Kimozdítva a „jogszabálytól jogszabályig terjedő” komfortzónából – Interjú a The New Lawyer Challenge szervezőjével


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A The New Lawyer Challenge elnevezésű verseny egyik célja, hogy kimozdítsák a hallgatókat a „jogszabálytól jogszabályig terjedő” komfortzónájukból.

Hatodik alkalommal rendezték meg a The New Lawyer Challenge-t, a Baker McKenzie ügyvédi iroda komplex, joghallgatóknak szóló versenyét április 28-án. Az első két forduló online lebonyolítása után a döntő immár élőben zajlott a kiíró Dorottya utcai irodájában. Ebből az alkalomból adott interjút a Jogászvilágnak Kertész Judit, a Baker McKenzie Talent and Operations Managere.

Az ön irodabeli munkája – mint Talent and Operations Manager – hogyan kapcsolódik a versenyhez? Mi a feladata „normál üzemben”, és mik a teendői a verseny idején?

Globális cégként a Baker McKenzie prioritásként kezeli, hogy a világ bármely pontján dolgozó kolléga ugyanolyan képzési lehetőségekhez jusson, így Talent Manager-ként a munkám fontos része a különböző globális/regionális programok budapesti implementálása, teljesítményértékelő rendszerek kialakítása és bevezetése, valamint a partnerek és a csoportvezetők támogatása bármely, tehetséggondozással kapcsolatos kérdésben, beleértve az új kollégák kiválasztását. A munkám része továbbá az „employer branding”, aminek jelentős pillére a verseny. Feladatom e megmérettetés teljeskörű szervezése.

Hatodik alkalommal rendezte meg a Baker McKenzie a The New Lawyer Challenge elnevezésű versenyét. Az idei eseménynek mi volt a központi témája?

A versenynek általában nincsen központi témája, az egyetlen lényeges szempont, hogy a második fordulóban és a döntőben megoldandó feladattal kimozdítsuk a hallgatókat a „jogszabálytól jogszabályig terjedő” komfortzónájukból, demonstrálva a jogászi munka komplexitását. Idén például a döntő feladata egy komplex ingatlanfejlesztési projekt során felmerülő jogi problémák megoldása volt, amihez elengedhetetlennek bizonyult a kérdések üzleti kontextusba helyezése és az ügyfél gazdasági érdekeinek mérlegelése.

Mennyiben hatja át a mindennapi jogalkalmazást a digitális forradalom; például a Baker McKenzie-nél alkalmazzák-e az új lehetőségeket?

A digitális forradalom a cég működésének minden szintjén jelen van, a jogászi munkát támogató szoftverek alkalmazásától a napi operatív és szakmai működésen át a HR-, a marketing- és az ügyfélmenedzsment-területekig terjedően. A digitális megoldások teszik többek közt lehetővé, hogy globális cégként több mint 13 ezer kollégával a világ 45 országában konzisztensen, ugyanolyan magas színvonalon tanácsoljuk ügyfeleinket. A digitális transzformáció nagy mértékben erősíti továbbá az „egy nagy globális irodához” tartozás érzését. Egy példát említve, egy munkaállomást és egy parkolóhelyet foglalni a londoni irodánkban csupán 3 gombnyomás távolságra van A digitális forradalom számos olyan, cégen belüli szolgáltatás kialakítását tette lehetővé, ami a jogászok mindennapi munkáját jelentősen támogatja. Példaként említeném, hogy kollégáink számára 24/7 elérhető egy admin-támogatás, ami a dokumentumok szerkesztésétől az utazások szervezésig számos területre kiterjed.

Kertész Judit Baker McKenzie

Kertész Judit: Minden hallgatónak azt javasoljuk, hogy az egyetemi évek során gyakornokként széles tapasztalatot szerezzen, és több helyen (ügyvédi irodák, cégek, hatóság) próbálja ki magát

Hogyan látja: milyen volt a versenyzők felkészültsége? Általában pedig, ma milyen hagyományos és új készségekre van szüksége egy kezdő jogásznak, hogy sikeres pályát futhasson be? Ebben milyen segítséget jelenthet egy ilyen verseny, mint az önöké?

A verseny első és második fordulója erősen megszűri a hallgatókat, így a döntőbe a legtehetségesebbek kerülnek. Mivel értékelési szempontrendszerünkben a logikus és józan gondolkodás, valamint az érvelési készség kiemelkedő helyen áll, bizonyos értelemben nehéz felkészülni a versenyre. Ezt az eseményt hat éve azzal a céllal hoztuk létre, hogy a hallgatóknak betekintést adjunk a nemzetközi ügyvédi irodák világába, ezáltal segítve őket pályaorientációjukban. Minden hallgatónak azt javasoljuk, hogy az egyetemi évek során gyakornokként széles tapasztalatot szerezzen, több helyen (ügyvédi irodák, cégek, hatóság) próbálja ki magát, hogy az egyetem befejezése után a képességeihez, érdeklődéséhez és személyiségéhez leginkább illő pályát válassza. A szükséges készségeket a választott pálya határozza meg, de az alapkészségek, úgymint a logikus gondolkodás, az alaposság, a megbízhatóság, a felelősségteljes munkavégzés, a precizitás sosem mennek ki a divatból.

