A büntetőeljárás szerves részét képező titokvédelemről


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A jogelmélet számára kézenfekvő: újabb regulálást igényelne a büntetőeljárás területén megjelenő titokvédelem.


A büntetőeljárás és a titokvédelem lényegének különbözőségéről

A jogtudományi vizsgálódásnak fontos területe az egymással ellentétes érdekek versengésének figyelemmel kísérése. Ilyen téma a jelző nélküli (ehhez lásd: Tremmel Flórián: Magyar büntetőeljárás. Dialóg Campus, Budapest-Pécs 2001. 36. o.) igazság feltárása, vagyis a ténymegállapítás mint a büntetőeljárás egyik jellegadó tényezője (Király Tibor: Büntetőeljárási jog. Osiris Kiadó, Budapest 2003. 21-25. o.) és a jogilag releváns titok védelme közötti kapcsolat is.

A büntetőeljárás központi eleme a bizonyítás, amely tevékenységet Tremmel Flórián speciális megismerési folyamatként definiál (Tremmel Flórián: Bizonyítékok a büntetőeljárásban. Dialóg Campus, Budapest-Pécs 2006. 59. o.). Hasonlóan vélekedik Nagy Lajos is, szerinte a bírósági tényállás-megállapítás lényegében megismerés, „az elkövető magatartásának, az anyagi világban végbement jelenségnek gondolati rekonstruálására irányuló célszerű és aktív tevékenység” (Nagy Lajos: Tanúbizonyítás a büntetőperben. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest 1966. 19. o.).

Ezzel áll szemben a titokvédelem alapvető emberi igénye. A titok fogalmán a büntető anyagi és eljárásjog szemszögéből Angyal Pál szerint „mindaz a bárki által megismerhető, de tényleg csak egy, vagy korlátolt számú egyén tudatkörében létező és harmadik személyek elől elzárt oly valóság (tünemény, jelenség, képzet, érzelem, gondolat stb. s mindezek megtestesítői) értendő, melyre vonatkozólag bizonyos méltánylandó érdek azt kívánja, hogy ez mások ismeretkörébe ne jusson” (Angyal Pál: A titok védelme anyagi és alaki büntetőjogunkban. Atheneum, Budapest 1908. 13. o.). A titokvédelem lényegét illetően pedig: „a titok java a személyiségi javak közé tartozik, minél fogva éppoly mérvben és határok között részesítendő védelemben, mint más személyiségi javak” (Angyal: i.m. 25. o.).

A két jelenség találkozásáról írja Földesi Tamás, hogy „a jogban alapvető igény a bűncselekmények titkainak feltárása, ám a nyomozás óhatatlanul titkos elemeket is tartalmaz” (Földesi Tamás: A „Janus arcú titok”. A titok titka. Gondolat, Budapest 2005. fülszöveg). Szabóné Nagy Teréz pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy „a jog eszközei a társadalmi viszonyok alakulására, illetőleg az emberi magatartásokra kedvező hatást gyakorolhatnak ugyan, de nem helyettesíthetnek más társadalmi, politikai, erkölcsi normákat, nem léphetnek a politikai, erkölcsi eszközök helyébe” (Szabóné Nagy Teréz: A büntető igazságszolgáltatás hatékonysága. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó, Budapest 1985. 12. o.).

Érdekek és értékek harca

A büntetőeljárás és a titokvédelem találkozása érdekek és értékek versengését jelenti. A modern jogrendszerekben a jog jelentősége aligha kérdőjelezhető meg, de a titok is kiemelkedő szerepet játszik a társadalmi alrendszerekben, annak társadalmi jelentősége egyre növekszik. Földesi is hangsúlyozza, hogy a titok problematikája „nemcsak fontos és aktuális, hanem számos megoldatlan kérdést rejt magában”, ami összefügg a titkok azon jellegzetességével, „hogy számos esetben ellentmondásokat hordoznak magukban, és dilemmákat idéznek elő” (Földesi: i.m. 12. o.). Az (elvont módon megfogalmazott követelményt jelentő) értékek és az érdekek kapcsolata pedig igen szoros és összetett.

