Lehet felmondási ok a csetelés?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Mit tehet a munkáltató, ha azt tapasztalja, hogy a munkavállaló baráti csetelést folytat a Facebookon meeting alatt? Hogyan járjon el, ha a tudomására jut, hogy a munkavállaló a közösségi oldalon rosszindulatú megjegyzéseket tesz kollégáira vagy felettesire? Vajon ezek a cselekmények megalapozhatják a munkáltatói felmondást? A viszonylag egyszerűnek tűnő kérdés számos gyakorlati és elméleti problémát vet fel.


A munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) értelmében a felmondás indokának meg kell felelnie a valós, világos és okszerű indokolás követelményének [Mt. 64. § (2) bekezdés]. Következésképpen minden egyes esetben külön kell vizsgálni a konkrét tényeket, azok valóságtartamát, valamint az indok komolyságát. A tényeknek megfelelő felmondási indok okszerűségéből lehet ugyanis megállapítani azt, hogy az adott esetben a munkavállaló munkájára a munkáltatónál a felhozott indok alapján valóban nincs szükség (MK 95.).

Az Mt. nem sorolja fel tételesen a munkáltatói felmondási okokat, így a munkáltató az említett tárgykörökkel összefüggő bármely indok alapján felmondhat (MK 95.). A munkavállaló magatartásával összefüggő indok elemezésénél elsősorban az Mt.-ben nevesített munkavállalói főkötelezettségek vizsgálatából érdemes kiindulni.

A jogsérelem esetei

A gondos munkavégzési kötelezettség

Önmagában a közösségi médiahasználat a munkahelyen megalapozza-e a felmondást? A kérdés megválaszolásához az Mt. ad iránymutatást azon rendelkezésében, amely a munkavállaló nevesített főkötelezettségeit tartalmazza. A munkavállaló köteles a munkaideje alatt – munkavégzés céljából, munkára képes állapotban – a munkáltató rendelkezésére állni. Ehhez kapcsolódóan az Mt. kifejezetten rögzíti, hogy a munkavállaló a munkáját köteles személyesen, az általában elvárható szakértelemmel és gondossággal, a munkájára vonatkozó szabályok, előírások, utasítások és szokások szerint végezni [Mt. 52. § (1) bekezdés b)-c) pont].

Az általában elvárható szakértelem és gondosság az Mt. 6. § (1) bekezdése szerinti általános elvárhatóságot jelenti, vagyis a munkavállaló munkájára vonatkozó szakmai előírások, szabványok, műszaki és egyéb előírások, protokoll magától értetődően kötelezőek a teljesítésre, és megsértésük egyben a munkaviszonyra vonatkozó szabály megsértését is jelenti.  Az általában elvárható gondos munkavégzés iránytűjét – vagyis hogy megengedett-e, és ha igen milyen keretek között az internet magáncélú használata a munkahelyen – a munkáltató is meghatározhatja belső szabályzatban. Magától értetődik az is, hogy az ismert és elismert szakmai szokások, továbbá a munkahelyi, üzemi gyakorlat be nem tartása ugyanolyan következményekkel járhat, mint az írott szabályok megszegése.

Felmerül a kérdés, hogy ha a munkáltató zéró toleranciát alkalmaz a belső szabályzatában, a közösségi médiahasználata önmagában megalapozhatja-e a felmondást.

A Legfelsőbb Bíróság kollégiumi állásfoglalásában korábban kifejtette a munkavállalói késésekkel kapcsolatban, hogy nem fogadható el felmondási okként, ha a huzamos ideje munkaviszonyban álló munkavállaló egy esetben késve érkezett munkakezdésre, mert véleménye szerint ez bármely munkavállalóval előfordulhat, és a mulasztás jellegét is figyelembe véve a felmondásra nem ad okszerű alapot (MK 95.).

Jogszabályváltozások 2014

Átfogó, a legfrissebb változásokat bemutató, ingyenes konferenciát rendezünk az ügyvédi hivatásrend tagjai számára a legnagyobb érdeklődésre számot tartó területek változásait ismertetve.

Program:

  • 9:30-9:40          Megnyitó    Dr. Réti László, a Budapesti Ügyvédi Kamara elnöke
  • 9:40-11:00        Az új Polgári Törvénykönyvhöz kapcsolódó jogalkotás előadó: Dr. Gárdos Péter ügyvéd, Gárdos – Füredi – Mosonyi-Tomori Ügyvédi Iroda
  • 11:15-12:00     A Közbeszerzést érintő változások 2013/2014 előadó: Dr. Kovács László, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, Közbeszerzés-stratégiai és Tájékoztatási Főosztály, főosztályvezető-helyettes
  • 12:00-13:00     Adóváltozások 2014 előadó: Dr. Varga Árpád, Nemzeti Adó- és Vámhivatal, elnökhelyettes

A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Jelentkezés és regisztráció itt

 

Önmagában tehát munkaidőben történő Facebook csetelés – még tiltó belső szabályzat ellenére sem – biztos, hogy jogszerű indoka lehet a felmondásnak. Más a megítélése azonban annak, ha a munkavállaló a munkáltató kifejezett tilalma, többszöri utasítás ellenére munkaidejében nem munkavégzéssel, hanem családi fotóknak a Picasa fényképmegosztó oldalra való feltöltésével vagy saját blog írásával foglalkozik.

