Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.
Sokat és sok helyen olvashattunk már a sérelemdíjról, mint új jogintézményről, és megjelenése nem mentes a vitáktól, s a következetlenségektől sem. Ez utóbbi iskolapéldája a természetvédelmi törvény polgári jogi felelősségről szóló szakasza, amelyet olvasva óhatatlanul felmerül a gyanú, hogy a jogalkotó továbbra sem áll a helyzet magaslatán. Az Ars Boni jogi folyóirat írása.
A természetvédelmi törvény megfogalmazása szerint „az, aki a természet védelmére vonatkozó jogszabályokat, egyedi hatósági előírásokat megszegve kárt okoz, a kárt a Polgári Törvénykönyv fokozott veszéllyel járó tevékenységre vonatkozó szabályai szerint köteles megtéríteni.” Ez egy rendkívül általános szabály, ezért a törvény azt is meghatározza, hogy melyek azok a negatív következmények, amelyekkel élő környezetünk károsodása járhat. Az ilyen veszteségek egyrészt pénzben nem feltétlenül fejezhetők ki pontosan, másrészt tipikusan nem is írhatók le a polgári jog kárfogalmának olyan általános ismérveivel, mint az értékcsökkenés vagy a gazdasági veszteség. A természeti károk ennél sokkal nehezebben forintosíthatók. Ki vállalkozhatna például annak megbecslésére, hogy mekkora anyagi veszteség lenne, ha a súlyosan veszélyeztetett vörös farkas kihalna?
A természetvédelmi törvény mindezeket szem előtt tartva úgy rendelkezik, hogy a természetvédelmi szabályok megszegésével okozott „kár” magában foglalja a „tényleges vagyoni kárt” és az „elmaradt hasznot” (ezek például a védett faj eszmei értékét alapul véve becsülhetők meg), ugyanakkor „a károkozás felszámolásával kapcsolatban felmerült indokolt költséget” is (mint például egy felgyújtott erdő oltásának költsége). „Nem vagyoni kárként” nevesíti a törvény a természeti állapot és minőség károsodásából eredő, illetve a társadalom, annak csoportjai vagy az egyének életkörülményeinek romlásában kifejeződő veszteségeket. A társadalom (vagy csoportjai) életkörülményeinek romlásából fakadó nem vagyoni kár megtérítése iránt pedig lehetőség van az ügyészi keresetindításra azzal, hogy a megítélt „kártérítés” a környezetvédelmi alapot illeti.
A szabályozás indokaival nehéz lenne vitatkozni, hiszen egy mindenképpen támogatandó célra, a természetvédelem egyre fontosabb és sajnos még napjainkban is háttérbe szoruló ügyének előbbre vitelére irányul. Hasonló megfontolásból tartalmaz garanciális szabályokat minderről a környezetvédelmi törvény is, valamint az Alaptörvény is. Mindazonáltal, mint minden garanciális szabályozás esetén, úgy itt is az igazi kérdés az, hogy a puszta deklaráción túlmenően a gyakorlatban is biztosított-e a megfelelő jogi védelem.
Jogalkalmazói irányok
A bíróságok az elmúlt években a fenti rendelkezésekre tekintettel konkrét ügyekben megállapíthatónak látták az ügyészi keresetindítás létjogosultságát és a nem vagyoni kártérítés megítélését.
A jelenlegi szabályozás nem igazán alkalmas a kitűzött célok elérésére
A Zala Megyei Bíróság például még egy 2001-ben közzétett ítéletében úgy foglalt állást, hogy aki őzbakot engedély nélkül, jogellenesen lő ki, az a természetvédelmi törvény által oltalomban részesített faj egyedét pusztítja el, és ezzel a cselekményével nemcsak a vadászatra jogosultnak okoz kárt, hanem általában véve a természeti értékben is. A bíróság az alperest – mindezek alapján – a dologi káron felüli eszmei kár (130 ezer forint) megfizetésére kötelezte. A Szegedi Ítélőtábla pedig egy másik ügyben kimondta, hogy természetvédelmi területen az engedély nélkül végzett fakitermelés a természeti állapot (és ezáltal a társadalom, annak csoportjai vagy az egyének életkörülményeinek) romlását okozza, amely egyben az egészséges és zavartalan környezethez fűződő személyiségi jogot sérti, így az ezzel felmerülő nem vagyoni kár megtérítése iránt az ügyész keresetet terjeszthet elő.
Azzal együtt tehát, hogy a jog önmagában nyilvánvalóan csak korlátozott eszközökkel hathat az emberek környezettudatosságára, a bírósági gyakorlat az egyes esetekben élni tudott a törvény által biztosított lehetőségekkel.
Jogalkotói mulasztás
Időközben megszületett és hatályba lépett az új Polgári Törvénykönyv (Ptk.), a természetvédelmi törvény fenti rendelkezései viszont továbbra is változatlan szöveggel hatályosak.