A büntető igazságszolgáltatás mint szervezet és mint eljárás axiológiai értelemben ugyan nem tekinthető értéknek, az akkuzatórius büntetőeljárás azonban olyan kritériumokkal (igazságosság, nyilvánosság, méltányosság) van körülbástyázva, amelyek önálló értéknek minősíthetők. A méltányosság követelménye egyébként a bírák jogállásáról és javadalmazásáról szóló 2011. évi CLXII. törvény 22. § (1) és 36. § (1) bekezdéseiből olvasható ki. Az igazságszolgáltatás léte, a társadalomra veszélyes cselekmények elkövetőinek felelősségre vonása pedig önmagában is társadalmi érdek. Felfoghatók továbbá érdekként a büntetőeljárás rendeltetését megjelölő úgynevezett külső funkciói is, az anyagi jog érvényre juttatása, az eljárás törvényességének biztosítása és az igazság elérése (Tremmel: i.m. 2001. 35-38. o.). A büntető igazságszolgáltatás működése során számtalan további érdek találkozik egymással. Csupán néhány példát kiemelve: a sértett érdeke is az elkövető felelősségre vonása, az eljárásban érdekelt valamennyi személy (és hatóság) érdeke lehet a gyors, mégis alapos eljárás, a nyilvánosság vagy éppen a jogorvoslat. Itt említhetők még a büntetőeljárás úgynevezett belső funkciói, amelyek a büntetőeljárás mozgatórugóinak tekinthető főbb szerepeket, érdekköröket jelölik: a vád, a védelem és az ítélkezés (Tremmel: i.m. 2001. 38. o., 92-95. o.).

Ami a büntető igazságszolgáltatás hátterében álló normarendszert, a büntető eljárásjogot illeti, mindenekelőtt a jogi értéktannak azt a tézisét érdemes megemlíteni, miszerint „a jog értékeszmét teremt”, maga is érték (Moór Gyula: Bevezetés a jogfilozófiába. Pfeifer Ferdinánd Nemzeti Könyvkereskedése, Budapest 1923. 19-25. o., 282-302. o., Horváth Barna: A jogelmélet vázlata. Attraktor, Máriabesnyő-Gödöllő 2004. 91-105. o.). Az alanyi jogok az egyén számára valóban értékként jelennek meg, vagyoni jogok esetében ez könnyen mérhetővé is válik. Értéknek tekinthetjük azonban a társadalom, a közrend és a jogbiztonság szempontjából a tárgyi jogot is, amelynek szerves része az alaki jog, esetünkben a büntető eljárásjog. Belátható, hogy a büntető anyagi jog rendelkezései megfelelő eljárási szabály- és szervezetrendszer nélkül nem lennének képesek felváltani a talio elvén alapuló önbíráskodást. Erre utal Theodor Mommsen ismert késnyél-penge hasonlata is (Mommsen, Theodor: Römisches Strafrecht. Duncker & Humblot, Leipzig 1899. Vorwort.).

Alapvető jogbölcseleti tétel, hogy a jog értékhordozó kategória, amit Varga Csaba is megfogalmazott: „Olyan értékek s ezeknek civilizációs fejlődésünkben valamelyest kialakult hierarchikus rendszere van a jogba beépítve, amelyeknek értéke és jelenléte vitathatatlan” (Varga Csaba: A jog társadalomelmélete felé. Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Kar Jogbölcseleti Intézete, Budapest 1999. 251. o.). A jog által „hordozott” értékek pedig a jogrend, a törvényesség, a jogbiztonság, az igazságosság, valamint a méltányosság, melyek egyben az akkuzatórius büntetőeljárás sarokkövei is (Gallant, Kenneth S.: The Principle of Legality in International and Comparative Criminal Law. Cambridge University Press, New York 2009., Takács Péter: Jog és igazságosság. In: (szerk.: Szabó Miklós) Jogbölcseleti előadások. Prudentia Iuris 11. Bíbor, Miskolc 1998. 184-190. o., Kondorosi Ferenc – Visegrády Antal: A jog társadalmi küldetése az európai integráció és globalizáció korában. CompLex, Budapest 2012., Visegrády Antal: Jog- és állambölcselet. Dialóg Campus, Budapest-Pécs 2003. 90-93. o.).

