A szerzői mű fogalma, a védelem pozitív feltételei – WK-nagykommentár – 1. rész


Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Wolters Kluwer Hungary kiadásában megjelent, frissített szerzői jogi nagykommentár egyes részleteibe.

A Wolters Kluwer kiadó szerzői jogi nagykommentárjának harmadik, bővített kiadására az Szjt. 2021-es novelláris módosítása szolgáltatott indokot, melynek fő tartalma az újabb regionális jogharmonizáció, vagyis a 2019-es európai uniós szerzői jogi irányelvek átültetése volt. A törvényalkotói beavatkozás a műszaki és kulturális piaci változások miatt szükséges volt, de az átfogó és sokrétű eredmény olyan új egyensúlyt alakított ki a törvény preambulumában leírt érdekegyensúly elemei között, amely több szempontból is hátrányosabb lehet a szerzők és más szerzői jogi jogosultak számára.

Cikksorozatunk első része a szerzői jogi védelem alapvető szabályaival ismerteti meg az olvasóinkat ízelítőt adva a törvény első szakaszához fűzött kommentárból. A részlet szerzője dr. Gyertyánfy Péter.

Releváns jogszabály: 1999. évi LXXVI. törvény a szerzői jogról.

„Az Szjt. 1. §-a határozza meg, hogy milyen alkotásokat részesít a törvény védelemben. A (szerzői) alkotás és a (szerzői) mű szinonimák azt jelzik, hogy nem a szellemi tevékenységet, hanem annak eredményét, a művet védi a törvény. (Valójában nem a mű maga a védelem tárgya, hanem a művel kapcsolatban a jogosultat illető jogok, vagyis a szerzői jogi jogviszony képezik a szerzői jogi szabályozás tárgyát, azonban e jogviszonynak elengedhetetlen eleme, közvetett tárgya a szerzői mű.)

Szerzői műről (alkotásról) két pozitív feltétel bekövetkezése esetén lehet beszélni. Az első feltétel abban áll, hogy az alkotásnak mint eredménynek az irodalom, a tudomány vagy a művészet területére kell esnie. Az irodalom, a tudomány vagy a művészet tárgykörei élesen nem határolhatók el, hanem átfedőek. Ennek egy példája az esszé műfaja. Az irodalom, a tudomány és a művészet területén azonban minden alkotás védett [Szjt. 1. § (1)–(2) bek. első mondat], a műfajtáknak nincs zárt száma, ezért az Szjt. 1. § (2) bekezdésébe foglalt felsorolás csak példálózó jellegű, nem kimerítő.

Korábbi jogunkhoz képest a módosulások az alábbiak: az Szjt. – bár a szoftvert az 1969-es Szjt. is védte [lásd: a szerzői jogi törvény végrehajtásáról szóló 9/1969. (XII. 29.) MM rendelet 1. § (1) bekezdés utolsó francia bekezdését] – pontosabban fogalmazza meg a szoftver fogalmát. Ezzel igazodik a többoldalú és az európai kötelezettségvállalásokhoz […]. A magyar szerzői jog annak ellenére eleget tesz a nemzetközi kötelezettségvállalásoknak, hogy a szoftvert kifejezetten nem sorolja az irodalmi művek [….] közé.

A Szoftver-irányelv [2009/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv – a szerk.] 1. cikke szerint: „[…] a tagállamok a számítógépi programokat a […] Berni Egyezmény szerinti irodalmi műként szerzői jogi védelemben részesítik.” A szoftver (szűken: számítógépi program) fogalmára lásd még az Szjt. 58. §-ához fűzött magyarázatot.

Az 1969-es Szjt. 51. §-a szerint a fénykép, továbbá az az ábra, műszaki rajz, térkép, szemléltető kép vagy eszköz és film, amely mint tudományos vagy művészeti alkotás nem esett a szerzői jogi védelem alá, a szerzői jogihoz hasonló, bár rövidebb ideig fennálló védelemben részesült, ha rajta a készítő neve és a megjelenés vagy nyilvánosságra hozatal éve szerepelt (akkori szóhasználattal: rokonjogi védelem, lásd még az 1969-es Szjt. 67. §-ánál). Ennek a szabálynak a megszűnése miatt szükséges volt kétséget kizáróan meghatározni, hogy a fotóművészeti alkotások [Szjt. 1. § (2) bek. i) pont] és a térképművek, valamint más térképészeti alkotások [Szjt. 1. § (2) bek. j) pont] szerzői jogvédelemben részesülnek.

