„Jó kis év volt a tavalyi”


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Kissé talán meglepő lehet a címben szereplő állítás, ha arra gondolunk, hogy az elmúlt esztendő a jogi szolgáltatók piacán is a válságtól, a költségcsökkentéstől, a létszámstoptól és egyéb, hasonlóan kellemetlen dolgoktól volt hangos. Ha viszont egy olyan ügyvédnő szájából halljuk a fenti mondatot, aki másodmagával partnerként csatlakozott egy olyan ügyvédi irodához, amelyik nemhogy a létszámát növelte, de két jelentős szakmai díjat is elnyert 2009-ben, az elégedettség már érthetővé válik. Talmácsi Éva Szinte minden szabadidejét kitölti igen aktív négyéves kisfia kifárasztása.…

Kissé talán meglepő lehet a címben szereplő állítás, ha arra gondolunk, hogy az elmúlt esztendő a jogi szolgáltatók piacán is a válságtól, a költségcsökkentéstől, a létszámstoptól és egyéb, hasonlóan kellemetlen dolgoktól volt hangos. Ha viszont egy olyan ügyvédnő szájából halljuk a fenti mondatot, aki másodmagával partnerként csatlakozott egy olyan ügyvédi irodához, amelyik nemhogy a létszámát növelte, de két jelentős szakmai díjat is elnyert 2009-ben, az elégedettség már érthetővé válik.

Talmácsi Éva
Szinte minden szabadidejét kitölti igen aktív négyéves kisfia kifárasztása. A munkával járó utazás mellett szabadidejében is szívesen keresi fel a tengert, ahol a mélytengeri búvárkodás szenvedélyének hódol. Ha pedig otthon vannak, szomszédaikkal közösen klasszikus, blues és soul darabokat játszanak.

Petrányi Dóra
Egy kilenc és egy tizenegy éves gyermek édesanyja. Szabadidejében az aktív mozgás minden fajtáját szívesen kipróbálja, legyen az túrázás, kerékpározás, síelés, szánkózás vagy akár tánc. Korábban 24 éven át kosárlabdázott a BSE és a MAFC együtteseiben, a BSE-ben korábbi edzője ma a lányát edzi, míg fia vízilabdázik. Szívesen hallgat zenét is, a repertoár a klasszikusoktól a Guitar Hero-ig terjed.

Mikor csatlakoztak a budapesti irodájához és milyen jogterülettel foglalkoznak?

Petrányi Dóra: 2009 januárjában csatlakoztam az iroda kereskedelmi jogi csoportjához, ahol két csoport, úgynevezett szektorgroup vezetője vagyok. Hozzám tartozik a tech-media-telecom és life sciences csoport, az utóbbiban a gyógyszeriparban, az egészségügyi iparban és ehhez hasonló területen tevékenykedő vállalatoknak nyújtunk jogi szolgáltatásokat.

Talmácsi Éva: Én 2009 decemberében csatlakoztam a céghez. Helyzetem némiképp rendhagyó, mivel a C’M’S’ londoni irodájában székelek, és főként regionális feladatokat látok el. Az irodában nagyon erős iparszektor-specializáció alakult ki, ami ugyan nem egyedi, de nem is általános, inkább csak néhány nemzetközi irodára jellemző rajtunk kívül. Nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy minden egyes kolléga egy vagy akár két szektorra is specializálódjon. Az én szakterületemet a határokon átnyúló vállalatfelvásárlások és -értékesítések alkotják a régióra koncentrálva, a magántőkealapok általi befektetésekkel kapcsolatos tranzakciók, valamint a tőkepiaci és vállalatfinanszírozási ügyletek.

Hogyan lehet egyszerre két irodában is tevékenykedni? Milyen arányban oszlik meg a Londonban és a Budapesten töltött idő?

Talmácsi Éva: Megpróbálok egy viszonylagosan stabil menetrendet kialakítani, az ügyfelekkel való személyes kapcsolattartást pedig ehhez igazítani. A folyamatban lévő ügyek munkaigénye természetesen jelentős befolyással bír az időbeosztásomra. Havonta legalább egy hetet Budapesten vagyok, azonban a modern technikának köszönhetően a virtuális jelenlét természetesen mindkét helyen folyamatos.

