Palkovics László: a magyar fogyasztóvédelem az egyik legaktívabb az unióban


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az elmúlt tíz évben Magyarország a legtöbb veszélyes terméket bejelentő tagállamok közé került, az unió harmadik legaktívabb piacfelügyelettel rendelkező országa lett – mondta Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a Fogyasztói párbeszéd című konferencián.

A hazai fogyasztóvédelem minden évben egy vizsgálati terv alapján, proaktívan ellenőriz, miközben Nyugat-Európában jellemzően fogyasztói bejelentések alapján indítanak eljárást. Kormányzati laborok vizsgálják az ellenőrzés alá vont terméket, a minisztérium IT-laboratóriuma próbavásárlásokat is végez.

Küzdelem a kettős minőség ellen

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra, hogy az ITM laboratóriumának is köszönhetően az ismételt jogsértések száma csaknem a harmadára csökkent az elmúlt években.

Magyarország élen jár a kettős minőség elleni küzdelemben is, 2017-ben az elsők között kezdeményezte az uniós szintű közös fellépést a fogyasztók megkülönböztetésének káros gyakorlatával szemben – jegyezte meg a miniszter. Az ITM laboratóriuma már az uniós irányelv jövő évi hatályba lépése előtt vizsgálatokat folytat annak érdekében, hogy a gyártók, a vállalkozások az új szabályozásnak megfelelően változtathassanak gyakorlatukon.

Fogyasztóvédelmi Jog Online

Palkovics László beszélt arról is, hogy a jótállási-szavatossági rendszert 2020-ban módosították annak érdekében, hogy a vevő érdekeit jobban védje, továbbá a fenntarthatóság is erősödjön. Fontos lenne, hogy a gyártók ne csak meghatározott időtartamra fejlesszék a termékeiket – húzta alá. Példaként említette, hogy a járműipar akár három évtizeden át biztonságosan működő fékeket képes előállítani, ugyanakkor a háztartások gyakran már egyetlen esztendő után cserélni kénytelenek a tönkrement eszközeiket.

Ellenőrizhető a webáruház

A fogyasztóvédelmi hatóságok nagy hangsúlyt fektetnek arra, hogy kiszűrjék a megtévesztő állításokat a termékek környezetterheléséről, az energiahatékonyságról, anyagválasztásáról, újrahasznosíthatóságáról.

Rámutatott: a fogyasztóvédelmen belül kiemelt fontossággal bír az e-kereskedelmi felületek ellenőrzése. A vásárlók tájékozódását segíti egy nyilvános adatbázis, ahol megtalálható a jogsértő webáruházak listája, illetve az is ellenőrizhető, hogy az adott cég együttműködő volt-e a hatóságokkal.

(MTI)


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

„Mit lájkol a gyerek?” – a szülőket segíti az NMHH új kiadványa

A közösségi médiafelületek használata ma már a fiatalok mindennapjainak részévé vált, ezért a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) kiemelt figyelmet fordít az ezen felületek kínálta lehetőségekre és kockázatokra. Gyermeknapon jelent meg a hatóság fiataloknak szóló „Sztorik a zsebben – Történetek a közösségi médiából” című kiadványa, amely most a szülőknek szánt „Mit lájkol a gyerek – Szülőknek a közösségi médiáról” elnevezésű tájékoztatófüzettel egészült ki. Az új brossúra célja, hogy bemutassa a közösségi oldalak működésének főbb szabályszerűségeit, és támpontokat adjon a szülőknek, hogyan segíthetik gyermekeiket eligazodni ezeken a platformokon, miközben felhívja a figyelmet a közösségi média kockázataira, de annak előnyeit is számba veszi.