Jogszabályfigyelő 2024 – 46. hét
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Alábbi cikkünkben a 2024/112–114. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok közül válogattunk.
E heti összeállításunkban a gyermekvédelmi törvénymódosítások mellett a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság felállításával, a fogyasztóvédelemmel, valamint az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításokról is olvashatnak.
Tartalom:
- Internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozása gyermekvédelmi okból
- Közigazgatási tárgyú törvénymódosítások
- Az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosítások
- Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
Internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozása gyermekvédelmi okból
Módosította a Parlament az elektronikus kereskedelmi szolgáltatásokról, az elektronikus hírközlésről és a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvényeket annak érdekében, hogy az internetes pornográf tartalmakat elérhetetlenné lehessen tenni a gyermekek számára, illetve szigorította a reklámszabályozást a gyermekeknek, fiatalkorúaknak szóló reklámtartalmakra nézve.
A törvényszöveg és a végső előterjesztői indokolás alapján a módosítás sarokpontjai az alábbiakban foglalhatók össze: a videómegosztó platformokon a kifejezetten tizennégy év alattiaknak szóló tartalomban termékmegjelenítés nem tehető közzé; az internet szolgáltatók kötelesek pornográf oldalak kiszűrésére alkalmas internetszűrési szolgáltatást biztosítani (kérésre és a természetes személyeknek ingyenesen), valamint kötelesek ezeket a tartalmak szűrni; „[a] szűrés alapja egy folyamatosan frissülő »fekete lista« a leglátogatottabb, kifejezetten pornográf tartalmak bemutatását célzó internetes oldalakról, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság állít össze”. (Végső előterjesztői indokolás a gyermekek védelme érdekében az internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozásáról, valamint egyes elektronikus kereskedelmi szolgáltatással és reklámtevékenységgel összefüggő törvények módosításáról szóló 2024. évi XLIX. törvényhez, Részletes indokolás 1-7. §-ok.)
A reklámszabályokat érintő szigorítások: tilos a gyermekeknek, fiatalkorúaknak szóló olyan tartalom, amely a reklámozott árut vagy annak használatát életet, egészséget vagy testi épséget sértő vagy veszélyeztető módon mutatja be, továbbá tilos az alkoholtartalmú italok reklámja „a gyermek-, illetve fiatalkorúak számára készült műsorszámokat közvetlenül megelőzően, annak teljes időtartama alatt és közvetlenül azt követően”. (Végső előterjesztői indokolás a gyermekek védelme érdekében az internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozásáról, valamint egyes elektronikus kereskedelmi szolgáltatással és reklámtevékenységgel összefüggő törvények módosításáról szóló 2024. évi XLIX. törvényhez, Részletes indokolás 9-10. §-ok.)
- Joganyag: 2024. évi XLIX. törvény a gyermekek védelme érdekében az internetes pornográf tartalmak elérhetőségének korlátozásáról, valamint egyes elektronikus kereskedelmi szolgáltatással és reklámtevékenységgel összefüggő törvények módosításáról
- Módosította: –
- Megjelent: MK 2024/114. (XI. 14.)
- Hatályos: 2025. 01. 01.
- Megjegyzés: 3 törvény módosítását tartalmazó törvénycsomag
Közigazgatási tárgyú törvénymódosítások
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság felállításával és a hulladékgazdálkodási szabályozás egyszerűsítésével kapcsolatos jogszabályi változásokat is tartalmazza az alábbiakban hivatkozott, az egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról címet viselő törvénycsomag.
A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény újdonsága a fogyasztóvédelmi referens alkalmazására vonatkozó követelmény bevezetése, a békéltető testületi eljárások formai előírásainak a pontosítása, továbbá annak rögzítése, hogy: „a békéltető testület a vállalkozás alávetési nyilatkozatának hiányában abban az esetben hozhat kötelezést tartalmazó határozatot, amennyiben a fogyasztó érvényesíteni kívánt igénye a határozat meghozatalakor nem haladja meg a törvényben meghatározott értékhatárt. Amennyiben tehát a fogyasztó kérelmében megjelölt igényének az összege meghaladja a kétszázezer forintot, azonban az eljárás folyamatban léte alatt azt leszállítja és a határozat meghozatalakor már nem haladja meg a törvényi maximumot, úgy az egyéb feltételek fennállása esetén kötelezést tartalmazó határozat hozatalának van helye a követelés eredeti – törvényi maximumot meghaladó – összegére tekintet nélkül.” (Lásd: Végső előterjesztői indokolás az egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról szóló 2024. évi L. törvényhez, Részletes indokolás 1-3. §.)
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény módosításai közül az élelmiszerlánc-felügyeleti díjfizetési kötelezettség szabályainak az átalakítását emeljük ki.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvényt érintően a módosítás „[…] a Gazdasági Versenyhivatal, a fogyasztóvédelmi hatóság, a Magyar Nemzeti Bank, valamint az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság hozzáférését biztosító »belső ügyintézési felület« kialakítását írja elő, amelyen keresztül az eljáró hatóság haladéktalanul értesítené a többi hatóságot a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmának megsértése miatti hatósági eljárás megindításáról és lezárásáról. A rendszer működtetőjét a Kormány rendeletben jelöli ki. A rendszer bevezetése a törvénymódosítás mellett informatikai fejlesztést igényel, melyre tekintettel a módosítás hatálybalépési időpontja 2026. január 1-je.” (Lásd: Végső előterjesztői indokolás az egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról szóló 2024. évi L. törvényhez, Részletes indokolás 14-17. §.)
