Te is Digitális Uniós Állampolgár vagy?


Miért ne lehetne az összes okiratunk – hitelesen – a mobilunkban? Szerencsére hamarosan lehet.

Amikor idén augusztusban elindultunk a családdal Olaszországba nyaralni, nagyon vastag volt a tárcám. No, nem mintha pénzzel lett volna tele, hanem az alábbi iratokkal:

  1. személyi igazolvány
  2. lakcímkártya
  3. jogosítvány
  4. forgalmi engedély
  5. TAJ kártya
  6. európai egészségügyi kártya (EU TAJ kártya)
  7. utasbiztosítási kötvény
  8. bankkártya

Lazán becsúsztattam a farzsebembe, aztán az első sarkon be kellett hajítanom a kesztyűtartóba, mert vezetés közben már nagyon kényelmetlen volt ülni rajta…

Persze kötelező felszerelésként velem volt a mobilom is, hiszen abban van a GPS. De miért ne lehetne az összes fenti okiratom is – hitelesen – a mobilomban? Szerencsére hamarosan lehet.

A DÁP-ról, valamint a szabályozási kereteket adó jogszabályok változásiaról szóló írásainkat, interjúinkat és podcastokat  itt gyűjtöttük össze, és folyamatosan frissítjük 

Bizonyára a kedves olvasó is hallott már a Digitális Állampolgárság Programról (DÁP), ez azonban nem magyar találmány. A DÁP egy uniós kötelezettség része, melyet a belső piacon történő elektronikus tranzakciókhoz kapcsolódó elektronikus azonosításról és bizalmi szolgáltatásokról, valamint az 1999/93/EK irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 910/2014/EU RENDELETE (a rendelet angol címének kezdőbetűiből alkotott rövidítéssel az “eIDAS” rendelet) 2024-es módosítása vezetett be.

A rendelet eddig is rendelkezett az elektronikus okiratok létrehozásának és kezelésének legalapvetőbb feltételeiről, így az elektronikus

  • azonosításról,
  • aláírásról (illetve azok fajtáiról, létrehozásáról és ellenőrzéséről),
  • okiratok igazolt elküldéséről (kézbesítés), és
  • hosszú távú megőrzéséről (archiválás).

A rendelet korábbi szövege is lehetővé tette már, hogy az egyes tagállamok azonosítási rendszereket vezessenek be – ilyen Magyarországon pl. a Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ), az elektronikus személyi igazolvány (eSzemélyi), és hamarosan a DÁP is -, és amennyiben az adott tagállam azt a Bizottság számára bejelenti, úgy azt a többi tagállamnak is el kellett fogadnia, illetve lehetővé tenni, hogy az adott azonosítási rendszert használja a tagállami állampolgár más tagállamban történő elektronikus ügyintézése során.

Ez elméletben azt jelentené, hogy ha pl. Németországban szeretnénk elektronikusan ügyet intézni, akkor a német államnak lehetővé kellene tennie, hogy a magyar állampolgárok a német állami szolgáltatásokat a KAÜ-n keresztül elérjék. Ez azonban sajnos nem működött eddig a gyakorlatban, már csak azért sem, mert Magyarország nem jelentette be sem a KAÜ-t, sem az eSzemélyit, mint nemzeti azonosító rendszert a Bizottság felé (eddig).

Ez alapvetően változik meg az eIDAS idei módosításával, ami kötelezővé teszi, hogy minden tagállam 2026. májusáig legalább egy, ún. európai digitális személyiadat-tárcát biztosítson az állampolgárai számára, ami alkalmas arra, hogy abban

a) személyazonosító adatok (és azokhoz társított ún. elektronikus attribútumtanúsítványok – erről később részletesen értekezünk majd egy külön cikkben) kerüljenek hitelesen tárolásra, igazolásra és megosztásra, ha a felhasználó úgy kívánja;

b) álnevek generálása és azok titkosított, helyi szintű tárolása történjen a tárcán belül;

c) egy másik személy tárcájának (illetve az abban tárolt adatok) biztonságos hitelesítése, valamint a személyazonosító adatok és az elektronikus attribútumtanúsítványok biztonságos módon történő fogadása és megosztása legyen lehetséges két tárca között;

d) hozzáférése legyen a tárcán keresztül végrehajtott összes tranzakció naplójához, amely lehetővé teszi a felhasználó számára, hogy:

  • megtekintse azon igénybe vevő felek naprakész listáját, amelyekkel a felhasználó kapcsolatot létesített, és adott esetben az összes kicserélt adatot;
  • könnyen kérelmezhesse az igénybe vevő féltől a személyes adatok törlését;
  • könnyen bejelenthesse az igénybe vevő felet az illetékes nemzeti adatvédelmi hatóságnak, ha állítólagosan jogellenes vagy gyanús adatigénylés érkezik;

e) minősített elektronikus aláírással történő aláírás vagy minősített elektronikus bélyegzővel történő bélyegzés;

f) a felhasználói adatok, az elektronikus attribútumtanúsítványok és a konfigurációk letöltése a műszakilag megvalósítható mértékben;

g) az adathordozhatóságra vonatkozó felhasználói jogok gyakorlása

megvalósulhasson.

