Jogszabályfigyelő 2018 – 20. hét


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

E heti összeállításunkban egy plakátüggyel kapcsolatos alkotmánybírósági döntésről és a Kúria büntető jogegységi határozatairól olvashatnak, valamint megismerhetik az kormányzati ciklus minisztériumait.


Tartalom:

Alkotmánybírósági döntés a reklám- és plakátkihelyezési hatósági ellenőrzésekkel kapcsolatban

Titkos információgyűjtés eredményének bizonyítékként való felhasználásáról szóló végzés elleni fellebbezés

Ügyészi hatáskör a házi őrizet részleges feloldása

A közfeladatot ellátó személyek bizonyos körével szemben érvényesülő fokozott büntetőjogi felelősség  

Minisztériumok felsorolása

 

Alkotmánybírósági döntés a reklám- és plakátkihelyezési hatósági ellenőrzésekkel kapcsolatban

Az Alkotmánybíróság a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 8/B. § (5) bekezdését – miszerint a közpénzekkel gazdálkodó szervezetek reklám- és plakátkihelyezése ügyében folytatott hatósági eljárásban kizárólag a médiahirdetésifelület-értékesítő tekinthető ügyfélnek – alaptörvény-ellenesség folytán 2018. május 18-ai hatállyal megsemmisítette azzal, hogy a megsemmisített rendelkezés a folyamatban lévő ügyekben sem alkalmazható.

A bírói kezdeményezésre indult eljárásra azért került sor, mert egy plakátok kihelyezésével kapcsolatos hatósági ellenőrzési eljárásba – a megsemmisített rendelkezés alapján – kizárólag a médiahirdetésifelület-értékesítőt vonták be, a reklámozót azonban, nem. A közigazgatási hatósági határozatok felülvizsgálata iránt indított perekben ugyanakkor az eljáró bíróság észlelte az ügyféli minőség vizsgálata során, hogy a fent hivatkozott kormányrendelet vonatkozó rendelkezése nem teszi lehetővé a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény előírásainak az alkalmazását, amely így alaptörvényben biztosított jog érvényesülésének a sérelmével jár.

Az Alkotmánybíróság a határozatában kiemelte, hogy: „Az eljárásban azt a jogkérdést a hatóságnak és a bíróságnak kell eldöntenie, hogy a reklámozó személyek jogaira, jogos érdekére érdemben kihathat-e a hatóság döntése. Ennek azonban előfeltétele az ügyféli minőség elismerésének a lehetősége, amit viszont a Kr. 8/B. § (5) bekezdése kizár.”

Joganyag: 5/2018. (V. 17.) AB határozat a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet 8/B. § (5) bekezdése alaptörvény-ellenességének megállapításáról és megsemmisítéséről, valamint folyamatban lévő ügyekben történő alkalmazhatóságának kizárásáról

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/68. (V. 17.)

Hatályos:

Megjegyzés: alaptörvény-ellenes jogszabályi rendelkezés megsemmisítése

 

Titkos információgyűjtés eredményének bizonyítékként való felhasználásáról szóló végzés elleni fellebbezés

A Kúria Büntető Jogegységi Tanácsa megszüntette a Kúriai Döntések 2015. évi 4. számában EBD 2015.B.15. számon közzétett határozat elvi bírósági döntésként való fenntartását. Az alábbiakban hivatkozott jogegységi határozatban a Kúria hivatkozott arra, hogy a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (a továbbiakban: Be.) 215. §-ának 2014. január 1. napjától hatályos szövege már nem zárja ki a titkos információgyűjtés eredményének a büntetőeljárásban bizonyítékként történő felhasználása lehetőségéről döntő végzések elleni fellebbezést. Rögzítette továbbá, hogy „az elvi bírósági döntésként megjelent Nyíregyházi Törvényszék 3.Bnyf.425/2014/3. számú végzése a jogorvoslat tárgyában már hatályban nem lévő Be. rendelkezésre hivatkozott.” Utalt arra is, hogy a „jogegységi eljárás tárgya olyan elvi bírósági döntésként megjelent határozat, amely – a fellebbezési jogosultság tárgyában – nem a meghozatalakor hatályos Be. szerint rendelkezett.”

Tekintve, hogy az adott jogkérdést a Be. egyértelműen szabályozza, a fent hivatkozott határozat elvi bírósági döntésként való fenntartása szükségtelen, sőt, ahogy a Kúria fogalmazott, annak megszüntetésével biztosították megfelelő legyen a törvényalkalmazás.

