Kúria: Úton a rendőrfotók jogi megoldása


Ez a cikk több mint egy éve került publikálásra. A cikkben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavultak lehetnek.

Több alapjogi kérdésben is fontos időszakába léphet a bírói jogalkalmazás, hiszen az ítélkezés egyik sarokpontjává válhat az öt éve hatályos Alaptörvény és más fontos törvények közötti jogösszevetés, abból következően pedig a jogösszeütközések tisztázása. A jövőben tehát bátrabban kell alkalmazni az alapjogi szempontokat az ítélkezésben. Az egyik ilyen közérdekű kérdés lehet a gyülekezési jog bírói korlátozása olyan alaptörvényi indoklással, miszerint a bejelentett demonstrációs cél nincs összhangban a jogállami követelményekkel. A másik „közismert, jellegzetes” példa pedig a rendőrfotók sajtóközlésének régóta húzódó ellentétes megítélése, amelynek rendezése csak akkor történhet meg, ha az AB elvégezi a Ptk. vonatkozó részének normakontrollját. Ez utóbbiban konkrét beadvány még nem született, de folyamatban van a kérdés szakmai megoldása – hangzott el a Kúria minapi sajtó-háttérbeszélgetésén.


Bár az öt éve hatályba lépett Alaptörvény kapcsán sokszor elhangzik, hogy az a közjogi rendszerben viszonylag kevés átalakítást hozott, ugyanez a bírósági szervezet működésére, következésképp az ítélkezési szemlélet változására már nem mondható el – fejtette ki dr. Kalas Tibor, a Kúria Közigazgatási-Munkaügyi Kollégiumának vezetője egy minapi sajtó-háttérbeszélgetésen. Ezen a legfőbb bírói fórum május 22-én elfogadott, Az Alaptörvény követelményeinek érvényesülése a bírósági ítélkezésben címet viselő joggyakorlat-elemzésének részleteit ismertette, a grémium vezetőjeként. (A kúriai összefoglaló vélemény teljes anyagát itt olvashatja el – a szerk.) A csoport megvizsgálta a Kúria és az Alkotmánybíróság (AB) által is elbírált ügyeket az összes ítélkezési szakág (ügytípus) vonatkozásban. A munka célja annak feltárása volt, hogy a bírósági döntésekben mennyire érvényesül az alapjogi szemlélet, valamint az eredményes alkotmányjogi panaszok esetében mi okozta a bírói ítélet Alaptörvénybe ütközését, illetve megállapítható-e a bírói és az alkotmánybírói szemlélet eltérése.

Mint azt Kalas Tibor elmondta, az Alaptörvény a bírói jogalkalmazásban sok tekintetben új helyzetet teremtett, elsősorban a korábban is létezett alkotmányjogi panasz intézményének általánossá tételével. Különös jelentősége van annak, hogy az egyedi bírói döntés, de maga a bírói gyakorlat is egy bírói szervezeten kívüli fórum, konkrétan az Alkotmánybíróság elé kerülhet, amely önálló alapjogi vizsgálatot végez(het). Az Alaptörvény hatása tehát kétirányú a bírói jogalkalmazásra, egyfelől direkt hatásként a bírói döntésben való közvetlen normarészvételt kell megjelölni, másfelől pedig – a már említett alkotmányjogi panaszeljárásokon keresztül – közvetett hatást jelent a bírói gyakorlat befolyásolására. E kettősség jól nyomon követhető az Alaptörvény hatályba lépésétől kezdve, ugyanakkor a joggyakorlat-elemzés azt is kimutatta, hogy a karakteresebb hatás az alkotmányjogi panaszok gyakorlata alapján jelentkezik.

[htmlbox BDT]

Persze az is igaz, hogy az évente országszerte összesen milliós nagyságrendben induló perekhez képest csekély annak az évi 10-20 esetnek a száma, amikor alkotmányjogi panasz nyomán az AB alkotmányossági problémák miatt semmisít meg egy ítéletet. Ezekben az ügyekben alaposan vizsgálják, hol, mit kell változtatni a bíróságok ítélkezési gyakorlatán, vagy esetleg jogalkotási úton – fogalmazott a kollégiumvezető.

