérők, illetve a kockázatos foglalkozások esetében a munkaügyi vizsgálatokat is hatékonyabban kell elvégezni.

A jelentés felhívja a figyelmet, hogy az áldozatok számára megfelelő támogatást kell nyújtani és ellenőrizni kell, hogy a jog által biztosított támogatás a gyakorlatban is megvalósult-e. A bevándorlás támogatását és elősegítését kriminalizáló jogszabályokat nem lehet úgy alkalmazni, hogy azok az emberkereskedelem áldozatait segítő civil szervezeteket akadályozzák a segítségnyújtásban.

A GRETA kiemelte, hogy az áldozatokat segítő civil szervezeteket nem lehet megakadályozni abban, hogy belépjenek a határmenti területekre, illetve a tranzitzónába, annak érdekében, hogy segítő tevékenységüket ki tudják fejteni.

A GRETA az emberkereskedelmi, köztük a munkacélú kizsákmányolási, ügyek hatékonyabb kivizsgálását várja a magyar hatóságoktól. Ennek érdekében képzést kell biztosítani a rendőröknek és az ügyészeknek, hogy az emberkereskedelmi ügyeket ne minősítsék más bűncselekménnyé, amelyek esetleg alacsonyabb szankciókkal járnak és megfosztják az áldozatokat a védelemhez, a támogatáshoz és a kártérítéshez való joguktól.

A jelentés külön felhívta a magyar jogalkotó figyelmét, hogy tegye lehetővé és építsen ki garanciákat arra vonatkozóan, hogy az áldozatok értesüljenek a jogaikról és megfelelő jogi segítséget kapjanak azok érvényesítéséhez, a nemzetiségüktől, állampolgárságuktól, illetve bevándorló státuszuktól függetlenül.

A GRETA kiemelte, hogy fontos változások történtek a 2015-ös első jelentés kibocsátása óta. Az Igazságügyi Minisztérium olyan áldozatsegítő központokat állított fel, amelyek pszichológiai segítséget nyújtanak és segítenek a büntetőeljárásokra való felkészülésben.

A GRETA üdvözölte a tanúkat és  áldozatokat védő rendelkezések beépítését a büntetőeljárási törvénybe.

A 2017-ben elindított, az emberkereskedelem lehetséges áldozatait tartalmazó nyilvántartás, annak érdekében, hogy megfelelő statisztikai adatokat lehessen szerezni a politikai döntések meghozatalához.

(coe.int)

Kapcsolódó cikkek:


Fogyasztó elállása a hitelszerződéstől
2019. október 2.

Fogyasztó elállása a hitelszerződéstől

Az EUB ítéletében megállapította, hogy az uniós jog alapján nem állhat el a fogyasztó a hitelszerződéstől, ha a szerződést a fogyasztó kifejezett kérelmére mindkét fél teljes egészében teljesítette, mielőtt a fogyasztó az elállási jogát gyakorolná.

Futárérkezés mint szerződéskötés – agresszív kereskedelmi gyakorlat?
2019. szeptember 24.

Futárérkezés mint szerződéskötés – agresszív kereskedelmi gyakorlat?

A szerző az alábbi cikkében az Európai Unió Bíróságának az ítéletét elemzi, mely a Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów kontra Orange Polska S.A.-ügyben[1] született, górcső alá véve a fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot, közelebbről: a futár általi átadási időpontot mint a szerződéskötés keltezésének modelljét.

Nem lehet feltétel nélkül megtiltani a volt sógorok házasságkötését
2019. szeptember 23.

Nem lehet feltétel nélkül megtiltani a volt sógorok házasságkötését

Az ügy férfi kérelmezője korábbi házastársának testvérét vette feleségül. A volt házastárs később megtámadta a frigyet, amelyet több mint tíz év elteltével a görög bíróság érvénytelenített is a korábbi házasságra tekintettel fennálló sógori rokonságra tekintettel. A Bíróság összehasonlító elemzést folytatott le, és megállapította, hogy a nem vérrokon korábbi sógorok házasságának feltétel nélküli tiltása nem illeszkedik az európai konszenzusba. Az egy évtizede fennálló házasság érvénytelenítése erre is tekintettel a házasságkötéshez való egyezményes jog aránytalan korlátozását jelentette.