Jogszabályfigyelő 2024 – 44. hét
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
Kapcsolódó termékek: Jogi kiadványok, Ügyvéd Jogtár demo
Sorozatunk kilencedik részében Miczán Péter írását ajánljuk figyelmükbe, amely a Polgári Jog Online szakfolyóirat 2017. évi 7-8. számában jelent meg.
Tíz évvel ezelőtt, 2014. március 15-én lépett hatályba a 2013-ban elfogadott polgári törvénykönyv. Ebből az alkalomból közlünk szemelvényeket a 2016-ban útjára indított Polgári Jog Online szakfolyóiratból, amelynek középpontjában olyan kérdések állnak, amelyeket az újrakodifikált kódex előkészítésének folyamata vetett fel, és amelyek esetleg máig nem kerültek nyugvópontra, vagy a törvény alkalmazási gyakorlata hozott felszínre. Sorozatunk kilencedik részében Miczán Péter írását ajánljuk figyelmükbe, amely a Polgári Jog Online szakfolyóirat 2017. évi 7-8. számában jelent meg.
Már elérhető a Ptk. 10. évfordulójára összeállított Polgári Jog Modul, mely nagykommentárokkal, magyarázatokkal, szakkönyvekkel és szakcikkekkel, továbbá iratmintákkal és társasági jogi navigátorokkal nyújt segítséget a mindennapi munkához.
Hivatkozott jogszabályhelyek: Ptk. 4:217. §, Ptk. 6:326. §
A dolgozatban elsősorban a törvényen alapuló gyermektartással kapcsolatos kérdéseket és az arra vonatkozó megállapodás korlátait vázolom, kitérve a megállapodás egyes fedezetelvonási aspektusaira. Majd bemutatom a bizalmi vagyonkezelés e keretbe való beillesztésének elfogadható lehetőségeit, illetve hogy az angol trust hogyan kapcsolódik a gyermektartáshoz, valamint annak sajátos megoldásaival milyen belföldi párhuzamok vonhatók. Arra a következtetésre jutok, hogy a felek tartalomalakítási szabadsága nem sértheti a tartásra jogosult gyermek érdekeit. Az azonban ezzel összeegyeztethető, hogy a vagyonkezelő is vállalja a tartozáselvállalás szabályai szerint a tartásra kötelezett kötelezettségét.
(a) ki lehet jogosult (gyermek, unoka, dédunoka);
(b) ki lehet kötelezett (szülő, nagyszülő, egyéb felmenő, nagykorú testvér, állam);[7]
(c) a jogosult közvetlen képviselőjén kívül még ki igényelheti (gyámhatóság, járási hivatal, tartásról gondoskodó rokon);
(d) a jogosult jognyilatkozatának (véleményének, kívánságának) milyen joghatása lehet;
(e) alanyi jogon igényelhető, vagy pozitív feltételek (pl.: rászorultság) fennállásától; esetleg
(f) negatív feltételek (érdemtelenség, más általi eltartottság, önhiba az öneltartási képtelenségben, tartás elvárhatósága, kötelezett saját önellátásának veszélyeztetettsége) hiányától függ;
(g) az esedékességi idő mikor kezdődik (igénylés napjától, vagy – esetleg csak korlátozottan – visszamenőlegesen a jogosulttá válás napjára is);
(h) mikor végződik (nagykorúság elérése, tanulmányok befejezése, önálló keresetszerzés, általában a rászorultság megszűnése, a kötelezett, jogosult halála);
(i) van-e lehetőség a kötelezett halála esetén hagyatékából a jogosultság várható fennállásáig jövőben esedékessé váló összeg hagyatéki hitelezőként való igénylésére;
(j) teljesítés hiányában milyen kielégítési sorrendben (minden esetben privilegizált a többi követelés hitelezőivel szemben vagy sem) igényelhető;
(k) milyen jellegben (természetbeni, pénzbeli), állagban (pénzbeli, egyéb vagyontárgybeli) követelhető;
(1) milyen (m)értékű legyen (a kötelezett jövedelmének, illetve vagyonának milyen arányát tegye ki, legyen-e, hol legyen a felső határa);[8]
(m) azt kizárólag a gyermek vagy amellett a szülői felügyeletet gyakorló szülő javára is fel lehet-e használni, ha utóbbi kizárt, e kötelezettségnek vannak-e garanciái (pl.: elszámolási kötelezettség);
(n) milyen körülmények esetén lehessen módosítani;
(o) a tartásra jogosulttal szemben a kötelezettel milyen jogviszonyban lévő harmadik személyek kötelesek tájékoztatást nyújtani a tartás lehetséges forrásáról;
(p) ki köteles a jog megszűnéséről való tájékoztatásra, ennek megszegése esetén mely jogkövetkezményekért felel;
(q) e kérdésekben hol húzódnak a kötelezett és a jogosult törvényes képviselője megállapodásának, önrendelkezésének határai;
(r) így különösen a gyermektartási kötelezettség személyhez tapad-e, vagy harmadik személy általi teljesítést tűr, különösen, ha pénzfizetési kötelezettségből áll;
(s) valamint a gyermektartási jog személyhez tapad-e, ha igen, legalább az az alapján fennálló követelések engedményezhetőek-e;[9]
(t) a gyermektartásdíj végrehajtásának (behajtásának) milyen egyéb sajátosságai vannak;
(u) a gyermektartásdíjat a kötelezett helyett megelőlegezi-e az állam?