 

 

 

László Balázs a PTE ÁJK Doktori Iskola PhD hallgatója

a XXXI. OTDK Büntető Eljárásjog szekciójának

I. helyezettje.

A titok védelmében megtestesülő érdek nem egyszerűen az előzőekben megfogalmazottak ellentettje; nem fogható fel a gyors, hatékony, eredményes és igazságos büntetőeljárás akadályozására irányuló célkitűzésként. Valójában a titok védelméhez fűződő érdek is a büntető igazságszolgáltatás és a büntető eljárásjog testében megtalálható, abba szervesen illeszkedő érdekek egyike, amely összefügg más érdekekkel is (méltányosság, igazságosság).

Király V. István szerint „a jelenkor a titok eddig még sohasem tapasztalt szerteágazását, kiterjedését hordozza, s az emberiség leglényegesebb ténykedéseit már kivétel nélkül leplezés veszi körül” (Király V. István: Határ – Hallgatás – Titok. A zártság útjai a filozófiában és a létben. Komp-Press Korunk Baráti Társaság, Kolozsvár 1996. 151. o.). Ehhez teszi hozzá Földesi a titok Janus-arcúságáról beszélve, hogy „a titok a jogban sem tagadja meg önmagát, és ez azt jelenti, a jog attól függően, hogy mire vonatkozik, mi a tárgya, ellentétes követelményeket állít föl, az esetek egy jelentős részében a titkok feltárását jogellenesnek tekinti és bünteti is, míg egy kisebbik jelenségcsoportnál ellenkezőképpen foglal állást: éppen az eltitkolást tekinti jogellenesnek, és ennek következtében ezt a típusú magatartást szankcionálja” (Földesi: i.m. 115. o.).

A titokvédelemhez kapcsolódó konkrét érdekeket a jogban releváns titokfajtákon keresztül (azok elnevezéséből és szabályozásából kiindulva) lehet vizsgálni. Jelen írásnak azonban nem tárgya a titkok jogi rendszerezésének elmélete. Csupán annyit emelek ki, hogy a titokvédelem gyökerei megtalálhatók az Alaptörvényben is [Magyarország Alaptörvénye. Szabadság és felelősség. VI. cikk (1)], és az alapvető jognak minősülő emberi méltósághoz való jogra mutatnak.

A titokvédelem előfordulása a büntetőeljárásban

A büntetőeljárás alapelvei közül, amelyeknek többsége Magyarország Alaptörvényében is megtalálható alkotmányos elv (Magyarország Alaptörvénye. Szabadság és felelősség. XXVIII. cikk (1)-(7)), a titokvédelem főként a törvényességgel, a jogorvoslathoz és a védelemhez való joggal, az ártatlanság vélelmével és a nyilvánossággal (különösen annak kizárásával) kerül kapcsolatba (Bánáti János – Belovics Ervin – Csák Zsolt – Sinku Pál – Tóth Mihály – Varga Zoltán: Büntető eljárásjog. (szerk.: Tóth Mihály) HVG-Orac, Budapest 2009. 40-49. o., Fenyvesi Csaba – Herke Csongor – Tremmel Flórián: Új magyar büntetőeljárás. Dialóg Campus, Budapest-Pécs 2008. 59-68. o., Király T.: i.m. 2003. 104-134. o.).

A büntetőeljárás szereplőihez kapcsolódóan jelenik meg a titoktartás kérdése a terhelt, a tanú, a szakértő és a hatósági tanú esetében, elsősorban a kihallgatás illetve meghallgatás jelenségével összefüggésben; valamint a diplomáciai mentesség (a mentességi eljárás mint különleges eljárás) és a konzuli titok intézménye.