Visszatekintve az elmúlt évekre, általában mekkora a versenyzői aktivitás, illetve idén hányan és mely egyetemek jogi karairól jelentkeztek a megmérettetésre?

Büszkék vagyunk arra, hogy a verseny minden évben több száz hallgatót mozgat meg, az ország minden jogi karán. Ez idén sem volt másképp, csaknem 350 diák vágott bele idén a megmérettetésbe.

Hogyan nézett ki az idei verseny felépítése? Hány fordulóból, milyen feladatokból állt? Kik alkották a zsűrit?

A verseny első fordulója egy húsz kérdésből álló online feleletválasztós teszt volt. A második fordulóba jutott hallgatók idén egy szerzői jogi és adatvédelmi kérdéseket felvető jogesetet oldottak meg, angolul. A tíz döntős pedig egy ingatlanfejlesztési projekttel kapcsolatos jogesetet dolgozott fel, amire egy óra állt a rendelkezésükre. Ez után a versenyzők egyenként egy szakmai zsűrivel folytattak beszélgetést a jogesetről. A zsűrinek a verseny kezdete óta tagjai dr. Hegymegi-Barakonyi Zoltán és dr. Takács Pál. Főtámogatóként és a különdíj felajánlójaként a Wolters Kluwer VIP ügyfélkapcsolati menedzsere, dr. Takács Tibor is évek óta helyet foglal a zsűriben, melynek idén a döntő feladatának megalkotója, dr. Haraszti Judit, az ingatlanjogi csoportunk ügyvédje is tagja volt. Mivel fontosnak tartjuk, hogy a versenyzők betekintést nyerjenek a megbízók gondolkodásmódjába és elvárásaiba, a zsűri minden évben kiegészül egy vállalati jogtanácsossal. Ezúttal dr. Dobos Éva, az Indotek Group senior counsel-e segítette a zsűrit a döntéshozásban.

A versenyzők közül került-e ki már olyan, aki a Baker McKenzie-nél kapott gyakornoki lehetőséget, illetve idén kínáltak-e fel ilyet?

A verseny fontos eszköz számunkra az utánpótlás biztosításában, így a legtehetségesebb versenyzők minden évben lehetőséget kapnak arra, hogy gyakornokként próbálják ki magukat irodánkban. Büszkék vagyunk arra, hogy néhány egykori versenyző ma ügyvédjelöltként dolgozik nálunk.

A Baker McKenzie és a verseny támogatója, a Wolters Kluwer milyen díjakat, nyereményeket biztosít a győzteseknek?

A pénznyereményen túl, irodánk minden évben gyakornoki lehetőséget ajánl fel a verseny első három helyezettjének, a Wolters Kluwer pedig 50 ezer forintos könyv/e-könyv-utalványt a különdíj nyertesének.

A Jogászvilág kiadója a Wolters Kluwer Hungary Kft.


Kapcsolódó cikkek

2024. május 23.

A hídember, adatok és a compliance-by-design

Előző két cikkemben a jog és a tech szektor határán mozgó, a két “világ” közt kapcsolat teremtését facilitáló hídemberekről, illetve a compliance-by-design céges kultúrába való implementálásának előnyeiről írtam. Ez a cikk építeni fog az előző két cikk tartalmára, ezért érdemes lehet azokat is elolvasni – bár nem feltétlen szükséges – e cikk tartalma önmagában is érthető.

2024. május 22.

Egyenlőtlenségek és lehetőségek a nagy nyelvmodellek világában

A mesterséges intelligencia fejlődése válaszút előtt áll. Attól függően, hogy hogyan alakítjuk a jövőt, válhat belőle mindenki számára elérhető, vagy csak a globális nagyvállalatok által privilegizált eszköz is. Az MI demokratizálása nemes és hasznos cél ugyan, de a kapcsolódó fejlesztéseket jelenleg mégis jelentős globális egyenlőtlenségek jellemzik. A kérdés az, mi ezen egyenlőtlenségek gyökere, és mit tehetünk, hogy felszámoljuk azokat?

2024. május 21.

Kötelező lesz az elektronikus aláírás

Nagyot fejlődött az elektronikus dokumentumkezelés és az ügyintézés, de egy kritikus ponton általában megbicsaklik a folyamat – ez pedig a hitelesítés. Legyen szó magánszemélyek hivatali vagy szolgáltatói ügyintézéséről, esetleg két vállalkozás közötti üzleti szerződésről, a legtöbb esetben a teljesen digitalizált folyamat egy pontján belép az analóg világ: amikor a dokumentumokat kézzel írják alá az érintett felek. Hamarosan azonban komoly változás várható – számol be az ITBusiness.hu.