Pszichikai nyomásgyakorlással értékesített a Szallas.hu


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A GVH jogsértőnek találta a Szallas.hu működési gyakorlatát, a szálláskereső ugyanis sürgető üzeneteivel pszichés nyomást gyakorolt a fogyasztókra. A versenyhatóság összetett intézkedéscsomagra kötelezte a szolgáltatást működtető vállalkozást.


A Versenyhivatal vizsgálata feltárta, hogy a Szallas.hu weboldalán és mobil applikációjában megjelenő, sürgető jellegű tájékoztatások (pl. „Négyen tervezik, hogy itt foglalnak.” „Épp 38 ember nézi. „Már csak 2 szoba maradt oldalunkon!”) jogsértőnek minősülnek. Megjelenési módjuk miatt ugyanis az üzenetek pszichés nyomásgyakorlással közvetítették a fogyasztók számára, hogy az általuk keresett szálláshelyek csak korlátozottan elérhetőek. Ez az agresszív kereskedelmi gyakorlatnak minősülő módszer megzavarja a felhasználók döntéshozatali folyamatát, így jelentősen korlátozhatja lehetőségüket a tájékozott választásra.

A szállásfoglalási oldalt és applikációt működtető Szallas.hu Zrt. az eljárás során együttműködött a Versenyhivatallal, elismerte a jogsértést és felhagyott a kérdéses gyakorlattal. A GVH ezért bírság kiszabása helyett egy összetett – a jogszabályokhoz való igazodást, a piac iránymutatását és a fogyasztók tájékoztatását egyaránt szolgáló – intézkedés-csomag végrehajtására kötelezte a céget.

Ennek keretében a társaság többek között átalakítja online felületeit, valamint fogyasztói tájékoztató kampányba kezd, amely felhívja a figyelmet a pszichés nyomásgyakorlásra alkalmas magatartásokra, felismerésük fontosságára és elkerülésük lehetőségeire. A cég emellett piacfelmérést és fogyasztói kutatást folytat a témában, melynek eredményéről tájékoztatja a többi piaci szereplőt (pl. szállásadó partnereit, illetve e-kereskedelmi vállalkozásokat).

A pszichés nyomás gyakorlásával együtt járó kereskedelmi módszerek az utóbbi időben elszaporodtak, tisztességtelenségük azonban nem mindig ismerhető fel a fogyasztók számára, mivel részben a tudatalattira hatnak. A GVH – több más, jogellenes gyakorlat mellett – hasonló módszert tárt fel a Booking.com szálláskereső portál esetében is. A holland céggel szemben azonban a Szallas.hu elismerte a jogsértést és önként felhagyott a kifogásolt üzenetek alkalmazásával. A vállalkozás számára előírt hatósági kötelezettség-csomag e területen segíti a piac öntisztulását, illetve a fogyasztói tudatosság növelését, így hatékonyan szolgálhatja a káros gyakorlatok visszaszorítását.

(gvh.hu)




Kapcsolódó cikkek

2023. március 20.

Átfogóan vizsgálja a tanulókat érő szexuális zaklatást, bántalmazást az ombudsman

A gyermekek védelemhez és gondoskodáshoz való jogának érvényesülésével kapcsolatban az alapvető jogok biztosa hivatalból átfogó vizsgálatot indított  általános, valamint középfokú iskolában és szakképző intézményben a tanulókat érő szexuális zaklatással, bántalmazással szembeni hatékony fellépés és az ezek megelőzésével kapcsolatos körülmények, intézkedési lehetőségek megfelelő feltérképezése, javaslatok megfogalmazása érdekében – tudatta az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala.

2023. március 17.

Szigorították az állatkínzásért kiszabható büntetést Spanyolországban

Legfeljebb három napig lehet magára hagyni egy háziállatot, a macskákat kötelező ivartalaníttatni és chippel ellátni, a kutyatulajdonosoknak felelősségbiztosítást kell kötniük – egyebek mellett ezek szerepelnek az új állatjóléti törvényben, amelyet csütörtöki ülésén fogadott el a spanyol parlament Madridban.

2023. március 17.

Uniós biztos: a tagállami hatóságoknak ki kell vizsgálniuk a jogellenes megfigyelésekre vonatkozó állításokat

Az Európai Bizottság elvárja, hogy az illetékes tagállami hatóságok teljes mértékben éljenek hatáskörükkel, és alaposan vizsgálják ki a jogellenes megfigyelési tevékenységekre vonatkozó állításokat, és állítsák helyre az állampolgárok bizalmát – jelentette ki Maired McGuinness uniós biztos az Európai Parlament plenáris ülésén csütörtökön.