2.1. Megtagadható-e, megtagadandó-e a tartási megállapodás jóváhagyása a kötelezett hitelezőinek védelme érdekében – nyilvánvaló fedezetelvonó jelleg esetén
[7] Problémát jelent, hogy nem nyilvánvaló, hogy a gyermek érdekei mellett más jogalanyok (kötelezett hitelezőinek) érdekei is figyelembe vehetőek, veendőek-e a megállapodás jóváhagyásakor, ha igen, általában vagy többletfeltételek fennállása esetén. [8] Kérdéses tehát, hogy köteles-e a jóváhagyást adó bíróság, gyámhatóság vizsgálni azt, hogy a tartásra kötelezett – különösen az egyösszegű teljesítéssel, vagy egyébként a tartási szabályok alapján járó összeget lényegesen meghaladó tartási összegben való megállapodással – nem valósít-e meg fedezetelvonást. Erre pl. sor kerülhetne azzal, hogy a jóváhagyáshoz megkívánják az arról való nyilatkozatot és annak igazolását a kötelezett részéről, hogy nincs vele szemben lejárt és végrehajtás alatt álló magán- vagy köztartozás,[13] vagy ha van, akkor annak valószínűsítését, hogy a megállapodás miért nem valósít meg fedezetelvonást. [9] A Ptk. gyermektartási megállapodásra vonatkozó rendelkezéseinek értelmezése során figyelembe veendő, hogy a fentiekre, vagy általában a jóváhagyás során figyelembe vehető szempontokra vonatkozó kifejezett rendelkezést a Ptk. gyermektartásra vonatkozó szabályai nem mondanak ki, míg pl. a házassági vagyonjog körében a Családjogi Könyv 4:67. § kifejezetten védi a házastársak hitelezőinek érdekeit. A családjog általános elvei a családjogi viszonyok intern oldalára (családtagok egymás közötti viszonyaira) fókuszálnak, a családtagok és hitelezőik közötti (ilyen értelemben extern) viszonyokat nem érintik. Ugyanakkor, a Ptk. kódexjellegéből fakadóan az általános rész és a családjogi jogügyleteken belül a jognyilatkozatokra a kötelmi jog és a szerződési jog általános részi szabályai, utóbbiakon belül a fedezetelvonás szabályai irányadóak (ld.: a Ptk. 6:9-10. és 6:120. §-ait), azaz az esetleges fedezetelvonással sérelmet szenvedő hitelezők érvényesíthetik a Ptk. 6:120. §-ából folyó igényeiket. [10] Meglátásom szerint az vezethető le a Ptk. fenti rendelkezéseiből, hogy a bíróság, hatóság, ha észleli eljárása során, hogy a megállapodás egyben a tartásra kötelezett hitelezőivel szemben fedezetelvonást valósítana meg, meg kell tagadnia a jóváhagyást, oly mértékben és feltételekkel, ameddig a fedezetelvonó jelleg fennáll, de ezt vizsgálnia külön nem kell, erre vonatkozó jogszabályi kötelezettsége nem vezethető le. Mindezért a hatósági, bírósági jogkörben okozott kártérítési felelőssége – az erre vonatkozó sajátos feltételek (Ptk. 6:549. §) mellett is – akkor állapítható meg, ha nyilvánvaló volt a fedezetelvonó jelleg, azonban ezt felróhatóan figyelmen kívül hagyta a hatóság, bíróság jóváhagyásának megadása során. [11] Hogy e körben a jogalkotó a felek adminisztratív terhek alóli mentesítése, a bíróság ügyintézési és vizsgálati terheinek mérséklése, illetve a kötelezett hitelezőinek védelme, mint egymásnak feszülő érdekek közötti megfelelő összhangot teremtett-e, nem e tanulmány feladata eldönteni. Összehasonlításként azonban megemlítendő, hogy Szeibert[14] a házassági vagyonjogi szerződések körében a Ptk. 4:63. §-ához fűzött magyarázatában utal arra, hogy a házassági vagyonjogi szerződés szabályozási körében a Ptk. a házastársak önrendelkezési szabadsága kitágítása mellett több igénynek is igyekszik megfelelni, amikor biztosítja a család védelmét, és egyúttal a hitelezők védelmét is. Mindezért a tartás körében választott, szűkebb megoldás legalábbis magától értetődőnek nem nevezhető.2.2. Az egyszeri juttatással teljesített tartásdíj fedezetelvonó jellegével szembeni, sajátos jogalkotói fellépés
[12] A Vht. 2011. évi CLXXX. törvény 52. §-ával megállapított módosításának miniszteri indokolása utal a tartásdíj egyszeri juttatásának a tartásra kötelezett hitelezői megkárosítására irányuló felhasználási gyakorlatára, illetve arra, hogy ennek megakadályozására sajátos végrehajtási jogi intézkedést tett a jogalkotó. Megbontotta a gyermektartási igény korábbi egységes kezelését a kielégítési sorrendben, ha az nemcsak múltbeli, hanem jövőbeli igényeket is magában foglal, mert pl. egyösszegű kielégítésre irányul a megállapodás. Ilyenkor a jogcím azonossága ellenére a jövőbeli tartásdíj rendeltetése eltér attól a követelésétől, amely a már elmulasztott tartás pótlására szolgál. A törvény ezt a különbségtételt fogalmazza meg a Vht. 165. § (2) bekezdésében, amikor úgy rendelkezik, hogy a jövőre vállalt egyösszegű tartásdíj behajtása esetén a behajtásig eltelt időre jutó hányada a