Az ombudsman jelentése a gazdasági totálkárról


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az ombudsman szerint a jelenlegi szabályozás alkalmas arra, hogy a biztosítókat kedvezőbb helyzetbe hozza és megvan a lehetősége annak, hogy a teljes kártérítés elve hátrányba kerüljön a káron szerzés tilalmával szemben.


Egy civil szervezet fordult az Alapvető Jogok Biztosához a gépjármű-felelősségbiztosítás hatályos szabályozásával kapcsolatosan.

A beadványt tevő szerint a gazdasági totálkár nem jelenti azt, hogy a gépjármű roncs lenne, mivel a gépjárművet meg lehet javítani, azonban gazdaságilag nem kifizetődő. A hatályos szabályozás miatt a gépjármű tulajdonosoknak indokolatlan veszteségük keletkezhet, mivel nem veszi figyelembe a károsult érdekeit. Előfordulhat, hogy a roncsérték és a javítási költség együttes összege meghaladja a gépjármű helyreállítás utáni fogalmi értékét, azonban a tulajdonos mégis úgy dönt, hogy megjavíttatja a gépjárművet és viseli azt a kárt, amelyet a biztosító gazdasági totálkárra hivatkozással levon a javítás költségiből.

A civil szervezet szerint a hatályos szabályozás azt eredményezi, hogy a károsultnál sehonnan meg nem térülő veszteség keletkezik, a vétkes károkozó helyébe lépő felelősségbiztosítónál viszont jogalap nélküli gazdagodást eredményez, ezért a biztosító a roncsérték minél magasabb összegben történő megállapításában vált érdekeltté.

A fenti tényállás alapján az ombudsman megkereste a szabályozási területért felelős Nemzetgazdasági Minisztériumot (NGM) állásfoglalás beszerzése céljából. Az NGM álláspontja szerint a Gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény (Gfbt.) gazdasági totálkár fogalma megfelelő, kellő mértékben pontos és részletes, a Polgári Törvénykönyv (Ptk.) káron szerzés tilalmának elvén alapul. A Gfbt. tartalmazza ugyan a kártérítési alapelveket, de háttérjogszabálynak a Ptk-t kell tekinteni. A Ptk. ugyanakkor deklarálja a teljes kártérítés elvét is. Az NGM szerint a kárösszeg megállapítása a gépjármű bármilyen mértékű károsodása esetén vita tárgya lehet és ennek alapján a gazdasági totálkár részletesebb fogalom-meghatározása esetén is előfordulhat véleményeltérés. Az NGM szerint a gyakorlatban minden káreset más és más, ezért minden káresetre érvényes fogalom-meghatározás nem adható. A szaktárca figyelmeztetett, hogy a kártérítési kötelezettség alapjául szolgáló kárösszeget a károsulti közrehatás is befolyásolhatja, ennek alapján a kártérítés összegét nem célszerű a gépjárműnek a kár időpontjában fennálló forgalmi értéke bizonyos százalékában szabályozni, ennek érvényesülése esetén, a káron szerzés tilalma mellett a kárigény elenyészése is elképzelhető lenne. Végül az NGM kiemelte, hogy a károsult a biztosító által megállapított kártérítési összeg vonatkozásában jogosult bírósági úton felülvizsgálatot kérni.

Az Alapvető Jogok Biztosa arra vonatkozóan is kérte a szaktárca állásfoglalását, hogy indokolt-e a gazdasági totálkáros gépjárművek nyilvántartása.

Ezzel kapcsolatosan az NGM úgy foglalt állást, hogy a gazdasági totálkárt nem lehet úgy tekinteni, –ellentétben a műszaki totálkárral – hogy a gépjármű többet már nem vehet részt a közúti forgalomban, hiszen a gépjármű megjavítható, pusztán a javítás többe kerül, mint a gépjármű helyreállítás utáni forgalmi értéke.

A Gfbt-hez kötés esetén azonban nem biztosítható, hogy minden kár nyilvántartásba vételre kerüljön, mivel sok a saját hibából elszenvedett kár, ezért egy ilyen nyilvántartás létrehozása nem megalapozott, mivel az hiányos tájékoztatást nyújthat a gépjárművekkel kapcsolatos káresemények egy részéről. A gazdasági totálkáros gépjárművek nyilvántartása tehát a forgalmi viszonyok szempontjából a nyilvántartásban bízók félrevezetését eredményezhetné.

