117,8 millió forint GVH-bírság járt a C-peptides átverésért


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a maximálisan kiszabható 117,8 millió forintra bírságolta a C-peptid termékek forgalmazóját, és véglegesen megtiltotta a termékek jogellenes reklámozását.

A közlemény szerint a Vargapeptide családba tartozó Proinzulin C-peptid kozmetikumok hirdetései valótlanul tulajdonítottak gyógyhatást, többek között koronavírus elleni hatásosságot a termékeknek.

A ráktól a COVID-19-ig

A nemzeti versenyhatóság tavaly indított eljárást a Max-Immun Kft.-vel szemben az általa forgalomba hozott, proinzulin C-peptidet tartalmazó kozmetikumok kereskedelmi kommunikációi miatt, amelyek azt sugallták, hogy a termékek alkalmasak számos betegség, rendellenesség – köztük a különböző rákbetegségek, az autizmus, a cukorbetegség, valamint a COVID-19 – gyógyítására – írják a közleményben.

A vizsgálat során a GVH halaszthatatlan beavatkozást tartott szükségesnek, ezért a fogyasztói károk megelőzése érdekében múlt nyáron ideiglenesen eltiltotta a céget a termékek reklámozásától.

Fogyasztóvédelmi Jog Online

A most lezárult eljárás feltárta, hogy a hirdetések megalapozatlanul, a fogyasztókat megtévesztve alkalmaztak az egészségre vonatkozó állításokat, megsértették a kozmetikai termékekre vonatkozó európai közösségi szabályozást is – tájékoztatott a GVH.

10 év alatt harmadszor kaszálták el a céget

A hatóság a döntésnél figyelembe vette egyebek mellett, hogy az érintett fogyasztói kör sérülékeny, így különösen fogékony az egészségi állapot javulásának ígéretére. A bírság összegét növelte az a körülmény is, hogy cég a jogsértést az OGYÉI nyilvános figyelmeztetése, a termékcsalád honlapjainak gyógyszerészeti hatósági letiltása, illetve a GVH ideiglenes intézkedése ellenére is folytatta. A GVH eljáró versenytanácsa további súlyosító körülményként értékelte, hogy az elmúlt 10 évben a Max-Immun Kft.-vel szemben immár a harmadik, azonos típusú jogsértését állapította meg.

A GVH döntött a már megjelent, jogellenes kereskedelmi kommunikáció törléséről is. Amennyiben a Max-Immun Kft. nem tenne eleget ennek a versenyhatósági tiltásnak, úgy a GVH eljáró versenytanácsa rendelkezett arról is, hogy a jogellenes hirdetéseket az azokat megjelenítő vállalkozások – Facebook, Vimeo, Mediaworks, YouTube – töröljék felületeikről – olvasható a GVH közleményében.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.