A kommentár a jogalkalmazók iránytűje


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Egy új kódexet orientálni kell. Olyan magyarázatokkal szükséges ellátni, hogy az a jogásztársadalom megbízható eligazításaként funkcionálhasson – mondta az Ügyvédvilágnak adott villáminterjújában Vékás Lajos az új Ptk.-kommentár könyvbemutatóján.


Professzor úr! Ön több alkalommal, így ezen a könyvbemutató konferencián is részletesen kifejtette azokat a vezérelveket, melyek az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.) elkészítését megalapozták. Ennek most egy újabb kiegészítő, de mindenképp elengedhetetlen fejezetéhez érkeztünk, az ön társszerkesztésében megszületett az új Ptk. kommentárja. Ez, gondolom, hasonlóan nagy ívű, összetett feladat volt. Legelőször is az érdekelne, személy szerint ön miért tartja fontosnak e dupla kötet elkészültét?

Egy új kódexet, mint amilyen a Polgári Törvénykönyv is, orientálni kell. Ez minden kommentár lényege. Ezt nem feltétlenül axiómákkal kell elérni, de a már hatályos Ptk.-t tágabb keretbe szerkesztve, és mindenképp olyan magyarázatokkal szükséges ellátni, hogy az a jogásztársadalom megbízható eligazításaként funkcionálhasson. Egy ilyen alapos kommentárban benne kell lennie például az új és a régi kódex egymáshoz való viszonyulásának, a bírói gyakorlatnak, s az abból következő magyarázatoknak – magyarán, a jogalkalmazók számára egyfajta iránytűként kell szolgálnia.

Az új törvénykönyv elkészítése is hatalmas munka volt, ebből kiindulva mekkora feladatot rótt a kommentár megírása, összeállítása a szerzőkre és a szerkesztőkre?

A kommentár megtervezését és előkészítését már jóval az új Ptk. hatályba lépése előtt megkezdtük. A szerzők tehát időben hozzáláthattak saját magyarázataik megírásához, a teljes könyvanyag pedig fél évvel a Polgári Törvénykönyv idén március 15-ei hatályba lépése után elkészült. De hogy ez valóban így történhetett, ahhoz feszített tempóban kellett haladnunk, jóllehet időben felkészültünk és nekiláttunk a munkának. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a szerzőknek nagyjából másfél év állt a rendelkezésükre, nekünk, szerkesztőknek pedig – értelemszerűen – még ennél is több időt kellett a kommentár összeállítására, gondozására fordítanunk.

Ismerve a „változékony” jogalkotást, fennállt a veszélye annak, hogy végül nem a kodifikáció során elkészült Ptk.-szöveget hagyja jóvá a parlament. Ez pedig kénytelen-kellett akár a kommentár tartalmát is alaposan átszabatta volna. Magyarán, hiába az alapos felkészülés, gondos megírás, sok mindent kezdhettek volna elölről, akár számos fejezetet újraírva. Számoltak ezzel az eshetőséggel?

Ptk. Mesterhármas – Családjog

Élettársi kapcsolat, mint szerződés; az élettársi kapcsolat családjogi hatásai; házastársi és élettársi tartás; rokontartás
Szülői felügyeleti jog szabályozása, gyakorlásának elvei; gyermek elhelyezése harmadik személynél; kapcsolattartás szabályozása
Házassági vagyonjogi rendszer

2015. március 24., Budapesti Ügyvédi Kamara

Részletek és jelentkezés >>

A Polgári Törvénykönyv országgyűlési véglegesítése során az esetleges módosítások veszély valóban fennállt. S habár történtek korrekciók, szerencsére kevés ilyen akadt, így nekünk is legfeljebb apróbb javításokat kellett megtennünk. Természetesen ezeket a változtatásokat a Ptk.-kommentár szövegezésének, szerkesztésének a véglegesítésénél messzemenőkig figyelembe vettük.


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét

Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.

2024. október 30.

A kriptoeszközök szabályozásának jelenlegi helyzete Magyarországon

A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]