Jogszabályfigyelő 2024 – 49. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/121–124. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Mobil vezetői engedélyek és a gyalogosok jobb figyelembevétele – többek között ezeket változtatnák a képviselők az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabályokon.
Mivel évente több mint 20 000 ember veszti életét az utakon az EU-ban, a Parlament támogatja a vezetői engedélyekre vonatkozó uniós szabályok reformját annak érdekében, hogy azok hozzájáruljanak a közúti közlekedésbiztonsághoz, valamint az EU zöld és digitális átállásához.
Biztonságosabb utak mindenkinek
A képviselők azt szeretnék, ha a járművezetők jobban felkészülnének a valós vezetési helyzetekre, és tisztában lennének a kockázatokkal, különösen a veszélyeztetett úthasználókkal, például a gyalogosokkal, a gyermekekkel, a kerékpárosokkal és az e-rollerek használóival kapcsolatban. Ezért a hóban és csúszós körülmények között való vezetés, a biztonságos telefonhasználat vezetés közben, a holtterek, a vezetéstámogató rendszerek és a járművek ajtajainak biztonságos kinyitása is része kell, hogy legyen a jogosítvány megszerzéséhez szükséges vizsgáknak – érvelnek a képviselők.
Előzetes egészségügyi ellenőrzések
A képviselők egyetértettek abban, hogy a vezetői engedélyeknek motorkerékpárok, és személygépkocsik esetében legalább 15 évig, teherautók és buszok esetében pedig öt évig kellene érvényesnek lenniük. A képviselők nem támogatják az idősek vezetői engedélyének érvényességi idejének csökkentését, ahogyan azt a Bizottság javasolta, hogy elkerüljék a diszkriminációt.
A képviselők egyetértettek azzal, hogy a járművezetők a vezetői engedély kiállításakor és megújításakor maguk értékeljék a vezetésre való alkalmasságukat, és az uniós tagállamokra bízták annak eldöntését, hogy az önértékelés helyett orvosi vizsgálatot is kell-e végezni, amely többek között a járművezetők látását és szív- és érrendszeri állapotát is minimálisan ellenőrzi. A képviselők ugyanakkor azt szeretnék, ha az uniós kormányok nagyobb erőfeszítéseket tennének annak érdekében, hogy a lakosság figyelmét felhívják azokra a mentális és fizikai jelekre, amelyek veszélyeztethetik a biztonságos vezetést.
A vonatkozó jelenleg érvényes magyar szabályozást itt találja, a közúti járművezetők egészségi alkalmasságának megállapításáról szóló jogszabályt itt lehet elérni, a közúti közlekedési okmányokról szóló szabályokat pedig ezen a linken olvashatja el. A jogosítvány meghosszabbítása, és az orvosi alkalmassági vizsgálat tíz évente szükséges, 50 év felett 5 évente, 60 év felett 3 évente, és 70 év felett 2 évente.
Kezdő járművezetők
A tapasztalatlan járművezetőknek legalább kétéves próbaidőszakot kellene teljesíteniük a képviselők szerint, amely alatt bizonyos korlátozások vonatkoznának rájuk, például szigorúbb alkoholszint vezetés közben, és szigorúbb büntetések kiszabása a nem biztonságos vezetésért.
A hivatásos járművezetők hiányának enyhítése érdekében a képviselők abban is megállapodtak, hogy a 18 évesek is kaphatnak engedélyt teherautó vagy legfeljebb 16 utast szállító autóbusz vezetésére, amennyiben rendelkeznek szakmai alkalmassági bizonyítvánnyal. Emellett a 17 éveseknek is jogosultak lennének személygépkocsi- vagy tehergépkocsi-vezetői engedélyt szerezni, ha tapasztalt járművezető kíséri őket, a tervezet szerint.
Mobil vezetői engedély
Az EU egységes piacának támogatása érdekében a képviselők szorgalmazzák a mobiltelefonon elérhető, a fizikai jogosítvánnyal teljesen egyenértékű digitális vezetői engedély bevezetését.
A jelentéstevő szerint
Karima Delli (Zöldek/EFA, Franciaország) jelentéstevő a szavazás után elmondta: „A mai napon az Európai Parlament lehetőséget kapott arra, hogy javítsa a közúti biztonságot Európában, és közelebb kerüljön ahhoz a célhoz, hogy 2050-re ne követeljen egyetlen halálos áldozatot sem a közúti közlekedés, valamint hogy erősebb keretet hozzon létre, amely mindenkit megvéd a közúti balesetekkel szemben. A szabályok között szerepel a vezetői engedély kiadásakor vagy megújításakor az orvosi vizsgálat lehetősége, valamint a kezdő járművezetőkre vonatkozó szigorúbb rendelkezések.”
A következő lépések
Az uniós vezetői engedélyekre vonatkozó szabálytervezetet 339 igen szavazattal, 240 ellenében és 37 tartózkodás mellett fogadták el, és ezzel a képviselők elfogadták a Parlament első olvasatban kialakított álláspontját. Az ügyet a június 6-9-i európai parlamenti választások után az új Parlament viszi tovább.
Forrás: https://www.europarl.europa.eu/news/hu
Alábbi cikkünkben a 2024/121–124. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
Az online sportfogadás és a jog sokrétű kapcsolatát is megvitatták a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság klubbeszélgetésén.
A jelenlegi ingatlan-nyilvántartásunk egy 1997-es törvényen alapul, és jogosan vetődik fel bennünk a kérdés, hogy ez a több mint két évtizedes szabályozás releváns rendelkezéseket tartalmaz-e. Az ezzel kapcsolatban felmerülő igény, illetve a COVID által okozott válsághelyzet következtében a szükség is egyre jobban nőtt egy gyors, hatékony, egyszerű és legfontosabbak közt elektronikus rendszerre, hogy hivatalos ügyeinket tudjuk intézni. Az Ars Boni cikkpályázat keretében készült írásban ezt az új és modern, elektronikus világba lépő jogintézményt szabályozó és véglegesnek tűnő 2021.évi C. törvényt fogom összehasonlítani eredeti, kihirdetéskori szövegével, illetve a jelenleg hatályos – de nemsokára „régi”-nek aposztrofált – ingatlan-nyilvántartásról szóló 1997. évi CXLI. törvénnyel.
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!