Miért problémás ez így? Nos, elsősorban azért, mert bár a természetvédelmi törvény nem vagyoni károkról és nem vagyoni kártérítésről szólva a Ptk.-ra utal, az új kódex azonban ezeket a fogalmakat már nem ismeri, hanem helyettük a személyiségi jogok megsértéséről beszél, amelynek szankciójaként sérelemdíj fizetésére kötelezhető a jogsértő. A természetvédelmi törvény rendelkezései ilyen formában nemcsak hogy nem állnak összhangban a Ptk.-val, de felvetik annak kérdését, hogy egyáltalán alkalmazhatóak-e abban az esetben, ha a természeti értékek sérelméből fakadó személyiségi jogsérelmeket akarják érvényesíteni. Szintén kérdéses, hogy az ügyész felléphet-e a korábbiak szerint.
Súlyos kérdések ezek. A természetvédelmi törvényben foglaltak megsértésére sajnos a továbbiakban is számítanunk kell, ami kellő alapot ad majd a jogsértés elleni fellépésre. Jelenleg azonban a hivatkozott szakaszok tulajdonképpen a semmibe mutatnak, olyan törvényhelyekre, amelyek nem léteznek. Így lesz mindez lex imperfecta, olyan norma, amelyhez jelenleg hatályos szövege alapján valójában nem fűződik szankció. A gyakorlatban pedig ez azt is jelenti, hogy közérdekű kereset esetén az ügyész nem tudna olyan jogszabályi rendelkezésre hivatkozni, amely alapján a társadalmat ért hátrányok kompenzációja kérhető volna.
Ellenvetésként persze lehet arra hivatkozni, hogy ilyen esetekben a jogalkalmazó minden bizonnyal – a szabályozási átmenetre és a jogalkotói célkitűzésekre tekintettel – nagyvonalúan járna el, és a tételes jogi szöveget „helyesbítve” nem vagyoni kártérítésről sérelemdíjra térne át. Ez azonban nem szükségszerűen lenne így, másrészt nem változtat azon – és ezért legalábbis kritizálható –, hogy a jogalkotó bár elfogadott egy új kártérítési rendszert, és a személyiségvédelem terén is koncepcionális változtatással élt a sérelemdíj bevezetésével, az egyes külön ágazati szabályokat a mai napig nem sikerült maradéktalanul ehhez alakítania.
Az ÚJ Jogtár bemutatja: Ügyvédreggeli 2014. Készüljünk együtt a Ptk. jelentős változásaira! |
---|
2014. 06. 27.: Új cégjogi szabályok – Dr. Hámori Andrea 2014. 09. 12.: Újdonságok a polgári perjog területén – Dr. Sántha Ágnes 2014. 10. 03.: Vállalkozási szerződések – Dr. Barta Judit 2014. 11. 07.: Vezető tisztségviselők felelőssége az új Ptk.-ban – Dr. Gárdos Péter 2014. 12. 05.: Adásvételi szerződések – Dr. Kisfaludi András Helyszín: Hilton Budapest Westend, 1062 Budapest Váci út 1-3. |
Így a jogalkotói szándék ugyan elvileg megvan, a jelenlegi szabályozás nem igazán alkalmas a kitűzött célok elérésére. Mindez egyébként felveti az alaptörvény-ellenesség kérdését is, tekintve, hogy az egészséges környezethez való jog a testi és lelki egészséghez való jog nevesített feltételeként önállósult és önmagában vett intézményvédelmi kötelezettséget ró az államra, amelyet nem tud teljesíteni, ráadásul a korábban már elért jogvédelmi szinttől való visszalépés az ezt tilalmazó non derogation principle elvébe is ütközik.
Merre tovább?
A fentiek alapján a jogalkotónak mindenképpen meg kellene fontolnia a szabályozás összhangba hozását. Például úgy, hogy a természetvédelmi törvény általános értelmező rendelkezései közé beemeli a kár fogalmát, és azt kiterjeszti az immateriális jogsérelmekre is (ilyen megoldást láthattunk a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló törvény esetében). A másik, talán kézenfekvőbb megoldás, hogy kifejezetten a polgári jogi felelősségről szóló rendelkezések körét módosítja úgy, hogy ezáltal megteremti a sérelemdíj fizetésének jogalapját (ilyen irányban változott például az ügyvéd törvény is).
Amíg ezek valamelyikére nem kerül sor, még az is könnyen előfordulhatna, hogy a természetet károsító jogsértő egy olyan formális okfejtéssel mentené ki magát a bíróság előtt, miszerint nem vagyoni kártérítés többé már nem létezik, ezért kizárólag a (vagyoni) károk megtérítésére, sérelemdíj fizetésére azonban nem, hiszen ez utóbbi anyagi jogi alapja hiányzik.
Kétségtelenül izgalmas érvelés volna, ahogy érdekes lenne látni azt is, hogyan döntene a bíróság. Élő környezetünk védelme azonban mégis csak előre valóbb, mint az ilyen és ehhez hasonló jogi csemegék.
Az írás az Ars Boni jogi folyóiratban jelent meg, az ars boni az Ügyvédvilág.hu szakmai partnere. |
---|
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!