800 ezerbe is kerülhet a tiltott külföldirendszám-használat – 3. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jóllehet egy laikusnak a szabálysértési eljárásokról elsőre általában a pénzbírság jut az eszébe, és sokan hajlamosak egy váll-lendítéssel elintézni a kérdést, mégsem árt odafigyelni, mert a kiszabható szankciók tárháza ennél sokkal nagyobb. Habár a külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek jogszerű magyarországi használatára vonatkozó szabályok a korábbiakhoz képest megengedőbbek és részletesebbek, ám még mindig elég szigorúak ahhoz, hogy szem előtt tartsuk őket. A tét ugyanis sok százezer forint lehet.


A témát érintő korábbi cikkeinkben ismertettük a szabálysértési eljárás során alkalmazható szankciókat, valamint a járművezetéstől való eltiltással kapcsolatos tudnivalókat, és írtunk a többi három intézkedésről, így a kitiltásról, a figyelmeztetésről és az elkobzásról. A mostani harmadik, befejező részben a magyarországi illetőségű személynek vagy szervezetnek a külföldi hatósági jelzéssel ellátott jármű belföldi üzemeltetésére, használatára vonatkozó rendelkezések megsértéséről adunk helyzetelemzést.

A járművezető felelősségén alapuló közlekedési szabályszegések közül a járművezető felelősségén alapuló közigazgatási bírságokra térnénk ki külön, mivel annak szabályozása is többször megváltozott e jogintézmény 2012-es bevezetése óta. Emellett ez egy sokakat foglalkoztató és érintő kérdés a mai napig.

A szabályszegést a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (továbbiakban Kkt.) 20. paragrafusának (1) bekezdés l) pontja nevesíti, ugyanezen jogszabály 25/B. paragrafusa tölti ki, határozza meg a külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek jogszerű használatának lehetőségeit; a büntetési tételeket pedig a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz és a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) kormányrendelet 12/A. paragrafusa állapítja meg.

A szabályszegés érdekessége, hogy azt elkövetheti jogi és természetes személy is, a közigazgatási eljárás során az ő felelősségüket kell vizsgálni. Ez azért fontos, mert a közigazgatási bírság összegét is az határozza meg, hogy azt jogi vagy természetes személlyel szemben szabják-e ki, illetve mekkora annak a gépjárműnek hengerűrtartalma, amellyel a jogsértést elkövették.

Ezek alapján 1.: ha a belföldi üzembentartó nem természetes személy és a gépjármű hengerűrtartalma legfeljebb 2000 köbcentiméter, akkor négyszázezer forint; 2.: ha a belföldi üzembentartó nem természetes személy és a gépjármű hengerűrtartalma meghaladja a 2000 köbcentimétert, akkor nyolcszázezer forint; 3.: egyéb jármű esetén kettőszázezer forint; 4.: ha a belföldi üzembentartó természetes személy, akkor az előbbi felsorolásokban meghatározott összegek felét kell megfizetnie.

Érdemes odafigyelni a külföldi rendszámú autók itthoni használatára

A Kkt. alapján, ha külföldi forgalmi rendszámú gépjárművet vezetünk a hazai közutakon, akkor rendőri intézkedéskor a helyszínen kötelesek vagyunk igazolni a gépjármű jogszerű belföldi használatát (hogy mi minősül annak, arra a Kkt. 25. paragrafusának (2)-(4) bekezdései adják meg a választ). Ha ezt nem tudjuk megtenni, akkor jegyzőkönyvet vesznek fel a jogsértésről, valamint – a későbbi vita elkerülése érdekében – egy lista készül arról, milyen (ok)iratokat, okmányokat adtunk át a rendőrnek az intézkedés során.

A közigazgatási eljárás lefolytatására ebben az esetben is az elkövetés helye szerinti rendőrkapitányság illetékes. Az eljárás szabályai megegyeznek bármely más közigazgatási bírsággal kapcsolatos eljáráséval, melyeket korábbi cikkeinkben már összefoglaltunk.

A rendőri intézkedés másik kellemetlen következménye, hogy a külföldi hatóság által kiállított forgalmi engedélyt és hatósági jelzést (forgalmi rendszámot) a helyszínen elveszik, és azt megküldik a Központi Okmányirodának, illetve értesítik Nemzeti Adó- és Vámhivatalt.

A már említett 156/2009. (VII. 29.) Korm. rendelet tavaly december 18-ai legújabb módosítása egy jelentős könnyítést adott a jogszerű használat igazolásával kapcsolatban. Ez pedig az, hogy ha azt a helyszínen nem tudjuk igazolni, akkor az eljáró hatóságnál 8 napon belül még megtehetjük. Igaz, ebben az esetben is kiszabják a bírságot, melynek összege 30 ezer forint.

Érdemes áttekinteni azokat az eseteket, melyekben jogszerűen használhatunk belföldön külföldi forgalmi rendszámú gépjárművet

Az ÚJ Jogtár bemutatja: Ügyvédreggeli 2014.         Készüljünk együtt a Ptk. jelentős változásaira!

