Szubjektív beszámoló a Digital Compliance by Design & LegalTech konferenciáról


Május 8-án abban a szerencsében volt részem, hogy részt vehettem a Wolters Kluwer Hungary és a Portfolio Digital Compliance by Design & LegalTech című konferenciáján. Nem túlzás azt állítani, életem eddigi legjobb konferenciája volt, és ezt nem egyedül mondtam ki a jelen levők között… A szervezők ugyanis roppant sikeresen megléptek több olyan dolgot is, amikre igény már régóta lett volna, de eddig vagy nem jutott eszébe senkinek, vagy nem mert beleállni.

A konferencia ugyanis egyszerre teremtette meg a régóta szükséges platformot a tech szektor és a jogi oldal közötti párbeszédhez, talált meg egy olyan “business casual” hangnemet ami amellett, hogy nagyon is szakmai volt, a legkevésbé sem volt unalmas vagy szakzsargonnal túlterhelt (ez mondjuk egymás megértésének ilyen eltérő háttérrel előfeltétele is), kaptak helyet a rövid távú profit oltárán sokszor igazságtalanul és tévesen feláldozott témák (akadálymentesség), és személyes sztorik is. Emellett kellemesen jutott hely networkingnek és egy jó kis “kocsmázásnak” is – még ha a Radisson Blu Béke Hotel Zsolnay terme jobban hasonlított is egy elegáns fogadáshoz, mint egy kikötői kocsmához.  

A szervezők a fentieken túl a témák és előadók kiválasztása terén is igazán kitettek magukért. Tóth Kata gyors köszöntőjét követően dr. Lábody Péter, az SZTNH elnökhelyettese kiváló előadásából ismerhettük meg a digitalis gazdaság kihívásait a hatóság szemszögéből. Egy ilyen innovatív területen a szellemi alkotáshoz fűződő jogok fontossága kétségtelen, bár néhány, dr. Lábody által közölt számadat még így is meg tudott lepni – így például az, hogy a mesterséges intelligenciával és big data-val kapcsolatos szabadalmak növekedése a tech szektor átlagának hétszerese, valamint, hogy 2020-ban a Standard and Poor’s 500 nagyállalata esetében az immateriális javak a vállalatérték 90%-át tették ki (1975-ben 17%-ot). Mellbevágó kontraszt és elgondolkodtató, hogy ehhez képest a hazai cégek csupán 3,4%-a rendelkezik legalább egyfajta szellemi tulajdoni oltalommal…Ezen 3,4 % esetében sem feltétlen lehet azonban valódi IP stratégiáról és oltalmi portfolióról beszélni nagyobb részt. Dr. Lábody előadásából hasznos tudásra tehettünk szert az olyan esetekről, amikor az emeber és a mesterséges intelligencia társszerzőként hoz létre valamit, illetve kaptunk egy érdekes áttekintést a közelmúlt legfontosabb MI vonatkozású nemzetközi ügyeiről.  

A hatósági oldal szempontjai után a digitális gazdaság kihívásait a vállalati megfelelés szemszögéből ismerhettük meg dr. Csömör Magdolna, a 4iG csoportszintű szabályozási vezetője, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács elnöke előadásából. Dr. Csömör Magdolna kiválóan rávilágított, hogy mi a digitalis szabályozás olyan sajátossága, amihez nem voltunk hozzászokva: ebben – különösen a pandemia után – mindenki érintett. 2020 után – amikor is a hírközlés volt „a társadalom a lélegeztető gépe” – minden vállalkozás legalább részben digitális vállalkozássá vált. A szabályozás túlment tehát a szokásos szabályozott iparágakon – ide értve a hírközlés, gyógyszer, energetika, bank szektort – és ennek az általánosításnak első eleme épp a Privacy by Design követelményét bevezető GDPR volt. Kiterjesztett és általánosított követelményként a compliance by design egyre fontosabbá válik, és átment az egyre szélesebb körű digitalis szabályok világába. Ahogy Dr. Csömör mondta: “Ha egészségesek vagyunk compliance szempontból, észre sem vesszük, hogy van compliance – fel sem merül, hogy a jog az az üzlet elé fekszik”. Dr. Csömör szintén hansúlyozta a reputáció és a brand szempontjából a meg nem felelés súlyos árát – különösen a mai világban, ahol a hírek szuper gyorsan terjednek, a userek pedig tudatosak és a legkissebb ballépés esetén is gyorsan váltanak szolgáltatót – míg a bizalom visszaszerzése hosszú évekbe kerül. A compliance szerepének vonatkozásában dr. Csömör az immunrendszer (kockázat kiszűrés) és üzletet támogató funkciókat hangsúlyozta. Gyakorlati oldalról pedig az eligazodási képesség fontosságát, és a kommunikáció fontosságát. Kiemelte, hogy vége a szakbarbár időszaknak – valóban hídemberekre van szükség, akik azonban nem csak fordítanak, de aktívan alakítják és kialakítják a megfelelést. Széchenyi – egyik általam is favorizált – idézetével utalt a kívánatos compliance kommunikáció fontosságára cégen belül, mely álláspontom szerint nagyon találó: “Nem elég mai időkben törvényeket írni, de azok iránt szimpátiát is kell gerjeszteni”.  

