37. Magyar Sajtófotó Kiállítás: világszínvonalon

Egy hónapon át ünnepelhetjük a magyar fotográfusok képeit és csodálhatjuk tehetségüket, tudásukat.

Döbbenetes kifejezőerejű, tartalmában, látványában meghökkentő felvételek. Figyelemfelkeltő, gondolatébresztő, figyelmeztető fényképek. A világról, Magyarországról, rólunk, itt élőkről komponált, ellesett, az örökkévalóságnak szánt képek. A legérdekesebb, legjobb felvételek, melyek így együtt különleges hatásúak.

Szigeti Tamás, a kiállítás kurátora a tárlat megnyitója előtt hangsúlyozta: ez a fotógyűjtemény egyben a legfontosabb visszatekintés is az elmúlt évre. A látogatóban „aha-élményként” idéződik fel sok esemény, melyet már vagy elfeledtünk, vagy elhalványultak emlékezetünkben. Sok tízezer embert megmozgató tüntetések, nagy érzelmeket kiváltó sportesemények, lapmegszűnés és plakátháború, fesztivál- és konferenciaélet, filmforgatás és majális, koncert és egyetemi képzés, valamint a mindennapi élet ellesett örömteli és küzdelmes, szomorú pillanatai. A kurátor külön kiemelte: nem elborzasztóak, nem véresek ezek a képek. A sajtófotósok érdeklődésének középpontjába nem a primér szenzációk kerültek, hanem az olyan történések, amelyek gondolatisága mélyebb, elemzőbb.

A kiállításon a Magyar Újságírók Országos Szövetsége (MÚOSZ) Fotóriporterek Szakosztálya által meghirdetett 37. Magyar Sajtófotó Pályázat díjazott képei tekinthetők meg, valamint válogatás a pályázat legjobb, ám nem díjazott fotóiból. Összesen 68 fotográfus több mint négyszáz felvétele látható. A pályázatra különben 276 fotográfus 2462 pályázattal, 6305 fényképpel nevezett egyedi képekkel, illetve sorozatokkal. A Szlukovényi Tamás elnökletével felállt öttagú zsűri 14 kategóriában 3–3 díjat osztott ki.

Örvendetes, hogy a fotográfusok is mindinkább felfigyelnek a környezetvédelem fontosságára, a globális felmelegedéssel összefüggő jelenségekre. Sőt, a pályázat történetében először olyan fotósorozat nyerte el a nagydíjat, amely tágabb környezetünk, az egész Föld egy érdekes jelenségét ábrázolja: Radisics Milán szabadfoglalkozású fotós Hogyan formálja a víz a Földet című képsorozata, mely egyben megkapta a Természet és tudomány kategória egyik első díját is. A fotóesszé a Föld vízi útjainak evolúcióját kutatja tizenegy országon át, az olvadó gleccserektől a kiszáradt folyómedrekig.

Az André Kertész Nagydíjat, melyet a legjobb emberközpontú pályaműnek ítél oda a zsűri, Bődey János, az Index.hu munkatársa érdemelte ki, Ha nekünk mennünk kell, Niki is követni fog minket című képsorozatával. Ebben egy 26 éves, születésétől fogva többszörösen fogyatékos, ápolásra szoruló, kerekesszékben élő fiatalember hétköznapjait élhetjük át. E sorozat elnyerte a Mindennapi élet kategória első díját is.

Szigeti Tamás kurátor azt is kiemelte, örvendetes, hogy a pályázaton fele-fele arányban nyert női és férfi fotós. Ez korábban nem így volt, inkább a sajtófotós szakmában jellemző, a férfiak javára elbillenő 70–30 százalékos arány tükröződött a díjakban is.

Bánkuti András, a MÚOSZ Fotóriporterek Szakosztályának elnöke az újságíróknak tartott, megnyitót megelőző tárlatvezetésen a Jogászvilág.hu-nak kifejtette: „A magyar fotográfiának nagyon nagy a hagyománya, és hihetetlenül jó fotográfusai voltak. Közülük jó néhányan világhírűek is lettek, akik annak idején elhagyták Magyarországot. Például Robert Capa, André Kertész, Munkácsy Márton. Talán valamitől érzékenyebb, jobb a magyarok szeme, látásmódja, sok mindent észrevesznek a világból, amit mások nem, kísérletezők, szeretnek mást csinálni. Úgy érzem, napjaink fiatal magyar fotográfusai is ugyanilyenek. Sokat tanultak tőlük, de a későbbi fotósgenerációk tagjaitól is: Szalay Zoltántól, Révész Tamástól, Hemző Károlytól. Viszik tovább a tapasztalatokat és a felgyülemlett tudást. A MÚOSZ fotósiskolájában is jó kezekben vannak az ifjú fotósok: a mostani díjazottak között is jó néhány akad, aki odajárt. Akiknek megtanították, mitől érdekes egy anyag, hogyan kell összeállítani például egy sorozatot. Nem mindegy, melyik képpel kezd az ember, melyikkel zár, fel kell építeni, mint egy irodalmi művet.”

A pályázat díjai mellett a megnyitón adták át a 2019-es Fotóriporteri Életműdíjat is, amelyet 2019-ben Szebeni András fotográfus, Érdemes Művész nyert el. Ekkor vehette át Bácsi Róbert László, Halász Gabi és Urbán Ádám az elmúlt év legjobb – fotókat felhasználó – tipográfiai tervért – járó Molnár István-díjat.

A 37. Magyar Sajtófotó Kiállítás 2019. április 5-től május 12-ig látható Budapesten, a Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központban (Budapesten, a VI. kerületben, a Nagymező utca 8. szám alatt). A tárlat tiszteletére jelent meg Az év fotói 2018 című kötet, mely tartalmazza a kiállításon látható összes fotót, valamint az alkotók rövid életútját, a magyar mellett angol nyelven is.

A díjazottak teljes névsora megtalálható kiállítás weboldalán.

Kapcsolódó cikkek:


Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Executive Edition – Rendhagyó
2019. július 5.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4WD Executive Edition – Rendhagyó

A Hyundai legnagyobb SUV-modelljével meglépte azt a formai egyediséget, amit előzőleg a legkisebbikével, a Konával mutatott be. Úgy gondoltuk, egy városi vagánynak kell formailag egy ilyen erős jellem, tévedtünk, a Santa Fe modellnek is nagyon jól áll ez a dizájn, de legfőképp a kettős fényszóró megoldás.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 – Júniusban már 100 éve….
2019. június 21.

Citroën C5 Aircross BlueHDi 130 – Júniusban már 100 éve….

Száz éve már, hogy 1919 júniusában debütált Párizsban a Citroën legelső modellje, a Type A. Eme autó tiszteletére egy nagyszabású rendezvény keretében a francia fővárosban 100 modellt állítottak ki, köztük volt a márka új reménysége, a C5 Aircross is.