A szakértői bizonyítás a bírósági eljárásban – 1.


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A következőkben tanulmányokat ismertetünk a szakértői bizonyítás témaköréből, illetve – ehhez kapcsolódóan – összefoglalókat a Kúria joggyakorlat-elemző csoportjainak véleményeiből.


A Kúria joggyakorlat-elemző csoportjának egyik összefoglaló véleménye a szakértői bizonyításról szól. A csaknem háromszáz oldalas anyag a nemzetközi kitekintésen, az EU-iránymutatásokon és a hazai jogi szabályozás áttekintésén túl kitér a témával kapcsolatos elméleti szakirodalmi munkák és a hazai bírósági gyakorlat bemutatására is, továbbá mindenre, ami a szakértői vélemény elkészítésére, a bizonyítási eljárásban való felhasználásra vonatkozik. Emellett érinti a díjazással kapcsolatos kérdéseket is.

A terjedelmes anyag egyik kisebb része foglalkozik a magánszakértői vélemény perjogi helyzetével és a büntetőeljárásban megjelenő problémákkal is. Az Összefoglaló megállapítások című rész a nemzetközi tanulságok levonásán túl ismét kitér mindazon problémákra, melyek a vizsgálat során felvetődtek, és igyekszik válaszokat is adni a felmerült kérdésekre.

Az utóbbi években ismertté vált olyan magatartás, hogy a terhelt vagy a védője eleve nem fogadja el a bíróság által kirendelt szakértőt, illetve és név szerint megjelölve, másik kirendelését kéri. Ám ez kizárólag a bíróság kompetenciája, ezért az ilyen eljárás elfogadhatatlan

Az összefoglaló véleménynek az ügyvédeket talán leginkább érintő része a 9. részben található (228-254. o.): A fél által felkért és a más szerv által kirendelt szakértő véleménye a bírósági eljárásban. Ebben a fejezetben négy tanulmány kapott helyet:
–    dr. Csere Katalin: A vádlott vagy védője által a bíróság előzetes engedélye nélkül beszerzett magánszakértői vélemény jogi minősítése és felhasználása a büntetőeljárásban;
–    dr. Hajnal Péter-Huszárné–dr. Oláh Éva: A fél által felkért és a más szerv által kirendelt szakértő véleménye a közigazgatási eljárásban;
–    dr. Molnár Ambrus: A magánszakértői vélemény perjogi helyzete a polgári peres eljárásban;
–    Szolnokiné dr. Csernay Krisztina: A fél által felkért és a bíróság által kirendelt szakértő véleménye a bírósági eljárásban.

