Fénykiállításon a Hupikék törpikék
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Ha azt mondom, Monaco, valamiféle különleges, mesebeli csodavilág képe bukkan elő: szirtek a csillogó tenger felett, pálmafás villák, tűkanyarok, luxus sportkocsik sora, a hercegné máig hihetetlen balesete, a kaszinó előtti hófehér Rolls-Royce kabrioletek, a kikötőben pihenő hatalmas jachtok. Ha szeptembert jelez a naptár, akkkor talán ez utóbbiért a legérdemesebb elindulni: ilyenkor a kikötőben megtalálható a jachtok, tervezők, gyártók, kapitányok, brókerek és természetesen a vásárlók krémje, hogy a jachtmagazinok elitjéről ne is beszéljünk. Ott volt a helyünk.
Hófehér sátrak a parton, megajachtokkal teli kikötő, vakító kék égbolt. A tizennyolcadik Monaco Yacht Show helyszínéül ismét Monaco kikötőjét választották a szervezők.
Itt nem lóg ki a sorból a 100 lábas vitorlás vagy a 80 méter feletti hosszal bíró motoros jacht, a négy, egyenként 275 lóerős motorral szerelt gumitestű motoros, nem jelent problémát a bármilyen nyelven megszólaló, elegáns öltönyt és szalmakalapot vagy éppen napszítta bermudát és mezítlábra boat shoe-t viselő érdeklődő, és nem hangzanak el felesleges kérdések a kiállítók részéről, legfeljebb udvarias válaszok.
Viszont a közönség sem próbál meg cipőben a jachtcsodák fedélzetére lépni, és a csak bejelentkezésre kapott hajólátogatási lehetőség, valamint annak pontos betartása is magától értetődő, függetlenül attól, hogy vonattal, limuzinnal vagy éppen az öbölben lehorgonyzott megajachttal érkezett a látogató.
És a fedélzeten pihenő helikopter, a behajtható szárnyú, és így a hajóba beparkolható Akoya kisrepülő vagy éppen a hatalmas privát jacht harmadik szintjének teraszán lezserül leállított BMW X6-os modell sem szúr szemet.
Ahogy fotográfus kollégánk mondta találóan: a luxusjachtipar most ide húzta az élességet. Vagy talán a komplett luxusipar?
Az évről évre több kiállító és bemutatott jacht, az egyre nagyobb, gazdagabb vagy extravagánsabb hajók, a szakmai napokon is hömpölygő tömeg pontosan jelzik, hogy a luxusjachtipar növekő ágazat.
A nagy számok törvénye mentén a kiállítást így tudnánk leírni: közel félszáz ország több mint félezer kiállítója – a várakozásoknak megfelelően több tízezer látogatóval (ami persze érthető, hiszen legközelebb ilyen luxusjachtkollekciót november elején a Fort Lauderdale-i kiállításon vagy tavaszal Abu Dhabiban láthatunk, Európából pedig mindkét opció kicsit távolabbi célpont).
A vízen több mint száz hajócsoda demonstrálja a technikai újítások, a presztízs és az exkluzív minőség szerencsés találkozását. Mivel a kikötő mólói nem bizonyultak elégségesnek ennyi jacht bemutatásához, úszóstégek sorára, a teljes kiállítás végigjárásához pedig a stégek közötti motorcsónakos összeköttetésre van szükség.
A parton az óriási hófehér sátrakban és a standsoron pedig számtalan további jacht fényképe, tervrajza, filmje és persze gyártója, tervezője, berendezője vár a standokra érkezőkre, hogy a kiegészítők tárházáról ne is beszéljünk.
És persze fényűzés, töménytelen mennyiségben, a hajókon kívül is. Köztük a Van Cleef & Arpels ékszerei, a La Compagnie Monégasque de Banque, a Blancpain, számos svájci óragyár, nymphenburgi porcelánfigurák kortárs divattervezők dekorációjával.
A felelőtlen költekezés – amúgy rendkívül vonzó – levegőjében könnyed fuvallatként a jótékonysági akció (a kiállítás hagyományosan a Duchenne-féle izomsorvadásos betegség elleni küzdelmet segíti) és a felelősségteljes környezettudatosság gondolata visz egy cseppnyi frissességet. A bemutatott hajók motorjai egyre csekélyebb károsanyag-kibocsátással rendelkeznek, és példamutató módon a kiállítás is külön ökológiai adót fizet (a kiállítók, látogatók és a bemutatott jachtok széndioxid-kibocsátása alapján kiszámítva), amelynek bevételéből környezetvédelmi projekteket finanszíroznak.
Visszatérve a jachtokhoz: a kiállított hajók fele 40 méter feletti hosszúságú, de különlegességben a kisebbek sem maradnak adósak. Az egy jachtért kért ár itt nem szerepel árcédulán, hiszen a hajók többsége megrendelésre készül, egyedi igények szerint. Az elsőkezűséget viszont mi sem jelzi jobban, mint az, hogy bemutatott jachtok jó harmadát most láthatjuk először a hajógyárak falain kívül.
