A hét jogesete: egyenlő munkáért egyenlő bér


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Jelen cikkünkben a munkavállaló munkabéréhez kapcsolódó olyan jogesetet mutatunk be, amely még a Munka Törvénykönyvéről szóló 1992. évi XXII. törvény hatálya alatt születet, azonban többé-kevésbé irányadónak tekinthető a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény hatálya alatt is, és egyben lehetőséget nyújt a módosuló rendelkezések bemutatására.


A jogesetben a felperes a munkaügyi bírósághoz benyújtott vagylagos keresetében a vele azonos munkakörben dolgozó S. L.-né munkabérének figyelembevételével kérte megállapítani a havi személyi alapbérét, és ennek alapján munkabér-különbözet és kamatok megfizetésére kérte kötelezni az alperest. Kereseti kérelme jogalapjaként az egyenlő bánásmód követelményének megsértésére [1992. évi Mt. 5. § (1) és (2) bekezdés, az egyenlő bánásmódról és az esélyegyenlőség előmozdításáról szóló 2003. évi CXXV. törvény (a továbbiakban: Ebktv.) 8. § t) pont], valamint az egyenlő munkáért egyenlő bér elvére [1992. évi Mt. 142/A. § (2) és (4) bekezdés] hivatkozott.

A munkaügyi bíróság ítéletével a felperes keresetét elutasította. A megállapított tényállás szerint a felperes havi bruttó személyi alapbére 2005. június 1-jétől 2005. december 31-ig 146 400 forint, 2006. január 1-jétől 2006. december 31-ig 157 600 forint, 2007. január 1-jétől február 28-ig 167 000 forint, 2007. március 1-jétől 175 500 forint volt. Az oktatótiszt munkakör 13-as munkaköri kategóriába sorolt, és a felperes személyi alapbére ezen kategóriára alperes által meghatározott személyi alapbér minimuma és maximuma közé esett.

A felperessel azonos oktatótiszt munkakörben a munkáltató telephelyén még két munkavállaló dolgozott. D. I.-né havi személyi alapbére 2005. június 1. és december 31. között 145 500 forint, 2006. évben 154 700 forint, 2007. január 1-jétől február 28-ig 166 400 forint, 2007. március 1-jétől 172 200 forint volt. S. L.-né havi személyi alapbére – aki 2005. június 1-jétől munkaszerződés-módosítással oktatótiszti képzettség nélkül oktatótiszt munkakörbe lett áthelyezve – jóval meghaladta a felperes és D. L-né személyi alapbérét. S. L.-né bruttó személyi alapbére 2005-ben havi 272 200 forint, 2006. évben havi 289 300 forint, 2007. január 1-jétől február 28-ig havi 311 300 forint, 2007. március 1-jétől havi 322 200 forint volt.

A munkaügyi bíróság megállapítása szerint az alperesnél az országban foglalkoztatott többi oktatótiszt személyi alapbére a felpereséhez közelített (azzal közel azonos volt), csak néhány oktatótisztnek volt magasabb személyi alapbére. 2007 májusában – S.-nét nem számítva – a felperesnél magasabb személyi alapbére az alperesnél oktatótiszti munkakörben foglalkoztatott munkavállalók közül csupán öt munkavállalónak volt.

A munkaügyi bíróság álláspontja szerint az alperes nem sértette meg az Ebktv. rendelkezéseit. Nem találta megállapíthatónak, hogy az Ebktv. 8. §-ában megjelölt, a személyiség lényegi vonásának tekinthető valamilyen felperesi tulajdonság miatt alakult ki az a helyzet, hogy a felperes személyi alapbére kevesebb, mint az azonos munkakört betöltő S. L.-né személyi alapbére. Kiemelte, hogy a hátrányos megkülönböztetés csak egyenlő helyzetben lévő munkavállalók tekintetében lehetséges. S.-né pedig azért nem minősült a felperessel egyenlő helyzetben lévő munkavállalónak, mert 2005. június 1-jét megelőzően értékesítési vezető munkakörben egyéni alapbére (havi 230 000 forint) volt. Miután a munkaszerződését más munkakörre módosították és oktatótiszt lett, a munkáltató humánpolitikai vezérigazgató-helyettesi utasításának rendelkezése folytán annak ellenére, hogy a személyi alapbére az adott munkaköri kategóriához tartozó személyi alapbérsáv maximumát meghaladta, változatlan személyi alapbérrel kellett foglalkoztatni.

Munka törvénykönyve 2012-1992

Az új Mt. és a régi Mt. szövegét a jól ismert tükrös formába szerkesztettük.

Naprakész segítséget nyújt munkajogászoknak, bíráknak, HR-eseknek, joghallgatóknak.

Most rendelje meg!