A büntetőeljárás és a titokvédelem viszonyának érdekes területét képezi a Kis László által részletesen elemzett titkos információgyűjtés, illetve titkos adatszerzés kérdésköre (Kis László: A titkos adatgyűjtés szerepe a büntetőeljárásban, különös tekintettel az Európai Unió keretében folytatott együttműködésre. PhD értekezés. Miskolc 2010. 15-25. o.). A hatóságok tájékozódásának ezek a formái ugyanis speciális garanciák felállítását teszik indokolttá. Szintén problémás a Mészáros Bence által vizsgált fedett nyomozó intézménye (Mészáros Bence: Fedett nyomozás a bűnüldözésben. Doktori értekezés. Pécs 2011. 1-174. o.).

Összefüggnek a titokvédelemmel a minősített adattal visszaélés bűncselekményére vonatkozó bírósági hatásköri és a kapcsolódó ügyészségi hatásköri szabályok [Be. 16. § (1) bek. e) pont és 30. § (1) bek.]; a minősített adat megismerésére vonatkozó rendelkezések [Be. 70/C. § (1)-(5) bek.].

A magántitok- és a levéltitok megsértése bűncselekmények csekélyebb jelentőségét, így e titkok védelmének mérséklését hordozza az, hogy ilyen bűncselekmények esetén a vádat a magánvádló képviseli, feltéve, hogy az elkövető magánindítványra büntethető [Be. 52. § (1) bek.].

Fontos megemlíteni a titokvédelem egyik nagy hiányosságát, nevezetesen, hogy a Be. nem tartalmaz speciális rendelkezést a magánvádló és a pótmagánvádló által az eljárás során megismert titkok megtartására.

A védői titok rendeltetésének teljesülését segíti elő az a rendelkezés, amely szerint „több terhelt érdekében ugyanaz a védő akkor járhat el, ha a terheltek érdekei nem ellentétesek” [Be. 44. § (4) bek]. Így nem merül fel az a dilemma, hogy egyik védence érdekében felhasználhat-e a védő valamely információt, amelyre nézve másik védencével szemben titoktartási kötelezettség terheli.

Több helyen állapít meg a Be. olyan követelményt, miszerint az eljárás során arra is törekedni kell, hogy „a magánéletre vonatkozó adatok szükségtelenül ne kerüljenek nyilvánosságra”. Ilyen rendelkezést találunk az eljárási cselekmények végzésére általában, a bizonyítási cselekmények végzésére, valamint a kényszerintézkedések körében a házkutatás (beleértve a számítástechnikai rendszer és az ilyen rendszer útján rögzített adatot tartalmazó adathordozó átkutatását), a motozás és a lefoglalás foganatosítására [Be. 60. § (1) bek., 77. § (2) bek, illetve 158. § (1) bek.]. Ezen elv kimondása helyeselhető, ám a gyakorlatban súlytalan.

Az ügyvédi titok és a közjegyzői titok védelmét szolgálják azok a szabályok, amelyek szigorú feltételeket állapítanak meg az ügyvédi, illetve közjegyzői irodában végezhető nyomozási cselekményekre [Be. 149. § (6) bek, illetve 151. § (3) bek.].

A Be. titokvédelmi rendelkezései között nem lehet figyelmen kívül hagyni a tanúvédelem szabályait sem, megjegyezve, hogy e védelem valójában szélesebb személyi kört illet meg (Fenyvesi-Herke-Tremmel: i.m. 240-242. o.); és hogy ez az intézmény jelentős eltéréseket mutat az előzőekben említettekhez képest. A tanúvédelem elsődleges kérdése ugyanis nem az, hogy a tanú milyen információkat jogosult vagy köteles elhallgatni a hatóság elől, hanem hogy a hatóságok segítségével eltitkolja saját személyazonosságát az eljárással érintett más személyek, leginkább a terhelt elől. E védelem ugyanakkor nem szorítkozik a Be. 95-98/A. § szakaszaira, hanem a tanúkímélet eszközeit – a tanú zártcélú távközlő hálózat útján történő kihallgatása (Be. 244/A-244/D. §), a szembesítés mellőzése [Be. 124. § (2) bek.], felismerésre bemutatásnál a detektívtükör alkalmazásának lehetősége [Be. 122. § (5) bek.], stb. – is figyelembe kell venni (Varga Zoltán: A tanú a büntetőeljárásban. CompLex, Budapest 2009. 153-154. o.). A tanúvédelemhez kapcsolódó különböző érdekek védelme az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatában is megmutatkozik (Varga Z.: i.m. 166-172. o.).

