Súlyos adatvédelmi bírságot kapott a Google és a Facebook


A francia adatvédelmi hatóság összesen 210 millió euróra bírságolta a Google-t és a Facebookot, amiért akadályozták a felhasználókat az online tevékenységeik nyomon követésének korlátozásában.


A Nationale de l’Informatique et des Libertés (CNIL) csütörtökön azt közölte, hogy rekordösszegű, 150 millió eurós bírságot szabott ki a Google-ra, amiért megnehezítette az internethasználók számára a cookie-k visszautasítását.

Ugyanezen okból 60 millió eurós bírságot szabott ki a Facebookra is a CNIL. Az internethasználók előzetes hozzájárulása a cookie-k használatához az EU adatvédelmi szabályozásának kulcsfontosságú pillére, és a CNIL kiemelt prioritása. „A cookie-k elfogadása egyetlen kattintással történik” – fogalmazott Karin Kiefer, a CNIL adatvédelmi szankciókért felelős vezetője. “A cookie-k elutasításának ugyanolyan egyszerűnek kell lennie, mint elfogadásuknak.” A CNIL szerint a facebook.com, google.fr és youtube.com webhelyek nem teszik lehetővé a cookie-k egyszerű elutasítását.

A Facebook példájára hivatkozva elmondta: „Több kattintás szükséges az összes cookie elutasításához, viszont egyetlen kattintás kell csak az elfogadásukhoz.” Közölte, hogy a cégeknek három hónap áll rendelkezésükre, hogy teljesítsék a döntésben foglaltakat, beleértve a cookie-k visszautasítását a francia felhasználók számára. Ellenkező esetben további 100 000 eurós bírságot kell fizetniük minden késedelemmel érintett nap után.

A Google szóvivője nyilatkozott az ügyben: „Az emberek bíznak bennünk, hogy tiszteletben tartjuk a magánélethez való jogukat és megőrizzük az online biztonságukat. Tisztában vagyunk azzal a felelősségünkkel, hogy megvédjük ezt a bizalmat, és elkötelezettek vagyunk a további változtatások és a CNIL-lel való aktív együttműködés mellett.”

GDPR

A Facebook anyavállalatának, a Meta szóvivője így fogalmazott: „Értékeljük a hatóság döntését, és továbbra is elkötelezettek vagyunk az illetékes hatóságokkal való együttműködés mellett. A cookie-k hozzájárulását szabályozó motorjaink nagyobb irányítást biztosítanak az embereknek az adataik felett, beleértve a Facebook és az Instagram új beállítási menüjét, ahol az emberek bármikor újra megtekinthetik és kezelhetik döntéseiket, mi pedig továbbra is fejlesztjük és javítjuk ezeket az ellenőrzéseket.”

2020-ban a CNIL megerősítette a hirdetéskövetőkkel kapcsolatos hozzájárulási jogokat, mondván, hogy a Franciaországban működő webhelyeknek legalább hat hónapig nyilvántartást kell vezetniük arról, hogy az internethasználók megtagadták a cookie-k elfogadását. Azt is kimondta, hogy az internethasználóknak könnyen meg kell tudniuk változtatni a cookie-kra vonatkozó kezdeti nyilatkozatukat egy weblink vagy egy ikon segítségével, amelynek a webhely minden oldalán láthatónak kell lennie.

(theguardian.com)




Kapcsolódó cikkek

2022. január 24.

Új szabályokkal tartaná kordában az EU a digitális óriásplatformokat

A tervek szerint a változásokkal a felhasználók beleszólhatnak majd, abba, hogy az internetes óriáscégek milyen módszerekkel érik el őket. És könnyebb lesz az illegális tartalmak eltávolítása is. Azonban sokak szerint veszélyezteti a szólásszabadságot a tervezet.