A remény rabjai? Egy strasbourgi döntés elemzése – 2. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

A cikk első részében ismertettem a Vinter and Others v. The United Kingdom-ügy pertörténetét az első strasbourgi döntésig bezárólag. A folytatásban a Nagykamara döntését foglalom össze és áttekintem az ügynek a magyar jogrendszerre gyakorolt hatását.


A Nagykamara eljárása

Az ügyben a három kérelmező a Kamara ítéletének kézhezvételét követő három hónapon belül a Nagykamarához „fellebbezett”. Meg kell jegyezni, hogy a Nagykamarához csak olyan esetben lehet folyamodni, amikor jelentős, az Egyezmény értelmezésével vagy más nagy horderejű, általános érvényű kérdéssel összefüggésben ez indokolt. A befogadásról egy öttagú tanács dönt, és csak egészen különleges esetekben pozitívan. (Grád András – Weller Mónika: A strasbourgi emberi jogi bíráskodás kézikönyve. HVG-ORAC, 2011. 48. s köv. o.)

Az elemzés tárgyát adó ügyben a panaszosok felülvizsgálati kérelme megfelelt a fenti követelményeknek, a Nagykamara pedig lefolytatta eljárását.

A brit kormány álláspontja szerint a Kamara döntése helyes volt, a mérlegelés alapján kiszabott TÉSZ a kiszabás idején semmiképpen sem egyezménysértő. A bűncselekmény tárgyi súlya az évekkel nem változik, így az aránytalanság nagy valószínűséggel soha nem fog bekövetkezni. Fenntartotta továbbá korábbi álláspontját, hogy az Egyezmény nem ír elő felülvizsgálati mechanizmust, és a brit jogban az esetleges egyezménysértés esetén a büntetés mérsékelhető.

A kérelmezők álláspontja szerint a Kamara döntése két tényezőt is figyelmen kívül hagyott, amelyek az ügy szempontjából döntő jelentőségűek. Egyrészről azt, hogy a TÉSZ kiszabásával már megvalósul a 3. cikkben tilalmazott embertelen bánásmód, hiszen az elítéltet örökre kiszakítja a társadalomból, függetlenül attól, hogy a szabadságvesztése alatt milyen változáson megy keresztül. A legitim pönológiai indokok súlya idővel változhat.  Két kérelmező klinikai szakpszichológusi szakértői véleményt is csatolt, amely szerint a reménytelenség esetükben depresszióhoz vezetett és kimutathatóan romboló hatással van a személyiségükre. A Kamara nem értékelte továbbá kellő súllyal a beépített eljárásjogi biztosítékok hiányát sem, holott – számos egyéb nemzeti és nemzetközi (jog)forrás mellett – az akkor 121 állam által ratifikált Nemzetközi Büntetőbíróság létrehozásáról szóló Római Statútum is kimondja, hogy 25 év elteltével még a legsúlyosabb bűncselekmények esetén is szükséges a felülvizsgálat.

A Nagykamara – a Kamarával egyetértésben – úgy ítélte meg, hogy a súlyos aránytalanság szigorú mércéjét csak kivételes esetben merítené ki bármely büntetés. Azonban a kérelmezők nem a súlyos aránytalanság megállapítását kérték, így nem mellőzhető a 3. cikk egészének vizsgálata.

Elsőként kiemelte, hogy az államok széles mérlegelési joggal (margin of appreciation) rendelkeznek a jogrendszer kialakítása, az anyagi büntetőjog és büntetéskiszabás területén, a Bíróság pedig csupán e rendszerek egyezménykonformitását vizsgálhatja. Ebből is következik, hogy egy felnőtt emberre kiszabott életfogytig tartó szabadságvesztés önmagában nem vezet egyezménysértéshez. Különösen így van ez a bírói mérlegelés alapján kiszabott büntetéseknél. Az ítélet leszögezi, hogy attól, hogy valakinek ténylegesen élete végéig börtönben kell maradnia, a büntetés még nem tekinthető mérsékelhetetlennek.

A kiszabáskor meglévő legitim büntetéstani okok azonban idővel változhatnak, ezért a mérsékelhetőség megállapításához szükséges egy olyan mechanizmus, ami e potenciális változást képes értékelni. Míg a megtorlás vitathatatlanul jogos ok a szabadságelvonásra, Európában a hangsúly eltolódása tapasztalható a reintegráció irányába, különösen a hosszúidejű szabadságelvonás végéhez közeledve. Ezt, illetve a felülvizsgálat fontosságát többek között a Római Statútum, az Európa Tanács több ajánlása, állásfoglalása, a Kínzást és az Embertelen vagy Megalázó Bánásmódot vagy Büntetést Megelőzni Hivatott Európai Bizottság (CPT) ajánlásai, valamint a német és olasz alkotmánybíróságok gyakorlata is tükrözi.