Szabályozási lehetőségek

Az fentiekben említett kérdések sokrétűsége és szabályozásuk hiányosságai miatt jogosan tehetjük fel a kérdést, vajon nem igényelne-e újabb regulálást a büntetőeljárás területén megjelenő titokvédelem. A válasz (legalábbis az elmélet számára) kézenfekvő: „Igényelne”. A hatályos Be. megszületése óta azonban a jogalkotó – úgy tűnik – letett e fontos kérdés szabályozásáról. Ezen a helyzeten a Mavtv. megszületése sem változtatott érdemben. A nemrég hatályba lépett Btk. (például a gazdasági titok elemeinek meghatározásával) mutat némi előrelépést, a büntető anyagi jog újrakodifikálása pedig felerősítheti az esetleges új eljárási törvény iránti igényt. A jelenlegi szabályozás revíziójára pedig logikailag három koncepció kínálkozhat.

Az első (legkevésbé igényesnek tekinthető) megoldás a jelenlegi fragmentált szabályozás fenntartása, azzal, hogy a vonatkozó jogszabályok titokfogalmait a jogalkotó pontosítja, egyértelműen elhatárolja egymástól, a Be.-ben pedig újragondolja és kiegészíti az előző fejezetekben kritikával illetet rendelkezéseket. Ezzel persze a gyakorló jogászok feladata még mindig nem válik egyszerűvé, ha át kívánják tekinteni a titokvédelemre vonatkozó szabályozást.

Egy másik megoldás lehet az, ha a büntetőeljárás vonatkozásában a Be. (más eljárások kapcsán pedig az adott eljárási törvények) szabályanyagába épül be egy átfogó titokvédelmi rendelkezés-rendszer. E megoldás megfelelne a kontinentális kódex-szemléletnek, hátránya azonban, hogy az egyes eljárások (polgári-, büntető-, közigazgatási hatósági eljárás, stb.) titokvédelmi rendszere közötti összefüggést is meg kellene teremteni, a többszörös szabályozás pedig feleslegesnek tűnő szövegismétlést szülne. Hátrányként említhető az is, hogy egy igazán precíz, átfogó titokvédelmi szabályozás drasztikusan, még egy kódexhez képest is túlzóan megnövelhetné a Be. terjedelmét olyan rendelkezésekkel (például titokkategóriák fogalma, tartalma), amelyek elsősorban nem büntetőeljárási szabályok.

A harmadik, és általam a legmegfelelőbbnek tartott szabályozási megoldás egy átfogó szabályozást tartalmazó, az egyes bírósági-, hatósági eljárásokra részletes titokvédelmi normarendszert megállapító titokkódex megalkotása lehetne. E módszer legkézenfekvőbb kritikája nyilván az, hogy a büntetőeljárásban is kiemelten fontos titokvédelmi rendelkezéseket kivenné a Be.-ből, miközben az ilyen angolszász típusú, jogágak (büntetőeljárás) helyett jogintézményekre (titok) épülő jogalkotási technikának hazánkban igazán nincsenek hagyományai. Mitöbb, Angliában sem létezik ilyen átfogó „Secrets Act”, a legjelentősebb titoktörvényük az Official Secrets Act of 1989. A titokvédelem azonban, az általa közvetített és oltalmazott érték- és érdekrendszerre és az információéhes eljárások lényegét érintő jellegére tekintettel megérdemelne egy lehetőséget a precíz, átfogó szabályozás elnyerésére.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.  

2024. június 21.

Az üzletrész öröklése és átszállása a jogutódra

A kft. tagjának halálával az örökös tulajdonosává válik az elhunyt tag hagyatékába tartozó üzletrésznek. A kft.-nek nincs jogszabályi kötelezettsége az örökös tulajdonába került üzletrész megváltására, megvételére – a Kúria eseti döntése.