Az Alapvető Jogok Biztosa vizsgálata során tekintettel volt az Alkotmánybíróság (AB) 22/2012 (V.11.) AB határozatára, amelyben a testület kimondta, hogy az Alkotmány és az Alaptörvény egyes rendelkezéseinek egyezősége esetén, nem a korábbi döntésben megjelenő jogelvek átvételét, hanem azok figyelmen kívül hagyását kell indokolni.

Az ombudsman megállapította, hogy az Alaptörvény a jogállamiság és a jogbiztonság elve vonatkozásában nem hozott koncepcionális változást az Alkotmányhoz képest, ezért az ombudsman az Alkotmány alapján meghozott AB határozatokat is alkalmazhatónak tartotta a beadvány vizsgálata során.

Az Alaptörvény B) Cikk (1) bekezdése deklarálja, hogy Magyarország, független, demokratikus jogállam. Egy jogállamban pedig elengedhetetlen a jogbiztonság elvének érvényesülése, azaz, hogy a jogszabályok világosak, egyértelműek, kiszámíthatóak és előreláthatóak legyenek. A biztos megállapította azt is, hogy a kiszámíthatóság és az eljárási garanciák biztosítása szorosan összekapcsolódik az egyes alanyi alapjogok, szabadságjogok védelmével. A közvetlen alkotmányjogi garanciák pedig gazdaságossági és célszerűségi okokból, az eljárás egyszerűsítése vagy gyorsítása érdekében nem hagyhatók figyelmen kívül.

Az ügy érdemében lefolytatott vizsgálat során az Alapvető Jogok Biztosa megállapította, hogy a gazdasági totálkár fogalma nem tartalmaz törvényi előírást arról, hogy milyen árképzési módszer alapján lehet a gépjárművet gazdasági totálkárosnak minősíteni. Erre a kérdésre a biztosítótársaságok általános szerződési feltételei sem térnek ki, azaz a biztosítók maguk döntik el, hogy a javítás értékét térítik meg a károsultnak vagy totálkárossá minősítik a gépjárművet. A biztosítók a gazdaságossági számítás és az ajánlott kártérítési összeg esetén az autó baleset előtti forgalmi értékét veszik figyelembe, amelyet az erre a célra létrehozott EURPTAX programmal állapítanak meg. Az így megkapott összegből levonják a tulajdonos gépjárművének roncsértékét és a különbözetet fizetik ki a károsultnak, mivel az autó roncsa értékesíthető, ezért a káron szerzés tilalmának érvényesítése érdekében a biztosító a roncsértéket levonja az autó forgalmi értékéből.

[multibox]

A biztosítók általában roncslicit alapján állapítják meg az autó roncsértékét. A licitálók azonban nem rendelkeznek teljes körű információval, a roncsokkal kapcsolatosan, ezért gyakori, hogy a megtekintéskor alacsonyabb ajánlatot tesznek. A biztosító társaságok a roncslicit eredményét vételi ajánlatként kezelik, amelyre azonban nem alkalmazhatók a vételi ajánlat szabályai, mivel a licitáló nem a tulajdonosnak tesz ajánlatot, hanem a licitportálnak, ezért ajánlati kötöttsége sem áll be, így a gépjármű tulajdonos nem követelheti, hogy a licitáló a „vételi ajánlatban” megjelölt áron vegye meg a gépjárművét.

A gazdaságossági számítás másik problémája, hogy a biztosítók számítógépes programokkal állapítják meg a gépjármű baleset előtti forgalmi értékét. Tehát a gépjármű forgalmi értékét átlagos piaci ár alapján számítógépes program segítségével, a roncsértéket viszont árverés alapján, a legmagasabb ajánlati ár figyelembe vételével állapítják meg, ugyanakkor az ajánlattevőnek nincs ajánlati kötöttsége, ezért a károsultak általában nem kapják meg a biztosítótársaság által kalkulált összeget. Több biztosítótársaság olyan kitételt szerepeltet általános szerződési feltételeiben, hogy a károsult akkor tesz eleget kárenyhítési kötelezettségének, ha a sérült gépjárművet a Magyarországon elérhető legmagasabb áron értékesíti. Ugyanakkor megjegyzendő, hogy a károsult nem kötelezhető a sérült gépjármű értékesítésére, de a biztosító által meghatározott roncsérték a beérkezett árverési ajánlatokra tekintettel kerül meghatározásra, mivel ez az érték reálisan elérhető a magyar piacon. Amennyiben a károsult a sérült gépjárművet más úton, a biztosító által meghatározott érték alatt adja el, akkor a biztosítók az ebből eredő többletkárt nem térítik meg. A károsult dönthet úgy is, hogy megjavíttatja a gépjárművet, azonban az ebből eredő többletköltségeket a biztosító nem téríti meg.