Valóban annyira eltérő jogterület az információtechnológia és a life sciences, amennyire első hallásra tűnik?

Petrányi Dóra: Nem, több hasonlóság is van a kettő között. Mindkettőnél nagyon fontos a szellemi tulajdon védelme, jelentős a versenyjognak való kitettség és a szabályozottság, mindkét területen nagyon erős a hatósági kontroll. A két terület kapcsolódási pontja pedig az eHealth, amikor a gyógyszeripar, illetve egészségipar egyes szolgáltatásai távközlési eszközökön keresztül válnak elérhetővé, a távközlési szolgáltatók pedig az egészségszektorban látják a jövőt, az ügyfélmegtartási, illetve a fejlődési lehetőségeket. Számomra mindig nagy öröm, amikor a két hozzám legközelebb álló területnek közös projektjei vannak.

Mik voltak azok az intézkedések, amelyekkel a C’M’S’ Cameron McKenna még növekedni is tudott a tavalyi, üzleti szempontból igen nehéz évben?

Talmácsi Éva: A cég hosszú távú ügyfélkapcsolatai rendkívül stabilnak mutatkoztak az elmúlt időszakban is, ami nagyrészt az iroda átgondolt üzletfilozófiájának és az ezen alapuló szolgáltatási struktúrájának köszönhető. A C’M’S’ Cameron McKenna teljes körű jogi szolgáltatásokat nyújtó iroda. Ez azért nagyon fontos, mert ilyen gazdasági körülmények között is jól tudunk alkalmazkodni a megváltozott körülményekhez. Bizonyos időszakokban egyes területek nagyobb figyelmet kapnak, így jelen pillanatban sokkal nagyobb számban végzünk átalakítási, átstrukturálási munkákat.

Petrányi Dóra: Visszaigazolást nyert az iroda azon politikája, hogy egy folyamatos, „mély”, akár az üzleti döntésekbe is belelátó kapcsolatot alakít ki ügyfeleivel, és gyakorlatilag partneri szövetségeket teremt. Amellett, hogy néhány ügyfelünk az alakulás óta, immár 20 éve van velünk, meglepően alacsony az elvándorló ügyfelek száma. Úgy tűnik, aki elkezdett velünk dolgozni, az marad is, mert jogi szempontból biztonságban érzi magát. Nagyon rugalmasan próbáltunk reagálni az ő problémáikra, partnerek voltunk azokban a megoldásokban, illetve próbáltunk a piac elé menő megoldásokat találni, amelyek kedvezőek számukra.

Talmácsi Éva: A hosszú évek folyamán kialakított innovatív és ügyfélbarát árazási politika és az ügyfélbarát kapcsolattartás is segített abban, hogy az ügyfélkör megmaradt, sőt, az iroda új ügyfelekkel is gazdagodott.

Petrányi Dóra: Mondok egy példát. Volt olyan ügyfelünk, aki kénytelen volt jogi csapatának létszámát csökkenteni, mi pedig kikölcsönöztünk számára egy jogi munkatársat. Ez nagyon hasznos tapasztalatot jelentett mind a kihelyezett kolléga, mind az iroda számára, az ügyfél pedig elégedett volt, mert a rendelkezésére álló kapacitás és forrás nem csökkent. Elég sokan vagyunk a budapesti irodában, ez pedig lehetővé teszi, hogy az ilyen jellegű kérésekre rugalmasan reagálhassunk.

Mit értenek az említett ügyfélbarát árazás alatt?

Petrányi Dóra: Az árazási politikai világszerte is jelentősen változik. Az óradíj alapú elszámolás egyre inkább alternatívákra talál, az ügyfelek részéről egyre inkább elvárás, hogy ügyvédi költségeik fix összegűek, tervezhetőek legyenek. Nagyon érdekes és izgalmas kihívásnak tartom, hogy új, innovatív, az ügyfelek igényeihez igazodó megoldásokkal álljunk elő.

Saját jogterületükön hogyan és mennyiben érezték a gazdasági válság hatásait? Változott valami a napi munkában?

