A megállapodásoké lett a főszerep a munkaviszonyban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A rugalmas munkaerőpiac „mantrája” vélhetően nem értelmes, ráadásul az EU a munkaerő-piaci rugalmasságot bőven kompenzálja – többek között ez derült ki  az oktűber 15-17. között rendezett X. Magyar Munkajogi Konferencián. A Wolters Kluwer Kft. Rodin Felnőttképzési Üzletága által szervezett rendezvény résztvevői megtudhatták, hogy mitől is forradalmi az új munkajogi szabályozásunk.


A gondolkodás határait tágító, számos újszerű közelítést bemutató előadást tartott a X. Magyar Munkajogi Konferencián dr. Kun Attila. A Károli Gáspár Református Egyetem tanszékvezető docense joggazdaságtani megközelítésben értékelte a munka világát szabályozó kódexet, ezen belül pedig a kockázattelepítést a munkaviszonyban.

3 T helyett 3 K

A munkajog és a gazdaság viszonyát a „három k” – korlátozza, korrigálja, vagy kreálja a piacot a jogi szabályozás – alapján értékelte az előadó. A neoklaszikus modell szerint a munkajogi szabályozás korlátozó, hiszen külső szempontok alapján alakítja a gazdasági folyamatokat, így a szabályozás gazdasági hatása negatív. Más elképzelések szerint a jogi szabályozás csak korrigálja a piac negatív hatásait, míg a harmadik teória szerint a munkajogi szabályozás kreálja, építi a piacot, mert a munkajogi védelem növeli a hatékonyságot, így ösztönzi a gazdasági fejlődést.

A harmadik „k” működésének megértéshez a közgazdaság területére tévedtünk, mert ehhez nélkülözhetetlen a gazdasági növekedés lényegének megfogalmazása. Az ortodox modell szerint a versenyképesség növekedése vezet gazdasági bővüléshez, így a jogalkotókkal szemben a szabályozás leépítése, illetve rugalmassá tétele az elvárás. Ezzel szemben dr. Kun Attila Amartya Sen gondolatait idézte, aki szerint a fejlődés nem ez, hanem a szabadság kiterjesztése, és a gazdaság alapját a humán tőke jelenti. A munkajogi szabályozás ebben az értelmezési keretben pedig nem más, mint a humán tőke védelme.

Az egyetemi docens előadásában úgy vélte: a Munka törvénykönyve a második „k” kategóriájába tartozik, mert a jogalkotó célja a munkaerőpiac rugalmasabb szabályozása, a gyakorlati igények kielégítése, és az arányosabb kockázat- és felelősségmegosztás volt. Versenyképességbe vagy humán tőkébe érdemes fektetni? – zárta megválaszolatlan kérdéssel a gondolatsort dr. Kun Attila.

Helytálló-e a rugalmasság „mantrája”?

A gazdaság hatását a jogi szabályozásra is boncolgatta az előadó. A klasszikus megközelítés szerint a munkaügyi szabályozás kockázatot jelent a gazdaság számára, így indokolt a kérdés: mennyire kell a jogalkotás során kiszolgálni a gazdasági elvárásokat? Választ a World Economic Forum versenyképességi jelentése alapján kaptunk; a szervezet kérdésére a nagy beruházók évente értékelik, hogy az adott országban mit látnak kockázatosnak üzletviteli szempontból. Az adatsor szerint Magyarországon 2010-ben a munkaügyi szabályozást a hátráltató tényezők 16-os listáján a 9. helyre rangsorolták, a Munka törvénykönyve, mint akadály 2012-re a 11., 2013-ra pedig a 12. helyre csúszott vissza. Ugyanakkor Ausztriában, Belgiumban, Finnországban, Svédországban és Norvégiában a listát a munkaügyi szabályozás vezeti, és a térség országaiban is mindenütt előkelőbb helyen áll az akadályozó tényezők listáján, mint hazánkban; a multicégek rangsorában a magyar munkaügyi szabályozás akkora hátrány, mint a thaiföldi és a bangladesi. 

Az adatsor mellett dr. Kun Attila Simon Deakin kutatását idézte, aki metodikailag cáfolta, hogy volna összefüggés a magas munkajogi védelem és a munkanélküliség között. Vizsgálatai szerint ugyanis a munkajog szabályai annyira összetettek, hogy nem lehet lineáris munkaerő-piaci hatásuk.

