Hogyan hathatnak az összehasonlító oldalak a fogyasztói döntésre?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A Gazdasági Versenyhivatal közzétette a digitális összehasonlító eszközöket érintő, fogyasztóvédelmi szempontból releváns megállapításokat tartalmazó piacelemzését, amelyben több javaslatot is megfogalmaz.

A termékek és a szolgáltatások összehasonlítását lehetővé tevő weboldalak, alkalmazások hazánkban is népszerűek. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) ezért fontosnak tartotta annak áttekintését, hogy vajon megbízhatnak-e a fogyasztók az ilyen oldalakon kapott információkban, azok mennyire objektívek és felhasználóbarátok.

A GVH fogyasztóvédelmi területen először élt a piacelemzés adta lehetőséggel: megállapításait és javaslatait nyilvánosan elérhető fogyasztói kutatásokra, a piaci szereplőktől kapott információkra, számos honlap áttekintésére és az AC Nielsen Piackutató Kft. által lefolytatott célzott piackutatás eredményeire alapozta.

A fogyasztók vásárlási döntéseik meghozatala előtt különböző mennyiségű információt gyűjtenek a keresett termékekről és alternatíváikról, valamint a vásárlási lehetőségekről. Az információgyűjtés és tájékozódás azonban idő- és költségigényes. A digitális összehasonlító eszközök (DÖE-k) könnyen elérhető információkkal szolgálnak a fogyasztók számára, ezáltal ideális esetben jelentősen csökkentik a keresési költségeket, segítve a fogyasztókat a számukra legjobbnak ítélt termékek és kereskedők kiválasztásában.

A fogyasztók egyre több és változatosabb digitálisan elérhető összehasonlító eszközzel találkozhatnak, amelyek a versenyt támogató, növelő, és a fogyasztók számára optimális termékek felkutatását biztosító, többségében pozitív hatásokkal járó lehetőségek, azonban hordoznak bizonyos kockázatokat.

Az üzleti alapon működő DÖE-k érdekeltek lehetnek a sorrend manipulációjában, ha a termékek eladói erre pénzügyileg ösztönzik őket. Ronthatja az összehasonlíthatóságot például a többletjuttatás ellenében történő kiemelés vagy összetett termékek kizárólag egy szempont mentén történő összehasonlítása. A DÖE-k a termékek komplexitásából adódóan, részletes információk hiányában bemutathatnak akár a ténylegestől eltérő ajánlatot is.

Ugyanakkor maguk az eladók is reagálhatnak a DÖE-k megjelenésére, szándékosan „ködösítve”, így megnehezítve ajánlataik ár vagy egyéb jellemzők alapján történő összehasonlítását. Ezzel növelhetik a keresési költségeket, gyengíthetik az árversenyt és az ártranszparenciát, éppen ellentétes hatást keltve a DÖE-k elméletben létező kedvező céljaival.

A fogyasztói bizalom fenntartása érdekében az összehasonlító oldalaknak átlátható üzleti modellel kell rendelkezniük.

A GVH a most publikált piackutatási tanulmányában a) fel kívánja hívni a figyelmet az összehasonlító eszközök működésével összefüggő, a fogyasztók megfelelő tájékoztatása ellen ható jelenségekre b) javaslatokkal kívánja ösztönözni a fogyasztók transzparens tájékoztatásának megvalósítását, amely nélkül az összehasonlító eszközök működése akár versenytorzító hatással is járhat.

A tanulmány elérhető itt.

(gvh.hu)


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Vádalku alapján szabadon hazatérhet Julian Assange

Szabadon visszatérhet Londonból hazájába, Ausztráliába Julian Assange, a WikiLeaks kiszivárogtató portál alapítója, akinek kiadatásáról az amerikai hatóságok vádalku alapján lemondtak.

2024. június 24.

Az EU elfogadta az orosz energiaszektort is célzó 14. szankciós csomagot

Az Európai Unió Külügyek Tanácsa az Ukrajna ellen folytatódó háborúra tekintettel elfogadta tizennegyedik szankciós csomagját, amely egyebek mellet az orosz pénzügyi és energiaszektorban, valamint a kereskedelem területén tevékenykedő orosz vállalatokat sújtja, és fellép a korlátozó intézkedések kijátszásával szemben – közölte az uniós tanács hétfőn.