Csatába préselt adóparadicsomok


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az amerikai és az új EU-irányelv gyakorlatilag a világ egészére kiterjeszti a kötelező automatikus információcserét. A FACTA-felkészülés határidejét ezzel együtt hat hónappal meghosszabbították, de a megfelelés előkészítését ideje elkezdeni.


Az USA 2001-ben arra a döntésre jutott, hogy új szabályozást vezet be, melyet FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) néven ismertünk meg. Ezen törvény megalkotásával az USA  2010 márciusában arra szólította fel a külföldi pénzintézeteket (hitelintézeteket, alapkezelőket, biztosítókat), hogy információt szolgáltassanak amerikai állampolgárok náluk vezetett bankszámláiról.  Ha ezt nem teszik meg, akkor 30 százalékos forrásadót vet majd ki az amerikai forrásból származó jövedelmekre.

A FATCA-nak való megfelelés Magyarországon, ugyanúgy, mint több más országban akadályokba ütközik, ugyanis a helyi adatvédelmi, titoktartási szabályoknak megfelelően a pénzintézetek nem tudnak közvetlenül adatot szolgáltatni az amerikai adóhatóságnak, az IRS-nek, ellenben egy kormányközi megállapodás (ún. Intergovermental Agreement, IGA ) értelmében az „illetőség szerinti ország” hatóságának jelentenének az amerikai számlákról, majd az „illetékes hatóság” szolgáltatná automatikusan, bizonyos időközönként az információkat az IRS-nek. Jelenleg az Amerikai Egyesült Államok 70 országgal folytat tárgyalásokat a kormányközi megállapodásokra vonatkozóan. Ez a tényező több országban megoldaná a titoktartással összefüggésben felvetődő problémákat, ugyanakkor jelentősen megnövelheti a globális pénzügyi szervezetek jelentéstételi költségeit. Az automatikus információcsere rendszeren keresztül az USA is információt gyűjt majd és szolgáltat a szerződött országok rezidensei, amerikai pénzügyi intézményeknél vezetett számláiról.

Magyarország is megkezdte már a tárgyalásokat az USA-val, 2012 novemberétől egy kormányközi IGA I típusú megállapodásról. A megállapodás megkötésével – amit ez év második felére várnak – a FATCA átültetésre kerül majd a helyi jogrendszerbe és megfelelésre késztetik a hazai pénzintézeteket.

Mi a helyzet az EU-ban?

Az Európai Bizottság becslése szerint évente 1 trillió euró veszteséget okoz az unió országainak az adócsalás és az adóelkerülés, és a bizottság véleménye szerint a jelenlegi nehéz gazdasági környezetben nem megengedhető, hogy a becsületes adófizetők szenvedjenek az adóemeléstől azért, hogy betömjék az adóelkerülésből adódó bevételhiányokat.

2013. június 13-án a bizottság bejelentette az „Adózás területén történő közigazgatási együttműködésről szóló irányelv” (2011/16/EU) módosításának tervezetét, ami az adóelkerülést az Európai Unió tagállamai közötti automatikus információcsere (Automatic Exchange of Information-AEOI) megvalósításával akarja visszaszorítani. Az irányelvet a FATCA-val párhuzamosan vezetnék be, és ha a jelenlegi formájában elfogadják, akkor 2015. január elsejével lépne életbe.

Mérlegképes Kreditkártya

Szerezze meg Ön is kötelező kreditpontjait Kiadónk minőségi képzésein! További részletekért kattintson ide!

Rodin mérlegképes kreditpontos rendezvények – további részletek itt.

A Complex Kiadó kreditpontot érő kiadványai

Az irányelv módosításának fő katalizátora a FATCA és különösen a sorra kötött kormányközi megállapodások voltak, valamint az irányelv 19 cikkelye.Ennek értelmében az olyan országoknak, amelyek információt cserélnek az USA-val, információt kell cserélniük az unió tagállamaival is. Ez alapján, annak érdekében, hogy az uniós tagállamok elkerüljék a számtalan kétoldalú és többoldalú megállapodások megkötését, a bizottság kiterjesztené a kötelező automatikus információcseréről szóló 8-as cikkelyt azzal, hogy az tartalmazza a FATCA-ban és a kormányközi megállapodásokban foglalt információkat is.

Késlekedik az új amerikai-magyar kettős adózást elkerülő egyezmény

Elgondolkodtató az is, hogy vajon a FATCA-nak van-e bármilyen hatása a jelenleg az USA és Magyarország között kötendő új kettős adózást elkerülő egyezményre. Véleményünk szerint igen, mert az egyezmény tartalmaz adóinformáció cserére vonatkozó cikkelyt, amelyre hatással lehet a FATCA kormányközi megállapodás az USA-val. Információink szerint a 2010-ben aláírt új egyezményt még nem ratifikáltak az USA-ban, illetve az USA több más országgal kötendő új egyezménye ratifikálását is felfüggesztette a tárgyalás alatt lévő kormányközi megállapodások miatt. 