Helytálló-e a rugalmasság „mantrája”? – kérdezte a tanszékvezető.

Európában ráadásul mást jelent a rugalmasság: az EU hivatalos értelmezése szerint a flexicurity (az angol rugalmasság és biztonság szavakból összerakott mozaikszó – a szerk.) rendszerében a munkaerőpiac rugalmasságának növelése csak egyetlen elem a rendszer hat eleme közül. A többi öt között szerepel az aktív munkaerő-piaci politika, az élethosszig tartó tanulás, és a szociális rendszerek megújítása; valamennyi a munkaerőpiac rugalmassá tételét kompenzálja. Itthon sajnos csak az első lépésig jutottunk – mondta dr. Kun Attila.

Mit üzen az Mt. a kockázattelepítéssel?

Az elméleti keretek tágítása után az előadó először arra kereste a választ, hogy a hazai munkajogi szabályozás milyen értékek alapján telepíti a kockázatot. Az Alaptörvény is tartalmaz igazodási pontot ebben a kérdésben, mert kimondja: a tulajdon felelősséggel is jár. Ezen túl az Mt. szerint cél a tisztességes foglalkoztatás, és ez ügyben a törvény a munkáltató oldaláról fogalmaz meg követelményeket. A fent ismertetett európai szemlélet a kockázatok szétterítését indokolná, míg a munkajog eredeti célja a a kockázat újraelosztása volt – emlékeztetett az egyetemi docens.

Az állásidő új szabályozása kimondja: elháríthatatlan külső ok mentesíti a munkaadót az alapbér fizetésének kötelezettsége alól – tért rá a konkrétumok elemzésére az előadó. A törvényalkotó értéket választott, amikor kimondta: a munkáltatónak nem kell azt a kockázatot viselnie, amire nincs ráhatása – magyarázta, és emlékeztetett: az Mt szabályai szigorúbbak, mint a rokon polgári jogi szabályozásé. Az állásidő új szabályozása távlatilag azt üzeni a munkaerőpiacnak, hogy a foglalkoztatási kötelezettség nem abszolút jellegű, és ez a közelítés nem biztos, hogy a kockázatok kivédésére ösztönzi a munkáltatót – értékelt. Az európai szabályozás ez esetben a kockázat társadalmasításán munkálkodik, Belgiumban például bevezették a részleges munkanélküli ellátást, aminek segítségével mintegy 40 ezer munkahelyet mentettek meg a válság során – mondta. 

A munkáltató kártérítési felelőssége is szűkült a jogalkotó szándéka szerint, ráadásul nemcsak a speciális, de a generális kockázat is a munkavállalóra szállt, vagyis olyan eseményekért is a dolgozó viseli egyedül a következményeket, amelyek bekövetkeztét senki nem látta előre – például ha az anyagbeszerző kijön az áruházból, és a parkolóban elüti egy autó, akkor vélhetően a kártérítés alól mentesül a munkáltató a hatályos szabályok szerint. Az új felelősségmegosztás nem ösztönöz fokozott munkavédelmi prevencióra, és a munkaadó könnyen azt hiheti, hogy egyszerűbben mentesülhet a kártérítési felelősség alól – vélte dr. Kun Attila. Európában komoly gondolkodás indult meg arról, hogy a kártérítési felelősség egészét száműzni kellene a munkajogi szabályozásból, és azt kötelező jellegű biztosítási konstrukciókkal lehetne helyettesíteni – adott a kérdésnek egészen más perspektívát.

A munkáltató alapvető kötelezettségei is módosultak: a munkavégzéshez szükséges feltételek biztosítását a jogalkotó a felekre hagyja az új Mt-ben. Radikális és kevesek által osztott nézetek szerint ez ellentétes a munkaviszony lényegével, viszont minden bizonnyal az új szabályozás nem ösztönöz felelős, gondoskodó munkavállalói attitűdre, és a munkavégzéshez szükséges feltételek biztosítását a költségtérítés szintjére alacsonyítja – mondta a docens.

A munkaidő-beosztás szabályozása is hasonló szellemben változott: előre nem látható körülmény miatt a munkáltató módosíthat a beosztáson, így a rendkívüliség  többletköltségének viselése alól sok esetben mentesíti a munkáltatót; kérdéses, hogy mindez a munkaerőpiacon családbarát, egészséges munkakultúrát alakít-e ki.