Mit jelent ez a gyakorlatban? Ez azt jelenti, hogy a tagállamnak biztosítania kell egy mobileszközön elérhető rendszert, azaz egy alkalmazást a felhasználók számára, amiben minden adatukat, okiratukat és igazolásukat tárolhatják és megoszthatják harmadik személyekkel, illetve ellenőrizhetik az adataik felhasználásának jogszerűségét és egyszerűen bejelenthetik, ha valamilyen visszaélést észlelnek.

Azaz a jövőben nem kell már semmilyen okmányunkat magunkkal vinnünk az Unión belül, hanem a mobiltelefonos alkalmazásunkkal igazolhatjuk magunkat pl. a rendőrség felé igazoltatás során, vagy pl. ha jelentkezni kívánunk (akár egy másik tagállamban) egy álláshirdetésre, akkor nem lesz szükségünk a diplománk közjegyzői hiteles másolatára, hanem azt egyszerűen elektronikusan – hitelesen – el tudjuk küldeni az állást hirdetőnek, akár a tárcába kért és megkapott hiteles elektronikus erkölcsi bizonyítványukkal, valamint a tárcában elektronikusan aláírt önéletrajzunkkal együtt.

A fenti felsorolásból is látszik, hogy a rendelet különös hangsúlyt fektet a személyes adatok és az érintetti (felhasználói) jogok védelmére, és ezt még több helyen megismétli, illetve ezen túlmenően az alábbi garanciákat is tartalmazza:

  1. A tárca használata nem kötelező, hanem önkéntes,
  2. a felhasználó bármikor dönthet úgy, hogy nem kívánja többet használni a szolgáltatást, mely esetben vissza kell vonni a tárcát,
  3. biztonsági incidens esetén fel kell függeszteni, vagy vissza kell vonni a tárcát,
  4. a tárcának nyílt forráskódúnak kell lennie, azaz bárki megismerheti annak működését (kivételes esetben tartalmazhat zárt forráskódú elemeket, de ez esetben a tagállamnak azt külön indokolnia kell),
  5. a tárca működtetése közben folyamatosan biztosítani kell a GDPR szerinti adatvédelmi és a NIS2 szerinti kiberbiztonsági követelményeket.

Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló 2015. évi CCXXII. törvényt (Eüsztv.) 2024. szeptember 01. napjával váltó, a digitális államról és a digitális szolgáltatások nyújtásának egyes szabályairól szóló 2023. évi CIII. törvény (DÁPtv.) keretein belül megvalósításra kerülő Digitális Állampolgár mobilalkalmazás a fent bemutatott, eIDAS rendelet szerinti tárca-alkalmazást hivatott megvalósítani, ami lépésről lépésre fogja bevezetni az egyes kötelező szolgáltatásokat 2026-ig.

A cikk szerzője dr. Kósa Ferenc ügyvéd, a  VI. Wolters Kluwer Jogászdíj Közönségdíjasa, a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség Egyesület elnöke.


Kapcsolódó cikkek

2024. szeptember 10.

Az eIDAS 2 újdonságai – Attribútum-tanúsítvány

A Digitális Állampolgárság Program egyes elemeivel és az elektronikus aláírás gyakorlati kérdéseivel foglalkozó cikksorozatunk második részében egy példán keresztül azt mutatjuk be, hogy az úgynevezett attribútum-tanúsítvánnyal hogyan lehet hitelesen igazolni valamilyen személyes tulajdonságunkat a személyi-adat tárca segítségével. 

2024. szeptember 4.

Megkezdi működését az Online Platform Vitarendező Tanács

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már nemcsak hatóságokhoz vagy bírósághoz, hanem az Online Platform Vitarendező Tanácshoz (OPVT) is fordulhat, aki vitatja egy platform valamely döntését. Koltay András emlékeztetett rá, az NMHH, mint kijelölt Digitális Szolgáltatási Koordinátor elvégezte a testület tanúsítását, így az megkezdheti működését.

2024. szeptember 3.

A jövő jogásza podcast: szerződésautomatizálás

Megyeri Andrea beszélget Jalsovszky Pállal és Fehér Tamással, a Jalsovszky Ügyvédi Iroda partnereivel, a szerződésautomatizálás módszeréről és arról az eljárásról, amelyet évek óta fejlesztenek az ügyvédi irodában.