Joganyag: 3/2018. Büntető jogegységi határozat

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/68. (V. 17.)

Hatályos:

Megjegyzés: Kúria büntető jogegységi határozata

 

Ügyészi hatáskör a házi őrizet részleges feloldása

A vádirat benyújtásáig – a terhelt lakóhelyének (tartózkodási helyének) megváltoztatása kivételével – az ügyész hatáskörébe tartozik a házi őrizet részleges feloldása – olvasható a Kúria 4/2018. Büntető jogegységi határozatában.

A jogegységi eljárás lefolytatását a legfőbb ügyész indítványozta annak a kérdésnek a tisztázása érdekében, hogy a házi őrizet részleges feloldása a vádirat benyújtásáig az ügyész vagy a nyomozási bíró feladata-e.

Joganyag: 4/2018. Büntető jogegységi határozat

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/68. (V. 17.)

Hatályos:

Megjegyzés: Kúria büntető jogegységi határozata

 

A közfeladatot ellátó személyek bizonyos körével szemben érvényesülő fokozott büntetőjogi felelősség  

A legfőbb ügyész indítványa alapján indult eljárásban a Kúriának abban a kérdésben kellett állást foglalnia, hogy közfeladatot ellátó személyként meghatározott pedagógus lehet-e elkövetője a Büntető Törvénykönyvről szóló 2012. évi C. törvény (a továbbiakban: Btk.) 302. §-a szerinti, közfeladatot ellátó személy eljárása során elkövetett bántalmazás bűntettének.

A Kúria jogegységi döntése értelmében, azokban az esetekben, amikor a Btk. 459. § (1) bekezdés 12. pontjában felsorolt személyekre vonatkozó háttérjogszabály a közfeladati jelleget csupán a büntetőjogi védelem szempontjából biztosítja, a közfeladatot ellátó személy nem lehet tettese a Btk. 302. §-a szerinti közfeladatot ellátó személy eljárása során elkövetett bántalmazás bűntettének és a Btk. 306. §-a szerinti közfeladati helyzettel visszaélés bűntettének.

A jogegységi határozat egyebek mellett részletesen meghatározza a fenti személyi kört, illetve azoknak a közfeladatot ellátó személyeknek a körét is, akik esetében ugyanakkor a Btk. 302. §-a és a Btk. 306. §-a szerinti fokozott büntetőjogi felelősség is érvényesül.

Joganyag: 5/2018. Büntető jogegységi határozat

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/68. (V. 17.)

Hatályos:

Megjegyzés: Kúria büntető jogegységi határozata

 

Minisztériumok felsorolása

A jelenlegi kormányzati ciklus minisztériumai: Agrárminisztérium, Belügyminisztérium, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Honvédelmi Minisztérium, Igazságügyi Minisztérium, Innovációs és Technológiai Minisztérium, Külgazdasági és Külügyminisztérium, Miniszterelnöki Kabinetiroda, Miniszterelnökség és Pénzügyminisztérium. A megszűnő és az új minisztériumok közötti jogutódlást külön kormányrendelet állapítja meg.

Az alábbiakban hivatkozott törvény ezen felül számos jogszabály rendelkezéseit is módosította az új minisztériumi rendszerre tekintettel.

Joganyag: 2018. évi V. törvény Magyarország minisztériumainak felsorolásáról, valamint egyes kapcsolódó törvények módosításáról

Módosítja:

Megjelent: MK 2018/67. (V. 17.)

Hatályos:

Megjegyzés: számos törvény rendelkezéseit is módosító új jogszabály

 


Kapcsolódó cikkek

2024. július 26.

Az ítélet kiegészítése

Az ítélet kiegészítésének hivatalból csak akkor van helye, ha a bíróság érdemi döntésében nem rendelkezett olyan kérdésről, amelyről a jogszabály értelmében hivatalból kötelező – a Kúria eseti döntése.

2024. július 19.

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe

Nem minden jövőben lejáró időszakos szolgáltatás iránt indított per tartozik az egyéb járadék iránt indított perek körébe, hanem csak azok, amelyek a jogosult megélhetését, ellátását szolgálják. A lakás bérbeadásának hiányából eredő elmaradt vagyoni előny nem tartozik ebbe a körbe függetlenül attól, hogy a jövőben rendszeresen felmerülő károk megtérítésének módjaként a bíróság járadékot is meghatározhat – a Kúria eseti döntése.