- Joganyag: 2024. évi L. törvény egyes közigazgatási tárgyú törvények módosításáról
- Módosította: –
- Megjelent: MK 2024/114. (XI. 14.)
- Hatályos: 2025. 01. 01., 2026. 01. 01.
- Megjegyzés: 6 törvény módosítását tartalmazó törvénycsomag
Az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosítások
Az igazságügyi szakértőkről szóló 2016. évi XXIX. törvény, az igazságügyi alkalmazottak szolgálati jogviszonyáról szóló 1997. évi LXVIII. törvény, az egyes közjegyzői nemperes eljárásokról szóló 2008. évi XLV. törvény, valamint a Pp. és a Be. szabályait is érinti az alábbiakban hivatkozott törvénycsomag, amely: „[…] különösen a polgári és büntető peres eljárások során egyaránt jelentkező igazságügyi szakértők hiánya miatt az igazságügyi szakértőkkel kapcsolatos jogi környezetet érintően tartalmaz olyan módosításokat, amelyek vonzóbbá teszik a szakértői pályát, és a megfelelő szaktudással és szakmai tapasztalattal rendelkezőket az igazságügyi szakértői névjegyzék irányába terelik.” (Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításáról szóló 2024. évi LI. törvényhez, Általános indokolás).
„[A]zon személyek, akik az egyes szakértői szakterületekre vonatkozó ágazati szakértői jegyzékbe be vannak jegyezve kérelemre – a képesítési feltételek névjegyzéket vezető hatóság általi vizsgálata nélkül – az igazságügyi szakértői névjegyzékbe is bejegyzésre kerülhetnek. […] A fentieken túlmenően a módosítás a költségvetési szervként működő tudományos kutatási tevékenységet végző kutató intézetek, valamint Magyar Mérnöki Kamara, Magyar Építész Kamara igazságügyi szakértői jogosultságának a megteremtését is szolgálja. A törvényben egyértelműen rögzítésre kerül, hogy a hazánkban államilag elfogadott képesítést adó egyetemek, doktori iskolák eseti szakértőként kirendelhetőek legyenek azokra a szakterületekre, melyek képesítési feltételei vonatkozásában az adott egyetem, doktori iskola képzést, tanfolyamot indít. […] A törvény módosításával a szakértő elektronikus úton történő kapcsolattartásra lesz köteles és a szakvéleményét, valamint egyéb beadványait elektronikusan kell kézbesítenie a hatóságnak és a hatóság is valamennyi hatósági iratot elektronikusan kézbesít a részére. […] A törvény alapján a kamarai költségátalány helyett képzési hozzájárulás kerül bevezetésre. A képzési hozzájárulást nem a szakértőnek kell megfizetni, hanem a kirendelő szerv közvetlenül utalja el a képzési hozzájárulást, ezzel is csökkentve az igazságügyi szakértők adminisztratív terheit és költségeit.” (Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításáról szóló 2024. évi LI. törvényhez, Részletes indokolás 8-10. §.)
„[A] polgári eljárásban különösen összetett szakkérdésekben sem lehet első körben kirendelni szakértői testületet és ha a fél hoz egy másik szakvéleményt, úgy szintén nincs szakértői testület kirendelésének helye, figyelemmel arra, hogy az nem minősül új kirendelésnek. A Pp. módosításának a célja, hogy a szakértői testületek első körben is kirendelhetővé válhassanak. […] A polgári perrendtartásról szóló törvényben rögzítésre kerül az igazságügyi szakértők elektronikus kapcsolattartási kötelezettsége, továbbá az, hogy a bíróság a szakértő, a szakértői tevékenységet végző szerv indokolt kérelmére elektronikus kapcsolattartás esetén is engedélyt adhat a szakvélemény vagy egy részének papír alapú benyújtására.” (Végső előterjesztői indokolás az egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításáról szóló 2024. évi LI. törvényhez, Részletes indokolás 11-12. §.)
A Be. módosítására szintén az igazságügyi szakértők elektronikus kapcsolattartási kötelezettségének az előírása miatt került sor.
- Joganyag: 2024. évi LI. törvény egyes törvényeknek az igazságügyi szakértőkkel és a szakértői bizonyítással összefüggő módosításáról
- Módosította: –
- Megjelent: MK 2024/114. (XI. 14.)
- Hatályos: 2025. 01. 01.
- Megjegyzés: 8 törvény módosítását tartalmazó törvénycsomag
Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (a továbbiakban: NKFH) a kereskedelemért felelős miniszter irányítása alá tartozó, központi hivatalként működő központi költségvetési szervként jön létre 2025. január 1-jével mégpedig a Nemzetgazdasági Minisztériumból történő kiválással. Ezzel egyidejűleg külön jogszabálymódosítással a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivataltól (NÉBIH) bizonyos feladatok az az NKFH-hoz kerülnek át.
Ezzel egyidejűleg a 326/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet állapítja meg a fogyasztóvédelmi hatóság kijelölésével kapcsolatos új szabályokat, valamint a 328/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet állapítja meg a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság létrehozásával összefüggő egyes kormányrendeletek módosítását.
- Joganyag: 325/2024. (XI. 14.) Korm. rendelet a Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóságról
- Módosította: –
- Megjelent: MK 2024/114. (XI. 14.)
- Hatályos: 2025. 01. 01., 2026. 01. 01.
- Megjegyzés: új jogszabály