Petrányi Dóra: Kettőnk különböző jogterületeire másképp hat a válság is, hisz amíg a tranzakciók átalakulnak és sokkal inkább válságszenzitívek, addig a kereskedelmi jog területén igazán nagy változás nem is keletkezik, az élet és a gyártósorok mennek tovább. Bizonyos kérdések értelemszerűen átalakulnak, de az ügyeket továbbra is intézni kell. Kicsit olyan a helyzet, mint a háborúban. Megváltozott környezetben, megváltozott hangulatban, de ugyanolyan tempóban kell előre menni, hogy azok a cégek, melyeket támogatunk ebben a fennmaradási küzdelemben, sikeresek maradhassanak a saját piacukon.

Talmácsi Éva: Az átalakítással, restrukturálással kapcsolatos feladatok egyre komplexebbé, a tranzakciók egyre inkább nemzetközivé váltak az elmúlt időszakban.

Vannak olyan kérdések, tendenciák amelyek az elmúlt időszak gazdasági változásai nyomán merültek fel, illetve alakultak ki?

Petrányi Dóra: Sok ügyfelünk fordítja ezt az üzletileg csendesebb időszakot képzésre, belső építkezésre, rendrakásra. Mi ezt nagy örömmel támogatjuk, ezért elég sok képzést nyújtunk. Növeljük a versenyjogi tudatosságot, az adatvédelmi tevékenységet, az általános jogszabályi előírásoknak való megfelelést, a „compliance”-t. Szinte minden szektorban érezhető volt az árbevételcsökkenés, ügyfeleink érzik a válságot, azonban a legtöbb esetben pozitív várakozás jellemző rájuk: keresik a kiutat és higgadtan, nyugodtan gondolkozva tervezik a jövőt és készülnek rá. Ez az építkezés időszaka, hogy felkészülten vághassanak neki a közeljövőnek.

Talmácsi Éva: Cégen belül is igyekszünk felkészülni, így jogász munkatársaink számára képzési lehetőséget nyújtunk a külföldi irodákban, ahol nemzetközi környezetben nemcsak nyelvtudásukat fejleszthetik, de szakmai ismereteiket is bővíthetik, elmélyíthetik, speciális ismereteik körét is gyarapíthatják.

Véleményük szerint mi várható a közeljövőben gazdasági téren és a jogi szolgáltatók piacán?

Talmácsi Éva: Azt tapasztaltam az elmúlt hónapokban, hogy a 2010-re vonatkozó prognosztizáció minden jogi szolgáltató részéről mérsékelten optimista. Akikkel beszéltem, mind úgy gondolják, hogy fellendülés várható például az M&A és más területeken, de nyilván ennek volumene nem fogja elérni azt a szintet, amit 2006-ban vagy 2007-ben tapasztaltunk.

Petrányi Dóra: Én is úgy gondolom, hogy a lassú visszakapaszkodás a legjobb szó arra, ami elkezdődik, elkezdődhet az elkövetkező időszakban. Az még kérdéses, hogy 2009. vagy 2010. a „bottom”, a mélypont, erről egyelőre megoszlanak a vélemények.

A jogi piacon véleményem szerint még mindig nincs vége a konszolidációnak, illetve az átrendeződésnek. Nem lennék meglepve, ha lennének még olyan nemzetközi hátterű irodák, akik elhagyják a nemzetközi előtagot, mint ahogyan akkor sem, ha új szereplők lépnének be, akik lehetőséget látnak a magyar jogi piacon való szerepvállalásban. A piac ezen része – a nemzetközi és a velük konkuráló magyar irodák – azonban méretbeli változásra nem számíthat, hiszen ez azért egy kicsi országnak kicsi piaca, amin mi tevékenykedünk. Túl nagy változások egyszerűen nem tudnak történni.

Dr. Kovács Zsolt

 

Az eHealth (eEgészség) koncepció lényegében az információs és kommunikációs technikák (ICT) széles körű alkalmazását jelenti az egészségügy, ill. az orvosi ellátás területén. Beletartozik többek között az elektronikus orvosi leletek, elektronikus receptek használata, a digitális képek és az egészséggel kapcsolatos információk internetes közzététele a lakosság számára. Az eHealth elősegíti az egészségügyi adatok egyszerű és biztonságos cseréjét az egyes egészségügyi szolgáltatók között országon belül és országok között, felhasználható az elektronikus információcseréhez kutatások, minőségi összehasonlítások, követéses vizsgálatok során.


Kapcsolódó cikkek