Fogalmi pontosítást, illetve bővítést hajtott végre az Szjt. a filmalkotást illetően [Szjt. 1. § (2) bek. g) pont], dogmatikai keretet adva a filmalkotásnak nem minősülő filmek előállítói szomszédos jogi védelme az Szjt. 82. §-ával történt bevezetésének. Kisebb, külön magyarázatra nem szoruló és nem is érdemi módosulások következtek be a képzőművészeti alkotások [Szjt. 1. § (2) bek. h) pont], az építészeti alkotás [Szjt. 1. § (2) bek. k) pont] és az ipari tervezőművészeti alkotás [Szjt. 1. § (2) bek. o) pont] mint védelmi tárgy meghatározásában. Az utóbbi esetekben a változtatás arra vonatkozik, hogy a szerzői jogi védelem az alkotás tervére és/vagy magára az alkotásra terjed ki.

Az Szjt. 2013. évi módosítása újfent kiterjesztette a védelmet a jelmez- és díszletterveken túl magukra a jelmezekre és színházi díszletekre is: »[…] tekintettel arra, hogy a jelmezek és a díszletek használati célú műtárgyak, jellegüket tekintve a képzőművészeti, illetve az iparművészeti alkotásokhoz állnak közel, ezért indokolt védelmük azonos szintjének biztosítása a jogszabályi felsorolás pontosítása által« (2013. évi XVI. törvény 33. §-ához fűzött részletes indokolás). Ennek előzménye a Győri Ítélőtábla Gf.IV.220.228/2005/30. számú ítélete volt, amely a szerzői jogi védelmet kiterjesztette a megvalósított színpadi jelmezekre. Ez akkor a hatályos joggal szembemenő értelmezés volt, hiszen a példálózó felsorolást tartalmazó Szjt. 1. § (1) bekezdés n) pont 2005-ben még csak a jelmez- és díszletterveket említette. A vonatkozó ítélet de lege ferenda mégis helyes volt, hiszen a jelmez az általános ruhatervekhez, szabásmintákhoz képest távolabb van a cél általi meghatározottságtól, és közelebb a díszítő és jellemzően gondolati művekhez. Ebből a jogszabály-módosításból is levezethető az a tétel, hogy az Szjt. 1. § (1) bekezdésének példálózó jellege nem terjeszthető ki a példákon belüli fogalmakra, kivéve az irodalmi műveket, ahol maga az 1. § (2) bekezdés a) pont szövege egy például rövidítéssel kezdődik.

Az Szjt. 2001. évi második módosítása nyomán bővült a példálózó felsorolás a gyűjteményes művek közül az ilyen védelemben részesíthető adatbázis említésével. Elismerve azt, hogy a gyűjteményes mű egyéni-eredeti gyűjtemény jellege (lásd az Szjt. 7. §-ához fűzött magyarázatot) valóban külön felsorolási elemet kíván, megjegyezzük, hogy a kiegészítés e formájában kritizálható, mert a gyűjteményes művek közül kiemeli az ilyen védelem alatt álló adatbázisokat. Helyesebb lett volna az Szjt. 1. § (2) bekezdés p) pontban csak a gyűjteményes műveket említeni, amely így mind az adatbázisnak minősíthető [Szjt. 60/A. § (1) bek.], mind az adatbázisnak nem tekinthető gyűjteményes műveket átfogná.

Ugyanakkor gyakran előfordul, hogy egy-egy új tudományos vagy művészeti jelenség nehezen illeszthető be a felsorolt műfajtákba. Az elmúlt évtizedekben ilyennek tekinthetők a weboldalak – amelyekről a Szerzői Jogi Szakértő Testület (a továbbiakban: SZJSZT) helyesen állapította meg 3/2005. számú szakvéleményében, hogy azok rendszerint többféle alkotás gyűjteményei – vagy a digitális betű- és karakterkészletek (ún. fontok), de ilyenek lehetnek a videojátékok is – ezek szoftver- és audiovizuális elemeket is tartalmaznak.

