A GVH szerint nem versenypárti a magyar


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A versenypártiság és a versenytudatosság általában hiányzik a gazdasági életből, ennek megváltoztatására a Gazdasági Versenyhivatal kampányba kezdett a tudatos és következetes versenyjogi megfelelés elterjesztéséért. A kezdeményezés célja, hogy a versenyjogi megfeleléshez szükséges ismeretek átadásával támogassa a magyarországi gazdasági társaságok versenytudatos szemléletének kialakítását és elmélyítését. Az alábbiakban a GVH áttekinti a versenyjogi szabályozás keretrendszerét, a vonatkozó jogszabályokat, a versenyt korlátozó magatartásformákat.


Versenyjog és megfelelés

A verseny gazdaságilag és társadalmilag egyaránt hasznos, a piaci szereplők és az ország polgárai egyaránt nyernek általa még akkor is, ha azoknak a vállalkozásoknak ez kényelmetlen, akik versenyezni kényszerülnek. A verseny korlátozása, esetleg kizárása pedig – például a beszerzési költségek növekedéséből, az értékesítés visszaeséséből fakadóan – a nyereséget csökkenti. Egy vagy több vállalat rövid távon nyerhet ugyan a többi üzletfele, vagy a fogyasztói kárára – mindez azonban kimutatható és számszerűsíthető kárt okoz a gazdaságnak, az országnak, s annak polgárainak. Ha csökken a verseny, csökken az összességében elérhető nyereség: csökken a jólét.

A versenyjog nemcsak a jól felfogott gazdasági érdekek tisztességes, fair érvényesítésén, hanem az általánosan elfogadott etikai normák követésén alapul. Amikor versenyjogi megfelelésről beszélünk, ez alatt a jogi, valamint az ezekhez szorosan illeszkedő erkölcsi normák követését, az ezeknek való megfelelést értjük.

A versenyjogi megfelelés ilyen formán egy szemlélet: a gazdasági versenyt szabályozó törvények és normák vállalati gyakorlatba ültetését és követését jelenti. Mindez pedig nem eseti, kampányszerű akciót feltételez, hanem rendszerszintű, stratégiai megfontolást követel: úgy működtetni egy céget, hogy az megfeleljen a verseny írott jogi és íratlan etikai szabályainak.

Sokan úgy vélhetik, a versenyjogi megfelelés főként a nagyobb vállalatokra vonatkozik. Ám a kérdés – a versenyt megkerülni vagy a versenynek megfelelni – nem kizárólag a nagyvállalatok esetében merül fel. Kétségtelen tény, hogy társadalmi hatása alapján egy-egy nagyvállalat jó vagy rossz döntése sokkal inkább kihat az egész országra, gazdaságra. Nézve a kis- és középvállalatok súlyát, az általuk termelt érték arányát a magyar gazdaságban, vagy azt a tényt, hogy ők foglalkoztatják a munkavállalók közel 70 százalékát, egyáltalán nem mindegy, hogy ezek a cégek milyen gyakorlatot követnek, miközben versenyeznek.

Összefoglalva elmondható, hogy egy cég akkor felel meg leginkább a versenyjogi szabályoknak, ha napi működése során tisztességes és törvényes módon versenyez, és úgy törekszik minél nagyobb nyereségre, eredményre, hogy ezáltal nem csökken, hanem nő a közösség nyeresége is. 

Versenyfelügyelet

Ahhoz, hogy a piaci verseny jótékony hatásai érvényesülhessenek, szükség van egy mindenki által elfogadott keretrendszer felállításra, amely biztosítja azt, hogy a piaci szereplők azonos feltételekkel folytathassák tevékenységüket és a fogyasztókat se érje hátrány. A gazdasági verseny szabályozásának tehát az alapvető célja az, hogy a gazdasági szereplők egyenlő esélyekkel versenyezzenek egymással és ne juthassanak tisztességtelen előnyökhöz, a szabályokat megszegőkkel szemben viszont hatékonyan fel lehessen lépni.

Magyarországon a verseny tisztaságát, szabadságát és torzítatlanságát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) védi. A GVH-nak a verseny védelme érdekében folytatott tevékenysége alapvetően három pillérre épül:

  1. A versenyfelügyeleti munkája során a vállalkozások piaci magatartását érintően érvényesíti a magyar versenytörvény és egyes más jogszabályok, valamint az európai uniós versenyszabályok rendelkezéseit.
  2. Versenypártolás keretében a GVH a rendelkezésére álló eszközökkel igyekszik a verseny érdekében befolyásolni az állami döntéseket, a jogszabályalkotást, valamint a még nem versenyző piacokon előmozdítani a versenyfeltételek kialakítását.
  3. A verseny társadalmi elfogadottsága érdekében pedig a GVH hozzájárul a versenypolitikai ismeretek terjesztésével, valamint a verseny közgazdasági és jogi kérdéseivel foglalkozó szakmai közélet fejlesztésével a hazai versenykultúra fejlesztéséhez.