A felperes fellebbezése folytán eljárt másodfokú bíróság ítéletével az elsőfokú bíróság ítéletét megváltoztatta és a felperes harmadlagos keresetének helyt adva megállapította, hogy a felperest magasabb személyi alapbér illette meg. Kötelezte az alperest, hogy fizesse meg a felperesnek a magasabb személyi alapbér alapján járó különbözetet és annak késedelmi kamatait.

A másodfokú bíróság helytállónak találta a munkaügyi bíróság azon okfejtését, miszerint „hátrányos megkülönböztetés” Ebktv. alapján történő megítéléséhez a törvény 8. §-ában felsorolt valamely személyhez kötött tulajdonság megjelölése lett volna szükséges. Ugyanakkor azt is kifejtette, miszerint a munka díjazása tekintetében megvalósuló egyenlő bánásmód követelményére az Mt. 142/A. §-a tartalmaz különös rendelkezést, ezért a felperes keresete alapján azt is vizsgálni kellett, hogy a követelés ezen jogszabályhely szerinti előfeltételei fennállnak-e. A másodfokú bíróság a tényállás alapján a munkaügyi bírósággal egyezően állapította meg, hogy a 2005. június 1-jén kialakult állapot – miután S. L.-né a korábbi egyéni személyi alapbérét megőrizve került a felperessel azonos munkakörbe – az egyenlő bánásmód követelményét nem sértette, hiszen S. L.-nének a korábbi személyi alapbér tekintetében szerzett joga sérült volna, ha a munkakörök átstrukturálása folytán személyi alapbérét csökkentik. A másodfokú bíróság szerint, amennyiben S. L.-nének a 2005. június 1-jén megvolt, a 13-as munkaköri kategória határát jóval meghaladó személyi alapbérét az alperes mindaddig nem növelte volna a bérfejlesztésekre figyelemmel, amíg az már nem haladta volna meg a 13-as kategória felső határát, az egyenlő bánásmód sérelmére a felperes alappal nem hivatkozhatna. A másodfokú bíróság által levont jogkövetkeztetés az volt, miszerint az egyenlő bánásmód követelménye azzal sérült, hogy az oktatótiszti végzettséggel nem rendelkező, kevesebb tapasztalattal, gyakorlattal, tudással rendelkező S.-né személyi alapbérét 2005. június 1-jét követően a bérfejlesztés arányában az alperes tovább növelte, így alakult ki 2007. évre a csaknem 50 százalékos bérkülönbség a felperes béréhez viszonyítva.
A jogerős ítélet ellen az alperes nyújtott be felülvizsgálati kérelmet, melyben annak hatályon kívül helyezését és a felperes keresetének elutasítását kérte.

Az alperes elsődlegesen kiemelte, hogy a S. L.-nével kötött munkaszerződés módosítást követően a személyi alapbére változatlan (magasabb) maradt, mert csökkentésre fentebb idézett munkáltatói utasítás szerint nem volt lehetőség. Arra is hivatkozott, hogy az alperesnek a reprezentatív szakszervezetekkel évente kötött kollektív szerződés erejű megállapodása határozta meg a bérfejlesztés mértékét. Ezen belül került meghatározásra a kötelező minimális béremelés mértéke, amit az alperes minden munkavállaló esetében köteles volt megadni.
A felülvizsgálati kérelem a Legfelsőbb Bíróság ítélete alapján az alábbiak miatt alapos volt.

Munkajogi kérdés válasz csomag

A felperes keresetében arra hivatkozott, hogy oktatótiszti munkakörében magasabb teljesítménye és hosszabb gyakorlata ellenére jóval alacsonyabb a személyi alapbére, mint az ebbe a munkakörbe rövid ideje helyezett S. L.-nének. Ehhez képest a felperes keresetét az Mt. 142/A. §-a mint speciális szabály alapján kellett elbírálni azzal, hogy megfelelően alkalmazni kellett az Ebktv. rendelkezéseit is. Az egyenlő munkáért egyenlő bér követelményét nevesítő jogszabállyal szemben a munkaügyi bíróság tévesen helyezkedett arra az álláspontra, hogy a felperes keresete az Ebktv. 8. §-ában felsorolt, a személyiség lényegi vonásának minősülő tulajdonság alapján vizsgálható.

A másodfokú bíróság következtetése, miszerint S. L.-né a korábbi 13-as munkaköri kategóriáját és a korábbi egyéni személyi alapbérét megőrizve került a felperessel azonos munkakörbe, és a 2005. június 1-jén (az áthelyezéskor) kialakult állapot még az egyenlő bánásmód követelményét nem sértette, hiszen a korábbi személyi alapbér tekintetében szerzett joga sérült volna, ha a munkakörök átstrukturálása folytán személyi alapbérét csökkentik, téves és tényállását tekintve is alaptalan. A per adataiból ugyanis nem állapítható meg, hogy az alperest bármilyen jogszabály vagy belső szabályzat kötelezte volna azon munkavállalóval (S. L.-nével) történő munkaszerződés módosításra, aki az előírt felsőfokú iskolai végzettség hiánya miatt nem maradhatott eredeti munkakörében. Az más kérdés, hogy az alperes ennek ellenére így határozott.

