A kötelező mediáció és az olasz vitarendezési kultúra – II. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olaszországban egyes jogviták esetén a feleket törvény kötelezi, hogy megkíséreljenek közvetítés útján egyezségre jutni. Az olasz jogalkotó anyagi kötelezettségek előírásával próbálja meg elterelni az állampolgárokat a pereskedéstől. Másik ösztönző eszköz az adójóváírás azok számára, akik mediációhoz folyamodnak.


Az olasz mediációs modell érvényesülése az egyes jogterületeken

A büntetőjogi mediáció alkalmazásának módja Olaszországban a büntető eljárás típusától függ. Fiatalkorúakat érintő büntető eljárásban akkor alkalmazzák, amikor a tárgyalást felfüggesztik, a fiatalkorút pedig egy szocális munkás általános felügyeletére bízzák vagy ritkább esetben ún. ,,konstruktív tevékenységekben” való részvételre kötelezik (448/1988. elnöki rendelet 27. és 28. cikke). A mediáció az előzetes tárgyaláson rendelhető el (448/1988. elnöki rendelet 9. cikke). A kisebb tárgyi súlyú magánindítványos ügyekben a békítőbíró közvetlenül is tarthat mediációt, vagy ennek alternatívájaként az eljárás legfeljebb 3 év tartamú felfüggesztésével az ügyet egy helyi magán vagy állami mediációs szervezethez is utalhatja. Amennyiben a mediáció sikeres, azaz a felek megegyezésre jutnak, annak a magánindítvány visszavonásával együtt kell járnia. Olaszországban sor kerülhet büntetésvégrehajtási mediációra is. Ekkor az elítélt közvetítői eljárásban vesz részt a sértettel egy légtérben a büntetésvégrehajtási intézetben, ahol a bűncselekmény következményeire és indítékaira reflektálhat akár pszichológus szakemberek jelenlétében. Az elkövetőnek emellett arra is lehetősége van, hogy jóvátételt ajánljon fel a sértettnek.

A családjogi mediáció olaszországi szabályozásának a válás áll a fókuszpontjában. Az 54/2006. számú törvény módosította a Polgári Kódex 155. cikkét a szülők válása és a közös szülői felügyelet tekintetében. A rendelkezés szerint jelenleg ezekben az esetekben a mediáció alkalmazása a bíró mérlegelésétől és a szülők hozzájárulásától függ.

Olasz társasházi kártérítési jogvita mediációs eljárásának szimulációja

Az olasz mediáció infrastruktúrája

Az olasz Igazságügyi Minisztérium 2013. január 10-én tette közzé weboldalán az ún. Libro Verdét (zöld könyv), amely minőségi sztenderdeket állapít meg mediációs szervezetek számára. Az Igazságügyi Minisztérium felügyeli és vezeti immár 5 éve a Mediációs Szervezetek Jegyzékét, amelynek sajátsága, hogy csak a polgári és gazdasági területtel foglalkozik (28/2010. jogalkotói rendelet, 16. cikk). Polgári és gazdasági jogvitákban közvetítést csak az ebbe a jegyzékbe felvett professzionális állami vagy független szervezetek végezhetnek. Különleges szabály Olaszországban, hogy a mediátorok legalább 1, de legfeljebb 5 mediációs szervezeten keresztül tevékenykedhetnek, vagyis nem közvetlenül egyéni szakemberként. Az Igazságügyi Minisztérium a Gazdasági Fejlődés Minisztériumával együttműködve intézkedik többek között a szervezetek bejegyzéséről, a bejegyzett szervezetek felfüggesztéséről vagy törléséről, a szervezeteknek járó kifizetések összegéről. A bejegyzés kérvényezésekor a szervezeteknek be kell nyújtaniuk a szervezeti és etikai szabályaikat. Ezek vonatkozásában kötelesek közölni később minden változást. A mediációs szervezetként való bejegyzéshez a jelentkezőknek meg kell felelniük egyes, a rendeletben előírt feltételeknek és előírásoknak. Ilyen piacképességet is elősegítő feltétel, hogy több ügytípusban, több szakterületen kell tudniuk mediációt vállalni, illetve biztosítási szerződést kell kötniük. A polgári és gazdasági mediáció területén a Hivatásos Képzők Listáját szintén az olasz Igazságügyi Minisztérium vezeti. Szintén rendelet írja elő a képzők és képző szervezetek bejegyzésének, felfüggesztésének és törlésének kritériumait.

Olaszországban a mediátorrá válás feltétele egy diploma megszerzése egy legalább három éves egyetemi képzésen, valamint egy külön mediációs kurzus elvégzése a hivatalos jegyzékben szereplő képzőhelyek egyikénél. A 180/2010. számú miniszteri rendelet szerint a mediátorképzés legkevesebb 50 órás lehet, amely elméleti és gyakorlati részeinek tartalmaznia kell a következő témákat: a mediációt és a békéltetést szabályozó nemzeti, európai és nemzetközi jogszabályok, a mediációt és a tárgyalást elősegítő módszertani és eljárási ismeretek, a konfliktuskezelés technikái és interaktív kommunikáció, a mediációs és a békéltetési egyezség tartalma és hatásai, a mediátor felelőssége és kötelességei. A kurzus végét egy legalább 4 órán át tartó vizsga zárja, aminek teljesítésével a résztvevők megszerzik a mediátori képesítést.