követelésnek az, amely megfeleltethető az elmulasztott tartás miatt keletkezett igénynek. Ez minősülhet a kielégítési sorrend első helyén szereplő tartásdíj-követelésnek, ezért méltányos, hogy csak ez az, ami ténylegesen privilegizáltan behajtható. Az ezen túlmenő összeg az általános szabályok szerint követelhető. A miniszteri indokolás továbbá utalt arra, hogy az adósoknak felelős magatartást kell tanúsítaniuk a tartásdíjfizetés tekintetében történő vállalásaik, jognyilatkozataik megtétele során: azt értelemszerűen csak a tényleges vagyoni helyzetükre, eladósodottságukra figyelemmel tehetik meg. Illetve említi az ilyen megállapodással való fedezetelvonással szembeni védelmi és azon célzatot, hogy ilyen esetekben a fedezetelvonási igény peren kívül, a végrehajtási eljárásban de facto kerüljön érvényesítésre, ezáltal megelőzhető legyen a fölösleges perlekedés.4.1. A tartási kötelezettség harmadik személy általi teljesítése más országokban
[16] Eltérő a gyakorlat az egyes országokban a tekintetben, hogy lehetővé teszik-e a tartási kötelezettség – beleértve a gyermektartást is – harmadik személy általi teljesítését. Vannak országok, ahol ez nem lehetséges, pl.: Hollandiában,[16] Írországban.[17] A legtöbb esetben az egyes országok a tartásdíj állam általi előlegezésére adnak lehetőséget, ugyanakkor ez nem tekinthető harmadik személy általi teljesítésnek, pl.: Németország,[18] de lehetőség van erre Magyarországon is. Az egyes országokban általánosságban nem rendezik azt a kérdést kifejezetten, hogy a tartásdíj-kötelezettség harmadik személy által teljesíthető-e.4.2. A gyermektartási kötelezettség személyhez kötöttségének jelentősége – a hozzájárulás szükségessége
[17] Szeibert[19] a Ptk. 4:212. §-ához fűzött magyarázatában egységesen utal arra, hogy a tartáshoz való jog a jogosult, a tartáshoz való kötelezettség pedig a kötelezett halálával megszűnik, mert mindkét esetben személyhez kötött a jog, illetve a kötelezettség, függetlenül attól, hogy a tartás természetbeni, vagy pénzbeni. [18] Vékás[20] a Ptk. 6:57. §-ához fűzött magyarázatában utal arra, hogy bár ki nem zárt, de a jogosult megtagadhatja a harmadik személy által felajánlott teljesítés elfogadását, ha a szolgáltatás teljesítése személyhez kötött (pl. egy művészi teljesítmény), vagy olyan szakértelmet (szakképzettséget, tudományos ismeretet) igényel, amellyel a teljesítést felajánló harmadik személy nem rendelkezik. Maga a Ptk. ugyanott utal is a személyhez kötött szolgáltatásra, mint elfogadásmegtagadási okra. [19] Ugyanakkor a Ptk. 6:203-207. §-ai a tartozásátvállalás, és -elvállalás körében azért nem utalnak a személyhez kötöttségre, mert a fentiekkel összhangban a jogalkotó e körben sem kívánja korlátozni a jogosultat azon választásában, hogy harmadik személytől is elfogadja a teljesítést és ebben a kötelezettel és az át- vagy elvállaló harmadik személlyel megállapodjon. Ennek kizártságára Gárdos[21] sem utal e szakaszok magyarázatában. [20] Azaz, a gyermektartás alapjául szolgáló dare (pénzbeni) vagy praestare (természetbeni) szolgáltatásokat harmadik személy is teljesítheti, ha ehhez a gyermek (törvényes képviselője) hozzájárul akár a teljesítés felajánlásakor, akár előzetesen a teljesítés át- vagy elvállalásakor. Mert a törvényes képviselő jogosult és köteles mérlegelni, hogy az eltartó-eltartott, elsődlegesen szülő-gyermek közötti – általában fennálló – érzelmi viszony valóban pótolhatatlan-e a harmadik személy által a gyermek körülményeinek és szükségleteinek teljes mértékben megfelelő ellátáshoz. [21] E jogát a törvényes képviselő a képviselt eltartott érdekszolgálati és a joggal való visszaéléstől való tartózkodási kötelezettségeinek keretei között gyakorolhatja, amely mérlegelési keret elméletileg jóval szűkebb, ha a tartási kötelezettség pénzfizetésre irányul,[22] ahol tehát a harmadik személy és az eltartott közötti személyes viszony, illetve fizikai érintkezés teljes mértékben elhanyagolhatónak tekinthető. Mindezért igen nehézkes életszerűen helyeselhető indokkört elképzelni, amely alapján elvben a fenti két szűrőn át tudna menni a visszautasítás. A továbbiakban éppen a bizalmi vagyonkezelés körében vizsgálom meg, hogy mi lehet mégis elutasítási indok, vagy bíróság, hatóság által adandó jóváhagyás-elutasítási ok.4.3. A bizalmi vagyonkezelő általi tartozásátvállalás elutasítási alapja