Abban az esetben, ha a munkáltató megengedte az internet magáncélú használatát, véleményem szerint a munkavállaló nem értékelheti úgy ezt a fajta munkáltatói hozzáállást, hogy az idő- és tartalomkorlát nélküli. A közösségi média használata ugyanis nem veszélyeztetheti a munkavégzés célját, a „támogató” elvvel a munkavállaló nem élhet vissza. Bár hazai bírósági döntés még nem született abban a kérdésben, hogy mi minősülhet túlzott mértékű internethasználatnak, a külföldi jogban már találunk rá példát. A német bíróság egy 2010-es határozatában megállapította a rendkívüli felmondás jogszerűségét, amikor a munkavállaló több mint hét héten keresztül munkanaponként több órát töltött a magán emailjeinek megválaszolásával, amely magatartás – a bíróság álláspontja szerint – kizárta a munkafeladatainak elvégzését.

A magyar Legfelsőbb Bíróság a számítógép-használat tárgykörben kimondta, hogy rendkívüli felmondást megalapozó kötelezettségnek minősül, ha a munkavállaló egy munkatársa számítógépét saját célra használja (BH2006. 64). A konkrét esetben a munkavállaló munkaideje alatt saját, illetve a kollégája munkahelyi gépén a munkavégzéshez szükségtelen weboldalakat nézegetett, amelyek szinte kizárólag pornóval foglalkoztak. A munkáltató a per során sikeresen bizonyította a szabálytalan internethasználatot.

A közösségi médiát nemcsak munkaidőben, hanem munkaidőn túl is, így akár betegszabadság vagy táppénz alatt is használhatja a munkavállaló. Ha például egy munkavállaló erős migrénre panaszkodva „betegállományba vonul”, de közben a Facebookon folyamosan posztolgat, felmerülhet a munkáltatóban a gyanú, hogy munkavállaló a munkáltatót megvezetve mégiscsak munkaképes állapotban van.  Természetesen önmagában az a tény, hogy valaki betegszabadsága alatt közösségi média oldalakat látogat, nem alapozza meg a felmondást, de egyes esetekben nem kizárt, hogy a bíróság megállapítja majd a rendeltetésellenes joggyakorlást. Ugyanígy előfordulhat az is, hogy a munkavállaló a tanulmányi szabadsága során, a fizetett távollét alatt a képzés idején, óralátogatás helyett a barátaival kávézgat, amelyet kiposztol a közösségi oldalra. Vajon bizonyítható lesz-e egy jövőbeli perben a tanulmányi szerződésből eredő óralátogatási kötelezettség megszegése?

A gondos munkavégzési kötelezettség vizsgálatánál az internethasználatot szabályozó belső munkáltatói szabályzatoknak is lényeges jelentősége van az egyes felmondások vizsgálatakor. Ha a munkáltató előírta, hogy a munkavállalók nem folytathatnak naponta tíz percnél hosszabb idejű magáncélú használatot, de az utasítás teljesítését nem követeli meg, a munkahelyi gyakorlat lesz az irányadó.  A munkáltatótól olyan utasítás végrehajtása kérhető számon, amely világos, egyértelmű, és a kötelezettségszegés súlya értékelésénél nem mellőzhető annak a figyelembevétele, hogy az utasítás kiadását követően annak végrehajtását az erre feljogosított vezető megköveteli-e vagy sem (BH2004. 390).

 

A bizalom

A munkavállaló köteles a munkakörének ellátásához szükséges bizalomnak megfelelő magatartást tanúsítani [Mt. 52. § (1) bekezdés d) pont]. A bizalomvesztés mint felmondási ok a munkaviszony tartós és bizalmi jellegéből következik. Vajon bizalomvesztésnek minősül-e, ha a munkáltató arról értesül, hogy a HR-es gyakornok szélsőjobboldali nézeteket valló honlapokat lájkolgat?

