Fellendülhet a bizalmi vagyonkezelés?


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Három év tapasztalat nélkül? – az alábbi cikkünkben áttekintjük a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó szabályok módosítását. A módosításokat a jogintézmény bevezetése óta eltelt három év tapasztalatai, pontosabban azok szűkössége indokolja. A Módosító Törvény célja, hogy leépítse a felesleges bürokratikus terheket és egyértelműsítse a jogintézményre vonatkozó szabályokat. Kifejezett célja a hazai vagyonkezelési piac beindítása.


A parlament 2017 júniusában elfogadott egy módosító törvényt, amely az üzleti környezet jogi versenyképességének növelését célozza (2017. évi LXI. törvény, „Módosító törvény”). A jogszabály többek között módosítja a bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó rendelkezéseket. A bizalmi vagyonkezelés reguláinak alapját a polgári törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény (Ptk.) fektette le 2013-ban. Utóbbi hatályba lépését röviddel megelőzve hatályosult a bizalmi vagyonkezelőkről és tevékenységük szabályairól szóló 2014. évi CV. törvény (Bvktv.).

A módosításokat a jogintézmény bevezetése óta eltelt három év tapasztalatai, pontosabban azok szűkössége indokolja. A Módosító Törvény célja, hogy leépítse a felesleges bürokratikus terheket és egyértelműsítse a jogintézményre vonatkozó szabályokat. A módosítások érintik a Ptk. bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó rendelkezéseit, kitérnek a bizalmi vagyonkezelésbe adásra irányuló rendelkezés öröklési jogi következményeire, továbbá módosul a Bvktv. több rendelkezése is.

[htmlbox Polgári_jog_folyóirat]

A Bvktv. korábban hatályos szabályozása szerint a bizalmi vagyonkezelés akkor minősült eseti jellegűnek, ha a vagyonkezelő (i) évente legfeljebb egy alkalommal kötött bizalmi vagyonkezelési szerződést, és (ii) a vagyonkezelési díj vagy más gazdasági előny nem haladta meg a kezelt vagyon szerződéskötés kori értékének egy százalékát. Amennyiben a két kritérium közül bármelyik nem teljesült, úgy a vagyonkezelő tevékenysége üzletszerűnek minősült. Ezzel az üzletszerűség definícióval kapcsolatban azonban több jogértelmezési nehézség is adódott, többek között nem derült ki egyértelműen, hogy mit takar a „más gazdasági előny” mint meghatározás. Mivel a vagyonkezelő személye adott esetben megegyezhet a kedvezményezett személyével, ezért a vagyonkezelő személyét is megillethetik kifizetések és vagyonkiadások a kezelt vagyonból, amelyek – ugyan nem a vagyonkezelői minőséghez kapcsolódóan – gazdasági előnynek minősülnek. Ám ha az ilyen jellegű kifizetés és vagyonkiadás is beleértendő a „más gazdasági előny” fogalmába, úgy egyes esetekben az eseti jellegű vagyonkezelési tevékenység ellehetetlenülne, például a családi vagyonkezelések körében. Az üzletszerűség definíciós elemei között az egy százalék értékének számítása is gondot okoz, ugyanis ha a teljes vagyonkezelés időtartamára vonatkozóan kell értelmezni a korlátot, a jogviszony tartós jellege miatt gyakorlatilag életszerűtlenné válik a küszöbérték alkalmazása[1].

A Módosító Törvény indokolása ugyanakkor azt emelte ki, hogy a korábban hatályos üzletszerűség definíció szerint a gazdálkodó szervezeteknek (de akár magánszemélyeknek is) lehetőségük nyílt a nem üzletszerű bizalmi vagyonkezelésre vonatkozó szabályok keretei között rendszeres, haszonszerzési célú tevékenységet folytatni. A Bvktv. módosítása újradefiniálja az üzletszerűség fogalmát, és jelentősen egyszerűsíti is azt, amikor üzletszerű bizalmi vagyonkezelési tevékenységnek minősíti, ha a bizalmi vagyonkezelő legalább két bizalmi vagyonkezelési jogviszony alapján végzi a tevékenységét[2]. A Módosító Törvény továbbá többletkövetelményeket támaszt a bizalmi vagyonkezelést üzletszerűen folytató vállalkozásokkal szemben az átláthatóság, az összeférhetetlenség és a jó üzleti hírnévre vonatkozó rendelkezések keretei között.

A törvénymódosítás újradefiniálja az üzletszerűség fogalmát, és jelentősen egyszerűsíti is azt, amikor üzletszerű bizalmi vagyonkezelési tevékenységnek minősíti, ha a bizalmi vagyonkezelő legalább két bizalmi vagyonkezelési jogviszony alapján végzi a tevékenységét

A Módosító Törvény kibővíti a bizalmi vagyonkezelő vállalkozások körét az ügyvédi irodával, azaz egyéni ügyvédek továbbra sem végezhetnek bizalmi vagyonkezelési tevékenységet[3].

A nem üzletszerűen tevékenykedő bizalmi vagyonkezelőkre vonatkozó szabályok kiegészítésre szorultak az Európai Unió jogának való megfelelés érdekében. Továbbá a bizalmi vagyonkezelési szerződések alapján átruházott, kezelt vagyonokra vonatkozó adatok felkutathatósága érdekében nyilvántartás vezetését írja elő a javaslat a nem üzletszerűen eljáró bizalmi vagyonkezelőkről, a velük szerződő vagyonrendelőkről, a közöttük létrejött szerződésben megjelölt kedvezményezettekről és a bizalmi vagyonkezelési jogviszonyokról[4].

A Módosító Törvény deklarált célja a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerepének egyértelmű meghatározása a bizalmi vagyonkezelő szervezetek vonatkozásában. Mivel a bizalmi vagyonkezelő vállalkozások nem felügyelt intézmények, ezért az MNB szerepe az engedélyezést és a nyilvántartásba vételt követően minimálisra korlátozódik, csupán azt vizsgálja, hogy a továbbiakban fennállnak-e az engedélyezés és a nyilvántartásba vétel feltételei. Ezzel kapcsolatban a törvény pontosítja az MNB szerepvállalására vonatkozó szabályokat többek között az ügyintézési határidő, a nyilvántartás és a bizalmi vagyonkezelőkkel kapcsolatban alkalmazható intézkedések tekintetében[5].

A javaslat leépíti azokat a felesleges bürokratikus előírásokat és indokolatlan adminisztratív terheket, amelyek az engedélyezés kapcsán nem lényegesek a bizalmi vagyonkezelő működése szempontjából, valamint indokolatlanul megnehezítik a piacra lépés – egyébként is szigorú – feltételeit. A Módosító Törvény kifejezett célja a hazai vagyonkezelési piac beindítása. Az elmúlt három év tapasztalata alapján ugyanis elmondható, hogy a lehetséges piaci szereplők, akik kacérkodtak a piacra lépés gondolatával, végül a szabályozási bizonytalanságok és nehézségek miatt letettek ez irányú terveikről, és ezért – egyedi eseteket leszámítva – tulajdonképpeni elmaradt ennek az új üzletágnak a kifejlődése.

Lábjegyzetek:

[1] B. Szabó Gábor–Illés István–Kolozs Borbála–Menyhei Ákos–Sándor István: A bizalmi vagyonkezelés (HVG Orac, Budapest, 2014) 162. p. [2] Módosító Törvény 30. § [3] Módosító Törvény 30. § [4] Módosító Törvény 40. § [5] Módosító Törvény 35. §, 36. §, 41.§

Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.