legaltech,digital compliance

fotó: Stiller Ákos Portfolio

Az előadást egy Fireside chat követte a mindig zseniális dr. Tilesch György és Dr. Megyeri Andrea között, melyben szó esett a reputáció fontosságáról, a bizalom versenyelőny szerepéről, a jelenleg a társadalmat jellemző megrendülésről a világban. Dr. Tilesch egy érdekes hasonlattal szemléltette a compliance és az innováció viszonyát, mégpedig óceánként – ami a konferencia tematikájával egyébként kiválóan rímelt. A két végpont a  compliance és az innováció – mely kettő között foglal helyet óceán – azon pedig a “responsible AI”. A “responsible AI” alapvetően nagyvállalati közegben kifejlesztett megfelelö (compliant), fogyasztóhoz szóló megoldások összessége. Belső policiek, toolok bizonyítása – dr. Tilesch kiemelte, a mai világban a fogyasztó díjazza a hitelességet. Emiatt fontos organikusan a termékfejlesztésbe beépíteni az interdiszciplinaris rálátást – üzlet, szakmai tudás, jog, compliance, technológia – mindez együtt, bele integrálva a termékfejlesztésbe. Egy még ennél is ideálisabb szinten pedig már a fogyasztó is bele van integrálva termékfejlesztésbe – így például a  nagy nyelvi modellek esetében. Dr. Tilesch kiemelte: az innováció és a compliance is mindenki ügye és feladata a termekfejlesztésben – agilis fejlesztés, fontos, hogy belső érdekként élje meg mindenki. Ehhez azonban minden stratégiai terület vezetője kell, hogy lássa, hogy ez neki miért jó. Ebben kiemelte az adatkormányzás (Data Governance) szerepét, s nagy problémaként az egységes data governance hiányát. Hangsúlyozta az önszabalyozas fontos, ám önmagában nem elégséges voltát. Kiemelte: Az AI Act-ben a nagyvállalati responsible AI került kodifikálásra .ami horizontalis praktikák összessége – érdekes hasonlatként az egészséges életmódra utalt – „mindenből van benne egy kicsi”. Dr. Tilesch álláspontja szerint a több bölcsesség beépítése, a hatékonyabb átgondolás üzleti szempontból is hasznos lesz. A tudatos AI stratégia – a “by design responsible AI” magasabb megtérüléssel jár: háromszoros helyett nyolcszoros szorzóval, bizonyos hivatkozott kutatások szerint. Fontos az innovációs kényszer és a megfelelési kényszer egyensúlyát megteremteni: ez egy életmódváltási program, nem nem drasztikus fogyókúra…

legaltech,digital compliance

fotó: Stiller Ákos Portfolio

A reggeli block zárása a netPORT for Digital Economy: Navigáljunk együtt! panelbeszélgetés volt dr. Firniksz Judit, dr. Megyeri Andrea és Cseh Balázs között. Szó esett a digitális compliance és legaltech kapcsolatáról és fogalmáról, a navigálásról a szabályozási csillagtérképen, legal tech terén a jogi szektor innovációs hajlandóságáról, valamint a legal tech szerepéről az egyre inkább követhetetlenné váló szabáyok közti eligazodásban. A Wolters Kluwer Hungary a navigációban minden téren fontos szerepet vállal – a “jogi tudás forrása” szerep magában foglalja a kiadói és szoftver fejlesztési tevékenységet, az adatbázisokat, LegalTech meetupok és egyéb rendezvények szervezését és az egyetemi oktatást is. Szerepe a navigációban tehát elengedhetetlen – térkép rajzolása, eszközök kézbe adása terén egyaránt.