[22] A fentiek szerint, tehát amennyiben a tartásra kötelezett akként kívánna mentesülni e kötelezettsége alól, hogy bizalmi vagyonkezelőt bíz meg a teljesítéssel és ajánlatot tesz az eltartott törvényes képviselője részére, hogy járuljon hozzá a tartásdíjfizetési kötelezettség átvállalásához, a törvényes képviselő érdekszolgálati kötelezettsége alapján sem fogadhatná el az ajánlatot, és a bíróság sem hagyhatná jóvá ugyanezen okból a megállapodást. Ugyanis a bizalmi vagyonkezelés jelenlegi, eltérést nem engedő jogszabályi keretei nem engedik a vagyonrendelő által – az alapítványi vagyonrendeléshez[23] hasonlóan – visszavonhatatlan vagyonrendelést (Ptk. 6:326. §), illetve nem védik a kezelt vagyont a vagyonrendelő hitelezőivel szemben [Vht. 132/A. § (3)-(5) bekezdés].[24] [23] A tartozásátvállalás alapvető célja, hogy az eredeti kötelezett szabaduljon e pozíciójából, ha az általa, e tartozás teljesítésére megbízott bizalmi vagyonkezelő lépne helyére e minőségében, úgy a kezelt vagyon idő előtti kimerülése esetén, a vagyonkezelő a Ptk. (6:323. §-a) alapján az eltartottal, mint vállalt kötelezettség hitelezőjével szemben kizárólag a kezelt vagyon erejéig felelne. Saját vagyonával kizárólag akkor felelne, az eltartott törvényes képviselője nem tudta és nem is kellett tudnia, hogy a vagyonkezelő kötelezettségvállalása túlterjed a kezelt vagyon keretein. [24] Azaz, az eredeti kötelezett mellett a tartozást átvállaló vagyonkezelő is mentesülhetne a tartási kötelezettség alól, ami miatt a gyermek tartási igénye kielégületlenül maradhatna.4.4. A bizalmi vagyonkezelő általi tartozáselvállalás elfogadási alapja
[25] A tartozáselvállalás esetén nem kerül sor az eredeti kötelezett jogviszonyból való távozására, ezért egy ilyen ügylet által a teljesítésre kötelezhető személyek köre bővül, amely általában az eltartott érdekeit szolgálja, így mind a törvényes képviselő általi elfogadás, mind a bíróság, gyámhatóság általi jóváhagyás általában megadhatónak mondható, azzal, hogy legalábbis azt a fentiekben említettek szerint a bizalmi vagyonkezelési jogviszony jelenlegi jogszabályi környezet szerint fennálló labilitása nem akadályozza.5.1. A gyermektartási célú trustból történő kedvezményezetti juttatás néhány tipikus formája
[27] Ahogy általában, úgy a gyermekek javára is akként rendelhető trust, vagy bizalmi vagyonkezelés, hogy számukra a vagyonrendelő feltételtől nem függő, ezért abszolút, vagy függő, ezért relatív jogot biztosít juttatásra, amely lehet egyszeri vagyontárgyjuttatás, vagy járadékszerű, fix vagy életében felmerülő igényeihez igazodóan változó összegű.[26] Gyakori továbbá, hogy a kezelt vagyon állagának használati jogát az elsődleges kedvezményezettnek (általában túlélő házastárs), míg a fennmaradó vagyon állaga feletti (tulajdon)jogot a másodlagos kedvezményezettnek (általában túlélő gyermekek, unokák) juttatják a vagyonrendelők.[27] [28] A vagyonkezelő külön kikötés, illetve e joga korlátozása hiányában általában jogosult a trust-vagyont a kedvezményezettnek kiadni, a trust-jövedelmet a kiskorú kedvezményezettek tartására fordítani, illetve a trust-tőkét növelni a kedvezményezettek javára.[28] [29] Megjegyzendő, hogy a magyar polgári jog alapján is lehetősége van a fenti juttatásokat érvényesen kikötni a vagyonrendelőnek a kedvezményezett javára a vagyonkezelési feltételekben.5.2. A vagyonkezelő tartási, előlegadási egyoldalú alakító joga (power of maintenance)
[30] Az angol trust-jogban[29] a vagyonkezelő külön kikötés hiányában jogosult a kiskorú kedvezményezettek tartására felhasználni a trust jövedelmét (power of maintenance). Jogszabály[30] biztosítja továbbá a vagyonkezelő előlegezési jogát is (power of advancement) lényegben a trust tőkéjéből is. E feltétellel kapcsolatban a bírói gyakorlat (Kain v Hutton 2008. 3 N.Z.L.R. 589.56-59.) úgy látta, hogy noha minden juttatás a kedvezményezett javát szolgálja, az előlegezés mégsem korlátlan. Így nem javasolt, ha a kedvezményezett vélhetően nem használná azt fel gondosan, így sem anyagi, sem erkölcsi ok nem támasztja alá az adását. Mindezért a vagyonkezelő alapos megfontolást követően jogosult előlegezni, ha úgy látja, hogy annak alapos oka van és ténylegesen a kedvezményezett előnyére fog szolgálni. Az előlegezés pusztán joga a vagyonkezelőnek, de nem kötelezettsége.[31] [31] Ezzel párhuzamosan megjegyzendő, hogy a magyar Ptk. (6:318. §) által a vagyonkezelőnek biztosított széles körű rendelkezési jogkör nem terjed ki a vagyonkezelési feltételek ilyen szempontú egyoldalú módosítására a vagyonkezelő által, külön jogszabályi, vagy vagyonkezelési feltételek erre irányuló felhatalmazása hiányában. Mindezért egy tartási célú bizalmi vagyonkezelés alapítása esetén célszerű egy ilyen kikötést felvenni a vagyonkezelési feltételek közé, illetve a jogintézmény belföldi gyakorlatának kialakulását követően megvizsgálni, hogy a kedvezményezett gyermekek érdekében jogszabály biztosítson-e a vagyonkezelő számára külön kikötés nélkül is hasonló jogokat.5.3. A gyermeket – tartáson kívüli egyéb jogcímen – illető kedvezményezetti jog elidegenítéséhez, megterheléséhez való hozzájárulás feltételei (necessity, salvage, emergency)