Mi a trend a luxusjachtok világában? Az egyre nagyobb méretű hajókról már ejtettünk szót, de talán még érzékletesebb, ha számokkal is érzékeltetjük. Ha valaki azt szeretné, hogy a legnagyobb privát jacht tulajdonosaként jegyezzék a nevét, akkor úgy 250 méteres hossz felett tervezzen, hiszen az elmúlt években számos 200 méter feletti jacht készült, főleg közel-keleti megrendelésre. Az art deco divatja alábbhagyott, a klasszikus hajóké azonban szerencsére nem: számos kiállított új hajó – kinézetre – száz évvel ezelőtt is békésen horgonyozhatott volna bármelyik elegánsabb mediterrán kikötőben. (A műszaki tartalmat tekintve azonban Jules Verne sem álmodott olyan megoldásokról, amelyekkel e klasszikus kinézetű jachtokon találkozhatunk – legyen az a karbonszálas vagy éppen alumínium hajótest, a karbon rudazat, a kevlár vitorla, a legteljesebb képet adó navigációs berendezés vagy éppen az elképesztő menetteljesítményű motor.) Hódít a kortárs, letisztult, eszenciális vagy éppen minimalista design, és örömmel tapasztaltuk, hogy az elmúlt évek fekete divatja mellett – az öltözködés trendjéhez hasonlóan – itt is visszatérni látszik a színek világa, amit a dohánybarna, királykék, halvány rózsaszín, jégkék, ezüst és aranyszínű jachtok megjelenése bizonyított.
Új, minden bizonnyal a gazdasági környezetet tükröző jelenség, hogy az Egyesült Államok sokkal több gyártóval képviselteti magát a korábbiaknál, közöttük nem csak megajachtokkal, de kisebb, különleges, kisszériás, kézzel készült klasszikus vitorlás és motoros hajókkal is. Szintén szembeszökő a török hajóipar térnyerése: kiállítóik az igényes luxus motorosok kategóriájában jelentkeztek kifejezetten szép, klasszikus és modernebb vonalvezetésű jachtokkal.
Akit bővebben érdekel a terület, annak rövid summázatként bátran leírhatjuk: Monaco ebben a kategóriában Európában kihagyhatatlan utazási cél – ideje egyeztetnünk a jövő évi naptárjainkat. Addig is pedig érdemes a magyar nyelven is elérhető luxusjacht-irodalmat forgatni.
Körösvölgyi Zoltán
Monaco
Monaco hercegsége kis városállam, a világ második legkisebb országa, a Földközi-tenger partján található a Francia Riviérán. Területe csak Franciaországgal határos és a világ egyik legsűrűbben lakott országa, többek között köszönhetően annak, hogy igazi adóparadicsom – a lakosság és a helyi bejegyzésű cégek számára egyaránt. Nem tagja az Európai Uniónak, de vámunióban áll azzal és pénznemük is közös. Monaco államformája hercegség, 1292 óta a Grimaldi-ház uralja, jelenleg II. Albert.
Következő hajókiállítások
Genoa International Boat Show – 2008. október 4–12.
Fort Lauderdale International Boat Show – 2008. október 30–november 3.
Salon Nautico Barcelona – 2008. november 8–16.
Vienna Boat Show – 2008. november 22–25.
Salon Nautique de Paris – 2008. december 5–14.
London Boat Show – 2009. január 9–12.
Budapest Boat Show – 2009. február 12–15.
Abu Dhabi Yacht Show – 2009. március 12–14.
Moscow International Boat Show – 2009. április 9–12.
Monaco Yacht Show – 2009. szeptember 23–26.
Yacht Life magazin
Magyar kiadású, magyar és angol nyelven negyedévenként megjelenő luxus jacht és életmódmagazin, kapható a nagyobb újságárusoknál vagy előfizethető.
2008. őszi számunk tartalmából: Southerly Speadwave 32, Azimut 103S, B60 Almost Nothing, 70 WallyPower Open, Frauscher 606 hajóbemutatók, Morgan Aero8, Bexei Primus: az első tourbillon karóra, Akoya kisrepülő, Riport a nyári svédországi Schärenkreuzer Európa-kupáról, A világ legdrágább lakosztályai, interjú Pintér Péter műkereskedővel, bemutatkozik a Costes Étterem, Mi a magyar borban?, A whiskyshordók titka, Őszi könyv- és lemezajánló, fotóriport a Kékszalagról és a Rolex Veteran Boat Rally-ről.
Monacoba kéne menni – Monaco Yacht Show 2009
A budapesti Füvészkertben elevenednek meg a híres rajzfilmfigurák, gyerekek és felnőttek legnagyobb örömére.
Az állami ellátásból érkező pácienseknek mások az elvárásaik a magánpraxissal szemben. Vélt vagy valós elégedetlenségeik egyre több panasszal járnak.
Szemészeti elváltozások szinte mindenkit érintenek életük során. Lézeres látásjavító beavatkozásokkal sok gond orvosolható, ám azok kizárólag magánfinanszírozásban érhetők el.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!