A szerzői jogi védelem fennállásának másik pozitív feltétele, hogy az alkotás mint a szellemi tevékenység eredménye, egyéni, eredeti jelleggel bírjon. Ez egyben az egyetlen »minőségi« követelmény, ha az alkotás létrehozatala területének a behatárolását (irodalom, tudomány, művészet) „területi” követelménynek tekintjük. Ez másfelől azt jelenti, hogy: „a védelemnek a mű egyéni, eredeti jellegén kívül más feltétele nincs, nem is lehet, az cenzúrát jelentene. Nem függhet tehát mennyiségi, minőségi, esztétikai jellemzőktől vagy az alkotás színvonalára vonatkozó értékítélettől” [Szjt. 1. § (3) bek., Szjt. 1–9. §-ához fűzött részletes indokolás]. Nemcsak a szép, a kritikus által magas színvonalúnak minősített film, hanem a „rossz” film is mű, ha önálló, egyéni szellemi alkotás eredménye. (Például: a hagyományos zeneelmélet számára kevés értéket hordozó könnyűzenei irányzat, a technozene tekintetében mondta ki a szerzői jogi védelem alá tartozást az SZJSZT 43/2000. szakvélemény.)

A most tárgyalt második feltétel második részének az első eleme – a mű a szerzőé legyen – azt jelenti, hogy a művet a szerzőhöz személyes kapcsolat fűzi; az szubjektíve eredeti, nem mástól vette át. A második elem – »[…] szellemi tevékenységéből fakadó egyéni […] jelleg« – kifejezi, hogy csak egy olyan szellemi mozgástérben való választás lehet alkotás, ahol a szerzőnek lehetősége van alkotó szelleme eredeti módon történő kifejezésére. A feladatból adódó, nyilvánvaló vagy közhelyszerű megoldás nem elegendő; szükséges egy minimális színvonal (a minimális szint műtípusonként eltérő lehet). Szellemi tevékenység csakis emberhez kapcsolódhat – a szerzői mű csakis emberi alkotás lehet (lásd az Szjt. 4. §-át). (A számítógép segítségével alkotott művekről és a mesterséges intelligencia termékeiről az Szjt. 4. §-ánál szólunk.) A »[…] szellemi tevékenységéből fakadó […] eredeti jelleg« – azaz a harmadik elem – pedig azt jelenti, hogy a mű más alkotásoktól való megkülönböztethetősége a tartalmi és formai elemek kifejezésének módjában kell megnyilvánuljon. Vagyis az egyéni, eredeti jellegnek ki kell fejeződnie a művön [részben ezt jelenti a TRIPs 9. Cikk 2. pontjának és a WCT 2. cikkének az a része, amely szerint a szerzői jogi védelem a kifejezésre (expression), és nem a kifejezéssel közölt tartalomra irányul], vagyis az egyéni, eredeti jelleggel a tartalom gondolati kifejezésének, a tartalom megformált szövedékének kell bírnia. Ennek pontosnak és egyértelműen (objektíven) érzékelhetőnek kell lennie. Emiatt esik ki a szerzői jogi védelem alól egy étel akár sajátos íze (C–310/17. Levola Hengelo BV kontra Smilde Foods BV, ítélet, ECLI:EU:C:2018:899, 33., 39., 40–43. pont). Az elv alkalmazása nehéz lehet az absztrakt képzőművészet egyes alkotásainál, amelyek esetenként csak érzelmet, benyomást, hangulatot tükröznek. (A mesterséges intelligencia termékeivel az Szjt. 4. §-ánál foglalkozunk.)

A fentiek nem azt jelentik, hogy a szerzői jog a formát védi. A formának, a mű külvilág számára való megjelenésének természetesen jelentősége van a mű azonosíthatósága szempontjából. Az azonosíthatóság csupán nem elmúlót jelent. Elmúló mű/részlet például egy le nem jegyzett vagy nem rögzített zenei kadencia. Az azonosíthatóság, amit az Szjt. 16. § (1) bekezdése is említ követelményként, a védelemnek nemcsak gyakorlati, hanem érdemi feltétele is. Azonosíthatóság esetén a szóban forgó gondolatkifejezési forma mindig azonos érzetként reprodukálható. Más szóval a védelemhez a gondolati formának azonos, nem változó érzetként kell reprodukálhatónak lennie. A védett mű nem lehet változó tartalmú. Változó tartalommal az önkéntes műnyilvántartás [Szjt. 94/B. § (2) bek.] is értelmetlen lenne. Az azonosításnál nem az átlagember általi felismerhetőségről van szó, az olyan tényszerűség, amit vita esetén a bíróság, ha szükséges, szakértői vélemény alapján, objektíve állapít meg.

