Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Korábban a Szerencsejáték Felügyelet engedélyezési főosztályán dolgoztam, így kerültem kapcsolatba ezzel a speciális jogterülettel. Ügyvédként is ezen a területen tevékenykedtem tovább, ügyfeleim többnyire a pénznyerő automatákat üzemeltető vállalkozások, az emeltdíjas telefonos játékokat szervező cégek és a pókertermek tulajdonosai közül kerülnek ki.
A szerencsejátékjoggal kevesen foglalkoznak Magyarországon, nagyon periférikus jogterület, a gazdaság szereplői, illetve jogi képviselőik csak ritkán találkozhatnak vele. A reklám, marketing célú ajándéksorsolás kapcsán kerülhet elő a kérdés, amelyre a szerencsejáték-törvény kiterjeszti hatályát. A szerencsejátékkal kapcsolatos jogszabályok alapvetően a négy fő szerencsejáték-fajtát szabályozzák, melyek a sorsolásos játékokat, a fogadást, a játékkaszinó üzemeltetést, és a pénznyerő automaták üzemeltetését ölelik fel. Tekintettel arra, hogy ezek közül csak a pénznyerő automaták üzemeltetése liberalizált tevékenység, így a törvény rendkívül szűk jog alanyi körre terjed ki.
A múlt rendszerben – egy két alacsony szintű rendeleti normát kivéve –, tulajdonképpen nem szabályozták a szerencsejáték szervezését. A rendszerváltást követően született meg az 1991. évi XXXIV. tv., ekkortól beszélhetünk szabályozott piacról. Ez a törvény egészen 1995-ig viszonylag tág teret adott a vállalkozóknak, hogy kirándulást tegyenek a szerencsejátékok világában. A koncesszióköteles játékkaszinó és a fogadás jellegű játékok kivételével számos játéklehetőséget el lehetett indítani, ezek közé tartozott például a bingó, a kaparós sorsjegyek és a pénznyerő automata üzemeltetés. A liberális szabályozásnak köszönhetően szellemesebbnél szellemesebb dolgokat találtak ki a vállalkozók a sorsolásos játékok terén, – amelyekből gyakran a kiadott engedélyek piacképtelen termékek lettek – volt viszont olyan amely piaci bevezetést is nyert, például biztosan sokan emlékeznek még a Két Lotti nevű és a bingó játékokra.
Sajnos a törvény számos visszaélésre is lehetőséget adott, például a kaparós sorsjegyek esetében nem volt kötelező a szervezőnek megvárni amíg a főnyereményt kihúzzák, a szervező döntethetett bármikor a játék lezárásáról. Néhány vállalkozás mint például a Tuti Tipp Rt., (az akkori koncessziós joggal rendelkező magánszemély tulajdonosokból álló fogadást szervező), egyes sorsjegyek például „Subitó” és a bingó csődje megingatták a bizalmat a szervezők iránt, és új szabályozást tett szükségessé.
Az új szabályozás szűkítette a személyi kört, amely a szerencsejáték szervezésével foglalkozhat. 1995-től csak a pénznyerő automaták liberalizálása maradt fenn, az összes többi szerencsejáték-fajta csak koncessziós szerződés vagy az állam tulajdonában álló gazdasági társaság útján működtethető. A pénznyerő automata üzemeltetése játékteremben alanyi jogon bárki által folytatható, ha megfelel a jogszabályi feltételeknek, de a koncesszióköteles szerencsejátékokat csak állami pályázat útján lehet szervezni, amelynek kiírására Pénzügyminiszter jogosult. A pénzügyminisztérium rendkívül csekély számban él ezzel a lehetőséggel. Amíg 1991–98 között tizennyolc játékkaszinó működött Magyarországon, addig ma csak összesen öt. Sorsolásos játékok vonatkozásában 1995 óta a minisztérium „elfelejtett” pályázatot kiírni, ilyen játékokat csak az állami kézben lévő Szerencsejáték Zrt. szervezhet. Fogadásos játékra egy alkalommal írtak ki pályázatot 2007. évben, amely a teljesíthetetlen bürokratikus feltételek miatt sikertelennek bizonyult.
Mindenképpen érdekes adaléka a helyzetnek, hogy kaszinók vonatkozásában egy megalomán elképzelésnek engedett a pénzügyminisztérium olyannyira, hogy a beruházó kedvéért még a szerencsejáték- törvényt is módosították 2005. évben. Az akkor elképzelt kaszinóóriás építése – ez az úgynevezett Bezenye projekt – évek óta a telekspekulációkon túl nem jutott tovább, és a koncessziós szerződésben vállalt kötelezettségek teljesítését a mai napig homály fedi.