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) védi, működésével kapcsolatos információk a gvh.hu honlapon érhetőek el.

A versenyre káros magatartások

A verseny korlátozása

A (versenytársak közötti) horizontális és (a termelés és forgalmazás vertikumának két különböző szintjén működő vállalkozások, pl. gyártó-forgalmazó közötti) vertikális versenykorlátozó megállapodásokra azonos jogi keretek vonatkoznak: a versenyt korlátozó megállapodások tilosak és semmisek. A versenyjog szerinti fő szabály tehát az, hogy versenyezni kötelező. Az általános tilalom alól azonban vannak kivételek és mentesülések. 
A legsúlyosabb versenykorlátozó megállapodás, a kartell

A kartell olyan versenytárs vállalatok közötti titkos érdekszövetség, amelynek célja a piacok felosztásával, a termelés korlátozásával, vagy az árak meghatározásával a verseny korlátozása vagy kizárása. A piac felosztására, vagy az árak meghatározására irányuló versenytársak közötti megállapodások mindig – még alacsony piaci részesedések esetén is – tiltottak. 

A megengedett versenykorlátozások

A kis piaci súlyú, alacsony (10 százalék alatti) piaci részesedésű vállalatok közötti – a legszigorúbban tiltott (árakra és piacfelosztásra vonatkozó) versenykorlátozó kikötést nem tartalmazó – csekély jelentőségű megállapodások nem tiltottak (bagatell kivételi szabály).

A nagyobb, de nem túl magas piaci részesedésű vállalatok közötti – a legszigorúbban tiltott (árakra és piacfelosztásra vonatkozó) versenykorlátozó kikötést nem tartalmazó – megállapodások fő szabály szerint akkor megengedettek, ha annak előnyei a fogyasztókhoz is eljutnak. E megállapodások azon része esetén, amelyek a külön jogszabályokban meghatározott (úgynevezett csoportmentességi rendeleti) feltételrendszernek megfelelnek automatikus a mentesülés. Egyéb esetben egyedileg kell tudni igazolni azt, hogy törvényben meghatározott feltételeknek az adott megállapodás megfelel (egyedi mentességi kör).

A versenykorlátozó kikötéseket (például kizárólagossági, vagy versenytilalmi, továbbeladási árakra vonatkozó kikötések, továbbértékesítési tilalom stb.) is tartalmazó megállapodásokat nem lehet előzetes mentesítésre benyújtani a versenyhatóságnak, hanem egy esetleges versenyfelügyeleti eljárásban kell tudni igazolni azt, hogy a megállapodás nem tartozik a tiltott körbe. Az ilyen megállapodások megkötése előtt célszerű tehát végiggondolni, elemezni azt, hogy ezt be tudják-e bizonyítani a szerződők. 

Gazdasági erőfölénnyel való visszaélés

Egy vállalkozás akkor van erőfölényben, ha a piac többi résztvevőjétől: a vevőktől, megrendelőktől, sőt, a versenytársaktól is nagymértékben függetlenül tud működni, döntései során nem kell érdemben tekintettel lennie rájuk. Önmagában az erőfölényes helyzet nem tilos, de az azzal való visszaélés igen. Vagyis a vállalkozás akkor követ el jogsértést, ha erőfölényét felhasználva megpróbál más cégeket kiszorítani a piacról vagy saját profitnövelése érdekében kizsákmányolja vevőit, megrendelőit, vagy akár beszállítóit.

A jogsértés megállapításához tehát két feltételnek kell teljesülnie: a vállalkozásnak erőfölényben kell lennie és visszaélést kell elkövetnie. A versenytársakénál nagyobb piaci részesedés, az üzletfelek közötti tárgyalási pozíció vagy alkuerő különbség, netán a szerződéses feltételekben kimutatható aszimmetria önmagában még nem alapozza meg a versenyjogi értelemben vett erőfölény, piaci dominancia fennállásának megállapíthatóságát. Emellett még az erőfölényben lévő vállalat sem kényszeríthető arra, hogy méltányolható érdekei ellen cselekedjen (például a korábban nem fizető ügyfél számára halasztott fizetési lehetőséget adjon).

Fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat, üzletfelek megtévesztése, jogellenes összehasonlító reklám

Egy vállalkozás számára termékei, szolgáltatásai népszerűbbé tételéhez elengedhetetlen kellékek a különböző kereskedelmi hirdetések, kommunikációs kampányok, reklámok. Ugyanakkor célozzák azok akár a fogyasztókat (B2C viszonylat), akár más vállalkozásokat, üzletfeleket (B2B viszonylat), a kereskedelmi hirdetésnek, reklámozásnak vannak előírásai (különösen a fogyasztók megtévesztésének tilalma, agresszív gyakorlatok tiltása), amelyek megsértése komoly következményeket vonhat maga után. Ezen előírások három fő jogszabályból, a versenytörvényből, a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvényből és a reklámtörvényből ismerhetők meg, de más törvények (pl. gyógyszerekre) is tartalmaznak külön rendelkezéseket. 

Jelentős piaci erő a kereskedelmi ágazatban

A kereskedelmi szektorban a jelentős piaci erővel való rendelkezés szintén nem tilos, de az azzal való visszaélés már igen. A jelentős piaci (vevői) erő ebben az esetben az üzletfelek közötti tárgyalási pozíció különbségéből, nem pedig a domináns piaci pozícióból fakad. A jelentős piaci erővel való beszállítókkal szembeni visszaéléseket a kereskedelmi törvény tiltja. 100 milliárd forint feletti árbevétel esetén törvényi vélelem él a kereskedőt illetően a jelentős vevői erő fennállására. A jogsértéseket – élelmiszernek nem minősülő termékek vonatkozásában – a GVH vizsgálhatja ki.

A versenyt korlátozó megállapodások és az egyes kivételek részletes bemutatása a www.megfeleles.hu oldalon érhető el. 

Ha jogsértést tapasztal, mit tehet kívülállóként?

A kartellre utaló jeleket, bizonyítékokat a GVH-hoz eljuttatva a panasszal élők, bejelentők nagyban segíthetik a hivatal fellépését. A GVH-nak megvannak az eszközei a kartell felszámolására, bírságot vethet ki, vagy más szankciókat alkalmazhat. Amennyiben a versenyzők összejátszásának gyanúja felmerül, jelezheti ezt, illetve információt kérhet a versenyhivataltól.

Gyanú esetén a vevők maguk is felléphetnek a versenykorlátozó megállapodásokkal, kartellekkel szemben, reagálhatnak a tisztességtelen ajánlatra, ezzel alacsonyabb árakat érhetnek el. Amennyiben egy versenytárgyalás során merül fel a kartell gyanúja, hirdethetnek új eljárást, melyen a kartellből kimaradt beszállítókat is pályázat beadására ösztönözhetik. A versenyjogi szabályokba ütköző szerződések semmisnek minősülnek, polgári perben kikényszeríthetők ennek jogkövetkezményei is. 

Mit tehet érintettként?

A GVH – az Európai Bizottsághoz és más országok versenyhatóságaihoz hasonlóan – a különféle versenykorlátozó megállapodások feltárása és visszaszorítása érdekében engedékenységi politikát alkalmaz. Ennek lényege, hogy ha a versenykorlátozó megállapodásban résztvevő vállalkozás együttműködik a hatósággal, a kiszabható büntetés egy része, vagy akár annak teljes összege elengedhető. Az adható engedményt a versenytörvény szigorúan szabályozza.

Engedékenységi politika

Az engedékenység szó hallatán sokak arra gondolhatnak, hogy a GVH megbocsát a bűnbánóknak, ez azonban tévedés. Az engedékenységi politika célja a megállapodásokra jellemző hallgatás megtörése azáltal, hogy a résztvevőket érdekeltté teszi az együttműködésben a hatósággal. A GVH küldetése a jogsértések minél szélesebb körű feltárása, visszaszorítása és szankcionálása – az engedékenység pedig ennek egyik leghatékonyabb eszköze.

A bírság teljes elengedése

Egy kartellben résztvevő vállalkozás akkor folyamodhat a bírságösszeg teljes elengedéséért, ha elsőként szolgáltat olyan érdemi információkat a GVH számára még ismeretlen kartellről, amelyek alapján a hivatal vizsgálatot tud indítani. A bírság teljes összege akkor is elengedhető, ha a kartellben résztvevő vállalkozás egy már megindított eljárásban elsőként hoz a GVH tudomására a jogsértés megállapítása szempontjából döntő fontosságú bizonyítékokat és információkat, feltéve, hogy a benyújtás időpontjában a GVH még nem rendelkezett a jogsértés bizonyításához elegendő információval. Az első bejelentő a versenyjogi felelősségre vonáson túl az esetleges büntetőjogi szankcióktól is mentesül.