A károsultnak joga és lehetősége is van bírósághoz fordulni, amennyiben nem elégedett a biztosító által felajánlott kártérítési összeggel. Az eljárás során a bíróság a szakértők által katalógusok és internetes honlapok segítségével meghatározott kárérték alapján dönt a kártérítési igény jogosságáról és összegéről.

Az ombudsman jelentésében megállapította, hogy a Gfbt. gazdasági totálkár fogalma aggályos és bizonytalan kártérítési gyakorlatot eredményez, mivel a gépjármű helyreállításának gazdaságosságát az a biztosítótársaság jogosult megítélni, amelyet a helytállási kötelezettség terheli. Ennek a biztosítónak pedig nyilvánvaló érdeke, hogy a lehető legkisebb mértékű kártérítést kelljen megfizetni a károsultnak. Ezért a Gfbt. gazdasági totálkár definíciója alkalmas arra, hogy a biztosítók alkupozícióját erősítse a károsultakkal szemben, ezért a biztosítóknak a gazdaságosság megállapítására vonatkozó joga aggályosnak tekinthető. A szabályozás nem tartalmaz garanciát arra vonatkozóan, hogy a károsultra nézve megfelelő kármegállapítási döntés szülessen, nem biztosítja továbbá az egységes és kiszámítható jogalkalmazást, ezáltal sérti a jogbiztonság követelményét.

A biztos kiemelte, hogy szükséges a gazdasági totálkár megítélésére vonatkozó árképzési módszer kidolgozása, amely alapján egy gépjárművet gazdasági totálkárosnak lehet minősíteni. Az ombudsman szerint indokolt lehet a gépjármű javítási költségeit, a kárszakértők gyakorlatának megfelelően, a kár időpontjában fennálló forgalmi érték alapján 60-75 % közötti értékben meghatározni. Természetesen a törvénynek indokolt esetben lehetőséget kel biztosítania a fenti értéktől való eltérésre. A gazdasági totálkár fogalomkörében továbbá szükség van az autóroncs és a gépjármű kárkori értéke fogalma meghatározására is.

A biztos egyértelműen álláspontot foglalt amellett, hogy a gépjármű vevőjének jogos érdeke fűződik ahhoz, hogy tudomással bírjon arról, hogy a megvásárolt gépjármű gazdasági totálkáros-e.

Az ombudsman szerint a Gfbt. azáltal, hogy a javításra gazdaságilag nem érdemes gépjárművek jogi sorsáról nem tartalmaz rendelkezéseket, a szabályozás hiányossága révén aggályos és bizonytalan helyzetet eredményez, az állampolgárok pedig a használt gépjárművek vásárlásakor nem rendelkeznek megfelelő információval a megvásárolt gépjármű esetleges káreseményeivel kapcsolatos alapvető adatokról, amely szintén a jogbiztonság sérelmével jár.

Az ombudsman vizsgálatának eredményeképpen felhívta a nemzetgazdasági minisztert, hogy kezdeményezze a Gfbt. gazdasági totálkár fogalmának olyan irányú módosítását, amely biztosítja a káron szerzéssel kapcsolatos visszaélések kiküszöbölése mellett a károsultak esetében a teljes kártérítés elvének gyakorlati érvényesülését azáltal, hogy egyensúlyba hozza a károsultak és a biztosítók érdekeit.

Másrészt a biztos felhívta a nemzetgazdasági minisztert, hogy kezdeményezze a gazdasági totálkár törvényi fogalmának részletes szabályozását, amely magában foglalja egyrészt azt az árképzési módszert, amely alapján gazdasági totálkárosnak lehet minősíteni egy baleset következtében károsodott gépjárművet, másrészt a jogalkotónak ki kell alakítania az autóroncs és a gépjármű kárkori értékének törvényi fogalmát.


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.