A munkaviszony jogellenes megszüntetése esetén a törvényalkotói szándék az aránytalan munkáltatói terhek csökkentése volt. Ennek szellemében az Mt-ben nincs joghátrány ilyen esetben, így a munkaadó számára csak az a kérdés merülhet fel, hogy drága-e a jogellenes felmondás. Ösztönöz-e mindez tisztességes, felelős foglalkoztatásra? – kérdezte jó szokása szerint dr. Kun Attila, aki végül rögzítette: vannak ésszerű, támadhatatlan kockázattelepítések is az Mt-ben: ilyen a végkielégítés, a vasárnapi bérpótlék, és a tanulmányi szerződés új szabályozása is.

A megállapodásoké a pálya

Jogelméleti megalapozás után a munka világa által még nem teljesen felfogott, forradalminak mondott következtetésre jutott a Kogencia és diszpozitivitás címet viselő előadásában dr. Berke Gyula. A Pécsi Tudományegyetem docense felidézte: a kogens jogi szabályozás feltétlen érvényesülést kíván, ez a szemléletű jogszabály állami beavatkozást jelent a felek magánviszonyaiba, vagyis megteremti a magánautonómia korlátait. Ezzel szemben a polgári jogi szabályozás – már száz éve Magyarországon is – engedi érvényesülni a felek akaratát, vagyis diszpozitív. A két kategória között állnak a klaudikálóan (sántikálóan) kogens vagy diszpozitív szabályok, amelyek a jogszabályban meghatározott irányban engednek eltérést az általános szabályozástól.

A munkajog köztes terület: egyrészt a magánjog része, másrészt a munkajog munkavállaló-védelmi jog, vagyis az állam beavatkozik a munka világába annak a feltételezésnek az alapján, hogy nincs egyensúlyi helyzet a munkaadó és a munkavállaló között. Ráadásul újabb időkben a kollektív megállapodások elfoglalták a magánszerződések helyét, a kollektív szerződések alkotmányos alapjoggá váltak, így új kérdés született: milyen kötőereje van a jogszabálynak a kollektív szerződésekre? A jogi kérdés mögött pedig hatalmi kérdés áll: kié a szabályozási hatalom a munkaerőpiacon – a jogalkotó államé, vagy a kollektív megállapodást kötő munkaadóké és munkavállalóké (utóbbi neve jogtechnikailag: tarifa-diszpozitív szabályozás)? – kérdezte dr. Berke Gyula.

Ebben a helyzetben az új Mt-vel a jogalkotó erősíteni kívánta a kollektív szerződések szerepét, rugalmasabbá kívánta tenni a munkaügyi kapcsolatokat, és ki akarta küszöbölni a szakszervezeti struktúra ellentmondásosságát – mondta az egyetemi docens. Utóbbi célt azzal indokolta, hogy most egy munkáltatónál akár 18 szakszervezet is működhet úgy, hogy egyikül sem alkalmas kollektív szerződés megkötésére, mert nem élvezi a dolgozók 10 százalékának támogatását.

Az új Mt. 277. paragrafusának 2. bekezdése tartalmazza a jogszabály általános tarifadiszpozitív rendszerét, amely alapján a kollektív szerződés korlátozás nélkül térhet el a szabályozástól. Ez Európában is szokatlan, forradalmi szabályozás, amely a feleknek példátlan szabadságot ad a vitás kérdések rendezésére. Az új szabályozás ezért nem aggályos, hanem előremutató, és a feleknek élniük kell tudni a lehetőséggel – mondta dr. Berke Gyula.

A konferencia első napjáról készült beszámolót itt olvashatja.

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Vádalku alapján szabadon hazatérhet Julian Assange

Szabadon visszatérhet Londonból hazájába, Ausztráliába Julian Assange, a WikiLeaks kiszivárogtató portál alapítója, akinek kiadatásáról az amerikai hatóságok vádalku alapján lemondtak.

2024. június 24.

Az EU elfogadta az orosz energiaszektort is célzó 14. szankciós csomagot

Az Európai Unió Külügyek Tanácsa az Ukrajna ellen folytatódó háborúra tekintettel elfogadta tizennegyedik szankciós csomagját, amely egyebek mellet az orosz pénzügyi és energiaszektorban, valamint a kereskedelem területén tevékenykedő orosz vállalatokat sújtja, és fellép a korlátozó intézkedések kijátszásával szemben – közölte az uniós tanács hétfőn.