A bírság csökkentése

Bírságcsökkentésben akkor részesülhet egy kartellben résztvevő vállalkozás, ha ugyan nem elsőként bocsát döntő fontosságú bizonyítékokat a GVH rendelkezésére, de olyan információkkal szolgál, melyek egyértelműen többletértékűek a már a GVH birtokában lévő bizonyítékokhoz képest. Ez a gyakorlatban alapvetően olyan írásos, bizonyító erejű dokumentumokat jelent, amelyek segítségével a tényállás lényegesen jobban tárható fel. Amennyiben a benyújtott bizonyítékok megfelelnek e feltételnek, a kartell leleplezését követően a GVH-t elsőként érdemi információkhoz juttató vállalkozás számára a bírságcsökkentés mértéke 30-50 százalék, a második vállalkozás esetén 20-30 százalék, a további vállalkozások esetén pedig legfeljebb 20 százalék.

Informátori díj

Az engedékenységi politikához hasonlóan az informátori díj az egyik leghatékonyabb eszköz a kartell feltárására, megszüntetésére, ez a „kedvezmény” azonban nem a vállalkozásnak, hanem az információt szolgáltató magánszemélyeknek járhat. A versenytörvény ugyanakkor nem zárja ki, hogy a kartellezésben résztvevő személy (pl. alkalmazott, volt vezető) is jogosult legyen díjra, de a vállalkozás felelős vezetője nem kaphat informátori díjat.

Díj csak a legsúlyosabb versenyjogi jogsértésekkel, a kőkemény kartellekkel kapcsolatos nélkülözhetetlen információk átadása esetén jár akkor, ha

  • a kartellel kapcsolatos nélkülözhetetlennek minősülő írásos bizonyíték és/vagy 
  • bizonyos feltételek mellett, a bírói engedélyhez kötött, de előzetes értesítés nélküli helyszíni szemle (a köznyelvben hajnali rajtaütés) megalapozásához szükséges nélkülözhetetlennek minősülő információ kerül a hatóság birtokába. 

Kartellgyanús közbeszerzés – az Ajánlatkérő kötelezettségei

Az ajánlatkérő jelentési kötelezettsége

A hatályos 2011. évi CVIII. törvény a közbeszerzésekről (Kbt.) rendelkezései alapján összességében megállapítható, hogy az ajánlatkérő az ajánlatok érvényességi vizsgálata körében nem csak a törvény és az ajánlatkérő tételes előírásainak való megfelelését köteles vizsgálni, hanem a jogszabályban meghatározott és a közbeszerzési eljárás egészére vonatkozóan megkövetelt alapelvek betartását is.

A jelentési kötelezettség kapcsán elsődlegesen az merülhet fel kérdésként, hogy az ajánlatkérő mérlegelésére van-e bízva a jelentés szükségességének megítélése.

A Közbeszerzési Döntőbizottság gyakorlata – az érintett Kbt. szakaszt alkalmazó döntőbizottsági határozatok alapján – szerint az ajánlatkérő mindenkori kötelezettsége, hogy amennyiben a tisztességtelen piaci magatartás és a versenykorlátozás tilalmáról szóló 1996. évi LVII. Törvény (Tpvt.) 11. §-ának megsértését észleli, vagy azt alapos okkal feltételezi, azaz az ajánlatkérő olyan magatartást lát vagy olyan információk birtokába jut, amely felveti egy esetleges versenykorlátozó magatartás gyanúját, köteles azt jelenteni a GVH-nak. A tényleges vizsgálatot a GVH folytatja le, majd a vizsgálat eredményeként dönt a jogsértés megállapíthatóságáról, továbbá a jogsértés megállapítása esetén az esetleges bírság kiszabásáról és egyéb jogkövetkezmények alkalmazásáról. Az ajánlatkérő bejelentésére nem a Kbt., hanem a Tpvt. bejelentésre vonatkozó szabályai az irányadók.

További kérdésként merülhet fel, hogy a Kbt. 28. §-a szerint az ajánlatkérőknek valamennyi közbeszerzési eljárás során általánosságban kell-e vizsgálniuk a §-ban foglaltakat vagy csak valamilyen különös ok, a verseny tisztaságát sértő cselekmény észlelése esetén.

A Kbt.-ben megfogalmazott alapelvek betartásának kötelezettsége a közbeszerzési eljárás egésze során, annak megindításától kezdve fennáll. Az ajánlatkérő köteles meghatározni a beszerzési igényének megfelelően a beszerzése tárgyát, azok műszaki specifikációját, azon elvárását, hogy pontosan milyen munkák elvégzését kéri.