A büntetőügyekben eljáró ügyvédeket, a védőket talán a leginkább az első helyen említett tanulmány utolsó része érdekelheti: a „Be. 112. § (1) bekezdés szerint a terhelt és a védő közölheti az ügyésszel, illetőleg a bírósággal, hogy szakvéleményt kíván készíttetni és benyújtani. Ez a rendelkezés a büntetőeljárás teljes szakaszára biztosítja a védelemhez való jogot, erősíti az ügyfélegyenlőséget és javítja a védelem tényleges lehetőségeit, megadva azt a lehetőséget, hogy az ügyben már elkészült szakvélemény megállapításait, illetve a tényeket a maga által megválasztott szakértő véleményére támaszkodva vitassa. A gyakorlatban ténylegesen a terhelt, illetve a védő nem jelenti be előzetesen az ügyész vagy a bíróság felé, hogy szakvéleményt készíttet, hanem a már elkészült szakvélemény benyújtásával egy időben kéri a készítő szakértőként történő kirendelését, az elkészíttetett okiratnak a bizonyítékok körében szakvéleménykénti kezelését és a szakértő meghallgatását. A bíróságok elé ugyanakkor – a védelmi pozícióból is adódóan – olyan szakvélemények kerülnek, amelyek a terheltre nézve kedvezőek, hiszen a védőnek nem az objektív igazságot tükröző szakvélemény, hanem a korábbi, terhelő szakvélemény kétségessé tétele az érdeke. Annak ellenére, hogy az Alkotmánybíróság határozata óta a Be. az eljárás során keletkezett iratról – többek között – a terheltnek és a védőnek ingyenesen másolatot biztosít, sem a felkért szakértő, sem a bíróság nem lehet biztos abban, hogy valamennyi, a szakvélemény elkészítéséhez szükséges adatot, tényt tartalmazó irat a részére átadásra került. Értelemszerűen a hiányzó adatok az elkészült szakvéleményt jelentős mértékben befolyásolhatják. A szakvélemény elkészítésére felkért személy (gazdasági társaság, szakértői intézmény, szervezet, szakértői testület) szakértőként való bevonásáról a bíróság, illetőleg az ügyész határoz. A felkért szakértő e minőségének elismerése után végezhet önállóan szakértői vizsgálatot, a bírósági eljárásban a bíróság, illetőleg az ügyész által kirendelt szakértővel azonos jogok illetik meg, és kötelezettségek terhelik. A szakértők az általuk elvégezni kívánt szakértői vizsgálatról kölcsönösen értesítik egymást, az értesített szakértő a másik szakértő által végzett vizsgálaton jelen lehet. A szakértő személyének megválasztásáról a kirendelő az indítványtól függetlenül dönthet. Ez egyben azt is jelenti, hogy ha a bíróság vagy az ügyész a felkért személy bevonását megtagadja, a szakvélemény az okiratra vonatkozó szabályok szerint használható fel. Ebben az esetben a bíróságnak nem a két szakértői vélemény közötti ellentmondás feloldásáról kell intézkednie, hanem másik – miként a polgári ügyekben – de nem harmadik szakértőt kell kirendelni. A nemleges döntés esetén ugyanakkor a bíróság anélkül vetheti el a szakvéleményt, hogy maga az ahhoz szükséges különleges szakértelemmel rendelkezne.” (Dr. Csere Katalin: A vádlott vagy védője által a bíróság előzetes engedélye nélkül beszerzett magánszakértői vélemény jogi minősítése és felhasználása a büntetőeljárásban. 231-232. o.)

Titkos adatgyűjtés a büntetőeljárásban

Kis László kötete a büntetőeljárás egy nagyon vékony, ám annál szerteágazóbb kérdésének, a titkos adatgyűjtésnek próbálja felfedni minden vonulatát.

További információ és megrendelés >>

Az idézett rész kitér egy korábbi tanácskozásra, a Szakértői bizonyítás kérdéseit vizsgáló joggyakorlat- elemző csoport konferenciájára (Kúria, 2014. október 27.). A rendezvényen dr. Molnár Gábor Miklós tanácselnök kifejtette: „az utóbbi években ismertté vált olyan magatartás, hogy a terhelt vagy a védője – a korábbi ügyekben szerzett nem kedvező tapasztalatokra hivatkozással – eleve nem fogadja el a bíróság által kirendelt szakértőt, illetve megtagadja a terhelt a szakértői vizsgálaton való együttműködést, és név szerint megjelölve, másik szakértő kirendelését kéri. A Be. szerint a szakértő kirendelése a bíróság (hatóság) kompetenciájába tartozik, ezért ez az eljárás elfogadhatatlan. Az előzőekben vázolt jogi megoldás ugyanakkor magában rejti annak veszélyét, hogy azokban a jelentős tárgyi súlyú ügyekben, ahol a meghatározó bizonyíték a szakértői vélemény a szervezett bűnözés a szakértőt fenyegethesse, vagy akár megvesztegethesse. Ez különösen azért fontos kérdés, mert ebbe az érdemtelen helyzetbe olyan igazságügyi (orvos, közlekedési, stb.) szakértőt hoznak, akinek a jogkérdés eldöntéséhez nincs és nem is lehet semmi köze.”

(Most induló sorozatunkat az ügyvédeket érintő kérdésekkel folytatjuk.)


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.