Érdekvédelem a hajózás területén


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A hajózási vállalkozások tevékenysége összetett, számos nemzetközi, uniós és hazai szabályozás és a piaci verseny diktálta feltételek között kell helytállniuk. Világszerte igyekeznek a hajózási vállalkozások olyan szervezeteket létrehozni, amelyek közös érdekeiket képviselik, illetve a köztük felmerülő érdekellentéteket segítenek rendezni. A rendszerváltást követően Magyarországon átalakult tulajdoni viszonyok, azaz a korábbi nagy állami vállalatok utódaiként létrejött kisebb-nagyobb vállalkozások többsége is felismerte azt, hogy szükség van összefogásra. Elsőként 1993-ban a Belvízi Fuvarozók Szövetségét, majd 1996-ban a Révhajósok Országos Szövetségét, 2002-ben a Személyhajósok Szövetségét hozták létre az adott alágazatban tevékenykedő tulajdonosok, illetve üzemeltetők. 2004-ben a már működő alágazati szövetségek megalapították a hajózás átfogó érdekképviseletének céljával a Magyar Hajózási Országos Szövetséget, a MAHOSZ-t.


A MAHOSZ kitűzött céljai között elsődleges a tagság érdekképviselete a jogalkotásban, a nemzetközi kapcsolatokban, a tagság képviselete az állami, önkormányzati kapcsolatokban, a tagság megmozdulásainak szervezése (pl. rendezvények), továbbá a hajósképzés segítése, a hajózás történelmi múltjának, ipartörténeti értékei megismerhetőségének elősegítése, a hajózás népszerűsítése.

A MAHOSZ megalakulásától kezdődően fontosnak tartotta az áruszállító és a személyhajózáson túl a többi vízi tevékenységet folytatóval való szoros kapcsolattartást, így alapító tagja volt a Vadkacsa Leányfalui Gyermek Víziflotta Egyesület és néhány évvel később csatlakozott a Révhajósok Országos Szövetsége, valamint a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület is. Mára a MAHOSZ – mint szövetség – mögött a tagszövetségeken keresztül több száz szervezet áll, jelentős gazdasági erőt képviselve.

Az összecsiszolódás, az eredmények nem jöttek könnyen, számos állami, önkormányzati partner nehezen barátkozik a társadalmi szervezetekkel való tényleges egyeztetés gondolatával és főleg gyakorlatával.

Számos kezdeményezéssel kereste meg a MAHOSZ a Kormányt, az egyes minisztériumokat, a rendőrséget, a Nemzeti Közlekedési Hatóságot, a Fővárosi Önkormányzatot, a Budapesti Közlekedési Központot, amely megkeresésekben javaslatokat fogalmazott meg – egyebek mellett – a személyhajózás ismételt fokozottabb bevonására a Főváros közlekedési gondjainak megoldására, valamint egy másik fő irány a környezetbarát hajózás arányának növelési feltételeinek megvalósítására. A javaslatok, átadott anyagok jelentős részben megjelentek úgy a Főváros, mint a BKK által később támogatandóként megjelölt célok, tervek között. A Kormány is értékelte a hajózás hasznosságát és biztonságának további növelése érdekében uniós források felhasználásával hozzásegítette a hajózási vállalkozásokat speciális berendezések kedvezményes beszerzéséhez (AIS transponder). E témában példaszerű volt az érdekképviselet (MAHOSZ), az állami irányítás (közlekedésért felelős minisztérium) és a hatóságok (NKH) együttműködése.

A MAHOSZ szinte valamennyi – hajózást érintő – jogszabály, nemzetközi szerződés módosítása kapcsán véleményt nyilvánít a jogalkotók számára és jelentős arányban sikeresen képviseli a tagság érdekeit.

A MAHOSZ évek óta szervezi az augusztus 20-i ünnepségekhez kapcsolódó hajófesztivált, amelynek kapcsán a Személyhajósok Szövetsége tagjai ingyenesen biztosítják hajóikon 1000–1500 hátrányos helyzetű gyermek (többségében gyermekintézmények lakói) részvételét az ünnepségeken, az utóbbi években már az állami ünnepségek részeként. A Szövetség egyéb rendezvényekkel is igyekszik a hajózást népszerűsíteni, megismertetni történelmi múltját. A jövő nemzedékének igyekszik bemutatni a hajózásban rejlő perspektívát és életpálya-lehetőségeit.

A pozitív fejlemények mellett vannak negatív jelenségek, amelyek átgondolatlan szándékok, döntések (pl. a Duna rehabilitációjának megakadályozása), a tények szándékos elferdítésével a hajózás létjogosultságának megkérdőjelezése, környezetbarátságának kétségbe vonása formájában jelennek meg. E jelenségek a hajózás mellett a magyar gazdaságnak, a környezetnek, természetnek okoznak jelentős károkat, amellyel szemben a MAHOSZ mindent megtesz és várja minden racionálisan gondolkodó ember segítségét is ehhez.

A MAHOSZ támogatásával


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.