Ügyvéd: a dunai hajóbaleset nem egy bonyolult ügy

Szerző: Jogászvilág
Dátum: 2020. május 29.
Címkék:
Rovat:
A Hableány sétahajót üzemeltető cég ügyvédje szerint az egy éve történt dunai tragédia nem egy bonyolult ügy.

Sógor Zsolt pénteken az M1 aktuális csatornán a Hableány tragédiájának évfordulóján az ügyet úgy foglalta össze, “valaki hajózott a Dunán, kétszer nagyobb sebességgel közlekedett, mint az előtte közlekedő hajó, és elmulasztotta a figyelmet”. Hozzátette, az időjárási körülmények nem voltak ekkor túl jók, de extrémek sem.

A magyar vízi közlekedési szabályok is egyértelműek, pontosan tudni lehet, hogy miként kell például előzni a folyón – mondta.

Úgy folytatta a szállodahajóra célozva, hogy egy ilyen járművet vezetni nagy figyelmet igényel, mert hiába van felszerelve a világ legjobb navigációs és biztonsági berendezéseivel, azok semmit sem érnek, ha az ember kikapcsolja őket. Emlékeztetett, a radar hiába jelezte a kapitánynak az ütközésveszélyt, nem vette észre, mivel korábban kikapcsolta a berendezést.

Sógor Zsolt szerint ebből is látható, hogy pár pillanatnyi figyelemkiesés is nagyon komoly tragédiákat okozhat.

Szólt arról is, nagyon nagy kár keletkezett, tehát a kárigény is ehhez mérhető, s meghaladja a 20 millió dollárt. Hozzátette, bár pontos összeget nem mondhat, a koreai fél kárigénye nem éri el az előbb említett összeget.

Az angol biztosító viszont a 20 millió dolláros összeget vitatja, s szerintük maximum 50 százalékban áll fent a vétkességük – mondta a Hableányt üzemeltető Panorama Deck Kft. jogi képviselője.

Hozzátette, a magyar fél kárigénye is mintegy 1-1,5 milliárd forint, aminek hátterében az is ott van, hogy tavaly az egész dunai hajózásnak a forgalma 34 százalékkal esett vissza a baleset miatt. Így a kár nemcsak a Panorama Deck Kft.-t érintette, hanem azt a több mint 30 céget is, amelyek személyi hajózással foglalkoznak.

Magyarország legsúlyosabb hajóbalesete során a Viking Sigyn szállodahajó a Margit híd közelében ütközés után maga alá gyűrte a Hableány sétahajót, amely elsüllyedt. A sétahajón 35-en voltak: 33 dél-koreai turista és a kéttagú magyar személyzet. Hét turistát sikerült kimenteni, 27 áldozat holttestét megtalálták, egy dél-koreai utast továbbra is eltűntként tartanak nyilván.

Az ügyben az ügyészség a szállodahajó ukrán hajóskapitányát teszi felelőssé a tragédiáért, az ellene folyó per azonban a koronavírus-járvány miatt várhatóan csak szeptemberben kezdődhet el.

(MTI)

Kapcsolódó cikkek:


Törvénymódosítás: a büntetett előéletűek nem vezethetnek taxit
2020. július 3.

Tizenhárom közlekedési törvényt módosított pénteki döntésével az Országgyűlés. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kezdeményezett változtatások egyebek mellett lehetővé teszik a büntetett előéletű taxisok kiszűrését a piac tisztítása, az utasok védelme érdekében.

Fontos változások a Kúrián
2020. július 3.

Fontos változások a Kúrián

Számos tapasztalattal járt a járványügyi veszélyhelyzet a bíróságokra és a Kúriára nézve is – mondta dr. Darák Péter a Kúria 2020. első félévét záró sajtótájékoztatón 2020. július 1-én, Budapesten. A Kúria elnöke hangsúlyozta, ezentúl szélesebb körben lesz mód a bíróságon kívüli munkavégzésre. Kiemelte, a Kúria törvénymódosítást kezdeményez, hogy csökkenjen a (nyilvános) tárgyalások száma. Polgári perek esetében főszabály szerint a Kúria továbbra is tárgyaláson kívül bírálja el a felülvizsgálati kérelmeket, tárgyalást akkor tartanának, ha az eljáró tanács azt indokoltnak tartja. Közigazgatási ügyekben pedig akkor tartanának tárgyalást, ha azt a fél kérelmezi és a tanács indokoltnak tartja.