Monaco Yacht Show


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Ha azt mondom, Monaco, valamiféle különleges, mesebeli csodavilág képe bukkan elő: szirtek a csillogó tenger felett, pálmafás villák, tűkanyarok, luxus sportkocsik sora, a hercegné máig hihetetlen balesete, a kaszinó előtti hófehér Rolls-Royce kabrioletek, a kikötőben pihenő hatalmas jachtok. Ha szeptembert jelez a naptár, akkkor talán ez utóbbiért a legérdemesebb elindulni: ilyenkor a kikötőben megtalálható a jachtok, tervezők, gyártók, kapitányok, brókerek és természetesen a vásárlók krémje, hogy a jachtmagazinok elitjéről ne is beszéljünk. Ott volt a helyünk.


Hófehér sátrak a parton, megajachtokkal teli kikötő, vakító kék égbolt. A tizennyolcadik Monaco Yacht Show helyszínéül ismét Monaco kikötőjét választották a szervezők.

Itt nem lóg ki a sorból a 100 lábas vitorlás vagy a 80 méter feletti hosszal bíró motoros jacht, a négy, egyenként 275 lóerős motorral szerelt gumitestű motoros, nem jelent problémát a bármilyen nyelven megszólaló, elegáns öltönyt és szalmakalapot vagy éppen napszítta bermudát és mezítlábra boat shoe-t viselő érdeklődő, és nem hangzanak el felesleges kérdések a kiállítók részéről, legfeljebb udvarias válaszok.

Viszont a közönség sem próbál meg cipőben a jachtcsodák fedélzetére lépni, és a csak bejelentkezésre kapott hajólátogatási lehetőség, valamint annak pontos betartása is magától értetődő, függetlenül attól, hogy vonattal, limuzinnal vagy éppen az öbölben lehorgonyzott megajachttal érkezett a látogató.

És a fedélzeten pihenő helikopter, a behajtható szárnyú, és így a hajóba beparkolható Akoya kisrepülő vagy éppen a hatalmas privát jacht harmadik szintjének teraszán lezserül leállított BMW X6-os modell sem szúr szemet.

Ahogy fotográfus kollégánk mondta találóan: a luxusjachtipar most ide húzta az élességet. Vagy talán a komplett luxusipar?

Az évről évre több kiállító és bemutatott jacht, az egyre nagyobb, gazdagabb vagy extravagánsabb hajók, a szakmai napokon is hömpölygő tömeg pontosan jelzik, hogy a luxusjachtipar növekő ágazat.

A nagy számok törvénye mentén a kiállítást így tudnánk leírni: közel félszáz ország több mint félezer kiállítója – a várakozásoknak megfelelően több tízezer látogatóval (ami persze érthető, hiszen legközelebb ilyen luxusjachtkollekciót november elején a Fort Lauderdale-i kiállításon vagy tavaszal Abu Dhabiban láthatunk, Európából pedig mindkét opció kicsit távolabbi célpont).

A vízen több mint száz hajócsoda demonstrálja a technikai újítások, a presztízs és az exkluzív minőség szerencsés találkozását. Mivel a kikötő mólói nem bizonyultak elégségesnek ennyi jacht bemutatásához, úszóstégek sorára, a teljes kiállítás végigjárásához pedig a stégek közötti motorcsónakos összeköttetésre van szükség.

A parton az óriási hófehér sátrakban és a standsoron pedig számtalan további jacht fényképe, tervrajza, filmje és persze gyártója, tervezője, berendezője vár a standokra érkezőkre, hogy a kiegészítők tárházáról ne is beszéljünk.

És persze fényűzés, töménytelen mennyiségben, a hajókon kívül is. Köztük a Van Cleef & Arpels ékszerei, a La Compagnie Monégasque de Banque, a Blancpain, számos svájci óragyár, nymphenburgi porcelánfigurák kortárs divattervezők dekorációjával.

A felelőtlen költekezés – amúgy rendkívül vonzó – levegőjében könnyed fuvallatként a jótékonysági akció (a kiállítás hagyományosan a Duchenne-féle izomsorvadásos betegség elleni küzdelmet segíti) és a felelősségteljes környezettudatosság gondolata visz egy cseppnyi frissességet. A bemutatott hajók motorjai egyre csekélyebb károsanyag-kibocsátással rendelkeznek, és példamutató módon a kiállítás is külön ökológiai adót fizet (a kiállítók, látogatók és a bemutatott jachtok széndioxid-kibocsátása alapján kiszámítva), amelynek bevételéből környezetvédelmi projekteket finanszíroznak.

Visszatérve a jachtokhoz: a kiállított hajók fele 40 méter feletti hosszúságú, de különlegességben a kisebbek sem maradnak adósak. Az egy jachtért kért ár itt nem szerepel árcédulán, hiszen a hajók többsége megrendelésre készül, egyedi igények szerint. Az elsőkezűséget viszont mi sem jelzi jobban, mint az, hogy bemutatott jachtok jó harmadát most láthatjuk először a hajógyárak falain kívül.

