Az új polgári perrendtartás előzményei


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

2018. január 1-jén hatályba lép az új polgári perrendtartás, mely alapjaiban reformálja meg a polgári perek szabályait Magyarországon. Cikksorozatunk első részében azt vizsgáljuk, milyen előzmények vezettek az új kódex elfogadásához.


A jelenlegi polgári perrendtartás (Pp.), az 1952. évi III. törvény mára lényegében a legrégebben hatályban lévő magyar jogszabállyá vált. Időtállóságát jelzi, hogy kisebb-nagyobb változtatásokkal átvészelte a rendszerváltás környékének jogalkotási lázát. Az elmúlt évek újrakodifikálási dömpingje azonban – ha utolsóként is – végül őt is elérte.

A kodifikációs munka kezdetétől nyilvánvaló volt, hogy az új polgári eljárásjogi törvény nem egyszerűen a hatályos, sokszor toldozott-foldozott jogszabály új köntösbe öltöztetése lesz. A jogalkotó átfogó reformra szánta el magát, és koncepcionálisan új alapokra akarta helyezni a polgári perrendtartást. Úgy tűnik tehát, hogy a régi törvény mintegy 65 éves hatálya alatt olyan súlyos problémák gyülemlettek föl, melyek megoldása radikálisan új szabályozást igényelt. Melyek voltak ezek?

A régi perrendtartás alapvető baját abban lehet megragadni, hogy egy idejétmúlt jogszabály a megváltozott viszonyok között diszfunkcionális gyakorlathoz vezetett. Az 1952. évi III. törvény elfogadásakor a gazdaságot a szinte teljes állami tulajdon és a szigorú tervutasítás jellemezte. Ilyen körülmények között a gazdasági szereplők közötti jogvita szinte elképzelhetetlen volt. A törvényt ezért a magánszemélyek egymás közti apró-cseprő vitáira modellezték. Az első fokú eljárás gerincét a szóbeli tárgyalás képezte, melyet a bíróság a keresetlevél alperesnek történő kézbesítésével egyidejűleg kitűzött, és melyen „az ügyet érdemben tárgyal[t]a, s ha a tényállás már az első tárgyaláson kideríthető, nyomban érdemben határoz[ott]”.

Az eljárás szóbelisége és egyszerűsége azonban a komplex gazdasági jogviták megjelenésével – először az állami vállalatok önállósodásával, majd még fokozottabb mértékben a piacgazdaságra való áttéréssel – illuzórikussá vált. Egy összetett gazdasági ügyletből fakadó jogvita szinte mindig túl bonyolult ahhoz, hogy arról a felek szóbeli nyilatkozatai alapján az első – vagy akár a második – tárgyaláson dönteni lehessen. A jogalkalmazók ezért olyan eszközt kerestek, mely alkalmas a komplex tényállások kezelésére, de mégis a törvényi kereteken belül marad. Ezt az eszközt az „előkészítő iratban” találták meg, mely a törvény szerint a tárgyalás elhalasztása esetén a további bizonyítás előkészítése érdekében rendelhető el.

A régi perrendtartás alapvető baját abban lehet megragadni, hogy egy idejétmúlt jogszabály a megváltozott viszonyok között diszfunkcionális gyakorlathoz vezetett

Az „előkészítő irat” kifejezés a jelenlegi Pp.-ben összesen ötször szerepel – míg a „tárgyalás” szó 527-szer. A törvény szövege tehát továbbra is fenntartja azt a látszatot, hogy a perek a szóbeli tárgyaláson dőlnek el. A gyakorlatban azonban a pereskedés súlypontja nagyrészt áthelyeződött az előkészítő iratokra. A felek egyrészt a bíróság felhívása nélkül is rendszeresen adnak be írásbeli nyilatkozatokat, melyekben valamely újonnan felmerült bizonyítékra reagálnak, vagy jogi álláspontjukat fejtegetik. Másrészt általában a bíróság felhívása ellenére sem hajlandók a tárgyaláson nyilatkozni sem jogi álláspontjukról, sem ténykérdésről; ehelyett „határidőt kérnek” az írásbeli nyilatkozattételre. Az elvileg szóbeli polgári peres eljárás tehát a gyakorlatban mára írásbelivé vált, ahol a tárgyalások megtartásának sokszor nem is nagyon van értelme.

Az írásos nyilatkozatok – a törvény fogalmi rendszerében – még mindig a további bizonyítás végett elhalasztott tárgyalás előkészítését szolgálják. A kommunista korszak jogalkotója azzal számolt, hogy az elhalasztott tárgyaláson – ha az megfelelően elő van készítve – a tényállás megállapítása befejezhető, és ítélet hozható. Ugyanez a jogalkotó – az egyszerű megítélésű jogvitákat szem előtt tartva – nem akarta elzárni a feleket attól sem, hogy jogi álláspontjukat vagy tényelőadásukat a másik fél nyilatkozatának fényében akár az elhalasztott tárgyaláson is módosítsák vagy kiegészítsék. A növekvő komplexitású jogvitákat azonban ez a szabályozás nem tudta ésszerű korlátok között tartani.

Ma az előkészítő iratokat leggyakrabban nem a már előadott keresettel kapcsolatos bizonyítási indítványok megtételére, hanem keresetváltoztatásra, új jogi érvek felsorakoztatására, és új tények előadására használják a felek. Ezekre a nyilatkozatokra általában a másik fél is reagál, sok esetben láncreakciót generálva, melynek a hatályos törvény sem időbeli, sem mennyiségi korlátot nem nagyon szab (csupán a keresetváltoztatást szorítja időbeli határok közé a közepes pertárgyértékű ügyekben). Miután bevetté vált, hogy a felek bírói felhívás nélkül is adhatnak be „előkészítő iratot”, a bíróknak nem nagyon maradt eszközük arra, hogy a parttalanná váló jogvitát áttekinthető mederbe tereljék. Sok esetben passzívan várják, hogy a beadványok áradata elcsituljon, és csak az akta alapos áttanulmányozása során szembesülnek azzal, hogy a nyilatkozatok nagy része irreleváns volt. Addigra azonban akár három-négy év is eltelhet a per kezdete óta.

Ezeknek a diszfunkcióknak a felismerése indította a jogalkotót arra, hogy a régi perrendtartás illuzórikus egyszerűségét olyan kifinomultabb szabályozással váltsa fel, mely alkalmas a piac-gazdaság komplex jogvitáinak kezelésére. A megoldás kulcsszava az osztott perszerkezet lett: az első, perfelvételi szakaszban történjék meg a jogvita kereteinek – a felek jog- és tényállításainak, illetve az ezeket alátámasztó bizonyítékoknak – tisztázása; a második, érdemi tárgyalási szakaszra pedig csak az így meghatározott jogvita eldöntése szempontjából releváns bizonyítás lefolytatása maradjon. Az osztott perszerkezetre épülő új szabályozás szakít a szóbeliség fikciójával, amikor kimondja, hogy a perfelvételi szakasz elsősorban írásban zajlik. Másrészt igyekszik ésszerű korlátok közé szorítani a jogvitát azzal, hogy az írásbeli nyilatkozatok benyújtását bírói felhíváshoz köti, az érdemi tárgyalási szakaszban pedig főszabályként nem engedi meg a jogvita korábban meghatározott kereteitől való eltérést. Az összetettebb szabályozás így – a jogalkotó reményei szerint – segíthet kiküszöbölni a jelenlegi rendszer anomáliáit.

Az új törvény részletes szabályait a sorozat következő darabjaiban ismertetjük.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.