Az Mt.-hez fűzött miniszteri indokolás alapján a munkakör ellátásához szükséges bizalomnak megfelelő magatartás egy általános, a munkaidőn túl is érvényesülő magatartás norma, amely a munkavégzés bizalmi jellegéből szükségképpen következik. A törvényszövegből egyértelműen levezethető, hogy egyes munkakörök eltérő magatartási mércét követelnek meg. Egy személyügyi területen dolgozó munkavállalótól – függetlenül a munkáltató szervezetében elfoglalt helyétől – elvárható, hogy humánus és etikus magatartást tanúsítson. Az, hogy mi minősül ilyen magatartásnak célszerű etikai kódexbe foglalni. A bírói gyakorlat kikristályosította, hogy a munkaszerződés részének minősülő etikai szabály megsértése az együttműködési kötelezettség megsértésnek minősülhet, amelyet a munkáltató a bizalomvesztésen alapuló felmondása jogszerű indokaként jelölhet meg (EBH2004. 1055). Ezzel kapcsolatban a bíróság hangsúlyozta, hogy a munkáltató által eltűrt szabálytalan gyakorlaton alapuló munkavállalói magatartást akkor lehet a bizalomvesztést előidéző jogszerű rendes felmondási okként értékelni, ha a tényállás, a felek előadásának vizsgálata, értékelése alapján az is kétséget kizáróan megállapítható, hogy a munkáltató jognyilatkozata a jóhiszemű és tisztességes joggyakorlás követelményének megfelel (BH2004. 482).

Együttműködési kötelezettség

A közösségi médiában gyakran előfordul, hogy a munkavállalók egymásra sértő megjegyzéseket tesznek, rosszabb esetben kellemetlen munkahelyi fényképeket posztolnak ki, amely pillanatokon belül elérhetővé válhat több ezer felhasználó számára.

A munkavállaló köteles munkatársaival együttműködni [Mt. 52. § (1) bekezdés e) pont]. Egy korábbi, a munkahelyen történt szexuális zaklatással kapcsolatos eseti döntés kimondta, hogy a munkatársakat kölcsönösen megillető kellő tisztelet és a munkatársak emberi méltóságát figyelembe vevő magatartás az együttműködési kötelezettség körébe tartozik, vagyis az azt sértő munkavállalói magatartás szankcionálható (BH2006. 201). Az emberi méltóságot sértő a közösségi oldalakon megnyilvánuló munkavállalói magatartás a fenti analógia alapján megalapozhatja a munkáltatói általi azonnali hatályú felmondást.

Személyiségi jogok tiszteletben tartása

A személyhez fűződő jogokat mindenki köteles tiszteletben tartani [a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény (a továbbiakban: Ptk.) 75. § (1) bekezdés]. Vagyis a Ptk. alapján mind a munkáltatót, mind a munkavállalót egyaránt megilleti többek között a titokvédelem (levéltitok, magántitok, üzleti titok), a személyes adatok védelme, képmás és hangfelvétel oltalma, jóhírnév védelme, emberi méltóság védelme, valamint a személyes szabadság korlátozásának tilalma (így különösen a gondolatközlés, bírálat vagy véleménynyilvánítás szabadsága), hátrányos megkülönböztetés tilalma, lelkiismereti szabadság védelme. Hangsúlyozzuk, hogy a munkavállaló nemcsak a munkáltatójával szemben köteles betartani a személyiségi jogok védelmét, hanem az Mt. hatálya alá tartozókkal (például szakszervezettel, üzemi tanáccsal) szemben is [Mt. 9. § (1) bekezdés]. A polgári jog értelmében pedig minden embert (így például a munkáltató ügyfeleit vagy a kollégákat) megillet a személyiség jog védelme. Erre tekintettel – álláspontom szerint –, ha a munkavállaló a munkaviszonnyal összefüggésbe hozhatóan sértette meg más személyiségi jogát (munkahelyen, munkaidőben) az az azonnali hatályú felmondás jogszerű indoka lehet.


Kapcsolódó cikkek

2024. június 26.

Fókuszban a kiberbiztonság és a kibercsalások elleni védekezés

Hetedik alkalommal rendezte meg a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a keretei között működő Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) az Alternatív Vitarendezési Konferenciát 2024. júniusában. A rendezvényen neves hazai és külföldi szakemberek mutatták be, hogy a kibercsalások milyen kihívások elé állítják az alternatív vitarendezés szereplőit.

2024. június 25.

Egy éves az építményi jog – mik a tapasztalatok?

Egy évvel ezelőtt, 2023. június 24-én lépett hatályba a Polgári Törvénykönyv új fejezete, amely az építményi joggal kapcsolatos szabályokat tartalmazza. Dr. Kiss Dávid ügyvéd segítségével megnéztük, hogy egy év alatt miként alakult ennek az új jogintézménynek az alkalmazása, miként viszonyulnak hozzá a hatóságok és milyen értelmezési kérdések merültek fel az alkalmazás során, valamint összeszedtünk, hogy a különböző jogszabályok milyen bizonytalanságokat tartalmaznak és milyen előnyöket biztosítanak az építményi jog alkalmazása esetén.