Fogyasztói jogok védelme és a hazai fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatékonysága


A fogyasztóvédelemért felelős Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) rendezte meg az év második Fogyasztóvédelmi Tanács ülését, amelyen a fogyasztóvédelmi intézményrendszer szereplőinek széles köre vett részt.

A minisztériumok, társhatóságok, civil szervezetek, békéltető testületek és vállalkozói szövetségek részvételével tartott ülésen a tagok megerősítették elkötelezettségüket a hazai fogyasztóvédelem továbbfejlesztése és a fogyasztói jogok még hatékonyabb védelme iránt – közölte az NGM szerdán.

A Nemzetgazdasági Minisztérium fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkára, Gerlaki Bence a közleményben elmondta, a hazai fogyasztóvédelem magas szintjének biztosítása érdekében a tárca a Fogyasztóvédelmi Tanácsnak kiemelt szerepet szán, amely segít a piac szereplői közötti egyensúly fokozottabb érvényre juttatásában is.

Ezzel összefüggésben kezdeményezte a jelenleg működő, szerteágazó ügyfélszolgálati rendszer mielőbbi felülvizsgálatát és újragondolását a fogyasztói panaszbejelentések hatékonyabb kezelése érdekében.

A Fogyasztóvédelmi Tanács a kormány fogyasztóvédelemmel összefüggő döntéseit előkészítő konzultatív, véleményező, javaslattevő és érdekegyeztető fórum, amely célja a fogyasztóvédelmi javaslatok kormányzati munkába való integrálása, valamint a kormányzati fogyasztóvédelmi politika fogyasztói és vállalkozói érdekekkel való összehangolása.

Ennek megfelelően széles körű tagsággal rendelkezik, a fogyasztóvédelmi intézményrendszer teljes egészét lefedő munkájában mind a kormányzati, mind a civil, mind a vállalkozói oldal képviselői aktívan részt vesznek.

A fogyasztóvédelem irányításának Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerülését követően megtartott első ülésen a Fogyasztóvédelmi Tanács tagjai tevékenységük bemutatásán túlmenően javaslatokat fogalmaztak meg a fogyasztóvédelem további erősítése érdekében, valamint részletes tájékoztatást kaptak a 2025. január 1-jével felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság céljairól és feladatairól.

A résztvevők hangsúlyozták a digitális átállás és a „greenwashing” (zöldre festés) kapcsán felmerülő fogyasztói kihívásokat, valamint megosztották tapasztalataikat az ügyfélszolgálatok működtetésével kapcsolatban – írta az NGM.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 27.

A hamisított áruk sötét oldala: a fogyasztók egészségét, biztonságát és a gazdaságot veszélyeztetik, miközben a szervezett bűnözés alapját adják

2022-ben az EU-ban körülbelül 86 millió hamis tárgyat foglaltak le, amelyek értéke meghaladta a 2 milliárd eurót. A hamisított áruk az EU kereskedelmének körülbelül 5,8%-át teszik ki, leggyakrabban videojátékok, társasjátékok, csomagolóanyagok, játékok, cigaretták és CD/DVD lemezek formájában. A digitális tér további veszélyforrást rejt; a hamisítványok nagy része e-kereskedelmi platformokon keresztül áramlik a hamis webáruházak pedig gyakran fogyasztói adatokat lopnak el.

2024. november 27.

Környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) minősítések: a Tanács véglegesen jóváhagyta az új rendeletet

A Tanács a mai napon elfogadta a környezeti, társadalmi és irányítási, vagyis az ESG-minősítési tevékenységekről szóló új rendeletet. Az új szabályok célja, hogy – a fenntartható pénzügyi termékek iránti befektetői bizalom növelése érdekében – a minősítési tevékenységek következetesebbé, átláthatóbbá és összehasonlíthatóbbá váljanak az EU-ban.

2024. november 27.

Birodalmak kora – nemzetközi jogtörténeti konferenciát rendezett a Széchenyi István Egyetem

A győri Széchenyi István Egyetem Deák Ferenc Állam- és Jogtudományi Kar Jogtörténeti Tanszéke első ízben rendezte meg „Birodalmak kora” elnevezésű nemzetközi konferenciáját. A háromnapos programon hat ország neves felsőoktatási intézményeinek kutatói vitatták meg az első világháborút megelőző évszázad jogi, politológiai és közigazgatási aspektusait angol, német és francia nyelven.