Valós probléma, hogy az illetékesek megalapozott piacvizsgálat és közgazdasági számítások nélkül írják ki a pályázatokat, és ez elriasztja a profi befektetőket. Ennek eredményeképp a fogadásos, sorsolásos játékok a Szerencsejáték Zrt.-nél ragadtak, a totálisan veszteséges lóverseny is egy állami Zrt. kezelésében van, és a kaszinópiac három vállalkozói csoport kezében összpontosul.
A bingó, mint játék most Magyarországon nem létezik, a bukmékeri fogadás – ami dübörög a környező országokban – nálunk gyerekcipőben jár. Az online szerencsejátékot a jogszabály 2009-től elvileg lehetővé teszi, de a feltételeknek gyakorlatilag nem lehet megfelelni. Piacvédelmi okokból – a Szerencsejáték Zrt. piaci érdekeit kell ez alatt értenünk – a jelenlegi szabályozás nem teszi lehetővé külföldi cégek működését Magyarországon a nem liberalizált szerencsejáték-fajtákban, és még a reklámozásukat is tiltják. Ezért számos eljárás folyik Magyarország ellen az Európai Unióban a szolgáltatások szabad áramlása elvének megsértése miatt.
A szabályozás életszerűtlenségét jól illusztrálja, ahogy a jogszabályok az egyre jobban elterjedő pókertermeket kezelik. Magyarországra a közelmúltban berobbant a „Texas Hold’em Póker”, – mint valós társasági kikapcsolódási forma – nem is kategorizálható klasszikus szerencsejátékként, hanem egy közösségépítő, könnyen tanulható társasjátékként kell elképzelni. Jelenleg több mint száz pókerterem működik hazánkban rendezetlen jogi környezetben. A póker népszerűségét az internet is generálja, és látható, hogy ez a népszerűség nem pillanatnyi divathullám eredménye. Ebben a játékban mindenki egyenlő eséllyel indul, legyen fiatal, öreg, szegény, gazdag. A póker szabályozásával adós az állam, mintha a minisztérium tartana a játékkaszinókkal kötött koncessziós szerződésekben lefektetett kötelességek megsértésétől. Pedig véleményem szerint ez az aggodalom felesleges, hiszen a jogszabályi változásokra nem lehet kártérítési felelősséget alapozni, az államot a parlament által hozott törvények tekintetében nem terheli polgárjogi kártérítési felelősség.
A kereseti és kínálati oldalon az állam mintha nem lenne képes megtalálni a megfelelő egyensúlyt. Az ország valós igényeihez képest mindig a ló túlsó vagy az innenső oldalára esik. Az adótörvények idei tervezett módosításában találunk utalásokat arra, hogy az uniós tagországokban szerencsejáték-szervezési engedéllyel rendelkező cégek Magyarországon is működhetnek, azonban olyan nyilvántartási és befizetési kötelezettségeket írnak elő a szabályok, hogy azt lehetetlen teljesíteni, így valószínűleg ez csupán írott malaszt marad.
Persze a szerencsejátékok kapcsán nem szabad elfeledkezni arról, hogy személyiségtorzító hatásuk lehet, függőség alakulhat ki. Ebben a vonatkozásban is erőtlen kísérletnek tekinthetjük, hogy a szervezők kötelesek felhívni a figyelmet, hogy a szerencsejáték függőséget okozhat. És arról se feledkezzünk meg, hogy a szenvedélybetegek kezelése államilag aluldotált, a szerencsejáték-üzletből beszedett több tízmilliárd adóforintból nem forgat vissza semmit az állam külön erre a célra. Érdemes megnézni hány ezzel kapcsolatos társadalmi célú hirdetéssel találkozunk.
Összegezve a fentieket, megállapíthatjuk, hogy 1995 óta a szerencsejáték-jogszabályok többnyire lobbiérdekek mentén, ad hoc jelleggel kerültek módosításra, hiányzik az állam szerencsejátékokkal kapcsolatos stratégiája. Kívánatos lenne ezt kormány szinten elfogadni, és ennek mentén lenne célszerű átfogóan módosítani a szerencsejáték szerevezéséről szóló törvényt.
dr. Bodolai László
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!