Az ajánlatkérőtől az alapelv betartása érdekében elvárható az, hogy a Kbt. formai követelményeinek megfelelve ezt a tevékenységét úgy végezze, hogy esélyegyenlőséget, azaz az érvényes ajánlattételre vonatkozó reális lehetőséget biztosítson minden olyan ajánlattevő számára, amely képes teljesíteni az ajánlatkérő feltételeit.

Fontos hangsúlyozni, hogy a jelentési kötelezettség nem csak akkor áll fenn, amikor az ajánlatkérő a Tpvt. rendelkezéseinek nyilvánvaló megsértését észleli, azaz olyan magatartást lát vagy olyan információk, bizonyítékok birtokába jut, amelyek egyértelműen mutatnak egy esetleges versenykorlátozó magatartás irányába, hanem abban az esetben is, ha a birtokába, tudomására jutott adatok alapján a Tpvt. rendelkezéseinek megsértését „alapos okkal feltételezi”. 

Az eljárás eredménytelenségének megállapítása

A Kbt. 28. §-ának (2) bekezdésében előírt jelzési kötelezettség mellett az ajánlatkérőnek a közbeszerzési eljárása tekintetében is döntést kell hoznia, vagyis döntenie kell arról, hogy fennállnak-e annak feltételei, hogy eljárását jogszerűen, eredményesen fejezze be, vagy a megvalósult jogsértés/jogsértések miatt az eljárását eredménytelenné nyilvánítja.

A Kbt. 76. § (1) bekezdésének e) pontja szerint ugyanis az ajánlattevőnek az eljárás tisztaságát vagy a többi ajánlattevő érdekeit súlyosan sértő cselekménye miatt az ajánlatkérő az eljárás eredménytelenné nyilvánításáról dönt. Hangsúlyozni szeretnénk mindemellett, hogy a GVH-hoz történő bejelentés megtétele nem jár feltétlenül együtt az eljárás eredménytelenné nyilvánításával.

A Döntőbizottság gyakorlata szerint a közbeszerzési eljárást eredménytelenné nyilvánító döntés esetén az ajánlatkérőnek jelentési kötelezettségének eleget kell tennie, amennyiben alappal következtet a Tpvt. megsértésére.

A döntés meghozatala előtt javasoljuk, hogy az ajánlatkérő konzultáljon a GVH-val, mert ha az érintett ajánlattevők értesülnek a gyanúról, az a bizonyítékok eltüntetésére ösztönözheti őket, meghiúsítva ezzel esetlegesen a GVH eljárásának sikerét. 

A bejelentővédelemmel, engedékenységi politikával, a magánjogi jogérvényesítéssel és közérdekű igényérvényesítés kapcsolatos további információkat ezen a linken találhat.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Kiemelten figyeli a versenyhivatal a légitársaságok tevékenységét, segít a Békéltető Testület is

Kiemelték, hogy a hivatal rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket. A gondtalan nyaralás érdekében fontos, hogy az utazási irodák ajánlatainál ellenőrizzék még az utazás lefoglalása […]

2024. július 4.

Szankcionált a Médiatanács jelzése nyomán a román társhatóság

Figyelmeztetésben részesítette a román társhatóság a Médiatanács jelzése nyomán a TV2 Comedy-t a klasszifikációs rendelkezések megsértése miatt. Július 2-i ülésén a Médiatanács közigazgatási hatósági eljárást indított a Radio Plus Kft.-vel szemben, miután az határidőn túl tett eleget a testület határozatában foglalt közlemény közzétételi kötelezettségnek a Balázsék című műsorszám három adására vonatkozóan.

2024. július 4.

Egyszerűbben ajánlhatják fel az ingatlanokat az államnak az örökösök

Változnak a földekkel kapcsolatos hagyatéki eljárás szabályai július elejétől. Egyszerűbbé és gyorsabbá válik az eljárás azoknál a kisértékű földeknél, amelyek az elhunyt tulajdonos nevén maradtak, és az ingatlan-nyilvántartás digitalizációja miatt indult meg a tulajdonjog rendezése. Másik változás, hogy azok az örökösök, akik nem tartanak igényt egyes ingatlanokra, például kisértékű földterületekre, az eddiginél egyszerűbben és költségek nélkül ajánlhatják fel azt az államnak. Kedvezően módosulnak az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére irányuló szabályok is a közjegyzői eljárás keretében. A Magyar Országos Közjegyző Kamara álláspontja szerint a módosításokkal egyszerűsödnek és észszerűsödnek a hagyatéki eljárások, amely segíti az örökösöket.