A compliance alapkérdései: Az etikus vállalati működés elmélete és gyakorlata


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A compliance-programok, valamint rendszerek azt a célt szolgálják, hogy a vállalat működése során megfeleljen a jogszabályoknak, és a saját maga által alkotott normáknak. Amennyiben ez nem így történik, a compliance-rendszernek képesnek kell lennie arra, hogy a normasértéseket idejekorán kiszűrje és megvizsgálja, és mindezek alapján a lényeges információkat a felsővezetőség tudomására hozza és megfelelő válaszlépések, korrekciók történhessenek.

Részlet “A compliance alapkérdései” című, a Wolters Kluwer Kiadó gondozásában megjelent könyvből

II. Fejezet: A compliance funkció és keretrendszer

1. Általános követelmények

A compliance-funkció működtetésének célja az intézmény működésében rejlő compliance- (megfelelőségi) kockázatok azonosítása és kezelése. A megfelelőségi kockázat a vállalatokra vonatkozó jogszabályok, jogszabálynak nem minősülő egyéb előírások és belső szabályok, etikai normák be nem tartása következtében esetlegesen keletkező jogi vagy felügyeleti szankció, pénzügyi veszteség vagy a hírnévromlás. A compliance-funkció és keretrendszer tehát eszköz a megfelelőségi kockázatok feltárására, értékelésére és kezelésére.[1] A „klasszikus” compliance-keretrendszer elemei az alábbiakban foglalhatók össze.[2]

  • Szükséges a compliance iránti elkötelezettség, a felsővezetőség részéről („setting the right tone at the top”), és ennek demonstrálása, illetve példamutatás a szervezet felé.
  • Indokolt, hogy a felsővezetőség a compliance-szel kapcsolatos feladatokat ellátására kijelöljön egy felelős személyt, egy compliance officer-t.
  • Szükséges, hogy a vállalat compliance-keretrendszere dokumentumok, szabályzatok szintjén is kialakításra kerüljön, különösen a szervezeti és működési szabályzat, etikai kódex, összeférhetetlenséggel kapcsolatos szabályok, adatvédelmi szabályzat, információbiztonsági szabályzat, beszerzési szabályzat, whistleblowing (visszaélés-bejelentés) szabályzat, internal investigation (belső visszaélés) szabályzat, szerződéses klauzulák stb.
  • Szükséges, hogy a vállalat minden szintjén dolgozók, valamint – bizonyos szinten – az üzleti partnerek is oktatásban, illetve tájékoztatásban részesüljenek a compliance-programmal és folyamatokkal kapcsolatban.
  • A szabályzati szint mellett fontos, hogy a szabályzatok betartását, alkalmazását és kikényszerítését lehetővé tevő folyamatokat is megalkossa a vállalat, továbbá létrehozza az információk áramlásához szükséges csatornákat, például megteremtse az etikai hotline-ok (munkáltatói visszaélés-bejelentési rendszerek) szervezeti, technikai, adatbiztonsági és bizalmi kereteit, hogy a visszaélés-bejelentő rendszerek ténylegesen is működhessenek a gyakorlatban.
  • Szükséges, hogy a vállalat a folyamataiba beép

Tisztelt Látogatónk! Ez a tartalom csak regisztrált felhasználóink számára érhető el, a regisztráció INGYENES!

Ha már rendelkezik felhasználónévvel kérjük, jelentkezzen be felhasználói nevével és jelszavával. A tartalom azonnali eléréséhez kérjük, regisztráljon. A regisztráció ingyenes.




Kapcsolódó cikkek