A kötelező mediáció és az olasz vitarendezési kultúra – II. rész


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Olaszországban egyes jogviták esetén a feleket törvény kötelezi, hogy megkíséreljenek közvetítés útján egyezségre jutni. Az olasz jogalkotó anyagi kötelezettségek előírásával próbálja meg elterelni az állampolgárokat a pereskedéstől. Másik ösztönző eszköz az adójóváírás azok számára, akik mediációhoz folyamodnak.


Az olasz mediációs modell érvényesülése az egyes jogterületeken

A büntetőjogi mediáció alkalmazásának módja Olaszországban a büntető eljárás típusától függ. Fiatalkorúakat érintő büntető eljárásban akkor alkalmazzák, amikor a tárgyalást felfüggesztik, a fiatalkorút pedig egy szocális munkás általános felügyeletére bízzák vagy ritkább esetben ún. ,,konstruktív tevékenységekben” való részvételre kötelezik (448/1988. elnöki rendelet 27. és 28. cikke). A mediáció az előzetes tárgyaláson rendelhető el (448/1988. elnöki rendelet 9. cikke). A kisebb tárgyi súlyú magánindítványos ügyekben a békítőbíró közvetlenül is tarthat mediációt, vagy ennek alternatívájaként az eljárás legfeljebb 3 év tartamú felfüggesztésével az ügyet egy helyi magán vagy állami mediációs szervezethez is utalhatja. Amennyiben a mediáció sikeres, azaz a felek megegyezésre jutnak, annak a magánindítvány visszavonásával együtt kell járnia. Olaszországban sor kerülhet büntetésvégrehajtási mediációra is. Ekkor az elítélt közvetítői eljárásban vesz részt a sértettel egy légtérben a büntetésvégrehajtási intézetben, ahol a bűncselekmény következményeire és indítékaira reflektálhat akár pszichológus szakemberek jelenlétében. Az elkövetőnek emellett arra is lehetősége van, hogy jóvátételt ajánljon fel a sértettnek.

A családjogi mediáció olaszországi szabályozásának a válás áll a fókuszpontjában. Az 54/2006. számú törvény módosította a Polgári Kódex 155. cikkét a szülők válása és a közös szülői felügyelet tekintetében. A rendelkezés szerint jelenleg ezekben az esetekben a mediáció alkalmazása a bíró mérlegelésétől és a szülők hozzájárulásától függ.

Olasz társasházi kártérítési jogvita mediációs eljárásának szimulációja

Az olasz mediáció infrastruktúrája

Az olasz Igazságügyi Minisztérium 2013. január 10-én tette közzé weboldalán az ún. Libro Verdét (zöld könyv), amely minőségi sztenderdeket állapít meg mediációs szervezetek számára. Az Igazságügyi Minisztérium felügyeli és vezeti immár 5 éve a Mediációs Szervezetek Jegyzékét, amelynek sajátsága, hogy csak a polgári és gazdasági területtel foglalkozik (28/2010. jogalkotói rendelet, 16. cikk). Polgári és gazdasági jogvitákban közvetítést csak az ebbe a jegyzékbe felvett professzionális állami vagy független szervezetek végezhetnek. Különleges szabály Olaszországban, hogy a mediátorok legalább 1, de legfeljebb 5 mediációs szervezeten keresztül tevékenykedhetnek, vagyis nem közvetlenül egyéni szakemberként. Az Igazságügyi Minisztérium a Gazdasági Fejlődés Minisztériumával együttműködve intézkedik többek között a szervezetek bejegyzéséről, a bejegyzett szervezetek felfüggesztéséről vagy törléséről, a szervezeteknek járó kifizetések összegéről. A bejegyzés kérvényezésekor a szervezeteknek be kell nyújtaniuk a szervezeti és etikai szabályaikat. Ezek vonatkozásában kötelesek közölni később minden változást. A mediációs szervezetként való bejegyzéshez a jelentkezőknek meg kell felelniük egyes, a rendeletben előírt feltételeknek és előírásoknak. Ilyen piacképességet is elősegítő feltétel, hogy több ügytípusban, több szakterületen kell tudniuk mediációt vállalni, illetve biztosítási szerződést kell kötniük. A polgári és gazdasági mediáció területén a Hivatásos Képzők Listáját szintén az olasz Igazságügyi Minisztérium vezeti. Szintén rendelet írja elő a képzők és képző szervezetek bejegyzésének, felfüggesztésének és törlésének kritériumait.

Olaszországban a mediátorrá válás feltétele egy diploma megszerzése egy legalább három éves egyetemi képzésen, valamint egy külön mediációs kurzus elvégzése a hivatalos jegyzékben szereplő képzőhelyek egyikénél. A 180/2010. számú miniszteri rendelet szerint a mediátorképzés legkevesebb 50 órás lehet, amely elméleti és gyakorlati részeinek tartalmaznia kell a következő témákat: a mediációt és a békéltetést szabályozó nemzeti, európai és nemzetközi jogszabályok, a mediációt és a tárgyalást elősegítő módszertani és eljárási ismeretek, a konfliktuskezelés technikái és interaktív kommunikáció, a mediációs és a békéltetési egyezség tartalma és hatásai, a mediátor felelőssége és kötelességei. A kurzus végét egy legalább 4 órán át tartó vizsga zárja, aminek teljesítésével a résztvevők megszerzik a mediátori képesítést.