[32] Az angol jogban a bíróság jóváhagyhatta (sanction) a kiskorú trustból fakadó kedvezményezetti jogának adásvételét, jelzáloggal való megterhelését a kedvezményezett érdekében, ha arra abszolút szükségszerűségből (absolute necessity) került sor. A szükséghelyzet elvén (emergency principle) alapuló esetek valamelyest szélesebb körűek voltak, megengedték, hogy a bíróság jóváhagyja a trust-feltételektől való eltérést, ha olyan szükséghelyzet állt elő, amelyet a vagyonrendelő nem látott előre, és amelynek megoldásához szükség volt a vagyonkezelőre különleges rendelkezési jog ruházására.[32] [33] Székely[33] a Ptk. 2:15. §-ához fűzött magyarázatában utal arra, hogy a kiskorú törvényes képviselőjének jognyilatkozatához a gyámhatóság jóváhagyási esetköreiben a jogalkotót a cselekvőképtelen vagy korlátozottan cselekvőképes személyek jogainak és törvényes (személyi és vagyoni) érdekeinek fokozott védelmi célja vezette. Meglátásom szerint a fokozott védelem kiterjesztése hasonlóan indokolt lehet a bizalmi vagyonkezelés keretében nyújtott juttatásról való lemondás, visszautasítás esetén, mint a tartásról, hagyatékból való részesedésről való lemondás [Ptk. 2:15. § (1) bekezdés a)-b) pont] esetén, függetlenül attól, hogy eléri-e a külön jogszabályban előírt összeghatárt.5.4. A vagyonkezelő rendelkezési korlátozásának bíróság általi feloldása a kedvezményezett és a trust-cél hatékonyabb elérése érdekében
[34] A Trustee Act 1925 (57. cikke) a bíróság hatáskörét már a hasznosságra (expediency) alapította, amelyet úgy tekintenek, hogy szélesebb, mint a megmentés (salvage) és szükséghelyzet esetkörei. Eszerint, ahol a trust-vagyon kezelése során adásvétel, bérlet, jelzálog, lemondás, befektetés, vagyontárgyszerzés, elidegenítés, vagy bármely egyéb rendelkezés a bíróság véleménye szerint hasznos (in the opinion of the court expedient), de arra azért nem kerülhet sor, mert azon célra vonatkozó rendelkezési jog hiányzik, a bíróság végzésében (order) a vagyonkezelőre ruházhatja általában, vagy az adott esetben a szükséges rendelkezési jogot, ahogy a konkrét ügyben megfelelőnek látja, és utasítást adhat bármely trust-vagyon bármely költségen bármely módon való felhasználására, illetve meghatározhatja, hogy a költségek a tőke és a jövedelem között milyen módon kerüljenek megosztásra. [35] E cikk célja, hogy a bíróságnak hatáskört adjon a trust-vagyonnal való egyes ügyletek megkötésének engedélyezésére, akkor is, ha arra a megmentési, szükséghelyzeti esetkörök szigorúan meghatározott feltételeinek hiányában nem volna jogosult. Ez azonban nem jelenti azt, hogy kiterjedne e törvényi felhatalmazás arra, hogy átírja a trust-feltételeket (court will not rewrite a trust rule – Downshire 1953. Ch. 218.), ami a bírósági módosítási hatáskör egyik abszolút korlátja. Relatív korlátja az, hogy nem kizárólag a kedvezményezett érdekét kell szolgálnia, hanem az egész trust célját. A bíróság emiatt pl. nem jogosult e cikk alapján a kedvezményezetti jogosultság értékbeli módosítására. Az 57. cikk eltérést nem engedő klauzulaként része minden trust-alapításnak (settlement). E bírósági hatáskör alapján a trust-okirat által tiltott értékesítést ingó személyes vagyontárgyak esetén a bíróság megengedte, ahogy más esetekben pótolta a harmadik személy részéről szükséges hozzájárulást ingatlanértékesítéshez, vagy pótolta az ingatlan megosztásához hiányzó rendelkezési jogot, két közérdekű trust-vagyon egyesítését engedélyezte.[34] [36] A magyar jogban a bizalmi vagyonkezelés a szerződésmódosítás általános szabályai szerint módosítható. Ennek esetleges, családbarátabb formatervezés érdekében való módosítását egy időben kell megfontolni a jogintézmény visszavonhatatlan típusa bevezetésével.5.5. A bíróság joga a családi trust kedvezményezettje jogainak módosítására