Az Alaptörvény hatálybalépésével az alkotmányjogi panasz az Alkotmánybíróság jellegadó hatásköre lett, míg az absztrakt, utólagos normakontroll kivételessé vált. Ez a hatásköri változás az AB államszervezetben betöltött státuszát is megváltoztatta: ma inkább bíróság. A valódi alkotmányjogipanasz-hatáskör pontos értelmezése óhatatlanul maga után vonja az igazságszolgáltatás függetlensége és az Alkotmánybíróság tevékenysége közti határok megrajzolásának nehézségét. Az AB-nek különös gondossággal, egyfajta önmegtartóztatást tanúsítva kell új hatáskörét gyakorolnia, hiszen nem törekedhet arra, hogy a magánjogi dogmatika, a büntetőjogi ítélkezés, vagy a közigazgatási bíráskodás hagyományait figyelmen kívül hagyja.

Az Alkotmánybíróság elé kerülő ügyeket illetően gyakori visszautasítási ok az, hogy az indítvány a rendes bírósági jogértelmezés, illetve a bírói mérlegelés körébe tartozó döntés felülvizsgálatára irányul. Az Alkotmánybíróság a bírói ítéleteket vizsgáló alkotmányjogi panaszokkal kapcsolatban is esetről-esetre vizsgálja meg, hogy mikor lehet szó a bírói döntést érdemben befolyásoló alaptörvény-ellenességről.

Kalas Tibor (középen) kollégiumvezető a joggyakorlat-elemzés tanulságait ismerteti az újságírókkal. A szakértői testület vezetője szerint „a gyülekezési jog gyakorlása a magyar szabályozásban negyedszázada megoldatlan, a következő évek gyakorlata bonthatja ki, miként korlátozható alapjogszerűen egy olyan demonstráció, amelyet alkotmányos szempontból kifogásolható cél érdekében hirdetnek meg” (Fotó: Kúria Sajtótitkársága)

Az esetjogot megvizsgálva megállapítható, hogy az indítványok túlnyomórészt a tisztességes eljáráshoz való jog sérelmére hivatkozással kérik a bírói ítéletek vizsgálatát. A bírói utólagos normakontroll alapvető célja, hogy a perbe vitt jogviták eldöntése kapcsán értelmezett/alkalmazott jogszabály jogrendszerbe illeszkedését, alkotmányos minőségét értékelje egy másik, az igazságszolgáltatáshoz kapcsolódó, az alkotmány védelmére hivatott alkotmányos szerv, amely értékelés alapvetően determinálja a bírói jogértelmezést és ezzel a jogvita eldöntését.

Az Alaptörvény rendelkezése értelmében a bíró a „törvénynek”, azaz a jogrendnek, közelebbről az alkotmányos jogrendnek alárendelten hozza ítéleteit. A bíró tehát nem hozhat olyan ítéleti döntést, amely az Alaptörvénnyel ellentétes jogszabályon, jogi normán alapul. Mivel az alaptörvény-ellenesség megállapítására az AB a felhatalmazott, ezért a bírói kezdeményezés az az intézmény, amely megteremti az általános hatáskörű bíróság és az AB közötti kapcsolatot. A bírói jogfejlesztés egyik fontos megnyilvánulása az a jogintézmény, amely a tényálláshoz kötött jogértelmezést összeköti a tényálláshoz az esetek többségében kevésbé kötött, absztrakt alkotmányértelmezéssel. A bírói kezdeményezéssel kapcsolatos legfőbb szempont annak szakmai alátámasztottsága, tehát az érdemi bírói álláspont részletes kifejtése. A bíró esetében semmilyen szakmai felelősség nem vethető fel abban az esetben, ha érdemi álláspontját az Alkotmánybíróság végül nem osztja. A kezdeményező bíró szakmai felelősség körébe tartozik annak biztosítása, hogy az Alkotmánybíróság az indítványról érdemi döntést hozhasson, tehát a kezdeményezésnek meg kell felelnie a formai és tartalmi követelményeknek.