Következésképpen S. L.-nének másik munkakörbe helyezése és a munkakörre előírt sávhatárt jóval meghaladó személyi alapbére az alperes mérlegelési döntésén alapult, tehát nem állapítható meg, hogy „szerzett joga” volt a korábbi személyi alapbérére.

Az egyenlő munkáért egyenlő bér követelményének megtartása vizsgálatakor az egyenlő helyzetben lévők meghatározása szükségképpen felmerül. Az adott esetben ebből a szempontból döntő jelentőséggel bíró körülmény volt, hogy az alperes országos működésű gazdasági társaság, amelynek nagyszámú munkavégzési helyén számos azonos munkakörű munkavállaló dolgozik, akikre az alperes egységes szabályozást alkalmaz mind a munkaköri feltételek, mind a munkaköri bérbesorolás tekintetében.

Emiatt a perbeli jogkérdés nem volt eldönthető csupán az egyik munkavégzési hely három oktatótiszt munkavállalója bérének összehasonlításával, hanem – amint azt az elsőfokú bíróság helyesen észlelte – vizsgálandó volt (az azonos körülmények és szabályozás miatt) az összes többi oktatótiszt munkakörű munkavállaló személyi alapbére. E körben a munkaügyi bíróság megállapította, hogy az országban az alperes által nagyobb számban foglalkoztatott összes oktatótiszt munkakörű munkavállaló a 13. munkaköri kategória sávhatárán belül megfelelően volt besorolva, illetve a személyi alapbére megállapítva, ezek között a felperes sávhatáron belüli személyi alapbére országosan a hatodik legmagasabb volt.

S. L.-né személyi alapbére a kifejtettek miatt a felperes tekintetében nem szolgálhatott összehasonlítási alapul, mert ellenkező esetben a munkaköri besorolási szabályokkal ellentétes személyi alapbérre az alperes valamennyi azonos munkakörű munkavállalója hivatkozhatna, ami nem felel meg az Mt. 142/A. §-ban szabályozott követelmény céljának és rendeltetésének, és további nagyszámú szabálytalanságot eredményezne. Az egyenlő munkáért egyenlő bér elve S. L.-né esetében sérült, nem pedig a felperes és a vele egyenlő helyzetben lévő összes többi oktatótiszt munkakörű munkavállaló tekintetében. Erre pedig a felperes jogot nem alapíthatott.

A kifejtettekre tekintettel a Legfelsőbb Bíróság a jogerős ítéletet hatályon kívül helyezte, és a munkaügyi bíróság ítéletét – a kifejtett módosított indokolással – helybenhagyta (EBH2010. 2155).

Az új Mt. a korábbi szabályozással ellentétben nem mondja ki expressis verbis az egyenlő munkáért egyenlő bér elvét, de ez nem jelenti azt, hogy az eltűnt a munka világából, mivel az elv valamennyi lényeges elemét szabályozza a törvény.

Az egyenlő bánásmód követelménye alkalmazásában munkabérnek minősül minden, a munkaviszony alapján közvetlenül vagy közvetve nyújtott pénzbeli és természetbeni juttatás [Mt. 12. § (2) bekezdés]. A munka egyenlő értékének megállapításánál szereplő példálózó felsorolásból különösen a munkaerő-piaci viszonyokat kell jelen jogeset szempontjából kiemelnünk [Mt. 12. § (3) bekezdés]. Ez a korábbi szabályozáshoz képest új elemként jelenik meg és lehetővé teszi, hogy a munkáltató különbséget tehessen az egyébként összehasonlítható helyzetben lévő munkavállalók munkabére között, ha őket két olyan térségében foglalkoztatja, amelyek között számottevő különbség van.

Azaz, amennyiben a jogeset elbírálására ma kerülne sor, a bíróság – minden valószínűség szerint – mellőzné az országos szintű összehasonlítást a munkavállalók munkabére körében és kizárólag azokat a munkáltatói telephelyeket venné figyelembe, amelyek munkaerő-piaci helyzete egymással közel azonos.

Az Mt. ezzel a rendelkezésével tulajdonképpen a korábban is létező, regionális munkabér különbségek elfogadására kerül sor. Elismerve a munkáltató azon igényét, hogy a teljes országra kiterjedő működés miatt ne keletkezzen többlet költsége a kizárólag helyi szinten működő versenytársakkal szemben csak azért, mert az egyenlő bánásmód miatt magasabb munkabért kellene fizetnie, mint ami helyben szokásos.

Nő, a profit!

ÚJ! Női erőforrás menedzsment kézikönyv

Rendelje meg most!

 


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.