legaltech,digital compliance

fotó: Stiller Ákos Portfolio

A számomra egyik legérdekesebb – és nem titkoltan a szívemhez legközelebb álló – téma a digitalis akadálymentesség volt. Bár a címével azonal vitatkozni is kezdenék – mentségemre szóljon, ezt tették a panel tagok – dr. Velegi Dorottya, Kállai Gábor, dr. Tóth Péter és a moderator, dr. Firniksz Judit – is. A magyar akadálymentesség szónál az angol “accessibility” szó szerinti fordítása, a hozzáférhetőség ugyanis sokkal jobban kifejezi itt a lényeget. Az akadálymentesítés ugyanis előfeltételezi, hogy valamit, ami eleve nem volt hozzáférhető, próbálunk azzá tenni – ami egyrészt nem fogja a legjobb eredményt hozni, másrészt nem áll összhangban a compliance-by-design követelményével. A panel aktualitását alátámasztja, hogy a hozáférhetőség terén fontos – volumenben a GDPR 2018-as bevezetéséhez hasonlatos – jogszabályi változások jönnek. 2025 júniusától a webdesign területén új követelményeknek kell megfelelni a vállalatoknak. Bár a jogszabály által kikényszerített változások a legtöbb esetben nem lesznek feltétlen azonal népszerűek a tapasztalatok alapján, a hozzáférhetőségi szabályok álláspontom szerint új lehetőségeket nyithatnak meg a vállakozások számára. A paneltagok kiemelték ugyanis, hogy a hozzáférhetőség hiánya komoly forgalomveszteséget jelentett a vállalkozásoknak. A digitalis hozzáférhetőség kérdése ugyanis az emberek hozzávetőleg minimum 1/3-át érinti: akár tartós vagy időleges fogyatékosság (pl. kéztörés, szemműtét), akár idős kor, tanulási-megértési nehézség formájában. Nem kell itt szükség szerint tartós, vagy akár krónikus állapotra gondolni – elég például az osztott figyelem. Gyakorló kisgyerekes szülőként magam is tapasztalom hogy a gyerek mellett a megértési szintem nem olyan, mint egy nyugodt szobában… Tehát megállapítható, hogy hozzáférhetőség kérdésében az emberiség nagy része – minimum időlegesen és néhanapján – érintett. Egyszerűen kezelhető, jó, robusztus megoldásokat vár tehát mindenki – és ezek megakadályozhatják az elkattintásból eredő veszteséget. Ez úton pedig a jogszabályi követelménynek való megfelelés növelheti a profitot végső soron.  

Az eleve hozzáférhetőre tervezés – azon túl, hogy számos fogyasztói szegmens esetén marketing értékkel bír – növeli tehát a retenciót, mivel nem később kell alakítani és robosztus, nem okoz később újratervezési-javítási plusz költséget, és további számos előnnyel járhat. Ami a tervezés során elsőrangú fontosságú, az az érintett fogyasztók bevonása a tervezési folyamatokba – azaz a megoldásról nem állíthatjuk, hogy hozzáférhető egy adott csoport számára, ha rajtuk nem teszteljük a kezdetektől fogva. Hogyan is érthetné például egy látó, mit és hogy érzékel egy látássérült, hogyan használja a terméket? Megoldás itt az érintettek bevonása – a UX tesztelésbe, tanácsadóként, audit során. Enélkül ugyanis elképzelhetetlen egy másik ember használati nehézségeinek megértése, és a kiterjesztett empátia is. A design vonatkozásában ezen túl fontos, hogy a UI design ne írja felül a UX szempontokat, valamint a tartalom és a programozás is megfeleljen a hozzáférhetőségi követelményeknek. Ebben nekünk jogászoknak különösen van tanulni valónk – a jogi szaknyelv hozzáférhetősége ugyanis a legtöbb esetben minimum kérdéses. Még egy fontos érv a 21. században a hozzáférhetőség mellett (ha az eddigiek nem lettek volna elegek): az érzékelés szempontjából a mesterséges intelligencia fogyatékkal élő. Nem feltétlen ért ugyanis egy beszúrt meme-t, képernyöfotót, stb… A hozzáférhetőség tehát gépi olvashatóságot is biztosít, ami szintén nem egy elhanyagolható szempont.  

S csak hogy a szokásos témámhoz visszakanyarodjak – ahogy dr. Velegi Dorottya is tette – a hozzáférhetőségi megfelelés biztosításában egyre inkább szükség van hídemberekre – fontos ugyanis pontosan érteni egymást nagyon diverz csapatoknak – fejlesztő, hozzáférhetőségi szakértő, üzlet, jog, laikus felhasználó… a teljesség igénye nélkül. Végül motiváció gyanánt a panel hangsúlyozta, csak tavaly 7 ezer milliardnyi forgalom maradt ki a hozzáférhetőség hiánya és a „customer journey” (ügyfél út – ahogy a user az oldalon navigál) miatt. Az akadálymentes webdesign pedig ezen túl sok egyéb – pl. versenyjogi (dark patterns) –  probléma kiszűrésére is alkalmas lesz.   

 


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 10.

Az eIDAS 2 újdonságai – Attribútum-tanúsítvány

A Digitális Állampolgárság Program egyes elemeivel és az elektronikus aláírás gyakorlati kérdéseivel foglalkozó cikksorozatunk második részében egy példán keresztül azt mutatjuk be, hogy az úgynevezett attribútum-tanúsítvánnyal hogyan lehet hitelesen igazolni valamilyen személyes tulajdonságunkat a személyi-adat tárca segítségével. 

2024. szeptember 4.

Megkezdi működését az Online Platform Vitarendező Tanács

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már nemcsak hatóságokhoz vagy bírósághoz, hanem az Online Platform Vitarendező Tanácshoz (OPVT) is fordulhat, aki vitatja egy platform valamely döntését. Koltay András emlékeztetett rá, az NMHH, mint kijelölt Digitális Szolgáltatási Koordinátor elvégezte a testület tanúsítását, így az megkezdheti működését.