A Nagykamara döntése

1. A kifejtett szempontok figyelembevételével a Nagykamara arra a következtetésre jutott, hogy az Egyezmény 3. cikkét úgy kell értelmezni, hogy az előírja a büntetésnek a hazai hatóságok általi felülvizsgálat útján történő mérsékelhetőségét, amely felülvizsgálat értékeli a szabadságelvonás során a reintegráció érdekében bekövetkező változásokat és a társadalmi veszélyességet is. Az arra való állami hivatkozás tehát, hogy a bíró a pönológiai szempontokat már a büntetéskiszabás során mérlegelte, e kérdés kapcsán nem elfogadható. Annak meghatározása, hogy milyen szerv és milyen időközönként végzi a felülvizsgálatot, a tagállamok hatáskörébe tartozik, a nemzeti és nemzetközi jogokban azonban egyértelműen a legkésőbb 25 év elteltével esedékes, majd időszakonként ismétlődő felülvizsgálat az elfogadott. Amennyiben tehát a fenti szempontoknak megfelelő felülvizsgálat lehetősége egy részes államban nem biztosított, a 3. cikk sérelme megállapítható.

2. Vitathatatlan ugyan, hogy a jogerős ítélet kiszabásához képest későbbi időpontban esedékes az ilyen felülvizsgálat, nem várható el azonban, hogy az elítélt teljes bizonytalanságban várja ki azt a jövőbeli, bizonytalan időpontot, amikor megnyílik számára a 3. cikkre alapított strasbourgi kérelem benyújtásának lehetősége. Az elítéltnek tehát már az ítélet kihirdetésekor joga van ahhoz, hogy tisztában legyen a kiszabott büntetéssel, a feltételes szabadságra bocsátás legkorábbi időpontjával és feltételeivel. Ebből következően egy felülvizsgálati mechanizmust nem biztosító jogrendszerben az elítélt az ítélet kihirdetésekor, és nem egy későbbi időpontban válik strasbourgi értelemben vett áldozattá.

A Nagykamara a fentiek alapján 16:1 arányban megállapította a 3. cikk sérelmét mindhárom kérelmező tekintetében. Az ítélethez három bíró párhuzamos, egy pedig különvéleményt csatolt.
A lichtensteini bíró különvéleményében a 3. cikkel kapcsolatos szempontok nem kellő tisztázottságát, a túlzottan generális szemlélet különböző vonatkozásait emelte ki. A párhuzamos véleményekkel ehelyütt nem foglalkozom.

Az ítélet hazai jelentősége

Magyarországon 1999. március 1. óta teszi lehetővé a törvény a TÉSZ általános jelleggel történő (tehát nem csak ismételten életfogytiglani szabadságvesztésre ítélés esetén lehetséges) kiszabását. E jogintézmény az Alaptörvényben [IV. cikk (2)] is megtalálható, a hatályos Btk. pedig ismeri a bírói mérlegelés alapján kiszabható, és a strasbourgi szempontból kiemelkedően aggályos kötelezően kiszabandó TÉSZ-t is az erőszakos többszörös visszaesők vonatkozásában. [2012. évi C. tv. 44. § (1) és (2) valamint 90. §]

Gönczi Gergely vagyok, a Szegedi Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának negyedéves hallgatója.

Szakmai érdeklődésem széleskörű, a római jogon és az Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatán felül az alkotmányjogra és büntetőjogra, illetve az Európai Unió jogára is kiterjed.

2013-ban két hónapot az Európai Parlamentben tölthettem szakmai gyakorlaton.

A 2013. évi XXXI. Országos Tudományos Diákköri Konferencián római jogi tagozatban első helyet szereztem „A kármegosztás jogintézménye a lex Rhodia tükrében, kitekintéssel annak modern továbbélésére” című dolgozatommal.

 

 

 

Az Egyezmény releváns, 3. cikkét az 1993. évi XXXI. törvény alapján 1992. november 5-től kell alkalmazni a magyar jogrendszerben. Ennek szövegével gyakorlatilag megegyezik az Alaptörvény III. cikk (1) bekezdése, amely az embertelen, megalázó bánásmód tilalmát deklarálja.

