A céges autók GPS alkalmazással történő ellenőrzésének adatvédelmi aspektusai


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Érdemes minden cégnek számba vennie, hogy milyen körben kezel helymeghatározó adatokat és ennek megfelelően milyen előírásoknak kell megfelelnie. Ilyen eszköz lehet a GPS-jel mint felügyeleti eszköz, a munkáltatóknak ugyanis általános igényük van munkavállalóik ellenőrzésére, kiváltképp, ha „nincsenek szem előtt”.


A munkáltatóknak általános igényük, hogy munkavállalóikat ellenőrizzék. Tapasztalataink alapján a kontroll még inkább megnő, ha a munkavállaló „nincs szem előtt”, akár azért, mert távmunkában dolgozik az illető, akár azért, mert munkaköre folyamatos utazást kíván meg. Utóbbi esetben a társaságok előszeretettel használják a GPS-jel követését mint felügyeleti eszközt arra vonatkozóan, hogy a munkavállaló ténylegesen feladatai ellátásával töltötte-e a munkaidejét, sőt, a megállapodással összhangban használja-e a céges autót munkaidőn túl is. A gyakorlatban azonban a GPS-jel ellenőrzésének jogszerű lehetősége sokkal szűkebb körű, mint azt a vállalatok gondolják.

A munka törvénykönyvéről szól 2012. évi I. törvény (Mt.) 11. § (1) bekezdése egyértelműen rögzíti, hogy a munkáltató a munkavállalót csak a munkaviszonnyal összefüggő magatartása körében ellenőrizheti, továbbá az ellenőrzés nem járhat az emberi méltóság megsértésével. Szintén az Mt. előírása, hogy a munkavállaló magánélete nem ellenőrizhető.

A fenti rendelkezések általános felhatalmazást adnak a cégeknek az ellenőrzésre, de a munkáltató feladata az, hogy ezt a keretet jogszerűen töltse meg tartalommal. A GPS-jel követése egyértelműen személyes adatkezelésnek minősül – nem csak a tekintetben, hogy éppen hol tartózkodik a munkavállaló, hanem hogy merre tart, mikor történt az információrögzítés, stb. Ez maga után vonja az Mt.-n túl számos magyar és európai uniós jogszabály együttes alkalmazását (Infotv., Általános Adatvédelmi Rendelet, E-privacy Irányelv). Általános elvárás, hogy az adatkezelés csak előre meghatározott céloknak megfelelően, a szükségszerű mértékben és ideig történjen.

A GPS-jel követése egyértelműen személyes adatkezelésnek minősül – nem csak a tekintetben, hogy éppen hol tartózkodik a munkavállaló, hanem hogy merre tart, mikor történt az információrögzítés, stb.

Bevett gyakorlat, hogy a cégautót biztosító társaságok aláíratnak egy hozzájáruló nyilatkozatot a munkavállalóval a GPS-jel figyelése érdekében. Fontos tudni, hogy az európai uniós előírásokkal összhangban az érintett hozzájárulása a legszűkebb körben elfogadható csak ilyen esetekben, mert a munkaviszony egy olyan, tipikusan egyenlőtlen kapcsolat, amiben nehezen biztosítható a magánszemély önkéntes hozzájárulása.

A legtöbb esetben érdemes a munkáltató jogos üzleti érdekét mint jogalapot meghatározni, felmérni, hogy milyen munkavállalói jogokat és szabadságokat sérthet az ellenőrzés és e kettő összevetésével, egy úgynevezett érdekmérlegelési teszt elvégzésével meghatározni az adatkezelés kereteit. Érdemes megjegyezni, hogy a munkavállaló ellenőrzéséből fakadó érdek nem teszi lehetővé a GPS alkalmazását, de jelentős értékű áru szállítása a gépjárműben már igen.

A korlátokat azért is kell felmérni, mert ezek figyelembevételével a munkáltató a jogszabályi előírásoknak megfelelően tudja kialakítani folyamatait. Fontos előre meghatározni, hogy használhatja-e a munkavállaló magáncélra a járművet. Tájékoztatni kell továbbá az érintettet, hogy milyen körben, célból, ideig történik az adatkezelés, és ha a munkáltató előre meghatározott jogos érdeke a jogalap, akkor mi lett az érdekmérlegelés eredménye. A munkavállalónak biztosítani kell, hogy hozzáférése legyen az adatkezeléshez (pl. ellenőrizhesse, milyen adatokat kezelnek vele kapcsolatban, a koordináták alapján), és bizonyos mértékű beavatkozást is elérhetővé lehet tenni számára – jó gyakorlat lehet a GPS kikapcsolásának a lehetőségét biztosítani, ha a munkavállaló nem munkaköri feladatainak elvégzése érdekében használja az autót.

[htmlbox gdpr_komm]

Ahogyan mondani szokták, a fenti csak a jéghegy csúcsa. A GPS-alkalmazáson túl további szabályokat kell figyelembe venni a WIFI hozzáférési pontokon alapuló adatkezelésnél, vagy ha a kezelt adatokat például az érintett magatartásának értékeléséhez (profilalkotás) használják. Szintén speciális szabályok vonatkoznak a telekom-cégekre és azokra az esetekre, ha a mobileszközök (pl. telefon, tablet) GPS-jelét sürgősségi hívásokhoz használják fel. Érdemes tehát minden cégnek számba vennie, hogy milyen körben kezel helymeghatározó adatokat és ennek megfelelően milyen előírásoknak kell megfelelnie.


Kapcsolódó cikkek

2024. október 31.

Az EU eljárást indított a Temu ellen a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabály alapján

Az Európai Bizottság eljárást indított csütörtökön a Temu ellen annak megállapítására, hogy a kínai online kereskedelmi óriásvállalat megsértette-e a digitális szolgáltatásokról szóló jogszabályt az illegális termékek értékesítésével, a szolgáltatás esetleges függőséget okozó kialakításával, a felhasználók számára vásárlások ajánlására használt rendszereivel, valamint az adatokhoz való hozzáféréssel kapcsolatos területeken.Az uniós bizottság közleménye szerint a vizsgálat a Temu által szeptember végén benyújtott kockázatértékelési jelentés alapján indult, és arra összpontosít, hogy a vállalat rendszerei arra szolgálnak-e, hogy korlátozzák a nem megfelelő termékek értékesítését az Európai Unióban.

2024. október 30.

Mit tehet a munkavállaló, ha elfogyott az éves fizetett szabadsága?

Év vége közeledtével felmerül a kérdés, pontosan mi történik, ha valakinek elfogy az éves szabadságkerete. Az éves fizetett szabadság a munka világában alapvető jog, amelyet minden munkavállaló igénybe vehet. A szabadság kiadása mindig a munkáltató felelőssége és kötelezettsége, ennek ütemezése során számos jogszabályi előírást kell figyelembe vennie.

2024. október 29.

Rangos nemzetközi díjjal ismerték el a UCC AI-alapú ügyfélszolgálati megoldásait

A szakmai zsűri döntése alapján a United Call Centers (UCC) elnyerte a rangos Titan Business Awards díjat az ügyfélszolgálat – mesterséges intelligencia kategóriában. Az idén 25 éves magyar szolgáltató cég az általa fejlesztett, mesterséges intelligencián (AI) alapuló ügyfélszolgálati megoldásaival a legmagasabb, platina fokozatot szerezte meg.