A személyes adatok továbbítása az EU-n kívülre


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A német adatvédelmi hatóságok azt vizsgálják, hogy a német vállalatok megfelelnek-e az Európai Bíróság Schrems II ítéltének.

A vállalatok adattovábbításait az Európai Unión vagy az Európai Gazdasági Térségen kívüli országokba (harmadik országok) egy országos vizsgálat keretében ellenőrzik.

A cél az Európai Bíróság a Schrems II ítéletében felállított követelmények érvényesítése. Az EUB az ítéletben úgy döntött, hogy az Adatvédelmi Pajzs alapján nem lehet továbbítani a személyes adatokat az Egyesült Államokba. Továbbá, ha az adatexportőr értékelése azt mutatta, hogy a személyes adatok lényegében azonos szintű védelme nem biztosítható a fogadó államban, akkor a harmadik országokba történő adattovábbításra vonatkozó szerződéses adatvédelmi záradékok használata csak akkor érvényes, ha további hatékony intézkedéseket alkalmaznak.

Az EUB döntése a régóta bevált üzleti modellek és folyamatok alapvető megváltoztatásához vezetnek. Az ellenőrzésben részt vevő német adatvédelmi hatóságok szabványosított kérdőívekkel egyenként keresték meg a vállalatokat. A kérdések többek között kiterjedtek az olyan harmadik fél szolgáltatók igénybevételére, mint például az e-mail-szolgáltatások, a webhoster, a webes nyomon követésre vagy a pályázói adatok kezelésére szolgáló szolgáltatások, valamint az ügyféladatok és a munkavállalói adatok vállalatokon belüli továbbítása. Minden felügyeleti hatóság külön-külön dönti el, hogy e témakörök melyikében fog eljárást indítani.

EU Jog online

Az EUB egyértelműen kifejezte azt a várakozását, hogy a hatóságok „függesszék fel vagy tiltsák meg” azokat az adattovábbításokat, amelyek nem felelnek meg a Schrems-II ítélet kritériumainak.

Az adattovábbítás felfüggesztése sok esetben valószínűleg sikeres lehet a vállalatokkal folytatott együttműködés révén. Ahol ez nem lehetséges, a rendelkezésre álló felügyeleti intézkedésekkel lépnek fel a hatóságok.

A felügyeleti hatóságok tisztában vannak azokkal a sajátos kihívásokkal, amelyeket az EUB a Schrems II-ről szóló döntésével a német és az európai vállalatok számára okozott. A felmerülő kérdéseket tájékoztató keretében megválaszolják a vizsgálati eljárás folyamán, amennyiben ezt a rendelkezésre álló kapacitások lehetővé teszik.

(edpb.europa.eu)




Kapcsolódó cikkek

2024. április 25.

Így működik a közösségi finanszírozás

A fintech-forradalom egyik mérhető sikertörténete, hogy miként vált az adomány és előfizetés jellegű közösségi finanszírozás a hagyományos forrásgyűjtési módszerek – mint a klasszikus banki finanszírozás vagy a kockázati tőkebefektetések – alternatívájává. Ebből a gyors fejlődésből az is következik, hogy kevésbé egységes a kép a köztudatban a „crowdfunding” jelenségről. Hány formája van? Melyek esnek szabályozás alá? Kik a szereplők a folyamatban? Milyen jogszabályok vonatkoznak rá?  Hogyan adóznak? Sok-sok tisztázandó körülmény közül a fő kérdés mindenekelőtt azonban az, hogy megjelennek-e erre szakosodott szolgáltatók Magyarországon is. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda összefoglalójából sok kérdésre választ kapunk.

2024. április 25.

NMHH: reklámriport miatt bírságolt a médiatanács

Túlmutatott a támogatás megengedett keretein a Trendmánia című műsorszám december 16-án sugárzott adása, ezzel a TV2 megsértette a törvényi rendelkezést, a médiatanács emiatt megbírságolta a médiaszolgáltatót – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kommunikációs igazgatósága