Újabb határidő módosulás

A FATCA-nak való megfelelés meglehetősen nagy nyomás alá helyezi a pénzügyi szektort és az országokat világszerte, tekintve, hogy a rendelkezéseket – többször módosított határidők után – már 2014. január 1-jétől alkalmazni kellett volna. Az IRS azonban 2012. július 12-én kiadott közleménye szerint (ún. Notice 2013-43) újabb 6 hónappal meghosszabbítja a megfelelés határidejét, vagyis az 2014. június 1-től lép életbe. A határidő meghosszabbítás hátterében két dolog áll: a piaci szereplők jelezték, hogy a jelenlegi üzleti gyakorlatok, rendszerek és eljárások módosítása időigényes – becslések szerint 1 és 1,5 évet vesz igénybe – a felkészülést már sok pénzügyi intézmény elkezdte, ellenben a bizonytalan kormányközi megállapodások révén kétséges, hogy majd az amerikai FATCA törvénynek vagy a FATCA helyi jogszabályokba átültetett változatának kell-e majd megfelelniük. Az újabb 6 hónapos határidő módosítás után fellélegezhetnek a magyar pénzintézetek is, ellenben a megkezdett rendszerátállásokat, belső szabályzatok módosításait, a munkavállalók képzését folytatni kell.

A regisztrációra való felkészülés sem tekinthető kis feladatnak, tervezést és korai elemzést igényel (pl. vállalat elemzés- FATCA osztály kiválasztása), hogy már az elektronikus vagy a papír alapú regisztráláshoz/nyomtatvány kitöltéséhez rendelkezésre álljanak a szükséges információk.

Új nyomtatványok

A FATCA-nak való megfelelés kulcselemének tekinthetőek a különböző formanyomtatványok, amelyeket az IRS, a pénzintézet és a kedvezményezettek közötti információáramlásra alkalmaznak, pl. a tényleges tulajdonos beazonosítására. Az IRS az elmúlt hónapokban folyamatosan tette és jelenleg is teszi közzé a már a FATCA előírásait is tartalmazó módosított formanyomtatványok tervezetét (pl. W-8BEN, W-8BEN-E, W-8EXP, 1042, 1042-S, W-8ECI, W-8IMY) a piaci szereplők általi véleményezésre. A nyomtatványok a hazai pénzintézetek számára vagy ismeretlenek, vagy részben ismertek, azonban nem igazán találkozott velük az ügyfélkör, ezek megismerése és az ügyfeleknek ezekről nyújtandó ismertető elkészítése is terhet jelent a pénzintézeteknek, megfelelő tudás szükséges ezek kitöltéséhez.  Szintén elgondolkodásra késztet, hogy a pénzintézet az eddig a pénzmosáshoz használt ún. AML (Anti-Money Laundering) nyomtatványait kiválthatják-e ezek a nyomtatványok, vagy a FATCA-nak való megfelelés az AML dokumentáción felüli további dokumentációt igényel majd. Harmonizációra számíthatunk vagy tovább bonyolódik az ügyfél azonosítás?

Jelenleg a FATCA-nak való megfelelés nagyon sok bizonytalanságot és kérdést vet fel, a piac szereplőinek folyamatosan figyelemmel kell kísérniük a helyi jogszabályi környezet változását, amelyre hatással lehet a magyar-USA kormányközi FATCA megállapodás, az EU irányelv módosulása, illetve az új amerikai-magyar kettős adózást elkerülő egyezmény.

A témáról a szerzők előző tanulmányát itt olvashatják.

(Koncsos Rita a PwC Magyarország adótanácsadás menedzsere, míg Dr. Kelemen János a PwC Magyarország adótanácsadás cégtársa)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 5.

Kiemelten figyeli a versenyhivatal a légitársaságok tevékenységét, segít a Békéltető Testület is

Kiemelték, hogy a hivatal rövid tájékoztató anyagokban foglalja össze a repülőjegy-vásárláshoz, utazási irodák programjainak kiválasztásához, online szállásfoglaláshoz, valamint bel- és külföldi autóbérléshez kapcsolódó tanácsait. A fogyasztók így könnyebben kerülhetik el a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket. A gondtalan nyaralás érdekében fontos, hogy az utazási irodák ajánlatainál ellenőrizzék még az utazás lefoglalása […]

2024. július 4.

Szankcionált a Médiatanács jelzése nyomán a román társhatóság

Figyelmeztetésben részesítette a román társhatóság a Médiatanács jelzése nyomán a TV2 Comedy-t a klasszifikációs rendelkezések megsértése miatt. Július 2-i ülésén a Médiatanács közigazgatási hatósági eljárást indított a Radio Plus Kft.-vel szemben, miután az határidőn túl tett eleget a testület határozatában foglalt közlemény közzétételi kötelezettségnek a Balázsék című műsorszám három adására vonatkozóan.

2024. július 4.

Egyszerűbben ajánlhatják fel az ingatlanokat az államnak az örökösök

Változnak a földekkel kapcsolatos hagyatéki eljárás szabályai július elejétől. Egyszerűbbé és gyorsabbá válik az eljárás azoknál a kisértékű földeknél, amelyek az elhunyt tulajdonos nevén maradtak, és az ingatlan-nyilvántartás digitalizációja miatt indult meg a tulajdonjog rendezése. Másik változás, hogy azok az örökösök, akik nem tartanak igényt egyes ingatlanokra, például kisértékű földterületekre, az eddiginél egyszerűbben és költségek nélkül ajánlhatják fel azt az államnak. Kedvezően módosulnak az osztatlan közös tulajdon megszüntetésére irányuló szabályok is a közjegyzői eljárás keretében. A Magyar Országos Közjegyző Kamara álláspontja szerint a módosításokkal egyszerűsödnek és észszerűsödnek a hagyatéki eljárások, amely segíti az örökösöket.