 

Mióta Olaszországban megjelent a kötelező mediáció, az olasz Igazságügyi Minisztérium statisztikákat tesz közzé a polgári és gazdasági mediáció hatékonyságáról. Ezekből kiderül:

A mediációs eljárások teljes száma 2011 és 2012 márciusa között 164 124 volt.

A mediáció földrajzi elterjedésével kapcsolatban az első a Lombardia régió (16,3%), a második Campania (15%), a harmadik Lazio (9,4%), a negyedik Szicília, és az ötödik Emilia-Romagna.

Az esetek 80,9%-ában a mediációt mint kötelező mediáció alkalmazták, 16%-ában választották, 3%-ában pedig bíró rendelte el.

A kötelező mediáció esetei között első helyen a tulajdonjogi jogviták álltak (19,3%), második helyen a lízing (12,7%), harmadik helyen a banki megállapodások (9,1%), negyedik helyen a biztosítási megállapodások (8,3%), ötödik helyen pedig az orvosi felelősségből származó kártérítések (7,9%). A társasházi vitákkal kapcsolatban 2012 februárjában mindössze 94 ügy került mediálásra, míg 2012 júniusában már 1079. A járművek által okozott kárral kapcsolatos mediációs kísérletek száma pedig a 2012 februári 115 ügyről júniusra 7 315 ügyre növekedett.

A mediált jogviták tárgyának átlagos értéke a 2011 decemberi 93 700 euróról 2012 júliusára 150 639 euróra növekedett.

A mediációs eljárások átlagos tartama 65 nap, amelyekben mindkét fél részt vesz és sikerül megállapodniuk. A megállapodás nélkül végződő eljárásokban ez az átlag 77 nap. Az időtartamra vonatkozó adatok impozánsabbak, ha melléjük rakjuk a perek 1 066 napos átlag időtartamát.

2013-ban Olaszországban

az olyan közvetítések aránya, amelyen mindkét fél részt vett: 27%

közvetítések sikerének aránya, mindkét fél részt vett: 57%

közvetítések aránya, ahol a felek ügyvédi képviselettel rendelkeznek: 80%

Források: Eirene Project, Ministero della Giustitia

Kép forrása: Wikipedia Commons

Alternatív vitarendezéssel foglalkozó publikációk Olaszországban

Az Igazságügyi Minisztérium hivatalos honlapján külön szekció foglalkozik a mediáció mint eszköz leírásával, valamint tartalmazza a bejegyzett szervezetek és hivatásos képző központok listáját:

http://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_2_7_11.wp

Az ,,ADRplus” nevű európai projekt keretében létrehoztak Emilia-Romagna tartományban egy weboldalt mediációról szóló információk, hírek és kutatások terjesztésére:

http://www.adrplus.info/

A ,,Mediares” egy a mediációs eljárásokról és az emberi interakciókról szóló tudományos magazin. Célja a mediátorok szakmaiságának promóciója, valamint az ,,emberi kapcsolatokkal foglalkozó tudományok interdiszciplináris együttműködésének elősegítése”.

http://www.rivistamediares.it

Az ,,Il Tecnico legale – IlSole24Ore” olyan kéthetente megjelenő újság, amely mediációs szabályokról és módszertanról ír. Célközönsége leginkább a bíróságok technikai konzultánsai, a mediátorok és a választottbírák.

http://www.professioni24.ilsole24ore.com/?page=prodlist&prodid=102&cat=TUTTI&name=Il-Tecnico-legale

,,Temi di mediazione, arbitrato e risoluzione alternative alle controversie” címmel olasz egyetemi újságok tudományos cikkeket jelentetnek meg a mediáció és egyéb alternatív vitarendezési eljárások elemzéséről, folyamatosan fenntartva az ADR eljárásokról szóló tudományos és társadalmi párbeszédet.

http://www.associazionelegaliitaliani.it/attachments/Temi-Mediazione-ADR.pdf

 

Források:

Eirene Project

http://www.mediation-eirene.eu/summary/?lang=en

Ministero della Giustitia

http://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_6_8_1_1.wp?previsiousPage=mg_6_9&contentId=NVA475351

,,A mediáció a társadalom választása” GEMME nemzetközi konferencia, Aix-en-Provence (2013.07.02.-2013.07.06.)

file:///D:/Let%C3%B6lt%C3%A9sek/aix_en_prov_beszamolo_2013_legvegleges_jav_1.pdf

http://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_2_7_11.wp

http://www.adrplus.info/

http://www.rivistamediares.it/

http://www.professioni24.ilsole24ore.com/?page=prodlist&prodid=102&cat=TUTTI&name=Il-Tecnico-legale

http://www.associazionelegaliitaliani.it/attachments/Temi-Mediazione-ADR.pdf


Kapcsolódó cikkek

2024. november 4.

Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét

Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.

2024. október 30.

A kriptoeszközök szabályozásának jelenlegi helyzete Magyarországon

A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]