Fogházbüntetést kapott a román buszsofőr


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Két és félév fogházbüntetésre ítélte az első fokon eljáró Berettyóújfalui Járásbíróság csütörtökön azt a román férfit, aki tavaly júliusban Angliából jövet elaludt a volánnál és nekiment egy várakozó kamionnak Ártánd közelében, amelynek következtében a busz három utasa a helyszínen meghalt – közölte a Debreceni törvényszék sajtószóvivője az MTI-vel.


Tatár Tímea tájékoztatása szerint a bíróság kettőnél több ember halálát eredményező közúti baleset gondatlan okozásának vétsége miatt mondta ki bűnösnek a román férfit, akit 4 évre eltiltottak a közúti járművezetéstől is. 

A bíróság által elfogadott tényállás szerint P. G. L. 2017. július 21-én indult útnak Romániából az Egyesült Királyságba. Másnap érkezett meg, a buszban töltötte az éjszakát, majd vasárnap London környékéről, illetve Dover mellől felvette utasait. 

A kilencszemélyes kisbusszal július 24-én hajnalban hagyták el komppal a szigetországot. A vádlott ekkor pihent utoljára hosszabban, mintegy 3 és fél órát aludt a gépkocsiban. 

A bíróság megállapította: bár eredetileg volt váltósofőr, a vádlott végül kénytelen volt Londontól végig egyedül vezetni. A férfi 400 kilométerenként tartott fél-egy órás pihenőket, a tanúk szerint ilyenkor mindig ellenőrizte a busz műszaki állapotát is. 

P. G. L. utasaival hétfő éjfélkor lépte át a magyar határt, utána már csak a magyar-román határ előtt mintegy 80 kilométerrel pihent. Negyvennégy órája volt úton, amikor a 42-es számú főúton, Mezőpeterd felől Ártánd felé haladva, hajnali fél öt előtt elaludt a volánnál, 90-95 kilométeres óránkénti sebességgel letért az útról és a kisbusszal fékezés nélkül egy ott parkoló kamionnak ütközött. 

[htmlbox BDT]

 

Az, hogy elaludt, csak a vádlott vallomásából derült ki, egyéb módon bizonyítani sem lehetett volna, hiszen a busz többi utasa is aludt. A baleset következtében a jobb első ülésen, valamint a második üléssor jobb szélén és közepén utazó emberek olyan súlyos sérülést szenvedtek, hogy mindhárman a helyszínen életüket vesztették. Egy utas életveszélyesen, hárman súlyosan megsérültek. A vádlotton kívül csak egy férfinak lett könnyű sérülése, ő használhatta a biztonsági övet. A vallomások szerint egyébként a sofőr többször szólt utasainak, hogy kössék be magukat.

A Berettyóújfalui Járásbíróság az ítélet kiszabásakor súlyosító körülményként értékelte, hogy a három halálos áldozat mellett többen súlyos, életveszélyes sérülést szenvedtek, egyikük jelenleg is gyógyulófélben van. Az eljárás során azonban számos enyhítő körülmény is felmerült, a vádlott feltáró jellegű beismerő vallomást tett, elismerte bűnösségét, büntetlen előélete mellett pedig közlekedési előélete is kifogástalan volt: 11 év alatt 1 millió kilométert vezetett balesetmentesen, Magyarországon az elmúlt két évben nem szegte meg a közlekedési szabályokat és helyszíni bírságot sem kapott.

Pál Krisztina, a tanács elnöke indoklásában kiemelte: a bíróság nem hagyhatta figyelmen kívül, hogy a munkáltatói elvárás az volt: keddig érkezzen vissza Romániába, egyébként nem kap munkadíjat és elesik a további munkalehetőségektől is. A munkáltató még az egyetlen, pihenésre fordítható éjszakára sem biztosított szállást, csak a buszban tudtak aludni. Emellett a sofőr Londonig úgy tudta, hogy lesz váltótársa.  

Meglehetősen rossz gyakorlattal állunk szemben – fogalmazott a bíró, hozzátéve: a tehergépjárművekhez hasonlóan a pihenőidőket érintően a kisbuszos személyszállítás során is szigorításra lenne szükség. Berettyóújfalu környékén is számos súlyos baleset történik hasonló okok miatt – tette hozzá. 

Az ítélet nem jogerős, az ügyész, a vádlott és védője is 3 nap gondolkodási időt kért. A bíróság az ügyész indítványára megszüntette a vádlott előzetes letartóztatását.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Csökken az egyajánlatos szerződések száma

2024 első három negyedévében 5744 darab eredményes közbeszerzési eljárást folytattak le hazánkban az ajánlatkérők, mely összesen 12572 darab közbeszerzési szerződés megkötését jelentette. A közbeszerzések összértéke a tavalyi év azonos időszakához képest 46%-kal emelkedett, azaz összesen 2825,1 milliárd forintot tett ki. Ennek ellenére a rekordnak számító 2022-es évtől ez az érték még messze elmarad. Az előző évek azonos időszakához viszonyítva az egyajánlatos közbeszerzési szerződések számaránya mind az uniós, mind pedig a nemzeti eljárásrendben folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ami a verseny fokozódását jelzi.

2024. november 4.

Megindult a versenyfutás az új atomerőművekért az MI miatt

Irtózatos számítási kapacitás, következésképpen rengeteg energia és víz kell ahhoz, hogy fél világ az AI-jal írassa a leveleit, a nagy tech-cégek az atomenergia rehabilitációját látják a megoldásnak – írja az Euronews.