[37] A bíróságnak a fenti korlátozás ellenére joga van a kedvezményezetti jogok átalakítására is (remoulding). Így például a tartás körében releváns, hogy ahol a vagyonrendelő juttatást rendelt a család számára, de elhalasztotta annak élvezetét, valamely sajátos cél vagy a vagyon növekedése érdekében, ott vélelmezték, hogy nem szándékolta gyermekeit anyagi támogatás nélkül hagyni, vagy olyan körülmények között, hogy megfelelő oktatásuk ne legyen biztosított. Ezért ilyen ügyekben a bírósági gyakorlat a felhalmozási célzatot lerontva a gyermekeknek a trustból tartást rendelt. Ez már a kedvezményezetti jogok módosítását jelentette, jóllehet szükséghelyzet, vagy megmentési esetkör feltételei nem álltak fenn. A gyakorlatra is figyelemmel a Trustee Act 1925 (53. cikk) is kimondta, hogy ahol egy gyermek kedvezményezetti jogállással bír, a bíróság a tőke és a jövedelem felhasználására tekintettel hatáskörrel bír a vagyonkezelőt kötelezni, hogy ruházzon a gyermek tartása, oktatása, vagy más számára kedvező cél elérése érdekében a kedvezményezettre tartása érdekében vagyont olyan feltételekkel, ahogy azt megfelelőnek látja.[35]5.6. A meg nem fogant, meg nem született, vagy gyermekkorú kedvezményezett helyetti jóváhagyási jog bíróság általi gyakorlása
[38] A Variation of Trusts Act 1958 (1. cikk) lényegében lehetővé teszi a bíróság számára azon személyek javára, akik maguk nem adhatnak jóváhagyást, mert még nem születtek meg, nem azonosíthatóak, vagy kiskorúak, hogy jóváhagyjon olyan ügyleteket, amelyek módosítanák, vagy visszavonnák a kedvezményezettekre vonatkozó és a kezelési feltételeket meghatározó trust-rendelkezéseket, ha az ilyen ügyletek minden érintett kedvezményezett javát szolgálnák. Kivételesen, ha a kedvezményezetti jogok diszkrecionális jog gyakorlásától is függnek, pl. ún. védelmező (protective) trust esetén, ahol a kedvezményezett joga nem hiúsult meg, de nem is került meghatározásra, a bíróság úgy is adhat e személyek nevében akár akaratuk ellenére is jóváhagyást, hogy e döntése utóbbiak javát nem kell, hogy szolgálja.[36] [39] A törvény bírói gyakorlata alapján trustok kerültek országhatáron túl kivitelre (exportálásra), továbbá felosztásra (partitioning) az első és második körbeli kedvezményezettek között. [40] A törvény alkalmazása azonban nem vezethet az alapító okirat újraírására (resettlement), így ha a jóváhagyni kért ügylet a trustot alapjaiban változtatná meg, az nem tekinthető módosításnak (Re Ball’s Settlement 1968. 1. W.L.R. 899 905.).[37] [41] A bírósági hatáskörgyakorlás egyik feltétele tehát a kedvezményezett javára, előnyére (benefit) való módosításra irányuló jognyilatkozat jóváhagyása. Ezen előny, mint jóváhagyási feltétel lehet pénzügyi, erkölcsi, és társadalmi, vagy közvetve a trust kezelésének egyszerűsítésében rejlő előny. Azaz, a fogalom igen tág, egy extrém esetben, amikor a katolikus egyházhoz tartozás volt a kedvezményezetti jogállás bontó feltétele, arra tekintettel engedte törölni a bíróság, hogy az a családi harmónia érdekét szolgálta. Hangsúlyozandó, hogy a kedvezményezett érdekének fennállása esetén akkor is engedélyezik a módosítást, ha az ellentétes a vagyonrendelő szándékával. A bíróság akkor is jóváhagyhatja a javasolt módosítást, ha az olyan ésszerű mértékű kockázatot tartalmaz a kedvezményezettre, amelyet valószínűleg vállalna, ha cselekvőképes volna. A jóváhagyás azonban nem adható meg olyan esetekben, ha az rendelkezési joggal való visszaélést szentesítene. Kedvezőbb adójoghatások elérése is lehet a kedvezményezett érdeke, amely alapján megadhatja a hozzájárulást, azonban akkor nem, ha a trust szempontjából kedvezőbb, de a kedvezményezettek számára kedvezőtlenebb lenne az adójogi joghatása a módosításnak.[38] [42] Érdekesség, hogy a Matrimonial Causes Act 1973 [21. cikk (2) bekezdés c) pont, 24. cikk (1) bekezdés c) és d) pont] hatáskört ad a bíróságnak arra, hogy végzésével megváltoztasson bármely házasságkötést megelőző, vagy azt követő trust-okiratot (settlement), amelyet a házas felek saját maguk, illetve gyermekeik javára kötöttek akkor is, ha az csak néhányuk javát szolgálná. Így olyan döntés is hozható, amely megszünteti, vagy csökkenti bármelyikük kedvezményezetti jogait, a trust-okirat feltételei teljesen újraírhatóak.[39]Lábjegyzetek:
[1] A szerző ELTE-ÁJK doktorjelölt
[2] A Ptk. 6:310. § (1) bekezdése szerint a bizalmi vagyonkezelési szerződést a vagyonkezelő és a vagyonrendelő abban történő megállapodása hozza létre, hogy a vagyonkezelő a vagyonrendelő által tulajdonába adott dolgok, ráruházott jogok és követelések (a továbbiakban: kezelt vagyon) saját nevében a kedvezményezett javára történő kezelésére, a vagyonrendelő pedig díj fizetésére köteles, vagy a vagyonkezelő ingyenesen látja el e kezelési tevékenységet
[3] A bizalmi vagyonkezelés fogalmának részletes magyarázatáért ld. pl.: B. Szabó Gábor – Illés István – Kolozs Borbála – Menyhei Ákos – Sándor István: A bizalmi vagyonkezelés, Új magánjog sorozat 6. kötet, HVG-ORAC, Budapest, 2014, 23-25. o.