Mi a trend a luxusjachtok világában? Az egyre nagyobb méretű hajókról már ejtettünk szót, de talán még érzékletesebb, ha számokkal is érzékeltetjük. Ha valaki azt szeretné, hogy a legnagyobb privát jacht tulajdonosaként jegyezzék a nevét, akkor úgy 250 méteres hossz felett tervezzen, hiszen az elmúlt években számos 200 méter feletti jacht készült, főleg közel-keleti megrendelésre. Az art deco divatja alábbhagyott, a klasszikus hajóké azonban szerencsére nem: számos kiállított új hajó – kinézetre – száz évvel ezelőtt is békésen horgonyozhatott volna bármelyik elegánsabb mediterrán kikötőben. (A műszaki tartalmat tekintve azonban Jules Verne sem álmodott olyan megoldásokról, amelyekkel e klasszikus kinézetű jachtokon találkozhatunk – legyen az a karbonszálas vagy éppen alumínium hajótest, a karbon rudazat, a kevlár vitorla, a legteljesebb képet adó navigációs berendezés vagy éppen az elképesztő menetteljesítményű motor.) Hódít a kortárs, letisztult, eszenciális vagy éppen minimalista design, és örömmel tapasztaltuk, hogy az elmúlt évek fekete divatja mellett – az öltözködés trendjéhez hasonlóan – itt is visszatérni látszik a színek világa, amit a dohánybarna, királykék, halvány rózsaszín, jégkék, ezüst és aranyszínű jachtok megjelenése bizonyított.

Új, minden bizonnyal a gazdasági környezetet tükröző jelenség, hogy az Egyesült Államok sokkal több gyártóval képviselteti magát a korábbiaknál, közöttük nem csak megajachtokkal, de kisebb, különleges, kisszériás, kézzel készült klasszikus vitorlás és motoros hajókkal is. Szintén szembeszökő a török hajóipar térnyerése: kiállítóik az igényes luxus motorosok kategóriájában jelentkeztek kifejezetten szép, klasszikus és modernebb vonalvezetésű jachtokkal.

Akit bővebben érdekel a terület, annak rövid summázatként bátran leírhatjuk: Monaco ebben a kategóriában Európában kihagyhatatlan utazási cél – ideje egyeztetnünk a jövő évi naptárjainkat. Addig is pedig érdemes a magyar nyelven is elérhető luxusjacht-irodalmat forgatni.

Körösvölgyi Zoltán


 

Monaco

Monaco hercegsége kis városállam, a világ második legkisebb országa, a Földközi-tenger partján található a Francia Riviérán. Területe csak Franciaországgal határos és a világ egyik legsűrűbben lakott országa, többek között köszönhetően annak, hogy igazi adóparadicsom – a lakosság és a helyi bejegyzésű cégek számára egyaránt. Nem tagja az Európai Uniónak, de vámunióban áll azzal és pénznemük is közös. Monaco államformája hercegség, 1292 óta a Grimaldi-ház uralja, jelenleg II. Albert.


 

Következő hajókiállítások

Genoa International Boat Show – 2008. október 4–12.

Fort Lauderdale International Boat Show – 2008. október 30–november 3.

Salon Nautico Barcelona – 2008. november 8–16.

Vienna Boat Show – 2008. november 22–25.

Salon Nautique de Paris – 2008. december 5–14.

London Boat Show – 2009. január 9–12.

Budapest Boat Show – 2009. február 12–15.

Abu Dhabi Yacht Show – 2009. március 12–14.

Moscow International Boat Show – 2009. április 9–12.

Monaco Yacht Show – 2009. szeptember 23–26.


 

Yacht Life magazin

Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht és életmódmagazin, kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető.

2008. őszi számunk tartalmából: Southerly Speadwave 32, Azimut 103S, B60 Almost Nothing, 70 WallyPower Open, Frauscher 606 hajóbemutatók, Morgan Aero8, Bexei Primus: az első tourbillon karóra, Akoya kisrepülő, Riport a nyári svédországi Schärenkreuzer Európa-kupáról, A világ legdrágább lakosztályai, interjú Pintér Péter műkereskedővel, bemutatkozik a Costes Étterem, Mi a magyar borban?, A whiskyshordók titka, Őszi könyv- és lemezajánló, fotóriport a Kékszalagról és a Rolex Veteran Boat Rally-ről.


 

Monacoba kéne menni – Monaco Yacht Show 2009


Kapcsolódó cikkek

2024. április 18.

A segédmotoros kerékpárra is kell kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást kötni

A robogótulajdonosok jelentős része továbbra sincs tisztában azzal, hogy biztosítási kötelezettség nem csupán a rendszámmal ellátott járművekre, hanem minden olyan segédmotoros kerékpárra is kiterjed, amely részt vesz a közúti forgalomban – hívta fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) csütörtökön.