Az azonosíthatóság mint a gyakorlati jogvédelem természetes előfeltétele azonban nem egyenlő a rögzítettség követelményével. Ilyen követelményt ugyanis sem a nemzetközi egyezmények, sem a magyar jog nem tartalmaznak. Elvileg egy le nem jegyzett, de többek által azonosan ismert mű is lehet a szerzői jogvédelem tárgya [például egy le nem írt koreográfia, mint aminek az úgynevezett villámcsődület közösségi performansz (flashmob) is számít].

A kifejezés védelme igazodik a tartalom és a műfajta sajátosságaihoz. Másként »mérhető« egy könyvvitelt támogató számítógépi program és egy opera egyéni, eredeti jellege. Az előbbi esetben a funkció, a feladatteljesítéshez elengedhetetlen programmodulok és a paraméterek (a könyvvezetésre vonatkozó szabályok) nagymértékben szűkítik az egyéni, eredeti jelleg kifejezhetőségének terét, de két, egymástól függetlenül, önállóan alkotó programfejlesztő műve mégsem lesz egyforma. Hasonlóképp, az építészet esetében is a: „[…] tervezőnek a fizikai törvények és építészeti előírások nyilvánvalóan szűkebb mozgási teret engednek, mint a képzőművészeti alkotásokat létrehozó szerzőnek” (lásd: SZJSZT 38/2001. szakvélemény). A szerzői jogi védelem és a szabadalmi oltalom tárgya sem ugyanaz. Az előbbié az azonosítható egyéni, eredeti külső és belső forma – ennek felelhet meg a szabadalmi leírás mint irodalmi mű –, míg az utóbbié az absztrakt új (iparilag alkalmazható és feltalálói tevékenységet tükröző) műszaki megoldás (ezt írják le a szabadalmi igénypontok). A tényfeldolgozó dokumentummű sem a benne foglalt történelmi adatok és nem is azok kikutatása miatt áll szerzői jogi védelem alatt – mivel ezekben nem tükröződik (nem is tükröződhet) a szerző szellemi tevékenységéből fakadó egyéni-eredeti jelleg, ami a szerzői jogi oltalom alapfeltétele lenne –, hanem az alapul szolgáló tények sajátos rendszerbe építése, az interjúk folyamatos történetté szervezése, a fejezetek dramaturgiává szerkesztése azok a sajátosságai a műnek, amelyek miatt a dokumentummű szerzői műnek minősül, oltalom alatt áll. A grafikai alkotások többségénél is jellemző, hogy az esztétikumon túl funkcióval is rendelkeznek (például logó, képeslap, plakát, reklámkiadvány, brosúra, csomagolópapír, szakirodalmi illusztráció). Ilyen művek egyéni, eredeti jellegének vizsgálatánál a funkciót mint az alkotás terét korlátozó tényezőt figyelembe kell venni.

Összességében azt lehet mondani, hogy az egyéni, eredeti jelleg megállapíthatóságának minimálisan az a feltétele, hogy a mű ne legyen más mű szolgai másolása.

Ennek az az oka, hogy a szerzői jogi védelemhez csak szubjektív újdonság kell [Szjt. 1. § (3) bek.], nem pedig objektív iparjogvédelmi újdonság jelleg, amely a védelemből a bár ugyancsak önállóan, de később keletkezett (bejelentett) és megoldásában azonos alkotásokat kizárja. Ezért a szerzői jogban az újdonság helyett inkább az eredetiség kifejezést használjuk.”

(Címlapképünk illusztráció.)

A cikk a Wolters Kluwer Hungary Kft. termékeire/szolgáltatásaira vonatkozó reklámot tartalmaz.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.