[4] A bizalmi vagyonkezelés fedezetelvonó jellegére külön szükségtelen kitérni, az azzal szembeni egyik leggyakoribb kontinentális jogászok által megfogalmazott aggály ugyanis éppen a fedezetelvonásra való különleges alkalmassága. Itt is megjegyzendő azonban, hogy a gyermekek kedvezményezetté nevezésével alapított családi trustokkal szemben is gyakori kritika, hogy elsődleges céljuk a szülő hitelezői számára a kielégítési fedezet csökkentése, és az ennek köztartozás vonatkozásában lényegében megfelelő adóoptimalizálás. Erről részletesebben ld.: Patrick Parkinson: Family Trusts and Third Parties under the Family Law Act 1975 Sydney Law School Legal Studies Research Paper 14/50 2014. május, vagy William J. Turnier – Jeffrey Lync Harrison: A Malthusian Analysis of the So-Called Dynasty Trust in: University of Florida Fredric G. Levin College of Law Legal Studies Research Paper 2008, 4. o.
[5] Itt tehát éppen nem abból indulunk ki, hogy el akarná titkolni a tartásra kötelezett a jövedelmét, hanem épp ellenkezőleg, annak keretein belül, vagy éppen bírósági ítéletben konkretizált tartási kötelezettség hiányában kíván a gyermek tartásáról gondoskodni. A tartás vagyoni, jövedelmi alapjainak eltitkolásáról ld. különösen: Grád András – Takács Andrea: Tartásdíj-játszmák. Családi Jog, 2009/3. sz., 17-24. o. Azzal, hogy a későbbiekben részletezettek szerint a gondoskodási, tartási szándékkal erősen konkurálnak egyéb (főleg adóoptimalizáló, és vagyonvédelmi) tartási trust létesítési célzatok
[6] Ingeborg Schwenzer – Mariel Dimsey: Model Family Code, Intersentia, Antwerpen – Oxford, 2006, 166. skk.
[7] Az állam részvételével kapcsolatban ld. pl.: Körtvélyfáy Menyhért: A gyermektartásdíj megelőlegezésének jogi szabályozásával kapcsolatos gyakorlati problémák. Magyar Közigazgatás, 2006/6. sz., 370-376. o.
[8] Ehhez ld. pl.: Hajdú Emese: Tuti fix? – gyermektartásdíj akkor és most. A tartásdíj határozott összegben történő meghatározása. Családi Jog, 2015/3. sz., 17-22. o.
[9] Ehhez ld.: Serák István: A gyermektartásdíj engedményezhetősége. Magyar Jog, 2012/7. sz., 429-435. o.
[10] Ld.: Jójárt Eszter: Diszpozitivitás a régi és az új Polgári Törvénykönyvben. Magyar Jog, 2014/12. sz., 677. o.
[11] Ld.: Szeibert Orsolya in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 870-871. o.
[12] Utal arra, hogy gyakorlatbeli igény alapján a PK 106. számú állásfoglalás foglalkozott azzal, hogy a megállapodás egy összegben (vagyontárggyal vagy pénzben) is teljesíthető tartásról is rendelkezhet. A Ptk. 4:217. § (2) bekezdése ezt csak kodifikálta. Ahogy azt is a bírói gyakorlat alapján mondta ki, hogy a megállapodás érvényességét részben annak gyámhatóság, illetve a bíróság általi jóváhagyásához kössék. Ld.: Szeibert Orsolya in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 870-871. o.
[13] A köztartozások esetén a köztartozásmentes adózói adatbázisból ilyet az adóhatóság állít ki az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 85/A. § (8) bekezdés és 178. § 32. pontjában foglalt feltételek fennállása esetén, magántartozások esetén a végrehajtási ügyek nyilvántartásából pedig a Magyar Bírósági Végrehajtói Kamara a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény (a továbbiakban: Vht.) 253/E. §-ában foglalt feltételek fennállása esetén
[14] Ld.: Szeibert Orsolya in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 705. o.
[15] Ehhez ld.: Csehi Zoltán in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 601-602. o.
[16] Ld.: http://ec.europa.eu/civiljustice/maintenance_claim/maintenance_claim_net_hu.htm
[17] Ld.: http://ec.europa.eu/civiljustice/maintenance_claim/maintenance_claim_ire_hu.htm
[18] Ld.: http://ec.europa.eu/civiljustice/maintenance_claim/maintenance_claim_ger_hu.htm
[19] Ld.: Szeibert Orsolya in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 864. o.
[20] Vékás Lajos in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 1377. o.
[21] Ld.: Gárdos Péter in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer Budapest, 2014, 1674-1679. o.
[22] Gárdos a Ptk. 6:194. §-ához fűzött magyarázatában utal arra, hogy a követelések személyhez kötöttsége, ezért engedményezésének kizárása mögött sokáig az a jogpolitikai megfontolás húzódott, hogy a követelések elsősorban nem forgalomképes vagyontárgynak, hanem a jogosult és kötelezett közötti személyes kapcsolat elválaszthatatlan elemei. Gárdos utal az 1900-as Ptk.-tervezet indokolására, amely szerint a szolgáltatás akkor volt a hitelező személyéhez kötve, ha oly természetű, hogy mivoltára vagy terjedelmére a hitelező egyénisége lényeges befolyással van, úgy hogy a hitelező személyében való változás a szolgáltatás eredeti jellegét is mássá tenné. Ez alapján a szolgáltatási kötelezettség személyhez kötött jellege akkor volna megállapítható, ha oly természetű, hogy mivoltára vagy terjedelmére a kötelezett egyénisége lényeges befolyással van, úgy hogy a kötelezett személyében való változás a szolgáltatás eredeti jellegét is mássá tenné. Pénz vagy fajta és mennyiség alapján meghatározható vagyontárgy átruházási kötelezettségben álló szolgáltatás esetén meglátásom szerint a kötelezett egyéniségéhez való kapcsolódása a mai társadalmi viszonyok között általában nehezen értelmezhető. Ld.: Gárdos Péter in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer Budapest, 2014, 1655-1656. o. Érdekesség, hogy az Unidroit-alapelvek alapján arra lehet következtetni, hogy annak alkotói a pénzfizetési kötelezettség körében kizártnak tartják annak személyhez kötött jelleget (performance of an exclusively personal character), a magyar jogban a pénzfizetési és fajta és mennyiség szerinti vagyontárgy-szolgáltatási kötelezettségek nincsenek általánosságban kizárva a személyhez kötött szolgáltatások köréből. Miközben vitán felül áll, hogy bárki ruházza át utóbbiakat a jogosultra a szolgáltatás identikus marad. Ld.: International Institute for the Unification of Private Law: Unidroit Principles of International Commercial Contracts, Róma, 2010, 239-243. o.