Ezzel kapcsolatban Kalas Tibor felhívta a figyelmet arra, tovább kell tágulnia a bírói jogértelmezés kereteinek és az ítélkezésben bátrabban kell alkalmazni az alapjogi szempontokat, erre már most is akadnak példák. Ugyanakkor vannak olyan problémák, amelyekben jelenleg is zajlik a szakmai vita. Épp ezért az eltelt öt évet vizsgálva több alapjogi kérdésben is fontos időszakába léphet a bírói jogalkalmazás, hiszen az említett „bátrabb ítélkezés” egyik sarokpontja lehet az Alaptörvény és más fontos törvények közötti jogösszevetés, abból következően pedig a jogösszeütközések tisztázása. Ebben megosztott szerepe lehet a rendes bíróságoknak, beleértve a Kúriát is és az Alkotmánybíróságnak.

Az egyik ilyen sarkalatos pont lehet a gyülekezési jog korlátozása, amikor a rendőrség tiltó határozatát a bíróság olyan alaptörvényi indoklással hagy helyben, miszerint a bejelentett demonstrációs cél nincs összhangban a jogállami követelményekkel. Itt a jogösszemérést, a jogösszevetést adott esetben bizony a bírónak kell megtennie az Alaptörvény vonatkozó előírásai alapján, hiszen maga a gyülekezési törvény nem tartalmaz ilyen konkrét előírást, sőt rendkívül szűk teret ad a hatósági tiltásnak. A kollégiumvezető hozzátette, ez egy világszerte problémás kérdés, hiszen amikor alapjogok kerülnek szembe egymással, azt kell eldönteni, közülük melyik és mely esetekben, valamint milyen mértékben rendelhető alá a másiknak. A gyülekezési jog gyakorlása a magyar szabályozásban negyedszázada megoldatlan, a következő évek gyakorlata „bonthatja ki”, miként korlátozható alapjogszerűen egy olyan demonstráció, amelyet alkotmányos szempontból kifogásolható cél érdekében hirdetnek meg.

Egy másik ilyen nehezen eldönthető kérdés például a személyiség védelme és a véleményszabadság, a közhatalom átláthatóságának problémája, amire „jellegzetes” példa a rendőrfotók sajtóközlésének régóta húzódó, ellentétes megítélése. Mindeddig a Kúria is osztotta a rendes bíróságok régóta kialakult ítélkezési gyakorlatát, miszerint jogsértést követ el, aki intézkedő rendőrökről hozzájárulásuk nélkül közöl fotót valamely sajtóorgánumban. Ugyanakkor – mint az közismert – az AB ezekben az ügyekben megengedőbb álláspontot foglalt el. A vitatott jogértelmezés csak akkor rendeződhet, ha az AB elvégezi a Ptk. vonatkozó részének normakontrollját. Ez utóbbiban konkrét beadvány még nem született, azt vagy valamely bíró, esetleg a Kúria teszi majd meg, ám ami bizonyos, hogy folyamatban van a kérdés szakmai megoldása – mondta a Jogászvilág.hu kérdésre a kollégiumvezető.

Egy másik példát említve ugyancsak utalt az 1990 óta megszilárdult bírói gyakorlatra, amely kialakította a választási kampányban tolerálható állításokkal kapcsolatos jogértelmezést. Eszerint jogsértést követ el, aki kellő alap nélkül minősít valakit bűnözőnek, illetve állítja azt a rivális jelöltről, hogy bűncselekményt követett el. Ugyanakkor az AB nem tartotta jogsértőnek a kampány során elhangzott nyilatkozatot.


Kapcsolódó cikkek

2024. április 26.

Így választ jogi adatbázist egy nagy ügyvédi iroda

A DLA Piper magyarországi csapata 1988 óta nyújt jogi szolgáltatásokat hazai és nemzetközi ügyfelei részére, jelenleg az egyik legnagyobb hazai ügyvédi iroda. Mi alapján választ egy ekkora ügyvédi iroda jogi adatbázist? Milyen szempontokat vesznek figyelembe, milyen funkciókat tartanak fontosnak a napi munkavégzés során? Erről beszélgettünk az ügyvédi iroda munkatársával.

2024. április 24.

Szolgáltató közigazgatás – 3. rész

Alábbi cikksorozatunk betekintést ad a Szolgáltató közigazgatás – A tájékoztatáshoz való jog a magyar szociális ellátórendszerben című Wolters Kluwer-kiadvány egyes részleteibe.