A Nagykamara döntése tehát egyértelműen rávilágít az Alaptörvény rendelkezései között fennálló feszültségre. Az Alaptörvény Q cikk (2) bekezdése alapján azonban az ellentmondás csupán látszólagos lehet, a kollíziót pedig értelmezéssel kell feloldani. (Chronowski Nóra – Drinóczi Tímea – Zeller Judit: Túl az alkotmányon… Közjogi Szemle 2010 dec. 1-12. 9. o.) Ennek során abból kell kiindulni, hogy az (Alkotmánybíróság által nyújtott) alapjogvédelem szintje semmiképpen sem lehet alacsonyabb, mint a nemzetközi jogvédelem szintje. A pacta sunt servanda-elvből [Alaptörvény Q. cikk (2)-(3) bekezdés] következően az Alkotmánybíróságnak egy III. cikkre alapított panasz esetén követnie kell a strasbourgi joggyakorlatot, és a magyar Alaptörvénynek a TÉSZ-re vonatkozó, erőszakos, többszörös visszaesőkre ki nem terjedő tiltását a nemzetközi jogra hivatkozva ki kell terjesztenie minden elkövetőre. (Jakab András: Az új Alaptörvény keletkezése és gyakorlati következményei. HVG-ORAC, 2011. 204-208. o.)

Az egyezménysértéssel kapcsolatban ráadásul további, eljárásjogi alapú problémát vet föl a Bíróság hat hónapos szabálya: a jogsértés tényétől számítva ennyi idő áll rendelkezésre a strasbourgi eljárás megindítására. Felvethető, hogy a Vinter-ügyben a kérelmezők érdekében kimondott tétel, mely szerint a jogsértés az ítélet kihirdetésével bekövetkezik, azt jelenti-e, hogy a jelenleg TÉSZ-üket töltő, például magyar elítéltek – akik de facto rosszabb helyzetben vannak, hiszen évek óta az embertelen bánásmódot jelentő reménytelenségben élnek – a hat hónapos határidő túllépése miatt nem fordulhatnak a Bírósághoz? Ezt a feltételezésemet alátámasztja egy publikálatlan strasbourgi magyar ügy, ahol a Legfelsőbb Bíróság a Legfőbb Ügyész törvényességi óvását elutasítva helyben hagyta a kérelmezőt életfogytig tartó szabadságvesztésre ítélő másodfokú döntést. A strasbourgi Bíróság a kérelem befogadását megtagadó határozatában kimondta, hogy a jogsértő (másodfokú) bírói döntéstől számítja a határidőt, annak ellenére, hogy a jogsértő állapot az ítélet következtében folyamatosan fennáll. (34973/05. sz. kérelem, idézi: Kádár András Kristóf – Karsai Dániel: Az Emberi Jogok Európai Bíróságának esetjoga a gyakorlat számára. Novissima, 2013. 79. o.)

Csóti András – aki ma a büntetés-végrehajtás országos parancsnoka – írta 2005-ben a TÉSZ-re ítéltekről, hogy esetükben meghatározó a kilátástalanság, reménytelenség érzése, valamint annak tudata, hogy semmit sem veszíthetnek. (Csóti András: A magyar börtönügy új kihívása: a tényleges életfogytig tartó szabadságvesztés. In: Börtönügyi Szemle, 2/2005. 25-28. 28. o.) Amennyiben a hat hónapos szabály értelmében az ennél régebbi határozattal TÉSZ-re ítéltek nem fordulhatnak a Bírósághoz, az az abszurdnak tűnő helyzet állhat elő, hogy nemhogy vesztenivalója nem lesz az ilyen elítélteknek, de az újabb súlyos bűncselekmény elkövetése érdekükké válhat: amennyiben ugyanis ezt a cselekményt újabb büntetőeljárás, majd TÉSZ kiszabása követi, a strasbourgi eljárást ezen új elítélés alapján megindíthatják.

Álláspontom szerint tehát a feltételes szabadságra bocsátás lehetőségét kizárni engedő büntetőtörvény egyezmény- és alkotmányellenes, a TÉSZ Alaptörvénybe foglalása pedig – legalábbis a megfelelő értelmezést erga omnes hatályúvá tévő AB-határozat megszületéséig – alkotmányos koherenciazavart okoz. (Bevezetése óta kritizálja a TÉSZ-t Nagy Ferenc, vö. pl. A magyar büntetőjog általános része. HVG-ORAC, 2011. 278. o.)
Ki kell emelni, hogy az államnak a reintegráció elősegítésével kapcsolatos kötelezettsége és a feltételes szabadságra bocsátás lehetőségének biztosítása távolról sem jelenti automatikusan azt, hogy az adott elítélt valaha is szabadulni fog. Amennyiben saját magatartása, egyéni körülményei ezt kizárják, az államnak a társadalom védelme érdekében a szabadságelvonó büntetést – a következő felülvizsgálatig – fenn kell tartania. Messzemenőkig vitatkoznék tehát azzal a megállapítással, hogy a TÉSZ intézményének abolíciója a magyar büntetőjogot „fogatlan tigrissé” degradálná. Álláspontom szerint sokkal inkább azt segítene megakadályozni, hogy elefánt legyen az alapjogok porcelánboltjában… [vö. Polgár András: Egy szankció védelmében. (A tényleges életfogytig tartó szabadságvesztésről). In: Bűnügyi Szemle. 2009/4, 39-43. 43. o.]


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.