[23] Az alapító és a csatlakozó az alapítvány részére juttatott vagyont érvényesen nem vonhatja vagy követelheti vissza [vagyonelvonási, visszakövetelési, csökkentési, megszüntetési tilalom Ptk. 3:384. § (2) bekezdés, 3:393. § (2) bekezdés, 3:403. § (2) bekezdés], de annak megszűnése után az általa juttatott vagyonnál nem nagyobb értékű vagyont igényelheti [Ptk. 3:404. § (1) bekezdés]. Erről részletesebben ld.: Csehi Zoltán in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 600-601., 608-609. és 618-619. o.
[24] Erről részletesebben ld.: B. Szabó Gábor – Illés István – Kolozs Borbála – Menyhei Ákos – Sándor István: A bizalmi vagyonkezelés. Új magánjog sorozat 6. kötet, HVG-ORAC, Budapest, 2014, 240-243. o., valamint Miczán Péter: A bizalmi vagyonkezelés vagyonrendelő hitelezője általi felmondásáról. Jogi Tanulmányok, 2014, 575-586. o.
[25] Ld.: Charles Mitchell: in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 3. skk.
[26] Erről részletesebben ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 12-13. o.
[27] Erről részletesebben ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 397. skk.
[28] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 396. skk.
[29] Ld.: Trustee Act 1925, 31. cikk
[30] Ld.: Trustee Act 1925, 32. cikk
[31] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 397. skk.
[32] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 305. o.
[33] Ld.: Székely László in: Vékás Lajos – Gárdos Péter (szerk.): Kommentár a Polgári Törvénykönyvhöz. Wolters Kluwer, Budapest, 2014, 83-84. o.
[34] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 305. o.
[35] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 306. o.
[36] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 307. o.
[37] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 318. o.
[38] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás, Sweet & Maxwell, 2010, 318. o.
[39] Ld.: Charles Mitchell in: Hayton & Mitchell: Commentary and Cases on the Law of Trusts and Equitable Remedies. 13. kiadás Sweet & Maxwell, 2010, 318-319. o.
[40] Ehhez ld. pl.: Crowe Horwath: Child Maintenance Trusts in Family Law 1., http://www.crowehorwath.net/uploadedfiles/au/insights/insights-assets/cf_cmt%20in%20family%20law_march2011.pdf, utolsó letöltés napja: 2016. október 4., és Farrer & Co: Accumulation & Maintenance Trusts: Planning Options following the Finance Act 2006 2007. december, http://www.farrer.co.uk/Documents/Accumulation%20and%20Maintenance%20Trusts.PDF, utolsó letöltés napja: 2016. október 4.
[41] Az ún. egészségügyi és oktatási (health and education exclusions) trustokra részletesebben ld. pl.: Wendy S. Goffe: An Introduction to Lesser-Known But Useful Trusts – Part 1, Estate Planning Journal, 2010. július 6-7. Ezek specializált kialakulása is elsősorban a különleges adójogi kezelésen alapul, és a vagyontervezési ipar közvetítésével erősödött fel a használata
[42] Ld.: Lajer Zsolt – Leszkoven László: A bizalmi (fiduciárius) biztosítékokról. Polgári Jogi Kodifikáció, 2004/1-2. sz., 23-33. o., Gárdos István – Gárdos Péter: Van-e a fiduciárius biztosítékoknak helyük a magyar jogban. Polgári Jogi Kodifikáció, 2004/1-2. sz., 40. o.
Alábbi cikkünkben a 2024/107–108. számú Magyar Közlönyben megjelent szakmai újdonságok és az Országgyűlés honlapján közzétett közlemények közül válogattunk.
2022. július 1-jétől hatályos az EU Szerkezetátalakítási és fizetésképtelenségi irányelvét átültető magyar törvény.
A 2024. évi VII. törvény és a MiCA A magyar jogi szabályozás alapja a 2024. évi VII. törvény a kriptoeszközök piacáról, amely részletesen szabályozza az egyes kriptoeszközök kibocsátását és a hozzájuk kapcsolódó egyes szolgáltatásokat. Ezen túlmenően, az Európai Unióban a kriptoeszközökre vonatkozó szabályozást a MiCA Rendelet (Markets in Crypto Assets; az EURÓPAI PARLAMENT ÉS A […]
Köszönjük, hogy feliratkozott hírlevelünkre!
Kérem, pipálja be a captchát elküldés előtt
Ha egy másik hírlevélre is fel szeretne iratkozni, vagy nem sikerült a feliratkozás, akkor kérjük frissítse meg a böngészőjében ezt az oldalt (F5)!
Kérem, válasszon egyet hírleveleink közül!