Az e-szignó, mint jó barát


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mivel a digitális írástudáshoz és az elektronikus ügyintézéshez nélkülözhetetlen elektronikus aláírásról keveset tudnak az emberek, az alábbiakban röviden összefoglaljuk, amit minden érdeklődőnek és felhasználónak tudnia érdemes az e-szignóról. Írásunk végén képekkel illusztrálva bemutatjuk egy elektronikus aláírás elkészítésének folyamatát.


Mit nevezünk elektronikus aláírásnak?

A lényeges szerződéseket írásban kötjük, ahogy a fontos nyilatkozatokat is írásba kell foglalnunk. Ilyenkor okiratot hozunk létre, amelyet aláírással hitelesítünk. Ha az okirat papíron készül, akkor aláíráskor a saját nevünket írjuk rá, kézzel írott aláírással.

Nemcsak a papíron készült okirat lehet hiteles. Az elektronikus okirat ugyanolyan bizonyító erővel rendelkező, hiteles okirat lehet, csak az elektronikus okiratot úgynevezett elektronikus aláírással írjuk alá. Ekkor nem szükséges kinyomatni az okiratot, az elektronikus aláírással az elektronikus fájlt lehet aláírni.

Az elektronikus aláírás nem a kézzel írott aláírás szkennelt, digitalizált változata. Megjelenését tekintve egészen más, ugyanakkor jogilag pontosan annyit ér, ha elektronikusan írunk alá egy okiratot, mintha a kinyomtatott iratot láttuk volna el kézzel írott aláírással. Az elektronikus aláírás biztonságosabb, nagyon nehéz hamisítani. Ugyanakkor mivel az elektronikus iratok sokkal olcsóbban tárolhatóak, továbbíthatóak, és sokkal könnyebb keresni bennük, így pénzt takaríthatunk meg velük.

 

Elektronikus aláírás egy Microsoft Word dokumentumon

Az elektronikus aláírás a kódolás egy változata. Amikor egy okiratot elektronikus aláírással látunk el, akkor kódoljuk, megváltoztatjuk a fájl szerkezetét. E kódolt irat hitelességét a fájl szerkezete biztosítja, megállapítható belőle, hogy a kódolást mi végeztük el, illetve hogy nem változott meg az irat az aláírást követően. (Ne ijedjünk meg, a kódolással nem nekünk kell foglalkoznunk, ezt számítógépes programok végzik el helyettünk.)
Az elektronikusan aláírt irat egy fájl, és attól függetlenül hiteles, hogy hol tároljuk, illetve milyen módon küldjük el.
Az elektronikus aláírás jogi hátterét és a hozzá kapcsolódó bizonyító erőt az elektronikus aláírásról szóló 2001. évi XXXV. törvény (Eat.) és a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény rendezi. Az elektronikus aláírás az egész Európai Unióban ismert fogalom, az 1999/93/EK irányelvet minden EU tagállam átültette saját jogrendjébe. Ennek alapján az EU-ban készült minősített aláírásokat minden tagállamnak el kell fogadni a kézzel írott aláírással egyenértékűnek.

Mennyibe kerül az elektronikus aláírás?
A felhasználóknak az úgynevezett minősített elektronikus aláírás használatát javasoljuk, amelyhez intelligens kártya (úgynevezett biztonságos aláírás-létrehozó eszköz) tartozik. A hitelesítés-szolgáltatók az aláírás használatához szükséges eszközöket általában együttesen, csomagokban árulják. E csomagokhoz éves díj kapcsolódik, amely kb. évente 20 ezer forintnál kezdődik. A legkisebb csomagok kb. havi 20 aláírást foglalnak magunkban, ekkor a további aláírásokhoz kb. 15-20 forint körüli költség is kapcsolódik.

Ha olyan informatikai rendszert szeretne kialakítani, amely nagy mennyiségű – havi sok ezer vagy sok millió – elektronikus aláírást készít, javasoljuk, hogy vegye fel a kapcsolatot egy hitelesítés-szolgáltatóval és kérjen egyedi árajánlatot. Itt többféle konstrukció elképzelhető: Egyik lehetőség, hogy induláskor egyszerre megvásároljuk a szükséges eszközöket. Ez milliós nagyságrendű beruházást igényel, és ekkor az aláírásonként jelentkező időbélyeg-költség legfeljebb néhány forint. Létezik olyan megoldás is, amely egyáltalán nem igényel kezdeti beruházást, de ekkor magasabb, aláírásonként néhányszor 10 forintos tranzakciós költséggel kell számolnunk.

Hogyan lehet nekem is elektronikus aláírásom?
Ha elektronikus aláírást szeretnénk készíteni, egy úgynevezett hitelesítés-szolgáltatóhoz kell fordulnunk. A hitelesítés-szolgáltatóknak általában különféle csomagjai vannak, amelyekben együttesen kínálnak minden olyan eszközt, amely az elektronikus aláíráshoz szükséges:

  • intelligens kártya (aláírás-létrehozó eszköz): Mindenki a saját kártyájával (vagy más aláírás-létrehozó eszközével) hozhatja létre a saját elektronikus aláírásait . 2

A kártyához egy PIN kód tartozik. A kártyához általában kapunk egy kártyaolvasó készüléket is, amellyel a számítógéphez csatlakoztathatjuk.

Ha elektronikus aláírást szeretnénk készíteni, számos szoftvert telepítenünk kell. A telepítést csak egyszer kell elvégeznünk, célszerű hozzá informatikus szakember segítségét kérnünk. Az elektronikus aláírás készítéséhez a következő programokat kell telepítenünk:

  • Az aláírás-létrehozó alkalmazást (például az e-Szignó programot).
  • Az intelligens kártya meghajtó programját.
  • Az intelligens kártya kezeléséhez szükséges alkalmazást (ez sok esetben megegyezik a kártya meghajtó programjával).
  • A kártyaolvasó készülék meghajtó programját.

A telepítendő programok kiválasztásában a szolgáltatók honlapján találhatunk segítséget, ilyen például az e-Szignó telepítő varázsló, amely az alábbi címen érhető el:
http://www.e-szigno.hu/?lap=telepito_varazslo

Telepítést követően készítsünk próba-aláírást, és állítsuk be az időbélyegzéshez használt felhasználónevünket és jelszavunkat.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 21.

Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot gyanít a GVH egy kisgyermekes szülőket célzó cégnél

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) versenyfelügyeleti eljárást indított a szlovákiai EC Global SVK s.r.o. vállalkozással szemben tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának feltételezett megsértése miatt; a GVH gyanúja szerint a cég a weboldalán reklámozott, jellemzően kisgyermekes szülőknek ajánlott termékek esetében megtéveszti a fogyasztókat az egészségre és gyógyhatásra vonatkozó állításokkal.

2024. június 21.

Figyelem, napokon belül lejár a NIS2 regisztráció határideje

Már csak pár napja maradt belépni a nyilvántartásba azoknak a hazai vállalatoknak, amelyekre kiterjed a NIS2, vagyis a felülvizsgált uniós kibervédelmi irányelv – hívja fel a figyelmet az EY. Résen kell lenniük a konszolidált beszámolót készítő társaságok tagvállalatainak is, hiszen elég cégcsoport szinten elérni a meghatározott minimum bevételt és létszámot, hogy rájuk is vonatkozzanak a kötelezettségek. Az óvatlan szervezetek számára a mulasztás súlyos bírsággal, sőt a vezető eltiltásával is járhat.