2014. 03. 07.:  Az érvénytelenség az Új Ptk.-ban – Dr. Darázs Lénárd

2014. 03. 28.:  A hibás teljesítés megváltozott szabályai és új intézményei – Dr. Lévayné Dr. Fazekas Judit

2014. 04. 04.:  A kontraktuális kárfelelősség szabályai az új ptk.-ban – Dr. Lábady Tamás

2014. 04. 25.:  Engedményezés, tartozásátvállalás, jogátruházás, szerződés átruházás – Dr. Gárdos Péter

2014. 05. 30.:  Kft. változások és az új Ptk – Dr. Kisfaludi András

2014. 06. 27.:  Új cégjogi szabályok – Dr. Hámori Andrea

2014. 09. 12.:  Újdonságok a polgári perjog területén – Dr. Sántha Ágnes

2014. 10. 03.:  Vállalkozási szerződések – Dr. Barta Judit

2014. 11. 07.:   Vezető tisztségviselők felelőssége az új Ptk.-ban – Dr. Gárdos Péter

2014. 12. 05.:   Adásvételi szerződések – Dr. Kisfaludi András

Az egyes előadásokra külön-külön is jelentkezhet!

Helyszín: Hilton Budapest Westend, 1062 Budapest Váci út 1-3.

Bővebb információk és a teljes előadássorozatra jelentkezés itt

Alapesetben a közlekedési igazgatási hatóság által kiadott magyar forgalmi engedéllyel és rendszámmal lehet részt venni a közúti forgalomban, ha az üzembentartó belföldi üzembentartónak minősül (ideértve a jármű tulajdonosát, vagy az általa meghatározott, a jármű üzemben tartásának jogát és kötelezettségét gyakorló személyt vagy szervezetet, akinek/amelynek természetes személy üzemben tartó esetében – állampolgárságára tekintet nélkül – a lakóhelye és szokásos tartózkodási helye is, vagy nem természetes személy esetében székhelye vagy telephelye Magyarországon van); vagy a vezetője Magyarországon lakóhellyel rendelkezik.

 

Ez alól kivételt képeznek azok a járművek, melyek üzembentartója olyan nem természetes személy, amely rendszeres tevékenységét a külföldön bejegyzett telephely (fióktelep) szerinti országban végzi, vagy a jármű tulajdonosa már kezdeményezte a külföldi forgalmi rendszámú gépjármű forgalomba helyezését. Ebben az esetben a forgalomba helyezés kezdeményezésének minősül a jármű származás-ellenőrzési nyilvántartásba vétele is.

Az alapesetben foglaltakat akkor sem kell figyelembe venni (tehát jogszerűen használjuk a külföldi forgalmi rendszámú gépjárműveket belföldön), ha 1.: a járművezető szokásos tartózkodási helye nem Magyarországon van (ha a vezető a helyszínen – külföldi hatóság által kiállított okmánnyal – igazolja, hogy külföldön lakik); 2.: a járművet – hat hónapon belül összességében – 30 napot meg nem haladóan használja Magyarországon, s a használathoz az üzembentartó a jármű birtokba adása időpontjának, továbbá a használati jogosultság időtartamának megjelölését is tartalmazó okiratba foglalt nyilatkozatával hozzájárult; vagy 3.: a belföldön használt járművet a külföldi üzembentartójától kaptuk használatra rendszeres munkavégzéséhez (az erre vonatkozó iratnak is nálunk kell lennie).

E feltételeknek fennállását az ellenőrzéskor a jármű üzembentartója, valamint a vezetője magyar nyelvű, vagy magyar nyelvű hiteles fordítással, illetve annak nem minősülő egyszerű fordítással is ellátott közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal köteles igazolni. (Röviden: az idegen nyelven kiállított iratokat le kell fordíttatni, s azokat az eredeti iratokkal együtt magunknál kell tartani.)

A fentiekben ismertetett szabályok alól mentességet élvez az a vezető és üzembentartó, aki 1.: magyar költségvetési szerv hivatalos célú külföldi kiküldetésben lévő dolgozója vagy a vele közös háztartásban, a kiküldetés teljesítésének helyén élő közeli hozzátartozója; 2.: az Európai Unió intézményeinél – vagy olyan nemzetközi szervezetnél, amelynek Magyarország is tagja – tisztséget betöltő, vagy az e szervezetekkel munkaviszonyban, vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban álló személy vagy vele közös háztartásban – a tisztség betöltésének vagy munkavégzés helyén – élő közeli hozzátartozója. E feltételek fennállása a kiküldő szerv által kiállított, illetve az Európai Unió intézményével vagy a nemzetközi szervezettel való kapcsolatot igazoló – eredeti nyelven kiállított – közokirattal igazolható.

Mint látható, a külföldi forgalmi rendszámú gépjárművek jogszerű magyarországi használatára vonatkozó szabályok szigorúak, ám a korábbi szabályozásokhoz képest jóval megengedőbbek és részletesen szabályozottak. E szabályszegés egyébként hányatott sorsú, már az Európai Unió Bíróságát is megjárt a témakör. Ennek köszönhető a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhozés a közúti közlekedéshez kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, valamint a bírságolással összefüggő hatósági feladatokról szóló 156/2009. (VII. 29.) kormányrendelet legutóbbi módosítása is.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.