Először gázolt önvezető autó


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Az Uber önvezető autója elgázolt egy a kerékpárját az úton szabálytanul áttoló nőt, aki belehalt sérüléseibe. A kocsiban felügyelő sofőr is ült, aki azonban a rendőrség által nyilvánosságra hozott felvételek szerint nem figyelt az útra és csak az ütközés pillanatában látta meg a gyalogost, így nem tudta elkerülni a balesetet. A kérdés az, vajon ki terhel a jogi felelősség a baleset okozásáért.


A felvételek alapján a szakértők kijelentették, hogy az ütközést a sofőr akkor sem tudta volna érzékelni és elkerülni, ha hagyományos autóban ül, mivel a nő éjszaka, látótávolságon kívül került a kocsi elé, ezért az észlelés és a reakcióidő miatt az ütközés mindenképp bekövetkezett volna. Az USA viszont olyan szabályozással engedte csak útjaira az önvezető autókat, amelyek kötelezővé teszik a tesztelők számára a baleset elkerülését szolgáló éjjellátó és tárgyérzékelő szenzorok alkalmazását. Ez már nem számít újdonságnak az autóiparban, a mai hagyományos autók közül is van már olyan, amelyik önállóan tud vészfékezni, kitérő manővert csinálni, vagy ha az út mentén akadályt észlel, a távolsági fényszóró odairányításával hívja fel a sofőr figyelmét a veszélyre.

[multibox]

Az Uber nyilatkozatában részvétét fejezte ki és jelezte, hogy mindenben együttműködik a hatóságokkal az ügy kivizsgálása érdekében és a vizsgálat lezárultáig felfüggesztette az önvezető autók tesztelését az USA-ban.

Egy fogyasztói jogvédő szervezet szerint a baleset megmutatta, hogy az önvezető autók is szenvedhetnek vagy okozhatnak balesetet, ezért felül kellene vizsgálni azokat a szoftvereket, amelyek irányítják a járműveket. A baleset hatására pedig az önvezető autók leállítását követelték.

Arizona állam azt követően vált az önvezető autók tesztelésének központjává, hogy Kalifornia megtiltotta az engedély nélküli teszteléseket. Arizona kormányzója, ezért arra buzdította az Ubert, hogy helyezze át a tesztelést. Kalifornia eközben egyre részletesebb szabályozást vezetett be a tesztelésre, de nem tiltotta be azt. Az Uber végül Arizonát választotta. A kormányzó a baleset előtti hetekben írt alá egy olyan rendeletet, amely lehetővé teszi, hogy az önvezető autók emberi felügyelet nélkül közlekedjenek az állam útjain.

A közlekedési baleset nem példa nélküli. A tesztelések során az Uber egy másik járműve már összeütközött egy szabálytalanul elé kanyarodó másik autóval. A Tesla önvezető módba kapcsolt autójában pedig akkor vesztette életét a sofőr, amikor az egy kamionnak hajtott.

A kérdés azonban az, hogy az önvezető autó esetén a gyártónak, a felügyelő sofőrnek vagy esetleg a számítógépnek kell-e felelnie, ha baleset történik. Az önvezető autók rohamos terjedésével ezt minél előbb megnyugtatóan kellene rendezni, hiszen érinti a KRESZ-t, a büntetőjogot, de biztosítási jogi és a polgári jogi kérdéseket is felvet.

A témára szakosodott amerikai ügyvéd is meglepődött a baleset hírén és csak annyit tudott mondani, hogy a járművek eddig biztonságosnak tűntek. Az ügyvéd szerint a felelősségi kérdés szabályozásához biztosan közelebb fogunk jutni a mostani eset vizsgálatával. Az események feltárásakor ki fog derülni, hogy az önvezető rendszer vagy a gyalogos, esetleg mindketten közrehatottak-e a baleset bekövetkezésében.

Az áldozat családja az Ubert és a Volvot hibáztatja és kártérítési pert indítását helyezte kilátásba a veszélyes üzemi felelősség szabályai alapján, halálos baleset gondatlan okozása miatt.

Az ügyvéd szerint az autóvezetők által okozott baleseteket a bíróság veszélyes üzemi felelősség alapján ítéli meg, de a jelen ügyben az lesz érdekes, hogy nem a sofőrülésben ülő személy vezetett, hanem az autó saját maga. 

Egy másik ügyvéd szerint lehetséges az osztott felelősség megállapítása. Szerinte az autó szoftvere okozta a balesetet, de ezt egyértelműen csak a nyomozás tudja majd kideríteni.

A megkérdezett ügyvédek is több alperes bevonására számítanak, de megosztottak abban a kérdésben, hogy az Uber felelősséget fog-e vállalni a hibáért vagy a szoftver beszállítójára hivatkozva menti majd ki magát.

Az önvezető autó mindenesetre rengeteg adatot eltárolt a baleset idejéről, amelyek elemzésével pontosan feltárhatók a bekövetkezés körülményei.

Az ügyben lehet még egy csavar, mégpedig akkor, ha az áldozat életében bármikor letöltötte az Uber applikációt, mert ezzel elfogadta a felhasználási feltételeket, amelyben szerepel, hogy az Uberrel szembeni bármely jogvita esetén a kikötött választóbíróságnak kizárólagos illetékessége van, tehát az áldozat családja csak ott indíthat pert.

A Washingtoni Egyetem Jogi Karának robotikai jogot oktató professzora szerint az Uber azonban nem fogja hagyni, hogy az ügy eljusson a bíróságig, hanem egyezséget fog kötni az áldozat családjával, mert jelenleg még nagyon bizonytalan az ügy kimenetele, ezért a cég biztosan nem vállalja majd a per elvesztésének kockázatát.

(law.com)

[htmlbox karteritesi_jog]

Kapcsolódó cikkek

2024. november 22.

Aláírták a négyoldalú megállapodást az igazságügyi reformhoz kapcsolt béremelésről

A négyoldalú megállapodás alapján a bírák és az igazságügyi alkalmazottak 2025. január 1. és 2027. január 1. között három ütemben kapnak béremelést. Így 2027-re a bírák az átlagos jövedelme 48 százalékkal, a bírósági titkároké és fogalmazóké 82 százalékkal, míg a bírósági tisztviselőké 100 százalékkal emelkedhet. 

2024. november 22.

Feltárták a szervezett bűnözés trendjeit

A szervezett bűnözés elleni aktuális rendészeti feladatokról, a szükséges nemzetközi együttműködésekről, az online világ térhódításáról, valamint a szervezett bűnözés áldozatairól is szó esett a Nemzeeti Közszolgálati Egyetem rendészeti eszmecseréjén – olvasható a ludovika.hu-n.