 

Mióta Olaszországban megjelent a kötelező mediáció, az olasz Igazságügyi Minisztérium statisztikákat tesz közzé a polgári és gazdasági mediáció hatékonyságáról. Ezekből kiderül:

A mediációs eljárások teljes száma 2011 és 2012 márciusa között 164 124 volt.

A mediáció földrajzi elterjedésével kapcsolatban az első a Lombardia régió (16,3%), a második Campania (15%), a harmadik Lazio (9,4%), a negyedik Szicília, és az ötödik Emilia-Romagna.

Az esetek 80,9%-ában a mediációt mint kötelező mediáció alkalmazták, 16%-ában választották, 3%-ában pedig bíró rendelte el.

A kötelező mediáció esetei között első helyen a tulajdonjogi jogviták álltak (19,3%), második helyen a lízing (12,7%), harmadik helyen a banki megállapodások (9,1%), negyedik helyen a biztosítási megállapodások (8,3%), ötödik helyen pedig az orvosi felelősségből származó kártérítések (7,9%). A társasházi vitákkal kapcsolatban 2012 februárjában mindössze 94 ügy került mediálásra, míg 2012 júniusában már 1079. A járművek által okozott kárral kapcsolatos mediációs kísérletek száma pedig a 2012 februári 115 ügyről júniusra 7 315 ügyre növekedett.

A mediált jogviták tárgyának átlagos értéke a 2011 decemberi 93 700 euróról 2012 júliusára 150 639 euróra növekedett.

A mediációs eljárások átlagos tartama 65 nap, amelyekben mindkét fél részt vesz és sikerül megállapodniuk. A megállapodás nélkül végződő eljárásokban ez az átlag 77 nap. Az időtartamra vonatkozó adatok impozánsabbak, ha melléjük rakjuk a perek 1 066 napos átlag időtartamát.

2013-ban Olaszországban

az olyan közvetítések aránya, amelyen mindkét fél részt vett: 27%

közvetítések sikerének aránya, mindkét fél részt vett: 57%

közvetítések aránya, ahol a felek ügyvédi képviselettel rendelkeznek: 80%

Források: Eirene Project, Ministero della Giustitia

Kép forrása: Wikipedia Commons

Alternatív vitarendezéssel foglalkozó publikációk Olaszországban

Az Igazságügyi Minisztérium hivatalos honlapján külön szekció foglalkozik a mediáció mint eszköz leírásával, valamint tartalmazza a bejegyzett szervezetek és hivatásos képző központok listáját:

http://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_2_7_11.wp

Az ,,ADRplus” nevű európai projekt keretében létrehoztak Emilia-Romagna tartományban egy weboldalt mediációról szóló információk, hírek és kutatások terjesztésére:

http://www.adrplus.info/

A ,,Mediares” egy a mediációs eljárásokról és az emberi interakciókról szóló tudományos magazin. Célja a mediátorok szakmaiságának promóciója, valamint az ,,emberi kapcsolatokkal foglalkozó tudományok interdiszciplináris együttműködésének elősegítése”.

http://www.rivistamediares.it

Az ,,Il Tecnico legale – IlSole24Ore” olyan kéthetente megjelenő újság, amely mediációs szabályokról és módszertanról ír. Célközönsége leginkább a bíróságok technikai konzultánsai, a mediátorok és a választottbírák.

http://www.professioni24.ilsole24ore.com/?page=prodlist&prodid=102&cat=TUTTI&name=Il-Tecnico-legale

,,Temi di mediazione, arbitrato e risoluzione alternative alle controversie” címmel olasz egyetemi újságok tudományos cikkeket jelentetnek meg a mediáció és egyéb alternatív vitarendezési eljárások elemzéséről, folyamatosan fenntartva az ADR eljárásokról szóló tudományos és társadalmi párbeszédet.

http://www.associazionelegaliitaliani.it/attachments/Temi-Mediazione-ADR.pdf

 

Források:

Eirene Project

http://www.mediation-eirene.eu/summary/?lang=en

Ministero della Giustitia

http://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_6_8_1_1.wp?previsiousPage=mg_6_9&contentId=NVA475351

,,A mediáció a társadalom választása” GEMME nemzetközi konferencia, Aix-en-Provence (2013.07.02.-2013.07.06.)

file:///D:/Let%C3%B6lt%C3%A9sek/aix_en_prov_beszamolo_2013_legvegleges_jav_1.pdf

http://www.giustizia.it/giustizia/it/mg_2_7_11.wp

http://www.adrplus.info/

http://www.rivistamediares.it/

http://www.professioni24.ilsole24ore.com/?page=prodlist&prodid=102&cat=TUTTI&name=Il-Tecnico-legale

http://www.associazionelegaliitaliani.it/attachments/Temi-Mediazione-ADR.pdf


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.